Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Vil i hjælpe mig en gang her i Rega tråden. Hvad er det bedste højttalermatch i ved af til Brio-R?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg lånte en Rega brio r for å teste på mine Ela mk2 og det låt meget bra. Organiskt, kjapt, rytmisk og morro. Det spilte musikk som bare det.
    Sonus faber fra 90 tallet, nyere Rega, Epos, Neat og Kudos er ting jeg ville lest om.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Til det du hører på, med dine krav, budsjett, preferanser og bruksområde..se mine tidligere tips, og se hvor du passer inn hen.. En generell "best" høyttalermatch til disse er det ørene, pengene, plassen, kravene og musikken som bestemmer! Men de må alle være lettdrevne! For min egen del, med MINE preferanser, sier jeg Sonus Faber Toy! Men utfra det du har fortalt meg om hvem, hva, hvor og hvordan, vil jeg si Regas EGNE RS5.. Prøv dem, du. Er du med?
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    En amerikansk forhandler sin "presentasjon" av RP8 på youtube... Her går det en smule overboard syns jeg. Ser heller for meg en Gyro SE til den musikken (Philip Glass - Cloudscape) eller kanskje en stor tung sak fra JR Trans Rotor? Nåvel, man får vel ulike assosiasjoner.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Denne passer liksom litt bedre i følge mitt hode (uten at jeg skal forsøke å grunngi hvorfor:) )
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Det er mk1 som har den Royd modifiserte driverenog som er kjent for å være den "orginale" ela. På mk2 er det Rega selv som har stått for tweakingen av driveren. Mk2 er visstnok hakket mer oppløst og korrekt.
    Det er også utseendemessige forskjeller hvor mk1 står på 3 bein, mens mk2 står på 4.
    Noen steder står mk2 oppført som mk1.5 tror jeg?
    Jeg har eid mk2 i en liten årrekke og kommer nok aldri til å kvitte meg med den. Kunne godt tenkt meg å kjøpt en mk1 for å ha den som en kuriositet.
    Lagde ikke Rega en "moderne" Ela også rundt 2000? Mener jeg husker den som mere firekantet og tradisjonell i designen, men fikk aldri hørt de. Har noen noe kjennskap til de!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Zimon: Hva om du har falt for Rega ellers?...da er det naturlig å fortsette der, ettersom filosofien er den samme gjennom hele settet..enkelte liker one-stop shopping, vet du.. Amerikanere er ofte litt OTT, det der er British Understatement på sitt beste fra Regas side..Bra forskning, Bobby..den der har jeg hørt masse på...
     
    S

    SAH

    Gjest
    Etter mange år bare med CD, så er det fristende å snurre litt vinyl igjen. Har tenkt å bruke max. kr. 8000-10000 på spiller og RIAA inl. kabler. Vurderer Rega RP3 m/Elys 2 pu og Musical Fidelity V-LPS RIAA. Noen som har erfaringer med denne komboen? Eller finnes det bedre komboer innenfor dette budsjettet?
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Det er mk1 som har den Royd modifiserte driverenog som er kjent for å være den "orginale" ela. På mk2 er det Rega selv som har stått for tweakingen av driveren. Mk2 er visstnok hakket mer oppløst og korrekt.
    Det er også utseendemessige forskjeller hvor mk1 står på 3 bein, mens mk2 står på 4.
    Noen steder står mk2 oppført som mk1.5 tror jeg?
    Jeg har eid mk2 i en liten årrekke og kommer nok aldri til å kvitte meg med den. Kunne godt tenkt meg å kjøpt en mk1 for å ha den som en kuriositet.
    Det vil altså sige at man ikke er snydt ved en Mk. II?
    VersionDescriptionDriversExample
    Mk 1Fully fluted cabinet, Royd driver, 3 spiked feet.19mm Scanspeak D2008 tweeter and 5″ cast chassis Royd bass driver.
    Mk 1.25Half fluted cabinet, Royd driver, 3 spiked feet.Scanspeak D2008 Tweeter and 5″ cast chassis Royd bass driver.
    Mk 1.5Half fluted cabinet, Rega driver, 3 spiked feet.Scanspeak D2008 tweeter, Rega RR125 bass driver.
    Mk 2 (XEL)Half fluted XEL style cabinet, Rega driver, 4 spiked feet.17cm Rega driver
    Mk 2.5 (XEL)Half fluted XEL style cabinet, Rega driver, 4 spiked feet.2.5mm soft dome Seas Tweeter, 17cm Rega driver.
    Mk 3. 2000Ela 2000

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    SAH: Den komboen spiller MASSE musikk..kjør på! Dog KAN det være lurt å se på en Rega Fono MM riaa..Av personlig erfaring sier jeg van den Hul D102Mk3 mellom riaa og pre..har brukt selv i flere år..den blir! VLPS2 tjener mye på ei separat strømforsyning også..hiv en PM om du vil vite mer..jeg har nesten hele den komboen..
     
    S

    SAH

    Gjest
    SAH: Den komboen spiller MASSE musikk..kjør på! Dog KAN det være lurt å se på en Rega Fono MM riaa..Av personlig erfaring sier jeg van den Hul D102Mk3 mellom riaa og pre..har brukt selv i flere år..den blir! VLPS2 tjener mye på ei separat strømforsyning også..hiv en PM om du vil vite mer..jeg har nesten hele den komboen..
    Takk for svar. Tror at jeg allerede har bestemt meg for RP3 m/Elys 2 pu. Rent visuelt ser den ganske grei ut og har også fått mange positive omtaler i tester. Til mitt bruk, så tror jeg denne holder lenge. Skal bruke litt tid på å "lete etter" aktuelle RIAA i prisklassen kr. 1500-3000.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Personlig mener jeg RP3 sammen med Elys II er platespillermarkedets største juvel mtp pris/kvalitet..så den blir du nok fornøyd med..Du får en Fono MM da, null problem. Men test den opp mot VLPS II- det kan hende du blir svært overraska. Kolschtat bruker den på RP6. Det er iallefall null tvil om hva en RP3 skal brukes til. Det er en av tinga jeg elsker med Regaer..de bare gjør det de skal. Har du bestemt deg for farge?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skal bruke litt tid på å "lete etter" aktuelle RIAA i prisklassen kr. 1500-3000.
    Grattis, RP3 m/Elys er bra saker!

    Billig - Graham Slee Amp 2
    Litt dyrere - Graham Slee Amp 2 SE (friskere, mer gain, mer utstrakt på frekvensfløyene)
    Tett på budsjetttoppen din - Heed Questar MM (mer detaljer, kraftigere bass og større lydbilde enn de to andre)

    Havnet på sistemann jeg, men sjekk med Stereolab og Moiz angående disse jeg har listet opp.
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker en V-LPS på min RP6, den ryker nok om ikke altfor lenge. Etter tipset fra RodDA om Heed Questar, samt hatt deres PRE + ekstern strømforsyning på besøk, skal det i det minste testes. Mangler litt med V-LPS-en selvom den gjør en god jobb til en svært moderat pris.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Skal bruke litt tid på å "lete etter" aktuelle RIAA i prisklassen kr. 1500-3000.
    Grattis, RP3 m/Elys er bra saker!

    Billig - Graham Slee Amp 2
    Litt dyrere - Graham Slee Amp 2 SE (friskere, mer gain, mer utstrakt på frekvensfløyene)
    Tett på budsjetttoppen din - Heed Questar MM (mer detaljer, kraftigere bass og større lydbilde enn de to andre)

    Havnet på sistemann jeg, men sjekk med Stereolab og Moiz angående disse jeg har listet opp.
    Takk for tipset. Skal sjekke disse. Noen formeninger om hva som gir best resultat- koble RIAA direkte til AUX inngangen på forsterkeren eller via pre på Audiolaben? Hvis kobling direkte til forsterker, så mister jeg muligheten til å bruke hodetelefon ved avspilling av vinyl.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det løser du lett..prøv! Hegelen din har nok en bedre småsignaldel enn CDQ, men linjedelen i Audiolab er slett ikke dårlig..rimelig genial, faktisk i forhold til hvor mye en CDQ faktisk gjør..og helt knall om du ønsker å forenkle settet litt. Forresten, jeg venter inn en sjelden Audiolab 8000 PPA riaa- med mulighet til å bruke to armer.
    Og mht headset- bruk fex en Musical Fidelity VCAN2 hodetelefonamp..det gjør jeg, sammen med VDAC2 og strømforsyninga VPSU2..som også tar en VLPS2 på samme tid..uansett får du masse musikk..
     
    S

    SAH

    Gjest
    Skal bruke litt tid på å "lete etter" aktuelle RIAA i prisklassen kr. 1500-3000.
    Grattis, RP3 m/Elys er bra saker!

    Billig - Graham Slee Amp 2
    Litt dyrere - Graham Slee Amp 2 SE (friskere, mer gain, mer utstrakt på frekvensfløyene)
    Tett på budsjetttoppen din - Heed Questar MM (mer detaljer, kraftigere bass og større lydbilde enn de to andre)

    Havnet på sistemann jeg, men sjekk med Stereolab og Moiz angående disse jeg har listet opp.
    Takk for tipset. Da ble det en Heed Questar MM RIAA som er satt i bestilling. Ut fra det jeg har lest, så tror og håper jeg at det var et bra valg :).

    Erfaringer med TT PSU'n som kan leveres til Rega? Slik jeg har forstått det vil denne gi en bedre stabilitet og mindre hastighetsavvik, samt redusere støynivået? Koster jo litt, så fint om noen som har kjennskap til denne kommer med tilbakemeldinger- om denne er verdt prisen?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    TTPSU gjør AKKURAT det, du får en stillere, mer stabil og mer åpen, rolig presentasjon. Den er verd hver eneste krone..har hatt min i flere år!! GO BUY!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Enda godt de kjøleskapsselgerne har BEGYNT å ta fornuften fangen..Har du kjøpt en?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.222
    Antall liker
    9.028
    Torget vurderinger
    1
    Nei -fikk spurt om prisen på Elkjøp heller.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tipset. Da ble det en Heed Questar MM RIAA som er satt i bestilling. Ut fra det jeg har lest, så tror og håper jeg at det var et bra valg :).

    Erfaringer med TT PSU'n som kan leveres til Rega? Slik jeg har forstått det vil denne gi en bedre stabilitet og mindre hastighetsavvik, samt redusere støynivået? Koster jo litt, så fint om noen som har kjennskap til denne kommer med tilbakemeldinger- om denne er verdt prisen?
    Gratulerer med en god RIAA! Moiz er veldig hyggelig å handle med i tillegg så da er alt godt.

    TT-PSU gir ofte mindre bakgrunnstøy og mer stabil gange. Noen rapporterer ingen forskjell og andre igjen mener det er bedre uten.
    Pass på, før du vet ordet av det så har du full Groovetracer-pakke på den også... :) :) :)


    Bare kos med oppgradering og tweak, eventuelt kjøpe en RP6 som behøver lite eller ingen oppgradering.

     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Like greit å bruke importørens nettalternativ!
    www.mono.no
    Mono virker absolutt som en bra butikk! Spør vel mer av nysgjerrighet, det har jo skjedd før at det gjør noe med prisen på et produkt rundt omkring at en større kjede begynner å ta det inn. Eksempelvis har jeg inntrykk av at mange her sikret seg Abrahamsen V6 dac til en gunstig pris når Elkjøp solgte disse...
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Mono er ikke butikk, men importør. De har dog valgt å gjøre produktene sine synlig på web til veiledende utsalgspris, som er jo bra. Skal du f.eks ha et tilbud går dette via forhandler.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Så kan hele Norge få kjøpt dem..det finnes faktisk steder i landet vårt som ikke har gode forhandlere på Hi-Fi. En del av oss liker å bestille via web, og personlig skullle jeg gjerne sett dette fra flere importører også..
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mono er ikke butikk, men importør. De har dog valgt å gjøre produktene sine synlig på web til veiledende utsalgspris, som er jo bra. Skal du f.eks ha et tilbud går dette via forhandler.
    Du kan handle direkte fra dem på nett, har selv gjort det.
    Personlig synes jeg det er veldig bra at alle priser på produktene de importerer er gjort synlig på siden deres.
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Mono er ikke butikk, men importør. De har dog valgt å gjøre produktene sine synlig på web til veiledende utsalgspris, som er jo bra. Skal du f.eks ha et tilbud går dette via forhandler.
    Du kan handle direkte fra dem på nett, har selv gjort det.
    Personlig synes jeg det er veldig bra at alle priser på produktene de importerer er gjort synlig på siden deres.
    Jupp! Er klar over det.
    Mulig jeg formulerte meg dårlig. Skal du få et tilbud på et anlegg f.eks går det via forhandlere. Importøren vil ikke konkurrere på pris med deres forhandlere (selvsagt).
    Uansett er det flott at produktene er tilgjenglig for alle, samt at prisene er synlig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Der begynner vi å prate snurre, gutter!! Tror resten av markedets aktører har fått enda mer å bryne seg på der. Og så så kompakt, da, gitt!!
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Siste nytt fra Rega: RP40. For å feire 40 års jubileum.
    Det er en «oppgradert» RP3
    Visstnok ikke mye dyrere en RP3 med TT-PSU, så sikkert artig for de ønsker noe «litt» spesielt og annerledes.

    RP40ANNIVERSARYINFOJUNE13-page-0_zps5259498e.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den var schtilig!
    Spent på hva prisen blir, kanskje noen vil kjøpe en sånn og bytte mot min RP6....? :D :D :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn