Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Ble mere fokusert på desse hersens platene nå da🤣 Herregud for noe makkverk. Ei plate bør ikke være statisk, og jammen er det kanskje en av dei meste statiske duppedittene jeg har vært borti. Forsøkte å tørke støv av et par plater, og det var like før det ble lyn nedslag på stua. Hvordan få ei plate rein slik at stiften får et greit liv, uten å kjøpe en svindyr platevasker?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.330
    Antall liker
    3.446
    Torget vurderinger
    49
    Kjenner meg igjen, filtduken henger fast og det knitrer når den dras av.
    Spin Clean er et billig og bra alternativ.
    Platene blir helt fri for statisk elektrisitet, anbefales.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Supre tips⚡ Hva bruker folk her da av matter? Kork skinn filt? Btw, denne Exact den såg ut til å komme ufortjent i et ‘’dårlig’’ lys. Den er såpass bra at den fikk meg til å tenke at platespiller kunne være ei greie for meg. Kan fint forstå dei som sverger til en exact🎶
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dagens tips: Leather-It fra ProJect.
    Null stress, joggedress, etter den ble en fast greie på Regaen.
    Har filt i rødt,hvitt, blått og svart, samt kork, men ender opp med skinnmatta hver gang. 😊
    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Dagens tips: Leather-It fra ProJect.
    Null stress, joggedress, etter den ble en fast greie på Regaen.
    Har filt i rødt,hvitt, blått og svart, samt kork, men ender opp med skinnmatta hver gang. 😊
    mvh
    Den kan det hende jeg prøver.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dagens tips II:
    Regaarmer er veldig gode, men kanskje ikke i hodet, hehe.
    IMG_4960.jpeg

    Dette er Korf Audios egen måling av en Rega RB300-arm uten (grå) og med (rød) deres lille keramiske spacer mellom pickup og armhode.
    Så kommer det vel an på om du liker en renere diskant eller ikke…
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være et rabbit hole hele greia. Det er egentlig bare små forskjeller i forhold til streaming. Etter mine ører så høres det noe mere direkte ut, og kanskje litt mere levende ut med platespiller. Men samboeren min hun hører ikke forskjell på platespiller og streaming sier hun. I allefall ikke på blindtest. Streaming der føler jeg at alt er veldig balansert i lydbildet. Ingenting stikker seg ut. Lyden får kanskje en anelse mere tyngde, og sortere bakgrunn. Med platespiller så blir jeg mere bevisst på vokal, og synes at det kommer godt frem. Trommer bassgitar osv er også veldig flott på platespiller. I allefall dersom det er en god vinylproduksjon. Det er såpass mye styr med dette, at jeg er fortsatt i tenkeboksen. Det kommer vel litt an på dagsform/humør. Jeg ser helt klart verdien av å holde på å fikle litt med dette også.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte ei brukt antistatisk audioquest børste på Finn til 100kr. Var visst ei dårlig investering. Drog den over favoritt platen min når snurra gjekk, og den ser nå ødelagt ut. Full av striper eller noe som ligner. Kan hende vedkommende som eigde denne hadde på noe stoff på børsten. Den første nedturen etter platespiller i hus.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    17.178
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Dagens tips II:
    Regaarmer er veldig gode, men kanskje ikke i hodet, hehe.
    Vis vedlegget 1034855
    Dette er Korf Audios egen måling av en Rega RB300-arm uten (grå) og med (rød) deres lille keramiske spacer mellom pickup og armhode.
    Så kommer det vel an på om du liker en renere diskant eller ikke…
    Dette er rett nok originalen frå Audio Technica, men har fungert som ein draum sidan innkjøp på 80-talet. Heilt klart ein god oppgradering av Rega-armen.

    20240626_161914.jpg
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Ortofon black er montert på, og jeg er bitt av basillen asap. Dette var noe helt annet en exact. Lyden er smooth, dynamikken er levende. Fikk akkurat slik lyd som jeg har drømt om å få med platespiller nå med denne pickupen. Forventet en pågående og lys lyd, i allefall til å begynne med. Men slik ble altså lyden ikke. Veldig bra match her uten tvil.
    Stort tillykke med din nye Ortofon Black pickup M.S.B. Det lyder som om, at du har ramt den helt rigtige lyd. Det ser ud til, at Ortofon 2M/2MR pickupperne er et super match med REGA.
    Er din pickup en 2M Black eller en 2MR Black?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Stort tillykke med din nye Ortofon Black pickup M.S.B. Det lyder som om, at du har ramt den helt rigtige lyd. Det ser ud til, at Ortofon 2M/2MR pickupperne er et super match med REGA.
    Er din pickup en 2M Black eller en 2MR Black?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Takk for det😊🙏 Ja det låter pent. Men akkurat nå tør jeg ikke spille av mere plater før jeg får rengjort platene mine. Er bekymret for slitasje på stiften. Men mulig jeg er litt uvitende og at stiften tåler litt skitne støvete plater. Det er den varianten som heter 2mr black for Rega ja. Jeg monterte denne selv i går med medfølgende protraktor for spilleren min. Justerte fra flytende arm til ca, 1.6g og det låter pent heldigvis.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Takk for det😊🙏 Ja det låter pent. Men akkurat nå tør jeg ikke spille av mere plater før jeg får rengjort platene mine. Er bekymret for slitasje på stiften. Men mulig jeg er litt uvitende og at stiften tåler litt skitne støvete plater. Det er den varianten som heter 2mr black for Rega ja. Jeg monterte denne selv i går med medfølgende protraktor for spilleren min. Justerte fra flytende arm til ca, 1.6g og det låter pent heldigvis.
    Jeg har spillet LP-plader i mere end 50 år, og jeg har også købt mange brugte plader i de sidste 20 år. Jeg har altid kun brugt en pladebørste og en lille pickupbørste. Før afspilning af den enkelte LP-plade bliver pladen lige renset med pladebørsten, mens pladen kører rundt på pladetallerkenen. Ca. en gang om måneden børster jeg pickuppen LET med pickupbørsten. HUSK AT BØRSTE HEN MOD DIG SELV, dvs. væk fra pickuppen og udad. (Se vejledning fra Ortofon). Og jeg har aldrig haft problemer med unødvendig slitage af mine pickupper. Her er lige et billede at pladebørster og pickupbørste:

    D0E73C4F-76D9-4008-B696-367198FC3546.jpeg


    Jeg mener derfor ikke, at du behøver at bekymre dig om afspilning af dine LP-plader. Rens den plade, som du skal spille, som ovenfor beskrevet og spil løs.

    Da du monterede din 2MR pickup og justerede den efter REGA’s protracktor, kom pickuppen så også til at sidde helt bagud i headshellet (skruerne helt tilbage i de aflange huller), ligesom da jeg monterede min 2MR pickup? Se billede:

    90AFF6A3-7FBC-4FB8-A139-00E25E587E3C.jpeg


    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har spillet LP-plader i mere end 50 år, og jeg har også købt mange brugte plader i de sidste 20 år. Jeg har altid kun brugt en pladebørste og en lille pickupbørste. Før afspilning af den enkelte LP-plade bliver pladen lige renset med pladebørsten, mens pladen kører rundt på pladetallerkenen. Ca. en gang om måneden børster jeg pickuppen LET med pickupbørsten. HUSK AT SKAL BØRSTE HEN MOD DIG SELV, dvs. væk fra pickuppen og udad. (Se vejledning fra Ortofon). Og jeg har aldrig haft problemer med unødvendig slitage af mine pickupper. Her er lige et billede at pladebørster og pickupbørste:

    Vis vedlegget 1035074

    Jeg mener derfor ikke, at du behøver at bekymre dig om afspilning af dine LP-plader. Rens den plade, som du skal spille, som ovenfor beskrevet og spil løs.

    Da du monterede din 2MR pickup og justerede den efter REGA’s protracktor, kom pickuppen så også til at sidde helt bagud i headshellet (skruerne helt tilbage i de aflange huller), ligesom da jeg monterede min 2MR pickup? (se billede:)

    Vis vedlegget 1035075

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Ok, takker for tipsene. Monteringen hos meg ble veldig lignende din ser jeg ja. Langt bak måtte den monteres.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Fått spillet litt mere i kveld. Veldig fornøyd med lyden av Rega 50th og Ortofon black. Kjøpte ei Argon korkematte i dag og fikk den på plass. En ting som jeg følte gav en liten forandring til det bedre var å sette Nordost pulzar points under Rega spilleren. Vet ikke om det har noe for seg, men hadde gummi dempeføtter for hi-fi under pulzar pointsa. Så dobbelt opp da her. Desse demper jo på litt forskjellige måter. Fikk en mere lettflytende lyd og dynamikken ble tøffere. Goodfeel på plass igjen nå.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har dere flere bilder av 2MR montert i armen?
    Finner litt forskjellig på nett og på noen så treffer formen på pickup med formen på headshell.


    DD22EE0C-F505-4F77-BD04-D97DCF466F93.jpeg
    00BE9B97-8D12-4A8F-8DE9-AF677035E42B.jpeg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Har dere flere bilder av 2MR montert i armen?
    Finner litt forskjellig på nett og på noen så treffer formen på pickup med formen på headshell.


    Vis vedlegget 1035263
    Skal se om jeg kan legge til et par bilder seinere etter jobb. Kanskje @viny
    Har dere flere bilder av 2MR montert i armen?
    Finner litt forskjellig på nett og på noen så treffer formen på pickup med formen på headshell.


    Vis vedlegget 1035263
    Vis vedlegget 1035264
    Kanskje @Vinylfan DK har noen gode bilder. Jeg tok ikke bilde under montering. Men i henhold til rega sin protraktor så måtte pickupen langt bak. Nesten helt bak🤔
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Med meg så ble det en liten dreining på front av pickupen i retning mot senter av tallerken. Lignende slik som bildene til @Vinylfan DK sine bilder viser av hans eks av exact før demontering. Så ikke helt bak med begge skruer på headshell hos meg med Ortofon black.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Regas 1-punkts protraktor er temmelig grov, men Rega-geometrien er ganske lik Stevenson. Spørsmålet da er hvilken Stevenson. Den med indre null på 57,5 mm eller den med 60,3 mm? Det finnes nemlig ulike standarder for hvor nært etiketten man har «lov» til å skjære.
    Uansett: det er enklere å treffe riktig pickupplassering med to punkter enn med ett.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    1
    Regas 1-punkts protraktor er temmelig grov, men Rega-geometrien er ganske lik Stevenson. Spørsmålet da er hvilken Stevenson. Den med indre null på 57,5 mm eller den med 60,3 mm? Det finnes nemlig ulike standarder for hvor nært etiketten man har «lov» til å skjære.
    Uansett: det er enklere å treffe riktig pickupplassering med to punkter enn med ett.
    Når jeg leser dette vedlegget ditt så skjønner jeg at jeg har kanskje tatt et skudd i blinde. Føler meg på ingen måte trygg på at monteringen min er helt bra.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vinylengine har gratis gode arc protractorer for nedlasting. Likte dem godt i den tiden jeg leflet med greier som bare hadde to hull. 😊
    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke Rega-arm, men har laget meg et par topunkters protraktorer. Min Stevenson er basert på DIN-standarden og tar hensyn til plater som er skåret til svært nær etiketten.
    IMG_4962.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn