Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg oppgraderte min P1 med subplatter fra Groovetracer for en tid siden (noen år), og var "blown away" over resultatet. Nå har de kommet med et upgrade kit til P8, og selv om det koster litt "mye" (et relativt vagt uttrykk i hifi sammenheng), så er det snart jul og årets julegave er bestilt. Sjekket med norsk forhandler i november, og de skulle sjekke pris, men har fortsatt ikke fått svar. Så jeg endte opp med å kjøpe direkte fra produsent som ga meg en ok pris samme dag som jeg sendte forespørsel på e-post.

ETA er 16. desember i løpet av dagen, så får vi krysse fingrene for at de ikke drøyer det til etter helgen - har jo satt av litt tid til dette nå til helgen 😁 Bestilte med hvit Delrin platter.

Vet det er som å banne i kjerka dette for Rega purister, men tar sjansen på ikke å bli kastet ut allikevel :cool:

Sist redigert:

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    13
    Jeg oppgraderte min P1 med subplatter fra Groovetracer for en tid siden (noen år), og var "blown away" over resultatet. Nå har de kommet med et upgrade kit til P8, og selv om det koster litt "mye" (et relativt vagt uttrykk i hifi sammenheng), så er det snart jul og årets julegave er bestilt. Sjekket med norsk forhandler i november, og de skulle sjekke pris, men har fortsatt ikke fått svar. Så jeg endte opp med å kjøpe direkte fra produsent som ga meg en ok pris samme dag som jeg sendte forespørsel på e-post.

ETA er 16. desember i løpet av dagen, så får vi krysse fingrene for at de ikke drøyer det til etter helgen - har jo satt av litt tid til dette nå til helgen 😁 Bestilte med hvit Delrin platter.

Vet det er som å banne i kjerka dette for Rega purister, men tar sjansen på ikke å bli kastet ut allikevel :cool:
    Alt er lov (men helst ikke banne i kjerka...) - en bestemmer jo selv om en vil tweeke eller ei! Å være purist er ikke en entydig sak imo. Hva da med resten av anlegget - kabler, strømforsyning, dempere, diffusere, cones osv. Se eksempel på Linn - her kan en jo oppgradere herfra til månen - hva er da originalt? De fleste gjør jo noe for å få best mulig lyd av det anlegget en har - og det er en morro og spennende hobby å prøve seg frem.
    Om det gir bedre lyd er det jo bare ens egne ører som kan avgjøre. Har selv gjort tilsvarende med Groovetracer både på P6 og tidligere RP3 (her også separat strømforsyning). Gav bedre lyd i mine ører. For RP3 var det seperat strøm som gav mest uttelling, men nå er jo det standard. Subplatter og spindel synes også å gi jevnere gange, men jeg er litt usikker på om den økte vekten betyr noe for belastningen på strømforsyningen. Ellers er min erfaring med Rega - har omtrent hatt alle (Planet, P1, P3, P5, P6, P7, P8 og P9) at kvalitet på PU og RIIA-trinn gir best lydforbedring (om spilleren ellers er original). Jeg har trappet ned litt fra P8 til P6 (som nå er original..). P8 med Apheta 3 gav bedre lyd enn P6 med Ania som jeg nå har. Om P8s lyd forsvarer prisforskjellen (som er betydelig) kan en alltids diskutere, men det er jo ens egen preferanse, bruk(eks om en vil ha vinyllyd i toppklasse med tilhørende audiofile innspillinger) og resten av anlegget som må bety mest.
    Lykke til, og det viktigste er jo at du selv blir fornøyd! Nyt spilleren - du blir garantert fornøyd. "Rega-klubben" er åpen for alle med Rega er nå min oppfatning.
    ( For tiden Rega-purist!)

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    13
    Rega planar 8 er bare 3k dyrere enn planar 6 er ikke det et bedre kjøp?
    Forskjell uten PU er 23.990 - 14.990 = 9K, men tar du med PU forskjell (Aphetha 3 - Ania) blir den større (selv om det strengt tatt ikke er sammelignbart. Men jeg tok også hensyn til lydforskjell i PU.

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    13
    Bare utseendet til Planar 8 er verd pristillegget fra Planar 6 (uten pickup). :)
    Joda, men det høres ikke.... Dog er det en liten ulempe med P8 (og P10) er at arm/pu er veldig ubeskyttet når lokket er av. Lett å komme uforvarende borti (for hunder, katter, barnehender og andre klåfingrede )- som det annonseres for mht spesiallaget lokk. Men det er jo en digresjon ift Grooverplatter...,

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Joda, men det høres ikke.... Dog er det en liten ulempe med P8 (og P10) er at arm/pu er veldig ubeskyttet når lokket er av. Lett å komme uforvarende borti (for hunder, katter, barnehender og andre klåfingrede )- som det annonseres for mht spesiallaget lokk. Men det er jo en digresjon ift Grooverplatter...,
    Greide selv å ødelegga Ania PU første og siste gang jeg tørket støv 😥

Da var det kort vei til å få en skikkelig kasse over :)
    2022-12-15_08-25-16.png

Er ikke uenig om at original "lokket" til P8 ikke er veldig beskyttende.

Nå med Groovetracer Planar 8 Upgrade Package
    20221216_151444.jpg 20221216_145912.jpg

Sist redigert:

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Hei.

Noen med erfaring med å bytte til Rega Reference EBLT, gjerne på P8.

Jeg sliter med at det "knirker" ved oppstart, selv om jeg hjelper til med å gi platetallerkenen fart før jeg skrur på strøm på Neo.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Sørlandet
    Hei.

Jeg sliter med at det "knirker" ved oppstart, selv om jeg hjelper til med å gi platetallerkenen fart før jeg skrur på strøm på Neo.
    Det er helt vanlig med en liten lyd akkurat i det du slår på motoren og som du selv sier så unngår du denne hvis du spinner på tallerken før du setter på motoren. Du hører den lyden på mange reimspillere.

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Det er helt vanlig med en liten lyd akkurat i det du slår på motoren og som du selv sier så unngår du denne hvis du spinner på tallerken før du setter på motoren. Du hører den lyden på mange reimspillere.
    Problemet er at det knirker når jeg slår på Neo, selv om jeg hjelper den i gang og snurrer tallerkenen i gang først.

På reimene som fulgte med originalt er det lydløst ved samme prosedyre.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Jeg har det samme problemet på min P6 med Rega Reference EBLT.

(skru lyden høyt opp for å høre knirkelyden)

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    218
    Er ikke knirkingen et tegn på at beltet ikke sklir like lett som de som er stille?

P

parafinoksen

Gjest
    En slags tilstands-/stemningsrapport.
    Mens det funderes veldig på hva som er det ultimate CD-drivverk til betalbar pris, tyter det ut deilig musikk avspilt på en ringe Apollo-R via DAC-R. Javisst har spilleren sine merksnodigheter og litt i overkant mye blastikk, men den funker bare. Stillegående er den også.

_DSC3397.jpg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei.

Hvis det bare knirker ved oppstart så er det vel ikke et problem? Alle mine Regaspillere har knirket ved oppstart men det har jo ingenting å si så lenge de er stille ved avspilling

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Vel, siden ikke var lyd originalt, men kun med de "bedre" Reference EBLT remmene, så er det for meg et problem. Det er litt lavere lyd når jeg starter #2 i videoen, men da snurret allerede tallerkenen i nesten 33 rpm.

Er det noe man kan "rengjøre" remmene med, hvis det har kommet fett på f. eks.

Vurderer å gå tilbake til de originale da de ikke har lyd og snurrer i riktig hastighet.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det noe man kan "rengjøre" remmene med, hvis det har kommet fett på f. eks.
    Jeg fikk tips om en vidunderkur som kan brukes på alt; pulley, reimer og subplatter: Først Aceton, deretter Isopropanol. Funker som bare juling!

© for vidunderkur: @HasseBasse :)

Edit: Men det er dog ikke sikkert at det vil hjelpe mot dette problemet. I videoen min i innlegg #4.614 hadde jeg nettopp reingjort absolutt alt.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.827
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk tips om en vidunderkur som kan brukes på alt; pulley, reimer og subplatter: Først Aceton, deretter Isopropanol. Funker som bare juling!

Edit: Men det er dog ikke sikkert at det vil hjelpe mot dette problemet. I videoen min i innlegg #4.614 hadde jeg nettopp reingjort absolutt alt.
    Om jeg husker rett, hadde du metal-subplatter.... deri ingen problem.
    Men må på det kraftigste advare mot å bruke acetone på standard (plastik ??) subplatter/pulley ;)

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.015
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Viktig presisering det, @HasseBasse :) Og ja, P6 som jeg har, har subplatter av metall. I @sanztra sitt tilfelle har han en P8, så der går det også fint.

Men fra original P3 og nedover er vel subplatter i plastikk, så der må Aceton absolutt ikke brukes ;)

P

parafinoksen

Gjest
    Oppsummering av hifi-året 2022:

Rega.jpg

Hele anlegget bortsett fra høyttalerne ble altså skiftet ut til et komplett Rega-oppsett i løpet av 2022. Det hadde jeg ikke ventet, rett og slett. Men interessen ble vekket da jeg kjøpte en Brio-R i fjor høst, og så bare ballet det på seg. Både lydmessig og estetisk funker Rega for meg, og jeg kjenner at jeg på en måte er kommet i mål. Denne elektronikken sammen med høyttalerne mine, i mitt rom, til musikken jeg foretrekker, og lydnivået jeg spiller på, er helt enkelt prima. Det er ingenting som irriterer eller jeg føler mangler – jeg kan rett og slett fokusere på musikken. Skal jeg gjøre noe i 2023, blir det i så fall akustiske tiltak og finsliping med DSP.

Ønsker alle Rega-venner riktig god jul og godt nytt år!​

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley

Jeg byttet tilbake til originale reimer, da ble det tyst, ikke en lyd ved oppstart, hverken med eller uten hjelp med å snurre tallerkenen i gang,

Da lar jeg det være slik i overskuelig fremtid.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Sunnmøre
    Eh ... Takk?

😅

---

(Jeg gjorde det bare kjapt og gæli i Gimp (som jeg ikke har brukt på år og dag) bare for å få et inntrykk.)
    Upps, scusi mi :)

Såg på logoen nede til venstre, og trudde ein augneblink at dette var eit produkt el. teneste nokon faktisk tilbaud :)

Det er klart det ville sett betre ut på ekte.

igjen, unnskyld.

P

parafinoksen

Gjest
    Upps, scusi mi :)

Såg på logoen nede til venstre, og trudde ein augneblink at dette var eit produkt el. teneste nokon faktisk tilbaud :)

Det er klart det ville sett betre ut på ekte.

igjen, unnskyld.
    All good (y) Tok det ikke personlig altså. Synes bare det ble morsomt. Originalbildet er lånt fra det nettstedet. Uansett synes Rega-produktene hadde kledd Ferrari-rødt.

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Rødt er deilig. Har faktisk halvt vurdert få kabinettene på Rega-parken min spraylakkert i rødt. Minuset er at jeg tror ville gått lei litt fort, og at kjøpergruppen ved et eventuelt salgt ville blitt kraftig innsnevret.
    Du kan jo prøve å foliere, da er det greit å fjerne om man blir lei.

Hifisnurr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    504
    Sted
    Oslo
    Har fått litt trua på Planar 10. Denne selvutnevnte guruen har valgt den som reference spiller i oppsettet. Det jeg stiller spørsmål om. Dett virker som motor på rega spillerne er ustabile. Har ikke sjekket så mye. Hva er prisen på motor brukt på rega spillerne. Jeg har selv en Holborne spiller. Den bruker motor fra Maxxon. Meget stabil. Forøvrig støtter jeg filosofien på P10 når det gjelder tighte toleranser på alt. Stivhet. Armen som er helt stiv og ubevegelig. Vurderer å anskaffe P10.
    Godt nyttår

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0
    Du har vel hørt P10. Det er det ikke mange som har gjort. De finnes jo ikke i demo noe sted, tror jeg. Det spilte bra sa du. Men sammenlignet med hva......:p
    Her er en video med Referansespiller fra annen produsent, men klarer du å høre på denne spilleren så er vel REGA bra nok.... ? :unsure:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte Planar 10 hos Big Dipper i november. Jeg vet ikke om det var Regas dyreste MC som satt på eller den nest dyreste. Forsterkeren var Audio Research I/50 og høyttalerne Klipsch Forte IV. Jeg likte Regaen bedre enn Thorens 124 DD med Ortofon-Thorens SPU. Sistnevnte ble for romantisk for meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn