Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Regaman: Er ikke de litt store, da? Brio R er relativt svak..
    Fei: Jeg forstår..Apollo R er et genialt lite drev..prøv på det. Og et sett RS1 eller Sonus Toy er kjempematcher! Sonusen er ikke dyr heller, og leverer så mye musikk at det er en regelrett fryd. Den er mitt partnervalg til et sånt sett. Liten, men spiller STORT!!
    Null problem Auditor. R7 er latterlig lettdrevne med super enkel impedans kurve. Kjenner til brukere som trives med små SET forsterkere på de.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt, kombinasjonen kan overraske. Kjenner R7 meget godt, men foretrekker fex Exon 3 på dem- fire stykker:cool:

Fei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Regaman: Er ikke de litt store, da? Brio R er relativt svak..dog kan det jo overraske..
    Fei: Jeg forstår..Apollo R er et genialt lite drev..prøv på det. Og et sett RS1 eller Sonus Toy er kjempematcher! Sonusen er ikke dyr heller, og leverer så mye musikk at det er en regelrett fryd. Den er mitt partnervalg til et sånt sett. Liten, men spiller STORT!!
    Ja Toy hadde jeg glemt. De er også absolutt på lista.

Jeg tror det er realistisk. Rega høytalere er spenstige saker.Kommer til å beholde mission også. Jeg er utrolig fan av gammel mission lyd. Har lyst på et sett sonus også, men da forsvinner tanken med å "få best mulig lyd til en rimelig penge" Mulig jeg finner noe pent brukte minima, domus concertino eller minuetto.
    Jeg vet om et sett med strøkene R7 som ikke er i daglig bruk lenger. Jeg kan jo sjekke om det er mulig å få lånt de, så kan du teste de i ditt rom ;)
    De spiller steintøft med en bass hurtighet og klarhet som ikke ligner grisen. Litt lyse og små "hot" i toppen ala Mission dine, så tipper de ville falt i smak hos deg Fei.
    Jeg prøver gjerne. Ser det fort kan bli 3 sett høyttalere på loftet ja...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Bra, Fei! Der fortjener de å være. De kommer til å overraske deg..Anbefaler forresten å prøve VDHs nye entry-level 3T- THE RIVER...

Sist redigert:

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    IMG_0506.jpg

Etter å hatt komponenter fra bl.a. Meridian, Hegel, Primare, Cary, kinesisk rør, Electrocompaniet, Cayin, Creek, Yamaha, Rotel, Cambridge Audio, Copland, Beresford, SME, og diy etter at Hifi-interessen ble vekket i meg tror jeg nå at jeg har funnet mitt merke.

Det er mulig at det første oppsettet mitt bestående av Meridian CD DAC og PRE var like mye bang for the buck i og med at jeg kjøpte dette brukt. De andre forsterkerne har jeg stor sett kjøpt nye og uten særlig rabatt, inklusive Regaen som forøvrig ikke ruinerte meg i det hele tatt.

Disse Rega komponentene må jo være noe av det beste i sin prisklasse?

Jeg kommer nok til å kjøpe en Rega Platespiller også i løpet av året.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    De ER det beste til pris.Fint, Kjetil! Du har visst funnet ditt merke- noe som absolutt ikke overrasker meg..hehe.Det er nemlig ett av mine også! Med de der kan du fort gjenoppdage HVORFOR du i det hele tatt begynte med Hi-Fi...bare de greier å ta unna Heresy. Det bør forøvrig være nulll problem..

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    Har spilt litt på Rega Dac'en og den tilfører noe som jeg sist hørte i Naim-forsterkeren min. Det skjer noe som gjør at jeg får lyst til å trampe takten, selv om jeg driver med helt andre ting. Så langt virker den veldig bra og den noe mørke tonen i anlegget høres ut til å passe hornene i diskant/mellomtone. Når det er sagt skjønner jeg også at den innebygde Dac'en i Squeezebox Touch heller ikke gjør seg bort sammenlignet med andre "lavpris" dac'er. Rega'en tilfører litt mer varme, uten å dempe detaljer så langt jeg har hørt meg frem til.

To spørsmål til dere som har denne:

1. Er det noen som har erfaring med de forskjellige filterinstillingene på Rega'en? Foreløbig har jeg lyttet mest til filter 1, og på den korte tiden jeg har hatt den har jeg ikke satt meg inn i forskjellene.

2. Jeg trodde rca-inngangen var den som hadde den digitalinngangen som ble prioriert av produsentene? Slik var det iallefall på Hegel HD10. Jeg ser at inngangene på Rega Dac'en er nummerert, hvor 1 og 2 er optiske. Er det hipp som happ hva en bruker? Jeg spør fordi jeg ikke har brydd meg om å legge tusenvis i digitalkabler. Jeg både optisk og rca fra Supra.
    (jeg er klar over at støy ikke overføres like lett via optisk, men har ikke dette problemet. Heresyene er tyst selv om jeg skrur opp forsterkeren. Kudos til Rega Brio-r).

Fei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt dacen i flere år. Var blandt de første som fikk den. Har solgt den, angret og kjøpt ny.

1. Ganske sikker på at å trykke på filterknappen ikke gjør annet enn å styre lyset på innsiden av dacen fra kanal til kanal. Ser folk opplever forskjell, men jeg har ikke hørt noe.

2. Bruker coax og optisk om hverandre. Liker å tro at det låter bedre gjennom coax, men hadde ikke turt å begi meg ut på en blindtest... ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fikk en RP6 i hus i kveld, og lyden er helt fantastisk, men hvis jeg går helt inntil den så hører jeg stiften ta bort i plata. Ikke direkte skraping, men en dra lyd. VTA vinkelen ser grei ut, men hva vet jeg? Burde jeg forsøke med spacere? Hører flere med RP3 og Soundsmith pickup som ikke bruker det, men ble litt usikker

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Fikk en RP6 i hus i kveld, og lyden er helt fantastisk, men hvis jeg går helt inntil den så hører jeg stiften ta bort i plata. Ikke direkte skraping, men en dra lyd. VTA vinkelen ser grei ut, men hva vet jeg? Burde jeg forsøke med spacere? Hører flere med RP3 og Soundsmith pickup som ikke bruker det, men ble litt usikker
    En to-millimeter spacer kan nok være en god ide. Rega's egne pu'er er jo ganske lave. Selv har jeg en Nagaoka pu på en P3-24 og det hadde nok fungert uten spacer, men jeg kjører med en to-millimeter for sikkerhets skyld.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tok meg i tak å leste denne bruksanvisningen grundig.

Satt vekta på litt før midt mellom 1 og 2 på, satt bias justeringen på ca samme og dro loddet sålangt bak at det ikke tok nedi plata. Er jeg på rett vei? :)

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Tok meg i tak å leste denne bruksanvisningen grundig.

Satt vekta på litt før midt mellom 1 og 2 på, satt bias justeringen på ca samme og dro loddet sålangt bak at det ikke tok nedi plata. Er jeg på rett vei? :)
    Tja, det spørs jo det. Har du målt stifttrykket? Du skal nok ikke stole 100% på skalaen på armen...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke vekt så det blir vanskelig, burde vel i grunn hatt en slik. Er det noen "fasit" på om den er under eller overvektig på justeringen da?

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Har ikke vekt så det blir vanskelig, burde vel i grunn hatt en slik. Er det noen "fasit" på om den er under eller overvektig på justeringen da?
    Bruker du skalaen på armen så er du jo "i nabolaget", og det er jo grenser for hvor feil det kan bli. Men det er absolutt å anbefale at du skaffer en vekt. Skalaen på RB301-armen min står på cirka 1,7-1,8 men vekta måler 2,0 blank.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da får jeg sette det på prioriteringslisten :) Alt på denne RP6`n er tydeligvis "oppgradert" så det er i grunn lite å hente på tweaks her etter hva jeg forstår!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hjelp, pahf, ikke ødelegge PUen nå.
    Sett justeringen til null, balansere ut armen ved å flytte motvekten, deretter justere på vektskiven til ønsket stifttrykk.
    Etter dette kan du ikke røre motvekten.

Rega RP3 Turntable Setup Guide - YouTube

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har vel i grunn gjort det helt motsatt, men skal gjøre din metode! Regner med den er betraktelig bedre enn min! :)

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hjelp, pahf, ikke ødelegge PUen nå.
    Sett justeringen til null, balansere ut armen ved å flytte motvekten, deretter justere på vektskiven til ønsket stifttrykk.
    Etter dette kan du ikke røre motvekten.

Rega RP3 Turntable Setup Guide - YouTube
    Helt klart den beste fremgangsmåten når man mangler vekt ja. Men skaff deg en vekt du pahf, da er du sikker!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har spilt litt på Rega Dac'en og den tilfører noe som jeg sist hørte i Naim-forsterkeren min. Det skjer noe som gjør at jeg får lyst til å trampe takten, selv om jeg driver med helt andre ting. Så langt virker den veldig bra og den noe mørke tonen i anlegget høres ut til å passe hornene i diskant/mellomtone. Når det er sagt skjønner jeg også at den innebygde Dac'en i Squeezebox Touch heller ikke gjør seg bort sammenlignet med andre "lavpris" dac'er. Rega'en tilfører litt mer varme, uten å dempe detaljer så langt jeg har hørt meg frem til.

To spørsmål til dere som har denne:

1. Er det noen som har erfaring med de forskjellige filterinstillingene på Rega'en? Foreløbig har jeg lyttet mest til filter 1, og på den korte tiden jeg har hatt den har jeg ikke satt meg inn i forskjellene.

2. Jeg trodde rca-inngangen var den som hadde den digitalinngangen som ble prioriert av produsentene? Slik var det iallefall på Hegel HD10. Jeg ser at inngangene på Rega Dac'en er nummerert, hvor 1 og 2 er optiske. Er det hipp som happ hva en bruker? Jeg spør fordi jeg ikke har brydd meg om å legge tusenvis i digitalkabler. Jeg både optisk og rca fra Supra.
    (jeg er klar over at støy ikke overføres like lett via optisk, men har ikke dette problemet. Heresyene er tyst selv om jeg skrur opp forsterkeren. Kudos til Rega Brio-r).
    Prøv litt mellom filter 1 og 4, om du hører forskjell. Noen syns det er merkbart, andre ikke. Spille samme kutt med forskjellige filter synes jeg funker best for å plukke forskjeller.

Jeg synes optisk er litt kjedeligere, mindre detaljer og trøkk i enn coax. Ikke store forskjeller, men de blindtestene jeg har kjørt på besøkende har vært i coax sin favør også. Jeg bruker blue jeans cable på både optisk og coax.

Gratulerer med knallbra DAC!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har vel i grunn gjort det helt motsatt, men skal gjøre din metode! Regner med den er betraktelig bedre enn min! :)
    Supert :)
    Grunnen til å balansere armen er å få et nullpunkt å justere vekten ut fra.
    Justeringen er bra nøyaktig, har kontrollert den med elektronisk vekt.

Dersom PUen fortsatt subber så må du ha skive for VTAjustering.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Grattis Kjetil! Foretrekker også coax på min Regadac , men har planer om å koble på TV snart og, og da må det en optisk kabel inn..jeg har allerede henta inn den jeg skal bruke..

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Er nylig blitt eier av denne perlen her jeg også. Hos meg er det "god" klaring, men så har jeg kontrollert stifttrykket med en liten digitalvekt også da.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Var nok bare jeg som har vært litt for ivrig! Fikk justert den skikkelig og nå spiller det vanvittig her i stua! Er blitt såpass regavenn at jeg kunne tenkt meg å fått hørt dacen i eget oppsett!

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med knallkombo pahf :)
    Rega og Soundsmith har jeg også og det spiller kjempebra. Jeg bruker heller ikke spacer og det fungerer fint.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    pahf: Ta da en lytt på et komplett halvbreddesett MED Apollo R.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Brio R, Dac og Apollo R!! MED HØYTTALERE!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, nå er jeg med! ;) En kollega har en RP1 og Brio-R på ett par klipsch rf-5, det svinger vanvittig!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Pahf: Bedre blir det når digitaldelen får Regisk makeover- Dac og Apollo er små monstre! Selv Squeeze leverer, som RoDa sier. Finnes dog andre systemer- som Sonos- som jeg heller ville brukt istf den...uten at jeg ønsker debatt om hvorfor- det har vi hatt før.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Har tenkt å gå til innkjøp av en Rega Rp6 , som skal avløse en Lenco78 .
    Er usikker på pu , står mellom Rega Exact , eller Ortofon Black som forhandler anbefaler .

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville gått for Exact ..da slipper du bla å bruke spacer..set and forget!

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Squeezebox Touch i rompa på en Rega DAC er sterkt anbefalt, pahf! ;)
    Skull i grunn ha prøvd en slik i eget oppsett engang å sett, vi får se, er litt nysjerrig på den nye HRT saken som er på markedet også.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Squeezebox Touch i rompa på en Rega DAC er sterkt anbefalt, pahf! ;)
    Skull i grunn ha prøvd en slik i eget oppsett engang å sett, vi får se, er litt nysjerrig på den nye HRT saken som er på markedet også.
    Det bør prøves, liker du den ene så liker du ikke den andre. ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Såpass? Spennende, da bør jeg absolutt få prøvd begge da skjønner jeg!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    EIA: Ett eller annet sted, så... langtfra umulig! Men en god pickup, hverken mer eller mindre..Hva var det som kverka Elysen din? Ortofon på Rega fungerer meget bra- har selv. Men Exact er utrolig kul den og!

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    EIA: Ett eller annet sted, så... langtfra umulig! Men en god pickup, hverken mer eller mindre..Hva var det som kverka Elysen din? Ortofon på Rega fungerer meget bra- har selv. Men Exact er utrolig kul den og!
    Sender en forespørsel til min lokale pusher :D
    Elys har jeg aldri hatt, kun en gammel Lenco 78 i ekte plast .

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn