Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.860
    Torget vurderinger
    3
    Ikea Lack bordplate / Hylleplater

Mener å huske at bordplaten er 55x55 og hylleplatene er 30x26 cm

Disse fungerer utmerket under platespillere!

Syntes du at dette tipset blir for cheap`o så ser det ut som om en vegghylle fra Pro-Ject vil passe temmelig perfekt på trappeveggen din bak benken.

På tilbud:

Vis vedlegget 1060307
    Legg gjerne ved lenke til den Lack platen!😊

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Er redd for at den veggen er for "tynn". Når noen holder i rekkverket, så er det nok noe bevegelse.

Har allerede Ikea aptitlig, som fungerer bra, men har ikke noe å sammenlikne med.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En plattform som sluker «alt» av vibrasjoner fra underlaget. Luftbårne vibrasjoner får man ikke gjort så mye med, hodetelefoner unntatt.

Den best utførte integrerte seismiske plattformen jeg har sett er Sota sin. På YouTube finner man videoer som viser effektiviteten.

Du kunne prøve veldig myke puter under den IKEA-fjøla.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Disse veldig myke føttene mellom underlag og underlag:
    Bruk tre stk med så stor avstand som mulig. Vatre opp nøyaktig med tålmodighet.

Evt. kjøp en gammal Sota:

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    341
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Kunne dette skærebræt af bambus (let træsort for nu at blive i REGA-verdenen)

982E9BD4-CBCC-4C04-A3DE-C45FDE027B94.png

monteret med f.eks Sonic Design dæmpepuder være en god idé???

Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    559
    Brukt Onzow i mange år, også på frihånd, null problemer.
    Tenker også at ryktene om guggen er overdrevet. Mer skjit i guggepaden enn gugge på stiften. Trur eg.
    (Har tenkt som så at kanskje varm stift kleber til seg guffe, så jeg bare dypper stiften kald, før spilling)
    mvh
    Jeg har hatt samme pickup og stift i ganske nøyaktig 2 år. Jeg har konsekvent brukt børste etter hver plateside spilt. I høst kjøpte jeg Onzow etter tips. Jeg fant ingen rester av skitt på paden etter bruk.

Jeg vil derfor tro at børste er vel så god som onzow. Børsten tørker ikke inn og er rimeligere å anskaffe.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    1
    Må si spilleren ble fin med kvit Collaro matte. Nesten så jeg synes lyden ble litt bedre og😅 Subtile forskjeller, men lyden ble veldig bra med Collaro matten. Veldig likt lydmessig med original matten som leveres med Regaen.

Vedlegg

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Skjer jo litt i Rega-land nå.

Big Dippers jubileums-fjøl er ute nå og alle Nd-PU’ene er kommet til Norge. Gleder meg til å høre erfaringer med dem!

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    462
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo ikke AT og Ortofon i samme prisklasse da.
    ND-serien består jo av flere pickuper!
    ND3 er billig, koster 2695, og både Ortofon og AT har vel i samme prisleie.
    ND5 koster 4495kr, og der har samme produsenter også produkter.
    ND7 til 6995kr er vel i samme prisleie som Ortofon Quintet? Vil tro AT har i samme prisleie de også.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nd3 bør sammenliknes teknisk med ATs VM520EB til 1600,-.

Tillegg: Nd7 er også i samme prisleie som AT33PTG/II.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Selv er jeg fornøyd med rett på benken, Frislev, mdf stivt, lett og i vater.
    Kunne kanskje prøvd Black Diamond Racing the shelf, men kona synes den passer veldig bra under espresso maskinen😁

IMG_2248.jpeg

IMG_2249.jpeg

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Det var kaffemaskinunderlaget sitt!
    Ja, akkurat det er jo litt råflott, heldigvis ikke noen jeg omgås som vet hva det er, eller hva den kostet😊

Det var ikke ment som kritikk eller stikk til de som ønsker å optimalisere lyden sin med diverse underlag, jeg liker dedikerte og engasjerte tilnærminger til alt. Har vært dedikert og engasjert selv, men er nok blitt litt mer laidback med årene og tilfreds med lyd uten for mye ekstra tweaking.
    Siden jeg har vært en «tweaker» tidligere og har mye dilldall liggende er det greit å bruke det, som feks under en kaffemaskin, kunne jo satt på en Kimber PK10 også bare på sjov, men tror den blir liggende på loftet.
    Bdr platen beskytter jo benken mot fukt, selv om en billig plastbrikke kunne gjort samme jobb.

Kjør på med slakterblokker, puter, sykkelslanger osv, jeg digger det👌

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Montert. Trenger bedre stifttrykkvekt, så ikke hundre på at jeg har 1.75 g nå, men det låter knall ut av boksen, vil jeg si. Flere refleksjoner kommer.

På noen internasjonale fora har det blitt diskutert om man må heve armsenkeren fordi Nd7 har mer volum enn Exact. Som @gunnarium påpekte, på RP8 går det bra.

IMG_8493.jpeg

Synes den ligger fint på første plate ut!

IMG_8494.jpeg

Et lite utvalg av mine «test-plater»:

IMG_8492.jpeg

Sporenstrex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2016
    Antall liker
    816
    Ja, akkurat det er jo litt råflott, heldigvis ikke noen jeg omgås som vet hva det er, eller hva den kostet😊

Det var ikke ment som kritikk eller stikk til de som ønsker å optimalisere lyden sin med diverse underlag, jeg liker dedikerte og engasjerte tilnærminger til alt. Har vært dedikert og engasjert selv, men er nok blitt litt mer laidback med årene og tilfreds med lyd uten for mye ekstra tweaking.
    Siden jeg har vært en «tweaker» tidligere og har mye dilldall liggende er det greit å bruke det, som feks under en kaffemaskin, kunne jo satt på en Kimber PK10 også bare på sjov, men tror den blir liggende på loftet.
    Bdr platen beskytter jo benken mot fukt, selv om en billig plastbrikke kunne gjort samme jobb.

Kjør på med slakterblokker, puter, sykkelslanger osv, jeg digger det👌
    Hærlig! Ja, vi som bor alene kan jo gjøre som vi vil. 😅 Ha fin kveld!

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Her er en om Rega.
    Det jeg har lest om Rega vegghylle andre plasser er at den er bedre på murvegg enn på en stendret gipsvegg, pga vibrasjoner i vegg. Har ingen erfaring med Rega vegghylle, sikkert mange her som har bedre råd ang den enn meg.
    Rega demping 2008

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Montert. Trenger bedre stifttrykkvekt, så ikke hundre på at jeg har 1.75 g nå, men det låter knall ut av boksen, vil jeg si. Flere refleksjoner kommer.

På noen internasjonale fora har det blitt diskutert om man må heve armsenkeren fordi Nd7 har mer volum enn Exact. Som @gunnarium påpekte, på RP8 går det bra.

Vis vedlegget 1066711

Vis vedlegget 1066712

Vis vedlegget 1066713
    Pure and simple et av de fineste Rega anlegg her inne.
    Som en av de første med Nd7 i eget anlegg blir dine betraktninger rundt denne fulgt med spenning.
    Har tittet litt på PFM spennende lesning👌😊

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    341
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Sporenstrex.
    Hvordan ændrer bambuspladen med gummifødder lyden fra din pladespiller?

Vinylfan DK

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    341
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Spennende om de er bedre enn Ortofon og AT i samme prisklasse.
    I Danmark ligger REGA Nd-serien prismæssigt tæt på Ortofon 2MR-serien.
    Nd3 svarer til 2MR Blue (1.700 og 1.500 Dkr.)
    Nd5 svarer til 2MR Bronze (3.000 og 3.000 Dkr.)
    Nd7 svarer til 2MR Black (4.500 og 4.500 Dkr.)
    Så der bliver kamp om kunderne 🙂
    Personligt er jeg helt vild med 2MR Blue, men jeg kan ikke vurdere eller kommentere Nd-serien, eftersom jeg ikke har afprøvet dem. Men spændende er det med den nye Nd-serie.

Vinylfan DK

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    341
    Sted
    Glostrup, Danmark

Vis vedlegget 1066711

Vis vedlegget 1066712

Vis vedlegget 1066713
    Hej espendo.
    Super lækkert anlæg du har. Og meget prisværdigt at du går “all in” med REGA. Det kunne jeg også godt tænke mig at gøre.
    Jeg er meget spændt på at høre om dine indtryk af Nd7. Og om hvordan den er i forhold til Exact. Når du beskriver Nd7 kunne det være interessant at høre om
    1) er Nd7 varmtklingende eller til den mere kolde side?
    2) er den meget rig på detaljer?
    3) har den et bredt stereoperspektiv (spiller den ud over siderne på højttalerne)?
    4) er der et godt dybdeperspektiv?
    5) kan man placere de forskellige instrumenter og sangere i lydbilledet?
    6) er lyden meget dynamisk?
    7) oplever du stor spilleglæde? - og er spilleglæden større end den var med Exact?
    Undskyld de mange spørgsmål - du kan jo bare svare på dem, hvis du har lyst. Grunden til min store nysgerrighed er, at jeg eventuelt også kunne overveje at købe en Nd7.

Vinylfan DK

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Takk, @Vinylfan DK!

Her blir det all-Rega i mange år til…

Mange interessante spørsmål, som fint kan strukturere noen innspill fra meg når jeg har lyttet noen timer og plater til!

At Nd7 er bedre enn Exact, det kan jeg nok allerede si at jeg mener.

Sist redigert:

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    559
    Takk, @Vinylfan DK!

Her blir det all-Rega i mange år til…

Mange interessante spørsmål, som fint kan strukturere noen innspill fra meg når jeg har lyttet noen timer og plater til!

At Nd7 er bedre enn Exact, det kan jeg nok allerede si at jeg mener.
    Hva er din opplevelse av forskjeller? Hva gjør Nd7 bedre for din del?

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Et lite (unnskyld, ganske langt) forsøk på å si noe om Nd7:

Jeg er veldig fornøyd, så langt. Det er en engasjerende, musikalsk og detaljert PU! Jeg har lyttet til mange av mine favorittplater og artister, og det er absolutt en oppgradering fra Exact. Jeg likte Exacts "punchiness", med Nd7 er den fortsatt der, men med mye mer detaljer og finesse. Det er subtilt når det må være og kraftfullt når det er nødvendig, kan man kanskje si. Flotte opptak og pressinger høres helt oppsiktsvekkende bra ut. Det er heller ikke noe lyttetrøtthet å spore for meg. De første platene føltes kanskje litt "bright", men det har gått over. Jeg forventer vel at den vil låte enda bedre med noen flere timer på baken.

Ta Wilcos Yankee Hotel Foxtrot eller A Ghost Is Born. Begge er intrikate innspillinger med mye som skjer. Med Nd7 høres de bedre ut enn noen gang i mitt anlegg. De høres bra ut når de rocker og like bra i stille og mer akustiske partier. Tweedys vokal bare er "der", gitarene skimrer og trommene, å trommene!

Og Sky Blue Sky med nydelige låter som Impossible Germany (den gitarsoloen!) og Hate It Here som gjør at jeg bare vil høre de på nytt og på nytt.

Real Estates siste album Daniel, et "jangly" og melodiøst album, hadde plutselig alle disse små lyd-øyeblikkene og detaljene jeg ikke hørte med Exact, i hvert fall ikke i samme grad.

Crack-Up av Fleet Foxes er en "dramatisk" innspilling med masse crescendos og "stille/høyt" dynamikk. Mer avslørende og engasjerende, synes jeg, med Nd7.

Teenage Fanclub's Grand Prix er et av mine topp tre favorittalbum gjennom tidene. Det er etter det jeg kan skjønne en ganske komprimert innspilling med mye vreng, men igjen, de roligere låtene hadde alle disse fine små detaljene. Vokalfraseringene var også mer merkbare.

Spiritualized's Ladies and Gentlemen We Are Floating In Space - mer dynamisk, bjeller og klokker og alt det der spretter av høyttalerne og en sang som "I Think I'm In Love" hadde en ny wow-faktor.

Gillian Welch - The Harrow And The Harvest og Christian Kjellvander - Solo er hovedsakelig akustiske plater (sistnevnte live på konsert). Her skinner bare vokalen. Kjellvander bevrer med sin dype stemme. De fine finessene og dynamikkene til Welch/Rawlings er fantastiske uansett hva man lytter på, her satt jeg og var takknemlig for at jeg kunne få det med meg gjennom Nd7.

Dawes - All Your Favorite Bands: Flott, dynamisk og detaljert opptak og pressing (faktisk spilt inn i Welch/Rawlings studio). Herlig, tå-tappende soft-rock som bare skinner!

Jeg kunne fortsette, men poenget er at jeg liker denne nye PU'en! Den er bedre enn Exact som jeg syntes var veldig, veldig bra. Jeg beholder den og er sikker på at mange Rega-eiere fra Planar 3 og oppover vil oppleve det som en flott oppgradering hvis de vil ha MM-PU fra Rega.

@Vinylfan DK: Dette besvarte nok ikke alle de veldig spesifikke spørsmålene dine, helt ennå. Skal se om jeg kan ta dem for meg etter mer lytting i tiden som kommer.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    Forståelse for at mange her gjerne ville hatt referanser fra jazz, klassisk eller hardrock, men det hører jeg ikke så mye på, dessverre.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men Grand Prix er ❤ da uansett om CDen min låter ille for det gjør den. Usikker på om den er lydstyrkekrig-skvorsjet.
    Kjekt at Nd7 leverer!

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.194
    Sted
    Bærum
    CD'en av Grand Prix: da snakker vi lyttetrøtthet! Uansett, som du sier: jeg elsker den plata!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn