Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.277
    Antall liker
    24.856
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rega VTA(Vertical Tracking Angle) Fact Sheet by Roy Gandy
    Quote: "Every problem has a solution. If there is no solution, there is no problem."

    The Tonearm: The maximum up/down adjustment on a tonearm is about 0.5 inches (12mm). That being approximately 1 degree VTA adjustment.
    [Correction: if you do the maths' a 0.5inch variation on a 9 inch arm is about a 3° variation. You can work this out yourself once you remember that the sin() of an angle is the change in the y coordinate divided by the radius, so 0.5/9 ≈ 0.055 ≈ sin(3°)]

    The Cartridge: Each model of cartridge has its own unique design which also determines the stylus VTA. Rega has accurately measured the VTA on at least one hundred different cartridge models. The lowest VTA we have measured was 24° (even though the manufacturer claimed 20°) and the highest was 36°. Most cartridges have a VTA of between 28° to 32°. The VTA of Rega cartridge is approximately 28°.

    The Record: The VTA of a record cutting stylus is set to give the best continuous cut of the lacquer. Records are cut with a VTA which varies between 0° and 20°. On an individual record the VTA will vary by 7° or more, depending on the type of cutting head used, the depth of cut, the musical frequency and the lacquer springback. The VTA of the groove on every individual record varies by at least 7° over the record. Every record is cut under 20°.

    Futility: We can see that cartridge VTA is normally around 10° higher than the record cutting angle. And the record cutting angle varies by around 7° whilst it is being played.

    THEREFORE A MAXIMUM ARM ADJUSTMENT OF ONLY 1° CAN BE SEEN TO BE COMPLETELY FUTILE.To accurately match cartridge VTA to the record cutting angle the back of the arm would need to be well below the record (impossible!) and the cartridge VTA would need to vary at least 7° whilst playing the record!


    Normal advice: Most informed advice is to keep the arm tube roughly parallel to the record surface. In fact, the VTA becomes more correct as the rear of the arm is lowered as much as possible, the limit being when the arm or cartridge touches the record.

    Worst case: The most extreme situation is a record cutting angle of 0° and a cartridge VTA of 36°. The result is a VTA inaccuracy of 36°.

    Question: Can there be any point in playing around with 1° of VTA?
    VTA adjustment is actually a neurosis NOT a technical adjustment.

    An Alternative: If you alter the playing weight of a normal cartridge by 0.1 of a gram the stylus VTA will alter by around 1.5°.

    Another Alternative: If the room temperature increases by 5° F, the stylus rubber suspension will soften and decrease the VTA by 1°.

    "but when I alter the VTA I hear a difference"
    Of course you do. Any variation or change to the very important joint between the arm and turntable will alter the sound quality. Try simply tightening or loosening the main arm fixing nut, the sound will change. Try tightening or loosening the cartridge fixing nuts, the sound will also change. Almost any change or adjustment to a turntable/arm/cartridge will alter the sound quality if one listens with an acute level of perception.

    We hope we have explained to the reader that VTA adjustment is of little or no significance. There are many other simple structural changes that are more important, such as fixing the cartridge rigidly to the arm and fixing the arm tightly to the turntable.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    [Correction: if you do the maths' a 0.5inch variation on a 9 inch arm is about a 3° variation. You can work this out yourself once you remember that the sin() of an angle is the change in the y coordinate divided by the radius, so 0.5/9 ≈ 0.055 ≈ sin(3°)]

    Og SÅ kan du spille musikk 😆
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte det🙄 Er ikke så gæli den vel…
    Garatulere med ny spiller.
    Har vurder Exact selv, men har ikke hørt den men annsynligvis så fungerer veldig fint på din spiller og det er nesten p&p. Litt rart at noen gubber som tydeligvis ikke liker Rega går inn i en vennetråd og forteller hva som er galt når en har kjøpt en "ny" spille, hva er poenget? Om du ikke tilhører de som ser ut ti å ha platespiller for å poste målinger av div istedet for å spille musikk så hadde jeg kjøpe den pu som har selv har lyst på.

    poster IvarT sin Raga tolkning fra litt lenger opp i tråden som passer her.

    ^ Vers 2 omskrevet i Rega-versjon:

    Hør lyden av drivreimer som knekker
    Hør lyden av sponplater som sprekker
    Det er bare å følge tonearmen som peker
    Dit hvor de voksne leker
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    395
    Antall liker
    273
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Rega VTA(Vertical Tracking Angle) Fact Sheet by Roy Gandy
    Quote: "Every problem has a solution. If there is no solution, there is no problem."

    The Tonearm: The maximum up/down adjustment on a tonearm is about 0.5 inches (12mm). That being approximately 1 degree VTA adjustment.
    [Correction: if you do the maths' a 0.5inch variation on a 9 inch arm is about a 3° variation. You can work this out yourself once you remember that the sin() of an angle is the change in the y coordinate divided by the radius, so 0.5/9 ≈ 0.055 ≈ sin(3°)]

    The Cartridge: Each model of cartridge has its own unique design which also determines the stylus VTA. Rega has accurately measured the VTA on at least one hundred different cartridge models. The lowest VTA we have measured was 24° (even though the manufacturer claimed 20°) and the highest was 36°. Most cartridges have a VTA of between 28° to 32°. The VTA of Rega cartridge is approximately 28°.

    The Record: The VTA of a record cutting stylus is set to give the best continuous cut of the lacquer. Records are cut with a VTA which varies between 0° and 20°. On an individual record the VTA will vary by 7° or more, depending on the type of cutting head used, the depth of cut, the musical frequency and the lacquer springback. The VTA of the groove on every individual record varies by at least 7° over the record. Every record is cut under 20°.

    Futility: We can see that cartridge VTA is normally around 10° higher than the record cutting angle. And the record cutting angle varies by around 7° whilst it is being played.

    THEREFORE A MAXIMUM ARM ADJUSTMENT OF ONLY 1° CAN BE SEEN TO BE COMPLETELY FUTILE.To accurately match cartridge VTA to the record cutting angle the back of the arm would need to be well below the record (impossible!) and the cartridge VTA would need to vary at least 7° whilst playing the record!


    Normal advice: Most informed advice is to keep the arm tube roughly parallel to the record surface. In fact, the VTA becomes more correct as the rear of the arm is lowered as much as possible, the limit being when the arm or cartridge touches the record.

    Worst case: The most extreme situation is a record cutting angle of 0° and a cartridge VTA of 36°. The result is a VTA inaccuracy of 36°.

    Question: Can there be any point in playing around with 1° of VTA?
    VTA adjustment is actually a neurosis NOT a technical adjustment.

    An Alternative: If you alter the playing weight of a normal cartridge by 0.1 of a gram the stylus VTA will alter by around 1.5°.

    Another Alternative: If the room temperature increases by 5° F, the stylus rubber suspension will soften and decrease the VTA by 1°.

    "but when I alter the VTA I hear a difference"
    Of course you do. Any variation or change to the very important joint between the arm and turntable will alter the sound quality. Try simply tightening or loosening the main arm fixing nut, the sound will change. Try tightening or loosening the cartridge fixing nuts, the sound will also change. Almost any change or adjustment to a turntable/arm/cartridge will alter the sound quality if one listens with an acute level of perception.

    We hope we have explained to the reader that VTA adjustment is of little or no significance. There are many other simple structural changes that are more important, such as fixing the cartridge rigidly to the arm and fixing the arm tightly to the turntable.
    Er det noen som motsier Gandy på det konkrete (matematikken) han sier her?

    Hvis ikke, er det mange produsenter som påfører unødvendig mye stress på kundene sine :) .
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.829
    Antall liker
    3.314
    Torget vurderinger
    0
    Analog Senteret leverte et bra Vinyl-kurs på messen i Asker - anbefales (y)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    395
    Antall liker
    273
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg forstår Gandy og Korf, så kan man ikke se på LP'ene som et "fast" punkt. Dermed vil "alt" variere uansett hvor mye penger man bruker for å optimalisere arm og PU (tenker da på VTA).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.277
    Antall liker
    24.856
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De er også enige om at ting skal skrus ihop ordentlig og at eventuelle resonanser skal være få og med høyt Q. Stivhet er trumf.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.829
    Antall liker
    3.314
    Torget vurderinger
    0
    Mulig jeg har misforstått, men de mener vel at dette er mer komplisert enn det Gandy og Korf hevder?
    Nei...Analog Senteret er helt på track.....litt tungt fordøyelig for HaiFai-folk og i en Vinyl-verden full av slingringsmonn så er det ikke enten eller 0 eller 1.......
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Det mangles en pinnebolt her. Hvor er det lettest og raskest å få tak i ?
    7238C00E-0C30-4443-99A6-EFC7D7136860.jpeg
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Det ble en rega exact. Jørgen på da capo i Moss ga meg en veldig fin pris på. Antiscatingen er litt løen. Drar seg inn mot start uansett. Litt vanskelig å justere vekta da..tips? Heve/senke greia er ille treg også. Har nok stått i ro ubrukt endel år😜
    7350A14D-742D-49A2-A6A8-5E41E4DE9F17.jpeg
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Når jeg drar den slideren helt ut (anti scating) så ser det mye bedre ut. Da drar ikke armen tilbake til start. Når jeg trykker slideren helt inn så går armen voldsomt mot start. Virker helt motsatt som det står i manualen😜 Men er ikke så nøye bare det funker. Slipper nåla opp/ned og ser at den ikke beveger seg til høyre og venstre gjentatte ganger. Virker ut som det sporer veldig bra nå og lyden er helt innafor.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.277
    Antall liker
    24.856
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Magnetisk antiskating virker slik at jo nærmere de to magnetene (en på kjelken og en på den delen av armen som dreier om vertikalplanet) er hverandre jo større kraft utøver de på hverandre og derav mer drag utover på armen.
    Manualen din må være invers ja. Eller så har noen montert magneten på kjelken feil vei. Det kunne se ut som at noen har gjort noe med den armen en gang, ref. popnaglen.
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Magnetisk antiskating virker slik at jo nærmere de to magnetene (en på kjelken og en på den delen av armen som dreier om vertikalplanet) er hverandre jo større kraft utøver de på hverandre og derav mer drag utover på armen.
    Manualen din må være invers ja. Eller så har noen montert magneten på kjelken feil vei. Det kunne se ut som at noen har gjort noe med den armen en gang, ref. popnaglen.
    Det er nok riktig at når slideren er trukket helt ut så er det 0. Fant ett innlegg på denne siden om det fra en kar som hadde samme «problem» Det er vel egentlig ikke noe problem sånn jeg ser det nå men bare litt miss visende i manualen. Den pop naggelen har ingen ting med anti scating å gjøre. Den har nok rett og slett bare sklidd ut fra hullet sitt en eller annen gang. 😊
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Magnetisk antiskating virker slik at jo nærmere de to magnetene (en på kjelken og en på den delen av armen som dreier om vertikalplanet) er hverandre jo større kraft utøver de på hverandre og derav mer drag utover på armen.
    Manualen din må være invers ja. Eller så har noen montert magneten på kjelken feil vei. Det kunne se ut som at noen har gjort noe med den armen en gang, ref. popnaglen.
    BA9065EC-6089-43F6-8235-14B155A727B0.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.277
    Antall liker
    24.856
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner at pinnen har med armhvileren å gjøre, men det var nå besynderlig at den var borte.
    Antiskating er omtrentlig uansett. Du er ikke langt unna riktig om du dytter den inn 1/3. Har du tilgang til en HFN-testplate kan du bruke den geniale metoden Korf lærte av en finne:
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Skjønner at pinnen har med armhvileren å gjøre, men det var nå besynderlig at den var borte.
    Antiskating er omtrentlig uansett. Du er ikke langt unna riktig om du dytter den inn 1/3. Har du tilgang til en HFN-testplate kan du bruke den geniale metoden Korf lærte av en finne:
    Skal sjekke opp rundt den test platen. 😊 Har ikke sånn plate men er nok lurt.
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Er det ikke ekstern jord kabel på rp3? Er bare disse RCA kablene som kommer ut under spilleren😅
     

    Onaer

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2022
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Sted
    Skien
    Må melde meg inn her.
    Har en RP40 med rb303 og exact PU. Spiller godt men brummer. Årsaken er brudd i sort jordingskabel som jeg antar resulterer i en uskjermet arm. Har målt meg fram til at det er brudd i den sort ledning et sted opp i armen. Kontaktpunktet med venstre negativ (blå ledning) er ok. Noen som vet om dette er enkelt å fikse selv eller anbefale et verksted helst på Østlandet som reparerer rega-armer?
     

    Onaer

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2022
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Sted
    Skien
    Er det ikke ekstern jord kabel på rp3? Er bare disse RCA kablene som kommer ut under spilleren😅
    Hei. Ikke egen jordkabel nei. Det stemmer som en annen svarte, den ligger i venstre negativ. Noen ser jeg stikker en tynn kabel inn i under rca og fører den til jord på riaa. Jeg la nettopp inn et spørsmål vedr. jordingsproblematikk på rb303 pga brumming. Har nettopp skrudd fra hverandre armen og målt meg gjennom kabelsettet og tror jeg har lokalisert feilen. Må gjenstår å få reparert den..🤔
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Må melde meg inn her.
    Har en RP40 med rb303 og exact PU. Spiller godt men brummer. Årsaken er brudd i sort jordingskabel som jeg antar resulterer i en uskjermet arm. Har målt meg fram til at det er brudd i den sort ledning et sted opp i armen. Kontaktpunktet med venstre negativ (blå ledning) er ok. Noen som vet om dette er enkelt å fikse selv eller anbefale et verksted helst på Østlandet som reparerer rega-armer?
    Elektronisk byreau i Fredrikstad
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    490
    Antall liker
    941
    Sted
    Pocket Valley
    Må melde meg inn her.
    Har en RP40 med rb303 og exact PU. Spiller godt men brummer. Årsaken er brudd i sort jordingskabel som jeg antar resulterer i en uskjermet arm. Har målt meg fram til at det er brudd i den sort ledning et sted opp i armen. Kontaktpunktet med venstre negativ (blå ledning) er ok. Noen som vet om dette er enkelt å fikse selv eller anbefale et verksted helst på Østlandet som reparerer rega-armer?
    Du kan også sjekke med Mala Audio (Asker), de har jo analogsenteret sitt, som muligens kan fikse det.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    På 90-tallet drev jeg og trakk opp endel RB300 armer med VdH sine MCS silver, og Cardas sine tonearmskabler. (Brukte den ene originalkabelen som trekk-kabel, for å unngå og ødelegge gummiforingen i armen) I den forbindelse laget jeg nytt jordingspunkt med å borre ett hull, som jeg gjenget opp, i bunnmutteren på armen. Satte i en liten skrue som jeg klemte fast ny jordingskabel med. Fungerte som bare det. Helt tyst for jordingsbrum.
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Spilt endel timer med regaen og den nye exact pu’en. Syntes det er en livatt spiller. Liker sounden godt. Bra attack, rask og dynamisk.Varm og fin topp, fin mellomtone/stemmer. Minus, litt døllete kraft i motor ved start. Lurt å spinne igang manuelt før det trykkes på knappen.
    4E2890D3-7F4E-4167-876C-59BCCF4820A9.jpeg
    111B23A5-A01E-4C0F-BE91-D991E49C55E6.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn