En original Planar 3 må være eldre enn 15 år. Den ble produsert fra 1977-2000 (da den ble erstattet med P3-2000),
så alderen må være minst 18 år. Og siden den er utstyrt med en Pickering pickup, er den mest sannsynlig fra sent
70-tall eller tidlig 80-tall. Det betyr at jeg har både gode og dårlige nyheter.
De dårlige nyhetene er selvfølgelig at da kan spilleren ha gått mye, uten at jeg hadde bekymret meg for mye om det.
Dette er (nesten) evighetsmaskiner. Dessuten sto veldig mange platespillere på "lager" gjennom 1990- og 2000 tallet.
Sjekk etter slark i tallerkenlageret og (vesentlig vanskligere) slark i armlagrene. Sjekk dessuten etter slitasje i
aluminiumen ved spaltene der skruehodene har festet pickupen til armen. Finner du lite slitasje der, er det gode
sjanser for at Pickeringen har stått på siden børjan og en ytterligere indikasjon på vesentlig høyere alder enn
forespeilet. En annen "dårlig" nyhet er at dette er en spiller med 230 Volts AC-motor, så du kan ikke oppgradere
spilleren med ekstern strømforsyning. Not a big deal. Kanskje til og med å foretrekke, selv om det selfølgelig er
litt styr å bytte spor i pulleren for å velge 33 eller 45 RPM.
For resten er bare gode nyheter. Er dette som jeg tror en tidlig spiller, kan den være utstyrt med en arm med
bedre armlager enn dagens modeller (under RP-8 ). Er dette tilfelle kan armen takle vesentlig stivere (og bedre)
pickuper enn en gammel Pickering. Dessuten gir den høye alderen mer prutningsmonn. Spilleren kostet vel ved
introduksjon Kr. 1.690,- og steg kanskje til det dobbelte når vi nermet oss årtusenskiftet. Pickupen har marginal
verdi, så en pris rundt Kr. 2.000,- bør være maks. Uansett burde dette være en klar oppgradering i forhold til
spilleren du har i dag. Så løp og kjøp, om prisen er den rette...
mvh
Gunnar Brekke