spennende sak den der ja.Jeg viser til min post #5.106. Et svært godt trepunktsmontert og også rimeligere alternativ enn Ortofon 2MR Black.
Vis vedlegget 1032332
spennende sak den der ja.Jeg viser til min post #5.106. Et svært godt trepunktsmontert og også rimeligere alternativ enn Ortofon 2MR Black.
Vis vedlegget 1032332
Det vet jeg ikke, men for å endre SRA med én grad må armhøyden endres 4 mm.Den ser høyere ut enn en Rega PU, men er kanskje ikke det?
Det er opp til omtrent 60 platesider. Ikke tenk så mye på det.A "break-in" period of up to 20 hours of normal playback has to be allowed in order to get the best performance.
Ok det er ikke verre neiFra Ortofons egen FAQ:
Det er opp til omtrent 60 platesider. Ikke tenk så mye på det.
Inni hodet hender det jeg synes lyden blir litt mer dempet med platevekt.Platevekt/lodd eller hva en skal kalle det. Har dette egentlig noen effekt lydmessig? Eller er det mest bare for goodfeel og en uro over om platen ikke er helt jevn? Ser for meg en fordel kanskje, når en går over gulvet og der oppstår vibrasjoner..
Interessant Hos meg var den såpass bra at jeg bestemte meg for å være på toget en stund til. Ortofon black til Rega tonearm er på vei. Får håpe det ikke blir for tipt up i toppen. Har lest litt reviews der noen synes det blir en anelse for mye i topp. Jeg får automatisk en misstanke om at dei dette gjelder har en ubalanse en annen plass i sitt system. Evt at dei ikke tåler å høre hvor dårlige enkelte innspillinger egentlig var.Hej alle.
Så er Rega EXACT pickuppen afmonteret på min REGA P3 50 Anniversary pladespiller. Jeg er yderst tilfreds med selve pladespilleren, men jeg synes, at EXACT pickuppen skuffer lidt. På visse plader blev kvindestemmerne lidt unaturlige, nærmest lidt nasale i lyden.
Her et par billeder af afmonteringen af EXACT pickuppen:
Vis vedlegget 1034071
Vis vedlegget 1034072
Mange hilsener fra Danmark
Vinylfan DK
Du må fortelle om dine inntrykk av den nye pickupen. Den trenger vel litt innspilling etter slik jeg har forstått det.Hej alle.
Valget af ny pickup endte med en Ortofon 2MR Blue. Denne pickup kan ved skift af nåleforpart (UDEN afmontering af selve pickuppen) ændres/opgraderes til Ortofon 2MR Red, 2MR Bronze, 2MR Black, 2MR Black LVB 250, OM5, OM10, OM20, OM30, OM40 m.fl. - så der er nok af nåleforsatse at vælge imellem. Jeg har en Ortofon OM30 nåleforsats, som jeg nok vil opgradere den med på et tidspunkt. Men nu vil jeg først lige give 2MR Blue en chance, og høre hvad den har at byde på.
Her er lige et par billeder af monteringen:
Vis vedlegget 1034082
Vis vedlegget 1034083
Vis vedlegget 1034084
Vinylfan DK
Hej M.B.S.Interessant Hos meg var den såpass bra at jeg bestemte meg for å være på toget en stund til. Ortofon black til Rega tonearm er på vei. Får håpe det ikke blir for tipt up i toppen. Har lest litt reviews der noen synes det blir en anelse for mye i topp. Jeg får automatisk en misstanke om at dei dette gjelder har en ubalanse en annen plass i sitt system. Evt at dei ikke tåler å høre hvor dårlige enkelte innspillinger egentlig var.
Mange tak lille hiawata. Spændende at høre, hvad en pickup til 1.499 Dkr. kan ydeGratulerer med ny pu VinylfanDK.
Jeg har selv haft en Ortofon Cadenza Blue på en Thorens TD320 MK3 pladespiller. Det var ikke nogen åbenbaring. Måske kunne min Thorens pladespiller ikke hente det sidste ud af pickuppen. Thorens pladespillere er jo bygget på den omvendte filosofi af REGA’s, nemlig at en pladespiller skal være så tung som mulig.Jeg startet med en Rega 40 anniversary og en Ortofon 2m Black. I dag spiller jeg på en RP 10 med en Cadenza Bronze.Lydkvalitet pr krone tippet mot den billigste komboen.
Ifølge Ortofon har deres 2MR pickupper en “break-in” tid på op til 20 timer. Jeg har nu spillet på min 2MR Blue i ca. 3 timer.Du må fortelle om dine inntrykk av den nye pickupen. Den trenger vel litt innspilling etter slik jeg har forstått det.
Høres lovende utIfølge Ortofon har deres 2MR pickupper en “break-in” tid på op til 20 timer. Jeg nu spillet på min 2MR Blue i ca. 3 timer.
Mine første indtryk er følgende:
stort stereoperspektiv
mange detaljer i musikken
meget levende lyd
der er “knald” på musikken
stemmer (også kvindestemmer) gengives naturligt
man hører alle stemmerne
jeg bliver “glad” af lyden
da jeg hørte den første plade, fik jeg faktisk gåsehud
Alt i alt er jeg yderst tilfreds. Kombinationen af REGA P3 og Ortofon 2MR Blue er MEGET vellykket.
Endvidere er der ikke noget knald i højttalerne, når man hæver pickuppen efter endt pladeside.
Vinylfan DK
Jeps, det er REGA-varianten jeg har (2MR). Den har lidt lavere compliance, og lidt lavere vægt end den normale 2M. Derved bliver armresonansen lidt bedre (ca. 9Hz).Regavarianten
Kan hende jeg og burde begynt med blue først. Kos deg masse med ny pickupIfølge Ortofon har deres 2MR pickupper en “break-in” tid på op til 20 timer. Jeg nu spillet på min 2MR Blue i ca. 3 timer.
Mine første indtryk er følgende:
stort stereoperspektiv
mange detaljer i musikken
meget levende lyd
der er “knald” på musikken
stemmer (også kvindestemmer) gengives naturligt
man hører alle stemmerne
jeg bliver “glad” af lyden
da jeg hørte den første plade, fik jeg faktisk gåsehud
Alt i alt er jeg yderst tilfreds. Kombinationen af REGA P3 og Ortofon 2MR Blue er MEGET vellykket.
Endvidere er der ikke noget knald i højttalerne, når man hæver pickuppen efter endt pladeside.
Vinylfan DK
Tak skal du have M.B.S.Kan hende jeg og burde begynt med blue først. Kos deg masse med ny pickup
Prøver black så håper jeg på flott lyd.Tak skal du have M.B.S.
Ortofon 2MR Black burde være en del bedre end Blue, men hvis du hellere vil have 2MR Blue, kan du vel få din bestilte Black byttet, hvis du ikke har åbnet æsken.
Rega P3 bliver faktisk også solgt i Danmark med Ortofon 2M Blue:
Vis vedlegget 1034139
Vinylfan DK
Du får helt sikkert super god og super lækker lyd med 2MR Black.Prøver black så håper jeg på flott lyd.
Hei Vinylfan DKHej alle.
Valget af ny pickup endte med en Ortofon 2MR Blue. Denne pickup kan ved skift af nåleforpart (UDEN afmontering af selve pickuppen) ændres/opgraderes til Ortofon 2MR Red, 2MR Bronze, 2MR Black, 2MR Black LVB 250, OM5, OM10, OM20, OM30, OM40 m.fl. - så der er nok af nåleforsatse at vælge imellem. Jeg har en Ortofon OM30 nåleforsats, som jeg nok vil opgradere den med på et tidspunkt. Men nu vil jeg først lige give 2MR Blue en chance, og høre hvad den har at byde på.
Her er lige et par billeder af monteringen:
Vinylfan DK
Den eneste forskel er, at 2MR Red og Blue har kobbervindinger på spolerne, og Bronze og Black har sølvvindinger på spolerne. Så du kan sagtens sætte en Black nåleforsats på en 2MR red pickup. Du får dog så kobbervindinger på pickuppen og ikke sølvvindinger. Kobbervindingerne vil formentlig give en mere varm lyd, hvorimod sølvvindingerne formentlig vil give en mere detaljeret lyd.Hei Vinylfan DK
Er du sikker på oppgraderingsmulighetene her?
Jeg har hørt at en 2MR Red kan oppgraderes til 2MR Blue og en 2MR Bronze kan oppgraderes til 2MR Black, men man kan ikke gå fra red eller blue til bronze eller black pga mekaniske forskjeller?
Se her fra Ortofon’s hjemmeside:Hei Vinylfan DK
Er du sikker på oppgraderingsmulighetene her?
Jeg har hørt at en 2MR Red kan oppgraderes til 2MR Blue og en 2MR Bronze kan oppgraderes til 2MR Black, men man kan ikke gå fra red eller blue til bronze eller black pga mekaniske forskjeller?