Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.096
    Antall liker
    14.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg viser til min post #5.106. Et svært godt trepunktsmontert og også rimeligere alternativ enn Ortofon 2MR Black.
    Den ser høyere ut enn en Rega PU, men er kanskje ikke det?
    (om den er høyere så drar det jo med seg litt kost på skiver under armen)
    mvh
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.658
    Antall liker
    2.869
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sto i beit for skiver en gang.Tok en tur på jernvaren vanlige skiver fungerte det. Satte på Rega sine orginale senere, hørte ingen forskjell.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Da er ortofon black på vei i min retning. Håper det blir bra. Må desse ha innspilling? Vet lite om effekten av dette på en pickup.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra Ortofons egen FAQ:
    A "break-in" period of up to 20 hours of normal playback has to be allowed in order to get the best performance.
    Det er opp til omtrent 60 platesider. Ikke tenk så mye på det. :)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Platevekt/lodd eller hva en skal kalle det. Har dette egentlig noen effekt lydmessig? Eller er det mest bare for goodfeel og en uro over om platen ikke er helt jevn? Ser for meg en fordel kanskje, når en går over gulvet og der oppstår vibrasjoner..
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.096
    Antall liker
    14.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Platevekt/lodd eller hva en skal kalle det. Har dette egentlig noen effekt lydmessig? Eller er det mest bare for goodfeel og en uro over om platen ikke er helt jevn? Ser for meg en fordel kanskje, når en går over gulvet og der oppstår vibrasjoner..
    Inni hodet hender det jeg synes lyden blir litt mer dempet med platevekt.
    Benyttes kun på litt vindskeive plater, liker lyden best uten og tenker at lageret til Rega ikke liker mye vekt.
    Tror det har sånn ca null effekt på demping av vibrasjoner. 😊
    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å prøve denne etter å ha lyttet en del på exact pickupen. Bra test:
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.
    Så er Rega EXACT pickuppen afmonteret på min REGA P3 50 Anniversary pladespiller. Jeg er yderst tilfreds med selve pladespilleren, men jeg synes, at EXACT pickuppen skuffer lidt. På visse plader blev kvindestemmerne lidt unaturlige, nærmest lidt nasale i lyden.
    Her et par billeder af afmonteringen af EXACT pickuppen:

    E8FFCAAE-F74E-4223-92A7-8E7D51FBAEE8.jpeg


    297EB160-407F-4D9D-B4D4-A1355F199BB7.jpeg


    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Hej alle.
    Så er Rega EXACT pickuppen afmonteret på min REGA P3 50 Anniversary pladespiller. Jeg er yderst tilfreds med selve pladespilleren, men jeg synes, at EXACT pickuppen skuffer lidt. På visse plader blev kvindestemmerne lidt unaturlige, nærmest lidt nasale i lyden.
    Her et par billeder af afmonteringen af EXACT pickuppen:

    Vis vedlegget 1034071

    Vis vedlegget 1034072

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Interessant🤔 Hos meg var den såpass bra at jeg bestemte meg for å være på toget en stund til. Ortofon black til Rega tonearm er på vei. Får håpe det ikke blir for tipt up i toppen. Har lest litt reviews der noen synes det blir en anelse for mye i topp. Jeg får automatisk en misstanke om at dei dette gjelder har en ubalanse en annen plass i sitt system. Evt at dei ikke tåler å høre hvor dårlige enkelte innspillinger egentlig var.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.
    Valget af ny pickup endte med en Ortofon 2MR Blue. Denne pickup kan ved skift af nåleforpart (UDEN afmontering af selve pickuppen) ændres/opgraderes til Ortofon 2MR Red, 2MR Bronze, 2MR Black, 2MR Black LVB 250, OM5, OM10, OM20, OM30, OM40 m.fl. - så der er nok af nåleforsatse at vælge imellem. Jeg har en Ortofon OM30 nåleforsats, som jeg nok vil opgradere den med på et tidspunkt. Men nu vil jeg først lige give 2MR Blue en chance, og høre hvad den har at byde på.
    Her er lige et par billeder af monteringen:

    9894C9C8-C63A-412B-83FE-0900842A980D.jpeg


    DD4EA45D-E92C-4BC5-81DA-7E21DE02C103.jpeg


    1025483B-F319-4F44-AB39-1261A31B08E5.jpeg


    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Hej alle.
    Valget af ny pickup endte med en Ortofon 2MR Blue. Denne pickup kan ved skift af nåleforpart (UDEN afmontering af selve pickuppen) ændres/opgraderes til Ortofon 2MR Red, 2MR Bronze, 2MR Black, 2MR Black LVB 250, OM5, OM10, OM20, OM30, OM40 m.fl. - så der er nok af nåleforsatse at vælge imellem. Jeg har en Ortofon OM30 nåleforsats, som jeg nok vil opgradere den med på et tidspunkt. Men nu vil jeg først lige give 2MR Blue en chance, og høre hvad den har at byde på.
    Her er lige et par billeder af monteringen:

    Vis vedlegget 1034082

    Vis vedlegget 1034083

    Vis vedlegget 1034084

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Du må fortelle om dine inntrykk av den nye pickupen. Den trenger vel litt innspilling etter slik jeg har forstått det.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.
    Og her kommer lige et par billeder af justeringen af 2MR Blue:

    E7565CA9-60DA-4A27-9609-B518EE31B3BD.jpeg


    ECBC9C32-D0F9-4442-9FBA-7E507C40CFFD.jpeg


    AC667E1D-06EF-4AB2-B1F3-EB2D0A06B40B.jpeg


    C035A3FF-613F-4665-AF17-EA9CF7F9C226.jpeg


    Jeg synes, at skruerne sidder langt tilbage i headshellet (faktisk helt tilbage), men det giver perfekte justeringsresultater, som man på billederne kan se af både REGA‘s og Ortofon’s protracktorer.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Interessant🤔 Hos meg var den såpass bra at jeg bestemte meg for å være på toget en stund til. Ortofon black til Rega tonearm er på vei. Får håpe det ikke blir for tipt up i toppen. Har lest litt reviews der noen synes det blir en anelse for mye i topp. Jeg får automatisk en misstanke om at dei dette gjelder har en ubalanse en annen plass i sitt system. Evt at dei ikke tåler å høre hvor dårlige enkelte innspillinger egentlig var.
    Hej M.B.S.
    Dejligt at høre, at du er tilfreds med din REGA EXACT pickup. Jeg mener ikke, at en pickup bør/skal lyde ligesom min EXACT. Jeg har lidt på fornemmelsen af, at min EXACT har en fejl, og jeg vil prøve at kontakte forhandleren i næste uge.
    Med hensyn til dine bekymringer vedrørende Ortofon 2MR Black, at den er lidt for anmassende i toppen, er nøjagtig grunden til at jeg valgte en 2MR Blue; den har kobbervindinger, hvorimod Bronze og Black har sølvvindinger. Sølvvindinger giver en lidt mere “hidsig” lyd end kobbervindinger. Derudover vil jeg (formentlig) opgradere min nåleforsats på 2MR Blue med en Ortofon OM30, fordi at de gamle Ortofon pickupper (den oprindelige OM-serie) er noget mere afdæmpet i toppen og dermed mere varme.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Gratulerer med ny pu VinylfanDK.
    Mange tak lille hiawata. Spændende at høre, hvad en pickup til 1.499 Dkr. kan yde:unsure::unsure::unsure:

    Jeg startet med en Rega 40 anniversary og en Ortofon 2m Black. I dag spiller jeg på en RP 10 med en Cadenza Bronze.Lydkvalitet pr krone tippet mot den billigste komboen.
    Jeg har selv haft en Ortofon Cadenza Blue på en Thorens TD320 MK3 pladespiller. Det var ikke nogen åbenbaring. Måske kunne min Thorens pladespiller ikke hente det sidste ud af pickuppen. Thorens pladespillere er jo bygget på den omvendte filosofi af REGA’s, nemlig at en pladespiller skal være så tung som mulig.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Du må fortelle om dine inntrykk av den nye pickupen. Den trenger vel litt innspilling etter slik jeg har forstått det.
    Ifølge Ortofon har deres 2MR pickupper en “break-in” tid på op til 20 timer. Jeg har nu spillet på min 2MR Blue i ca. 3 timer.
    Mine første indtryk er følgende:
    stort stereoperspektiv
    mange detaljer i musikken
    meget levende lyd
    der er “knald” på musikken
    stemmer (også kvindestemmer) gengives naturligt
    man hører alle stemmerne
    jeg bliver “glad” af lyden
    da jeg hørte den første plade, fik jeg faktisk gåsehud
    Alt i alt er jeg yderst tilfreds. Kombinationen af REGA P3 og Ortofon 2MR Blue er MEGET vellykket.
    Endvidere er der ikke noget knald i højttalerne, når man hæver pickuppen efter endt pladeside.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Ifølge Ortofon har deres 2MR pickupper en “break-in” tid på op til 20 timer. Jeg nu spillet på min 2MR Blue i ca. 3 timer.
    Mine første indtryk er følgende:
    stort stereoperspektiv
    mange detaljer i musikken
    meget levende lyd
    der er “knald” på musikken
    stemmer (også kvindestemmer) gengives naturligt
    man hører alle stemmerne
    jeg bliver “glad” af lyden
    da jeg hørte den første plade, fik jeg faktisk gåsehud
    Alt i alt er jeg yderst tilfreds. Kombinationen af REGA P3 og Ortofon 2MR Blue er MEGET vellykket.
    Endvidere er der ikke noget knald i højttalerne, når man hæver pickuppen efter endt pladeside.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Høres lovende ut
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Ifølge Ortofon har deres 2MR pickupper en “break-in” tid på op til 20 timer. Jeg nu spillet på min 2MR Blue i ca. 3 timer.
    Mine første indtryk er følgende:
    stort stereoperspektiv
    mange detaljer i musikken
    meget levende lyd
    der er “knald” på musikken
    stemmer (også kvindestemmer) gengives naturligt
    man hører alle stemmerne
    jeg bliver “glad” af lyden
    da jeg hørte den første plade, fik jeg faktisk gåsehud
    Alt i alt er jeg yderst tilfreds. Kombinationen af REGA P3 og Ortofon 2MR Blue er MEGET vellykket.
    Endvidere er der ikke noget knald i højttalerne, når man hæver pickuppen efter endt pladeside.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Kan hende jeg og burde begynt med blue først. Kos deg masse med ny pickup🎶
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Kan hende jeg og burde begynt med blue først. Kos deg masse med ny pickup🎶
    Tak skal du have M.B.S.
    Ortofon 2MR Black burde være en del bedre end Blue, men hvis du hellere vil have 2MR Blue, kan du vel få din bestilte Black byttet, hvis du ikke har åbnet æsken.
    Rega P3 bliver faktisk også solgt i Danmark med Ortofon 2M Blue:


    41BCC507-BCBA-4C5D-B5FD-EC53E8D1BA87.png


    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Tak skal du have M.B.S.
    Ortofon 2MR Black burde være en del bedre end Blue, men hvis du hellere vil have 2MR Blue, kan du vel få din bestilte Black byttet, hvis du ikke har åbnet æsken.
    Rega P3 bliver faktisk også solgt i Danmark med Ortofon 2M Blue:


    Vis vedlegget 1034139

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Prøver black så håper jeg på flott lyd.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Hej alle.
    Valget af ny pickup endte med en Ortofon 2MR Blue. Denne pickup kan ved skift af nåleforpart (UDEN afmontering af selve pickuppen) ændres/opgraderes til Ortofon 2MR Red, 2MR Bronze, 2MR Black, 2MR Black LVB 250, OM5, OM10, OM20, OM30, OM40 m.fl. - så der er nok af nåleforsatse at vælge imellem. Jeg har en Ortofon OM30 nåleforsats, som jeg nok vil opgradere den med på et tidspunkt. Men nu vil jeg først lige give 2MR Blue en chance, og høre hvad den har at byde på.
    Her er lige et par billeder af monteringen:

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Hei Vinylfan DK
    Er du sikker på oppgraderingsmulighetene her?
    Jeg har hørt at en 2MR Red kan oppgraderes til 2MR Blue og en 2MR Bronze kan oppgraderes til 2MR Black, men man kan ikke gå fra red eller blue til bronze eller black pga mekaniske forskjeller?
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hei Vinylfan DK
    Er du sikker på oppgraderingsmulighetene her?
    Jeg har hørt at en 2MR Red kan oppgraderes til 2MR Blue og en 2MR Bronze kan oppgraderes til 2MR Black, men man kan ikke gå fra red eller blue til bronze eller black pga mekaniske forskjeller?
    Den eneste forskel er, at 2MR Red og Blue har kobbervindinger på spolerne, og Bronze og Black har sølvvindinger på spolerne. Så du kan sagtens sætte en Black nåleforsats på en 2MR red pickup. Du får dog så kobbervindinger på pickuppen og ikke sølvvindinger. Kobbervindingerne vil formentlig give en mere varm lyd, hvorimod sølvvindingerne formentlig vil give en mere detaljeret lyd.
    På Ortofon’s hjemmeside kan man læse af alle 2MR nåleforparter passer til alle 2MR pickupperne.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hei Vinylfan DK
    Er du sikker på oppgraderingsmulighetene her?
    Jeg har hørt at en 2MR Red kan oppgraderes til 2MR Blue og en 2MR Bronze kan oppgraderes til 2MR Black, men man kan ikke gå fra red eller blue til bronze eller black pga mekaniske forskjeller?
    Se her fra Ortofon’s hjemmeside:

    FC87DD97-A0C6-41F2-966B-B05A0EFBC858.png


    14CF1CA9-F8B2-4946-A859-6978ADA7B8BB.png


    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.
    Jeg har talt med min forhandler AV-Connection i dag vedrørende min REGA EXACT pickup, som jeg synes lyder lidt forkert/nasal på nogle kvindestemmer mv. De fortalte, at de også havde haft en anden kunde, der havde købt en REGA 3 50 Anniversary med EXACT, hvor pickuppen også havde en lignende fejl. Forhandleren tilbød med det samme at tage pickuppen retur, og bytte den til en anden pickup. Super god service synes jeg.
    Jeg kunne heller ikke forstå, at min REGA P3 50 Anniversary pladespiller ikke spillede bedre med EXACT-pickuppen, når den nu spiller så godt med min nye Ortofon 2MR Blue. Jeg hørte også nogle plader i går med 2MR pickuppen, og det lød fantastisk godt. Jeg hørte Kim Larsen pladen “Værsgo” og Kim Larsens stemme stod fantastisk levende i rummet, stereoperspektivet var super godt, og der var masser af detaljer på den gode måde. Jeg må sige, at den REGA P3 pladespiller er et fund til pengene. Jeg er virkelig imponeret.
    Gad vide hvordan P3 vil lyde med en perfekt EXACT pickup???

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    572
    Torget vurderinger
    1
    Ortofon black er montert på, og jeg er bitt av basillen asap. Dette var noe helt annet en exact. Lyden er smooth, dynamikken er levende. Fikk akkurat slik lyd som jeg har drømt om å få med platespiller nå med denne pickupen. Forventet en pågående og lys lyd, i allefall til å begynne med. Men slik ble altså lyden ikke. Veldig bra match her uten tvil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn