Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    ^ Du mener denne, sant?

Vis vedlegget 854512

Jeg kan trykke den litt ned, og så spretter den opp igjen. Skal den gjøre det? Ellers virker den ikke løs på noen måte.
    [/QUOT
    Ja, og ja den skal sprette opp.
    Ta av tallerkenen og reim, start opp motoren med og holde motor pulleyen igjen med 2 fingrer, da kjenner du om akslingen som går inn i pulley er løsnet fra pulley.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Men den går vel rundt? Virker jo som om reima slurer på den i videoen.
    Javisst går den rundt! Den er jo den eneste som går rundt når det gjelder :D Uten glasstallerken på virker alt helt normalt (jf. den første videoen). Det er når vekta kommer på at det blir problemer, og dette var aldri noe problem før "operasjonen" i går, så det må ha skjedd noe. Men jeg er ikke sikker på hva.

Jeg sjekka forresten kula under subplatter igjen nå, og også det ser helt normalt ut. Tok på litt mer olje bare for å være sikker. Helt lydløst når jeg snurrer subplatter for hånd, og den snurrer lett, så alt virker å være normalt der også.

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Men snurrer den lett når du legger på tallerkenen?

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Nå snakker du om subplatter, sant? Ja, den snurrer lett også med glasstallerken på. Og for så vidt også med drivreima på så kjennes det akkurat likt ut som før.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ta av tallerkenen og reim, start opp motoren med og holde motor pulleyen igjen med 2 fingrer, da kjenner du om akslingen som går inn i pulley er løsnet fra pulley.
    Prøvde dette nå, og jeg kjenner en tydelig vibrering i fingrene som er vel tegn på at det er ingenting i veien med motor pulley. Den snurrer som bare juling. For øvrig er det jo bare å studere de siste sekundene i videoen med glasstallerken på, så vises det jo tydelig at den går for full maskin.

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenkte når glasstallerkenen er på. Om vekta gjør at den snurrer tregt?

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg snurrer på glasstallerkenen med hånda, mener du? Nei, det kjennes helt normalt ut. Det er det som er så merkelig.

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Vanskelig å se av siste video, men slurer reima på pulley etter subplatter? Du har ikke fått olje på en av disse som gjør at den slurer?

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg snurrer på glasstallerkenen med hånda, mener du? Nei, det kjennes helt normalt ut. Det er det som er så merkelig.
    Har du sjekket om det er klaring mellom pulley og tallerken når motoren går.
    Når du oljet motoren hvor tilførte du oljen?

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Vanskelig å se av siste video, men slurer reima på pulley etter subplatter? Du har ikke fått olje på en av disse som gjør at den slurer?
    Det ser ut som om den slurer på pulley, for subplatter beveger seg ikke i det hele tatt (uten drahjelp fra meg). Jeg tok en grundig rens av pulley, kanten på subplatter og drivreima i går, men kan jo alltids ta en nye rens for å være sikker da.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Det ser ut som om den slurer på pulley, for subplatter beveger seg ikke i det hele tatt (uten drahjelp fra meg). Jeg tok en grundig rens av pulley, kanten på subplatter og drivreima i går, men kan jo alltids ta en nye rens for å være sikker da.
    Det hjelper lite å bare rense pulley og subplatter og for er det olje som er årsaken så må reima også renses.
    Bruk sprit til rens av pulley og subplatter men ikke bruk sprit på reima.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har du sjekket om det er klaring mellom pulley og tallerken når motoren går.
    Sjekket nå, og det er klaring. Jeg kan snurre tallerken mens motoren går uten problemer.
    Når du oljet motoren hvor tilførte du oljen?
    Her:

pulley_oil.jpg

Brukte det tynne røret til CRC 5-56-boksen nedi senter på pulley og dryppet et par dråper oppi.

Det hjelper lite å bare rense pulley og subplatter og for er det olje som er årsaken så må reima også renses.
    Bruk sprit til rens av pulley og subplatter men ikke bruk sprit på reima.
    Som nevnt ble reima vasket i Zalo-vann. Men jeg skal ta en ny rens på alt. Sprit inneholder vel fett, er ikke isopropanol det beste? Siden jeg ikke hadde isopropanol i hus i går, brukte jeg salmiakk. Men skal få tak i isopropanol til en ny rens.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Sjekket nå, og det er klaring. Jeg kan snurre tallerken mens motoren går uten problemer.

Her:

Vis vedlegget 854542

Brukte det tynne røret til CRC 5-56-boksen nedi senter på pulley og dryppet et par dråper oppi.

Som nevnt ble reima vasket i Zalo-vann. Men jeg skal ta en ny rens på alt. Sprit inneholder vel fett, er ikke isopropanol det beste? Siden jeg ikke hadde isopropanol i hus i går, brukte jeg salmiakk. Men skal få tak i isopropanol til en ny rens.
    Du har ikke tilført motoren olje med å smøre der, men motoren skal normalt ikke tilføres olje, isopropanol er bra.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Aha! Jeg har aldri gjort det før, men da jeg søkte etter hvordan fylle olje på en Rega så kom denne videoen opp:

Men da er det nok feil det som han her driver med da ;)

youtube_oil_rega.JPG

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    ^ Aha! Jeg har aldri gjort det før, men da jeg søkte etter hvordan fylle olje på en Rega så kom denne videoen opp:

Men da er det nok feil det som han her driver med da ;)

Vis vedlegget 854562
    Denne personen har ikke peiling på hva han driver med, skal du tilføre motoren olje så må det gjøres på akslingen under pulley,
    Å tilføre olje oppå pulley er som å be om problemer da oljen kan krype ned på sporet på pulley der som belte går og hva skjer da:)

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Takk! Greit å vite om ;) Jeg tok en kikk i kommentarfeltet til den videoen nå, og jeg ser at flere kommenterer det samme. Litt rart at videoen fortsatt ligger ute da, men det er jo det som er problemet med nettet. Jeg skulle ønske at Rega selv hadde lagt ut mer informasjon om slike ting, men de ønsker vel sikkert at færrest mulig tukler med sånt. Og min spiller er jo ikke så veldig gammel, så motoren trenger nok ikke noe olje. Det var mest siden jeg hadde hatt spilleren på høykant at jeg tenkte at det var lurt.

Sånn av ren nysgjerrighet i tilfelle det skulle bli behov for det en dag: Hvordan kommer man til akslingen under pulley? Altså, hvordan fjerner man pulley?

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Takk! Greit å vite om ;) Jeg tok en kikk i kommentarfeltet til den videoen nå, og jeg ser at flere kommenterer det samme. Litt rart at videoen fortsatt ligger ute da, men det er jo det som er problemet med nettet. Jeg skulle ønske at Rega selv hadde lagt ut mer informasjon om slike ting, men de ønsker vel sikkert at færrest mulig tukler med sånt. Og min spiller er jo ikke så veldig gammel, så motoren trenger nok ikke noe olje. Det var mest siden jeg hadde hatt spilleren på høykant at jeg tenkte at det var lurt.

Sånn av ren nysgjerrighet i tilfelle det skulle bli behov for det en dag: Hvordan kommer man til akslingen under pulley? Altså, hvordan fjerner man pulley?
    Rega anbefaler ikke å tilsette olje til motoren, oljen kan skade/kortslutte motoren.

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg har fått en lyd/ulyd fra drivverket på min rega, har enda ikke lokalisert om det er fra motor, rem eller fra hub. skal prøve å lokalisere den i kveld ev ta opp og legge ut link til youtube.

Men angående olje så fikk jeg følgene beskjed fra importør/Rega i 2020:
    Fra Rega:

We use mineral EP80 gearbox oil for Hubs and Mineral 20W50 Motor Oil for the Motors

Uten at jeg vet hvordan den påføres.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fått en lyd/ulyd fra drivverket på min rega, har enda ikke lokalisert om det er fra motor, rem eller fra hub. skal prøve å lokalisere den i kveld ev ta opp og legge ut link til youtube.

Men angående olje så fikk jeg følgene beskjed fra importør/Rega i 2020:
    Fra Rega:

We use mineral EP80 gearbox oil for Hubs and Mineral 20W50 Motor Oil for the Motors

Uten at jeg vet hvordan den påføres.
    Problemet med å tilføre motoren olje er om kunden tilføre mer en 1 til 2 dråper så kan det skade motoren, oljen tilføres på toppen av motoren der som motor akslingen går inn i motoren.

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Lyd/ulyd er lokalisert, var en trekloss som jeg av å til har en støvoppsamler (Pro-Ject Sweep it E) stående på som hadde flyttet seg så den så vidt kom i kontakt med glassplaten.

Sjelefred er gjenopprettet.

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har prøvd en slik?

korf-spacer.jpg
    korf-spacer_pu.jpg

Jeg har nettopp satt denne på min P6 med Ortofon 2M Black, og dette er den tydeligste oppgraderingen (utenom bytte av pickup) av platespilleren jeg har vært borti.

Hensikten er å dempe resonans i hodeskallen på tonearmen. Ifølge de som har greie på slikt har Rega-armene ganske gode rør, men et ganske ringende hode. Resonansdempingen er tydelig hørbar, og hos meg oppleves lyden som "roligere". Uten denne kunne lyden oppleves som litt "skingrende". Mer i min egen tråd her.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Bærum
    RP8 tilbake med ytterplinthet og lokk nå. For utsatt miljø her, med unger og bikkje. Men, for en fryd å se på og låt det enda bedre? Jeg liker å tro at det var hva ørene mine ga tilbakemelding på 😎

P

parafinoksen

Gjest
    Fra EAR Mk1 til Mk2.

IMG_20221023_193809849-2.jpg

Har ikke satt meg inn i om det er gjort store endringer i innmaten, men utvendig er i alle fall fronten oppgradert og matcher nå resten av komponentene mine. Og det er jo viktig :) Har faktisk hatt en del glede av Mk1. Bruker den gjerne til film på kvelden. Behagelig lyd og god punch.​

Hb 52

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    10
    Er på utkikk etter en CD Transport...
    Hvordan er den Rega lager ?

P

parafinoksen

Gjest
    Er på utkikk etter en CD Transport...
    Hvordan er den Rega lager ?
    Rega lager ikke ren transport, da. Og hvis du skulle valgt de to nyeste utgavene av Saturn, så får du kombinert CD-spiller og DAC, så det er kanskje litt bortkastet? Ellers bruker jeg selv Apollo-R (skoeskeformatet) inn i Dac-R. Det fungerer helt fint og låter bra i mine ører. Litt treg på initialisering, men leser det meste av CD-er. Og i ekta Rega-stil er det jo litt blæstique phantastique også. Men jeg liker toppmating, og så vidt jeg vet, sitter Rega på et stort lager av lasere, så det bør være mulig å slippe billige Kina-kopier hvis det blir nødvendig å skifte en gang.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det må være det første fotoet jeg har sett av Planar 8 eller 10 på den dedikerte Regahyllen. Me like very much. Kan du ta et skrått fra siden, også, @forsell ?

P

parafinoksen

Gjest
    Fra EAR Mk1 til Mk2.

Vis vedlegget 861059

Har ikke satt meg inn i om det er gjort store endringer i innmaten, men utvendig er i alle fall fronten oppgradert og matcher nå resten av komponentene mine. Og det er jo viktig :) Har faktisk hatt en del glede av Mk1. Bruker den gjerne til film på kvelden. Behagelig lyd og god punch.​
    Da var den på plass og passer fint inn med resten av komponentene.

Ear.jpg

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    13
    Rega P6 - Protractor - har mistet den, vet noen hvor jeg få tak i en slik (eBay har, men det er vel enklere måte å få den på)?

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Og der er Elex Mk4 «live».

Digitale innganger og integrert hodetelefonforsterker.

Liker veldig at de har integrert dac, iom jeg er primært på vinyl og det er der 💵 flyr, fint med at man slipper så mange ekstra bokser.

P

parafinoksen

Gjest
    Jeg synes de burde gjort det valgfritt og modulbasert. Personlig har jeg veldig sans for "rene" produkter. Blir spennende å se prisen på nye Elex.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn