Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594
    Takk for tilbakemelding, virker å være litt elsk/hat når det gjelder Exact når man leser litt på nettet.
    Hvilken pickup man foretrekker blir nok veldig indviduelt pga oppsett og musikksjanger. Aina spiller helt greit den synes jeg til rock/pop.
    Bra med bass og trøkk , men ikke av de mest detaljerte. Så er man veldig opptatt av oppløsning og mikrodetaljer så hadde jeg valgt noe annet. Der er Pro utgaven bedre.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Skifte av nye belter ble en suksess. Som lest så gikk hastigheten ned, og med litt flaks så ble hastigheten nå spot on! Mange rapporterte bedre Wow/Flutter med de nye beltene, men det ble ikke bedre hos meg (0.1%).

Hi-Fi Pelle

Medlem
    Ble medlem
    07.04.2019
    Antall liker
    7
    Jeg lurer på om det har blitt ett problem med hastigheten på Rega i nyrere tid? Eller har det det vært det hele tiden?
    Grunnen til jeg lurer er att Rega Planar 3 kom vell ca i 1977, og jeg kjøpte min første i 1995.
    Og jeg hadde aldri eller lest hørt om problematikken før nå de siste ca 10 år.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lurer på om det har blitt ett problem med hastigheten på Rega i nyrere tid? Eller har det det vært det hele tiden?
    Grunnen til jeg lurer er att Rega Planar 3 kom vell ca i 1977, og jeg kjøpte min første i 1995.
    Og jeg hadde aldri eller lest hørt om problematikken før nå de siste ca 10 år.
    Nyere Rega har DC motor og motorstyringene har vel blitt bedre så det er vel ikke problem med nyere modeller? Tidligere hadde de vel rykte på seg for å gå litt for fort?

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    218
    Ikke noe galt med at de går litt fort, men værre er det at de går ujevnt. Høres godt på lange toner på f.eks. orgel.
    Men for all del, Regaen står godt plantet ved siden av min andre spiller. Ikke til salgs.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Remdrevne platespillere som drives på en innertallerken av kunsstoff går mindre jevnt i 9 av 10 tilfeller enn de som drives på en innertallerken av metall

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    41.735
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Remdrevne platespillere som drives på en innertallerken av kunsstoff går mindre i 9 av 10 tilfeller jevnt enn de som drives på en innertallerken av metall
    Hvorfor er det slik? høres rart ut, vil jo tro at de har samme utvendig mål

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forskjell i ujevnheter der reima ligger mot innertallerkenen. En av oppgraderingene fra Planar 3 til 6 er nettopp innertallerkenen, og sist jeg kikket var en av de mest populære oppgraderingene av Planar 3 nettopp innertallerkenen.

1675868005119.png

1675867970184.png

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.840
    Sted
    Sørlandet
    Mine Rega Ela mk 1.25. Helt lik mk 1 men bare med riller øverst på frontpanelet. Fortsatt med Royd mellomtone/bass som jeg liker bedre en Rega sitt eget element som kom noe senere.

Dem spiller forbausende flott og er skikkelig morsomme. Raske og med bra klang. Nydelige mellomtoner. Jobber man med plassering blir man belønnet med bra holografi og dybde. Mine er originale og i grei skikk med tanke på alder. Mange “trimmer“ det enkle delefilteret med dyrere komponenter og rapporterer tilbake om gode resultater.

9E563175-661B-435C-9B2E-F70A3676FC4E.jpeg

C1B3C04D-B450-4E30-8502-6664509DFA0A.jpeg

36EAB061-0BB3-44CC-8EB8-583794B36733.jpeg

Mvh
    -BB-

Sist redigert:

Ls 3/5

Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Antall liker
    150
    Sted
    Bryne
    Heisann
    Har en Rega P3 og vurderer nå en oppgradering til P8. Finner ikke helt ut av hva som er forskjellen på en RP8 og P8.
    Noen som kjapt kan forklare?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Heisann
    Har en Rega P3 og vurderer nå en oppgradering til P8. Finner ikke helt ut av hva som er forskjellen på en RP8 og P8.
    Letter plinth, bedre arm og bedre motorstyring. Om du skal kjøpe nytt hadde jeg ventet noen uker, Rega har 50 års jubileum i år.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.028
    Sted
    Bærum
    Heisann
    Som Minutten skriver over, så er det gjort en del nytt med P8. Det du ikke får er ytterplinthet med vanlig støvdeksel om det skulle være viktig.

Jeg kjøpte RP8 på Finn og fikk den til en veldig god pris sammenliknet med nye P8. Men, det er klart: P8 virker jo helt rå!

sanztra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    949
    Sted
    Pocket Valley
    Nå har ikke jeg hørt eller sett RP8 live, men etter hva Rega selv skriver så er P8 ikke en videreutvikling av RP8, så jeg vil tro at forskjellen er "stor".
    " The Planar 8 was inspired by the ultimate Rega turntable, the ‘Naiad’. We decided early on that instead of an evolution of the previous RP8, the new Planar 8 was to be developed and engineered to encapsulate the essence of ‘Naiad’ at an affordable price. Our aim was to deliver a level of performance far beyond what has been achieved at this price point before. "

Men når det er sagt så synes jeg min gamle Systemdek med MM låter veldig bra på samme anlegg som jeg har P8 med Ania Pro, og savner egentlig ingenting før jeg spinner samme plate på P8 og da hører forskjellen, men her spiller nok riaa trinn også en liten rolle.

Tror du blir fornøyd uansett hva du velger, jeg kjøpte et støvlokk som også beskytter spilleren mye mer til min P8

2023-02-15_08-07-09.png

P

parafinoksen

Gjest
    Heisann
    Letter plinth, bedre arm og bedre motorstyring. Om du skal kjøpe nytt hadde jeg ventet noen uker, Rega har 50 års jubileum i år.
    Ser ut til at det kommer en serieprodusert utgave av limited edition-spilleren Naiad til høsten i år: Rega Naia

1677302499655.png

On its own, the Naia turntable costs £9200. With the Aphelion 2 MC fitted, the total cost is £12,000. That's a hefty price tag, but Rega says you can make a "big saving" of £655 on the Aphelion 2 (£3465 on its own) if you have it factory fitted.

P

parafinoksen

Gjest
    Men de kunne dekket til på sidene for å skjule sandwichkonstruksjonen. Ser så uferdig ut. Særlig til den prisen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Da blir jo noe av misjonen borte

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan diskutere til man blir blå, men jeg synes ikke 3K karbonfiber er det peneste i verden. Sammenlikne f.eks. med «random» karbonfiberen på moderne Campagnolo sykkelkomponenter. De ser til og med dyre ut.
    1677339001161.png

Men Naia ser som sagt bøs ut uansett og de åpne sidene er med på det.

Naiad er en lukket konstruksjon og det er dyrere enn å drive med flate ark. Loddrette karbonvegger ville lage resonanser. Det er en grunn til at Naiad-skroget har myke former.

Sist redigert:

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.321
    Torget vurderinger
    1
    Her er et svar på Rega sin filosofi .

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.175
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvor nærme Naia er Naiad bortsett fra det opplagte, altså skroget som er mer som Planar10 enn jeg hadde håpet på. Dog er det ikke overraskende gitt at dette er ment som en serieproduksjon, mens hver Naiad er "maid to order" og koster omtrent 3 ganger så mye.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Naiad var jo ikke ment å være tilgjengelig for salg. Men det var vel den franske importøren som først "presset" gjennom 5 for salg uten å vite prisen, kun at de ville bli "svært dyre". Don't care var visstnok svaret han ga.

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    276
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om man legger på noe i ytterkant så vil jo det kunne resultere i en «kobling» mellom øvre og nedre plate, og det er no k ikke ønskelig, all den tid de ikke har valgt det.
    Rega Naiad har vel noe slikt, eller?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.175
    Torget vurderinger
    4
    Naiad var jo ikke ment å være tilgjengelig for salg. Men det var vel den franske importøren som først "presset" gjennom 5 for salg uten å vite prisen, kun at de ville bli "svært dyre". Don't care var visstnok svaret han ga.
    Sant det. I utgangspunktet var det vel bare et internprosjekt fordi Roy Gandy på egne vegne ville se hvor langt de kunne strekke "less is more" strikken. Derfor har de også ansett det som Roy Gandy's personlige prototype.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Takk, måtte prøve denne for og se om jeg liker den bedre enn Brio som jeg har hatt siden 2017.
    De har «fikset» volum kontrollen som nå enkelt kan kontrolleres fra fjernkontrollen, det var nærmest umulig på Athos.

6F2B5F79-4F6C-47AA-B538-AD3FAFFD52DE.jpeg

P

parafinoksen

Gjest
    Stereopluss med en liten video om Naia.

Kom det noen videre forklaring fra Rega-mannen på Ståles spørsmål om designvalg? Han begynte jo bare med å forklare generelt om hvordan platespillere virker. Jeg håper ikke det var dårlig klipping fra Stereopluss sin side?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn