Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ls 3/5

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2021
    Antall liker
    230
    Sted
    Bryne
    @Ls 3/5 .....men i bakhodet nå vil du heeeele tiden tenke at du ikke utnytter den nye pickup'en din heeeeelt optimalt....at det er noen få prosenter igjen som du kan tyyyyne ut :LOL: ;)
    Sånn ER bare vi audiofile.
    Hehe ….😄
    Akkurat her med denne pickupen tror jeg nok ikke jeg mister nattesøvnen. Kan ikke svare for andre, men på min spiller ble det fint slik som dette …..også ift kontroll-linjene på Rega arket (red.)

Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    509
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm.....bare slenge pickupen på og skru fast :eek:???? Protractor må brukes for å få alle vinkler og overhang rett. Har ganske mye å si for sluttresultatet. Kunne ikke ramle meg inn å gjøre det. Menmen, hver sin lyst:)

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    509
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Brukte Cartalign i min tid på Audioscan, fint verktøy. I dag brukes Dr Feickerts protractor, da får du alt heeelt korrekt, absolutt alle vinkler. Til slutt testplate. Blir litt småprovosert når jeg ser videosnutter på nett av pickupmontering på Rega, det er liksom bare å slenge den på med en pappskivemal, som overhodet ikke tar hensyn til armgeometri seriøst. Greit at Rega P2, P3 etc ikke er de dyreste spillerne, men de fortjener at man tar armgeometri/ pickupmontering seriøst. Er nå min mening da :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.411
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Regas egne pickuper med tre skruer har korrekt overheng for Regaarmenes geometri, som er svært lik Stevenson (og også Technics-spillernes). Overhenget er relativt lite.
    Dersom man ønsker noe i nærheten av Baerwald/Loefgren A må pickupen 3 mm eller så lenger fram i armhodet og også vris litt.
    Hvor skruene sitter er ikke relevant for geometrien.
    En Rega ND og en vanlig Ortofon 2M er omtrent like høye, er de ikke?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    4
    En Rega ND og en vanlig Ortofon 2M er omtrent like høye, er de ikke?
    Så man trenger altså en spacer hvis man skal bruke en ND ?
    Jeg bruker en 2mm spacer på min 2M Black i min RP6 men kunne nok brukt 3mm også.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.411
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke når Rega gjorde armmastene sine høyere.

Ls 3/5

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2021
    Antall liker
    230
    Sted
    Bryne
    Armmastene på nye Rega armer har samme høyde som di gamle Rega armene, ND serien til Rega trenger ingen spacer.
    ….. på internasjonale forum leser jeg at flere bruker de opprinnelige 2M picupene uten spacers.
    Jeg brukte spacer på en eldre P3/2M Bronze kombo jeg hadde, men testet også uten ….og det var god klaring da også

Sist redigert:

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    98
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    ….. på internasjonale forum leser jeg at flere bruker de opprinnelige 2M picupene uten spacers.
    Jeg brukte spacer på en eldre P3 jeg hadde, men testet også uten og det var god klaring da også
    Ortofon 2MR er produsert for Rega platespillere di er lavere en 2M serien.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.217
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega var fremtidsrettet da de for mange år siden mente at VTA er sterkt ovedrevet.
    Passer bra nå som de selv leverer høyere pickuper. 😅 :D
    Tror jeg ville brukt spacer på ND. Men så bruker jeg jo også platebørste, så ingen ekte Reganer.
    mvh

haralddo

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    90
    Rega var fremtidsrettet da de for mange år siden mente at VTA er sterkt ovedrevet.
    Passer bra nå som de selv leverer høyere pickuper. 😅 :D
    Tror jeg ville brukt spacer på ND. Men så bruker jeg jo også platebørste, så ingen ekte Reganer.
    mvh
    Jeg bruker den hvite filtmatten fra Rega på p3 og ND7. Låter bra og har ingen problemer selv om den ligger tett på plata.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    792
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpt en Rega Io. Spent på å teste den ut. Bare 2x30 watt og det er jo ikke så mye. Men på rett høytaler så kan dette bli et moro budsjett system til slutt. Klarer Io og drive noe som helst til brukbare nivåer, det er det som gjenstår å se.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    792
    Torget vurderinger
    1
    Har måtte solgt unna forskjellig og nedprioritere hifi litt, pga litt over belånt på hussiden. En må bare prioritere. Men systemet mitt nå gir masse musikkglede❤

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.372
    Torget vurderinger
    4
    Man skal ikke måtte ofre mange hundrelappene på finn for å få tak i et ganske oppegående midfi-system.
    Skal til og med være mulig å bygge et rent regasystem med planar, Brio 2, rega dac og kyte as we speak.
    eksempel skaffes for henholdsvis 2k, 2k, 4k. Rega platespiller av enkleste sort starter på 1,5k og oppover.
    500 igjen for et sett stativer, platebørste og kabelstumpene må du tigge deg til - vipps komplett system til under 10k.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    792
    Torget vurderinger
    1
    Man skal ikke måtte ofre mange hundrelappene på finn for å få tak i et ganske oppegående midfi-system.
    Skal til og med være mulig å bygge et rent regasystem med planar, Brio 2, rega dac og kyte as we speak.
    eksempel skaffes for henholdsvis 2k, 2k, 4k. Rega platespiller av enkleste sort starter på 1,5k og oppover.
    500 igjen for et sett stativer, platebørste og kabelstumpene må du tigge deg til - vipps komplett system til under 10k.
    Sant det😊

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Fin fantråd. Liker selv Rega veldig godt og har hatt P3, P5, P6 og et mislykket forsøk på en P7 som ankom i ubrukelig tilstand(fikk heldigvis reversert handelen). Har bestandig likt disse spillerne. Har også hatt en dac fra Rega som jeg syntes godt om.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.217
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var så heldig å få en veldig fin P7, @ELJ :)
    Påsken for 2 år siden, så det er et aldri så lite jubileum nå 😄

Exact er jo alltid påskegul, så da passer den ekstra fint nå.
    God påske Regavenner.

IMG_3237.jpg
    IMG_3233.jpg
    mvh

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.608
    Sted
    Polen
    Fin fantråd. Liker selv Rega veldig godt og har hatt P3, P5, P6 og et mislykket forsøk på en P7 som ankom i ubrukelig tilstand(fikk heldigvis reversert handelen). Har bestandig likt disse spillerne. Har også hatt en dac fra Rega som jeg syntes godt om.
    Apropos DAC – Rega bruker fremdeles Wolfson WM8742-brikken som de har brukt siden steinalderen (2009 eller noe sånt). I modeller som Apollo-R og nyeste Brio har de brukt én brikke, mens i DAC-ene, Saturn-CD-spillerne og nyeste versjon av Elex og Elicit er det to brikker. Men altså – samme brikke.

På én måte synes jeg det er litt kult at de bare helt gir beng i spesifikasjonskappløpet og heller bare tweaker kretsene litt, men så tenker en jo at det kanskje kunne vært mer å hente hvis de hadde modernisert litt? Ikke for det, jeg er veldig fornøyd med DAC-R, så den blir til den tar kvelden.

haralddo

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    90
    Apropos DAC – Rega bruker fremdeles Wolfson WM8742-brikken som de har brukt siden steinalderen (2009 eller noe sånt). I modeller som Apollo-R og nyeste Brio har de brukt én brikke, mens i DAC-ene, Saturn-CD-spillerne og nyeste versjon av Elex og Elicit er det to brikker. Men altså – samme brikke.

På én måte synes jeg det er litt kult at de bare helt gir beng i spesifikasjonskappløpet og heller bare tweaker kretsene litt, men så tenker en jo at det kanskje kunne vært mer å hente hvis de hadde modernisert litt? Ikke for det, jeg er veldig fornøyd med DAC-R, så den blir til den tar kvelden.
    Samme hei, jeg kjøpte en brukt DAC - 1. Gen og er fornøyd med lydbildet. Den låter langt bedre enn Cambridge dac som jeg hadde før :)

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    395
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Service og udskiftning af pickup på min REGA P3 50 Anniversary med Groovetracer Reference Subplatter:

5E90ACF5-D750-4A33-9838-34547299DB83.jpeg

For nogle uger siden ville jeg foretage nogle forbedringer af min pladespiller:

1) Tilsætte ny olie på pladespilleren
    2) Udskifte remmen med en ny REGA Reference EBLT rem, eftersom den gamle hopper af under opstart
    3) Udskifte min ORTOFON 2MR Blue pickup (som jeg ellers er MEGET, MEGET tilfreds med) med 2MR Bronze
    4) Justere hastigheden på pladespilleren, eftersom den kører for langsomt efter udskiftning af subplatteren

Men alt gik ikke lige som forventet!!!!

Fortsættes …

Mange hilsener fra Danmark
    og rigtig god påske til jer alle

Vinylfan DK

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn