Rega P9 vs TUNGvekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    miaN! TT-PSU er en fantastisk rimelig og positiv fungerende opsjon til P3-24 og P5.
    Jeg kan ikke annet en å anbefale den på det på det varmeste.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    miaN skrev:
    At P5 ikke spiller dypbass må også være en misforståelse?
    Min P5 (foreløpig uten ttpsu) spiller bass både med Naim Stageline og Superline, dog skal jeg si dere det er forskjell i kvalitet. Dypbass er det ihvertfall...og gøy og spilleglede også.
    Bevares! P5 spiller bass den. Super-tight og fri for boom. Men på P9 så er det en «oktav» dypere, som graves ut av dine skiver. I ren praksis sikert mindre en et full oktav, men forskjellen er uansett slående. Ikke misforstå meg, jeg synes P5 er den beste i sin klasse uansett, men den har sine begrensninger den også.
    Dypbass, stillhet mellom notene og et driv som jeg aldri har opplevd på noe annet media gjorde at P9 var det ulitmate valget for meg.
    Som sagt tidligere i tråden, den gir det beste Rega klarer å gi av gjengivelse fra vinyl :)
    Det er noe i det at sannheten om en hifi-komponent får du først høre når den er solgt. ;D
    At det alltids finnes noe bedre, slik er det bare.
    Så kan vi jo filosofere over hvor mange oktaver det finnes å grave ut i bassen....? :D

P5 koster 10k og P9 koster 35k, da bør det jo være litt forskjell?
    Soleklart at den gir det beste Rega kan by på, det er jo deres toppmodell. ;)

Jeg har veldig sansen for å oppgradere innen merket når man først har falt for huslyden.

Men for pokker? Dette er Regas toppmodell og så har de fortsatt den feilkonstruerte motvekten?? :eek: ::)

;D ;D R

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Men for pokker? Dette er Regas toppmodell og så har de fortsatt den feilkonstruerte motvekten?? :eek: ::)
    Ja! Det er mange meninger om Rega sin motvekt. Har ingen store sammenlignings grunnlag, men P9en kommer vel med den noe tyngre Tungsten motvekten. Leser forøvrig at mange foretrekker Michell sin lodd.
    Uansett holder jeg meg nok til den originale motvekten i førsteomgang, men kunne jo kanskje være interessant å testet annet på sikt.

Har tidligere kjøpt en Michelllodd til P5en, men når ikke den originale ende-stubben ville av med rørleggertang, gummihansker og to man på jobben følte jeg at dette kan umulig være sunt for armen og droppet hele prosjektet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Har tidligere kjøpt en Michelllodd til P5en, men når ikke den originale ende-stubben ville av med rørleggertang, gummihansker og to man på jobben følte jeg at dette kan umulig være sunt for armen og droppet hele prosjektet.
    Det er slike historier som gjør at jeg har holdt meg unna Michell-lodd så langt. ;D

R

S

Stereo_Mono

Gjest
    Det skjer da noe ;D
    Rega sin IOS RIAA har jeg nå fått og det ser ut som P9 vil ankomme i løpet av noen uker :)
    Få ta noen fine beauty shots av IOS og legge ut her i kveld. Ser i hvertfall ut ved første øyekast, som et meget seriøs og tung MC RIAA.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Under ser dere nyinnkjøpte Rega IOS RIAA trinnet, som jeg får gleden av å glane på i noen uker :-\
    Kan vel trygt si at jeg gleder meg som en unge til å få P9 med Ortofon Jubilee PU koblet på den. Fantastisk behagelig å ha de justering mulighetne på front av RIAA.

Synes forøvrig at Rega lyden er såpass etter min smak at jeg driver å tester ut Elicit om dagen også (nederste bilde).
    Foreløpig har den bare spilt noen få timer og den er helt ny, men tror det er uansett en meget interessant forsterker for de som er i samme type 20k integrerte markedet som meg.
    Rett ut av boksen er Elicit mindre varm en Sugden, men er mere oppløst og raskere. Skal uansett gi den en 3-4 dager med strøm før jeg danner noen større inntrykk. Har fått det for meg at et bedre komplett Rega anlegg kunne være stass :)

Vedlegg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ja se her! Gratulerer med nyervervelsen så langt digiman :) Sjønner godt hvis du teller dager til P9 ankommer. Et komplett Rega system vil ivertfall se bra ut og høres det bedre ut så er vel ikke noe å tenke på :)

OU812

S

Stereo_Mono

Gjest
    ou812rh skrev:
    Ja se her! Gratulerer med nyervervelsen så langt digiman :) Sjønner godt hvis du teller dager til P9 ankommer. Et komplett Rega system vil ivertfall se bra ut og høres det bedre ut så er vel ikke noe å tenke på :)

OU812
    Takk for det. Har alltid synes det å bygge opp et anlegg rundt en anerkjent produsent har en mening. Det er uten tvil at det et hvis synergi i mellom produktene. Se på Naim f.eks.
    Liker forøvrig Sugden veldig veldig godt, men nye Audio Physic Scorpio 2 er kjøpt med levering om en drøy uke. Jeg er redd for at Sugden sin lille Klasse A ikke rekker til rent effekt messigt på Scorpio. Den slipper opp for damp selv på mine Yara Superior på høye volum.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    digiman skrev:
    ou812rh skrev:

OU812
    Takk for det. Har alltid synes det å bygge opp et anlegg rundt en anerkjent produsent har en mening. Det er uten tvil at det et hvis synergi i mellom produktene. Se på Naim f.eks.
    Liker forøvrig Sugden veldig veldig godt, men nye Audio Physic Scorpio 2 er kjøpt med levering om en drøy uke. Jeg er redd for at Sugden sin lille Klasse A ikke rekker til rent effekt messigt på Scorpio. Den slipper opp for damp selv på mine Yara Superior på høye volum.
    AP Scorpio 2, nice :) Kan nok være at Sudgen får enda litt mer besvær når den skal trekke Scorpioene. De er ikke av de vanskeligste, men trenger nok mer kraft en Superiorene. Ikke for det, jeg har testet 2x10 klasse A watt på mine Virgo 3 - ble litt vel blodfattig! Med Scorpioene så har du en høytaler med sikkelig potensiale, grattis :)

OU812

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    IOS er jo ett særs spennede riaatrinn.....

Jubilee er en særs spennede pickup , og rb-1000 den vakreste og beste fra Rega ,

dette går neppe feil Digiman , grats med nye saker...

Mvh Espen

S

Stereo_Mono

Gjest
    Hjertelig takk for deres test Gunnar.
    Interessant at du synes den var så god at den kunne fint settes opp mot bla en godt utstyrt LP12 i øvre prisklasse lydmessigst.
    Enda mere interessant er det at P9 har jo utviklet seg siden deres test i 98 med den nyere RB1000 kontra 900 armen. Andre britiske forum melder at RB1000 låter hakket tightere en 900 armen.

Må si at slik lesing som dette gjør at jeg blir mere og mere urolig i forhold til leveringstidene. Foreløpig er det i løpet av noen uker :)

Forøvrig er denne Rega Elicit forsterkeren jeg har på besøk hjemme om dagen en meget behagelig visit, mulig denne kanskje blir og det ender med Rega all the way. :) DAC fra de er jo trostsalt snart klar for å slippes.

God Helg!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nesten synd med den visuelle 'oppgraderingen'. Treramma på den gamle var langt penere, synes jeg. Bortsett fra det er jeg ganske sikker på at spilleren er gull.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Jeg valgte den i blackash med sort PSU. Passer bedre med resten av Rega utstyret hos meg :) Hadde dog P5 i cherry og den var fin fin den :)

Slik ser den nyere P9 tre finishen ut på og den jeg har valgt. Fant til og med bilde med samme PU som jeg har:

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ble positivt overasket over hvor bra spilleren min så ut når jeg pakket den opp, mye bedre en på bildene jeg har sett av den.
    Er vel bare noen få spiller jeg synes ser bedre ut. (DPS som er min favoritt, enkelte Linn LP12 og Roksan Xerxes er de jeg kommer på)
    PSUen er det verre med, og jeg har den fæle grå. (kan ikke gjemme den bort heller da av/på og 33/45 knappene er på denne)

-Minutten

S

Stereo_Mono

Gjest
    Minutten. Du husker vel ikke hvor lang kabelen mellom PSU og P9 er? Må ommøblere litt i racket her snart.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Kan sjekke når jeg kommer hjem fra jobb, men det var ikke noe problem med å ha psuen på nederste hylle i et rack med 4 hyller.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fargene er like fine. Der er det bare å finne den som passer omgivelsene best. Men jeg liker ikke den avfasede kanten på oversiden av lista, om dere skjønner..

S

Stereo_Mono

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Fargene er like fine. Der er det bare å finne den som passer omgivelsene best. Men jeg liker ikke den avfasede kanten på oversiden av lista, om dere skjønner..
    Har faktisk ikke lagt merke til det før du sier det. Trerammen har vokst betydelig på P9 kontra originale Planar 9 ser jeg. Ja ja! Overlever den. Få satse på at det er legit grunn til at Rega valgte å gjøre de endringene. Men en ting er sikkert. Støvlokk er noe av det mest undervurderte utstyret på en platespiller. Jeg skal aldri ha en spiller uten igjen. Men får satse på at denne P9en blir endestasjonen i mange mange år :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Minutten. Du husker vel ikke hvor lang kabelen mellom PSU og P9 er? Må ommøblere litt i racket her snart.
    På øyemål ca 115 cm.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Forøvrig er denne Rega Elicit forsterkeren jeg har på besøk hjemme om dagen en meget behagelig visit, mulig denne kanskje blir og det ender med Rega all the way. :) DAC fra de er jo trostsalt snart klar for å slippes.
    Vurderer du å gå for Apheta og?

-Minutten

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har lest et par tester av Apheta, mildt sagt avmålte sådanne... Jeg ville nok sett etter noe annet. Ortofon Jubilee, f.eks. men den er utgått. Kadenza ser spennende ut, kanskje bronze eller black?

Disse spillerne må da fortjene noe fra nest øverste hylle. Minst. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes Apheta låt kjempebra jeg, men så liker jeg Rega-lyd. Har også sett at den har fått god mottakelse i UK hifipresse (ikke lett å finne representative artikler for slikt på nett).

S

Stereo_Mono

Gjest
    Nå har jeg en ganske nykjøpt Ortofon Jubilee med kun ca 50-60t spilletid totalt på min ex P5, så PU er ikke tema i disse dager.
    Jeg er veldig fornøyd med Ortofon sine PU og ser ingen grunn til å skifte lag. Synes Jubilee gjorde en fantastisk god innsats på P5 og regner med at P9 og IOS RIAA tar den opp til helt andre nivåer :)

Tror jeg vil jeg heller jobbe meg oppover i Ortofon klubben fra Jubilee :) Tar nok et par år før Jubilee er utslitt og da er vel Ortofon A90 veien å gå spør du meg. Time will show :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Minutten skrev:
    Det er vel både positive og negative omtaler på nettet.
    Denne er rett positiv: http://www.sigsound.com/PDFs/RegaP9Apheta.pdf
    Apheta har jeg såvidt lyttet til i UK på P9 og IOS RIAA og det er absolutt veldig bra, men den lastes lavt. 100ohm og mindre er supert. Da er den silkemyk.
    Art Dudley i Stereophile klarte å bruke den på sin EAR RIAA, som har en fast 1000ohm last og da er Apheta veldig lys.
    Spør du meg er det rett og slett dårlig av Stereophile å ikke sette seg litt mere inn i de tekniske behovene før testen blir publisert. Eventuelt har den Amerikanske importøren slurvet veldig med riktig opplysninger til Art Dudley før de sendte PU til testen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Veldig nyttig info, digiman. Det er nok testen i Stereophile som har bitt seg fast. Hvis den ble gjennomført under sånne rammebetingelser (direkte feil last) er det jo reint for 'gæli'.

Godt å få hjelp til å se at keiseren er naken innimellom.  ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Veldig nyttig info, digiman. Det er nok testen i Stereophile som har bitt seg fast. Hvis den ble gjennomført under sånne rammebetingelser (direkte feil last) er det jo reint for 'gæli'.

Godt å få hjelp til å se at keiseren er naken innimellom. ;)
    Har vært mye kritikk rettet mot Art Dudley og den Apheta testen hans i andre utenlandske forum. Synd om noen skal gå i den fellen og stole blindt på slike tester, som er direkte feil. Det som gjør det enda mere slurvete er at det står jo klart og tydelig i specen til Apheta på Rega sine sider at den skal lastes med 100 ohm

Her er et utdrag fra ToneAudio sin test av P9 og Apheta, som tydeligvis har gjort mere research før de tok den i bruk:

Loading. That’s the secret. At least 100 ohms, 50- 75 if you can and a touch lower if you’ve got it. If you only have a 1000 ohm setting on your phono stage, there is a high probability that you will find the Apheta bright. Anything higher than that and you will definitely find it bright and possibly way too bright.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Minutten skrev:
    digiman skrev:
    Synes Jubilee gjorde en fantastisk god innsats på P5 og regner med at P9 og IOS RIAA tar den opp til helt andre nivåer :)
    Her er en som virker å være fornøyd med P9 og Jubilee.
    Han deler ikke oppfatningen om at P9 bare er litt bedre en P7 som noen hevder.
    http://www.drhifi.net.au/Reviews/Rega%20P9%20Review/Rega%20P9%20Review.htm
    Fin lesing det :)
    Fikk en gledens telefon her nettopp. P9en har ankommet landet. Får hentet den i morgen.
    Passer vel bare greit at det er våt og trist i Oslo om dagen. Rapport med bilder kommer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og jeg gleder meg til å lese om dine opplevelser av ny Rega.

Jubilee er jeg trygg på, fordi jeg har en selv. Tror til og med du var en av de som anbefalte den her inne. Jeg har ikke angret et sekund. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Det er nok fare for at fleksitid avsnittet i arbeidskontrakten min må misbrukes i dag ;D

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Det dukket visst mere en bare P9 opp i dag. Plutselig ble det mye henting av nytt utstyr etter jobb i dag. Fryktelig luksusproblem gitt :p
    Men må pent ta en ting av gangen her nå. P9 er på vei opp nå og AP får vente til senere i kveld eller i morgen :)

Kommet så langt foreløpig:

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    P9en er ny fra fabrikk?
    Spør da det ser ut til at din RB1000 har en annen kabel en den min har, min har mye tynnere ledinger.

-Minutten

S

Stereo_Mono

Gjest
    Minutten skrev:
    P9en er ny fra fabrikk?
    Spør da det ser ut til at din RB1000 har en annen kabel en den min har, min har mye tynnere ledinger.

-Minutten
    Ja! Den kom direkte fra Rega med UPS til Mono i går, så er mulig de har gjort noen endringer.
    Jeg vet at Rega nylig har godt til stor innkjøp av nytt fabrikasjons utstyr. Uten at jeg aner om det kan ha noen betydning annet en store forsinkelser på produksjon om dagen ::)

P9en har stått og snurret noen sider nå. Den går ekstremt stille gitt. IOS har jo heller ikke noe mere støy en CD spilleren min, så er nesten skremmende stille mellom låter og rolige partier. Klarer ikke å gjøre store inntrykk her nå, men det ligger en ro og fylde over lyden jeg ikke er vant til fra tidligere spillere. Spennende saker dette :) Brukte hele 5 min på å montere Jubilee, så må ta meg litt mere tid til å få den 100% utover kvelden.
    Selv om jeg forøvrig synes Orotofon har alltid vært supre enkle og montere på Rega.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye med nytt fint utstyr.
    Mvh.KW

S

Stereo_Mono

Gjest
    KW skrev:
    Gratulerer så mye med nytt fint utstyr.
    Mvh.KW
    Takk KW. Har sittet på ca 3 rad og virkelig levd meg inn i alle 4 sider av Dave Brubeck´s All-Time Greatest Hits ikveld.
    Fascinerende hvor godt disse produktene virker å bare finne roen og drivet med hverandre. Foten tramper godt ihvertfall ;D

Få vel legge ut samme bilde som på AP tråden her også :) IOS har jeg satt under P9 og PSUen er i racket, som ikke synes på venstreside, lengst mulig unna P9en.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Dette spiller nok utmerket, men å ha platespilleren så nær bass-elementene er ikke optimalt. Spesielt hvis du spiller høyt naturligvis.
    Har du prøvd å spille med støvlokket helt av? Vet ikke hvordan P9 oppfører seg, men LP12 spiller bedre uten støvlokk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo heller ikke optimal høyde for komfortabel betjening av spilleren. Vegghylle? Uansett ser utstyret strålende ut. Samme farge som jeg selv ville ha valgt på P9, en av verdens vakreste platespillere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn