Reklamasjonstid på fjernkontroller

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Min mer eller mindre kjære Pronto NEO tok i dag kvelden (RIP).
Den er vel ca. to år gammel (rett over tror jeg).
Det jeg lurer på er om noen av dere vet hvor lang reklamasjonstid det er på fjernkontroller. Jeg ville jo ventet at en slik sak (koster tross alt litt) skulle holde litt lengre.

I henhold til salgssted er det kun 1 års garanti på denne, og som dere forstår føler jeg meg ikke helt sikker på om jeg skal godta det sånn uten videre.

Spesielt pga. at ut fra det som skrives på remotecentral (http://www.remotecentral.com/cgi-bin/mboard/rc-neo/thread.cgi?2048) så ser det ut til at feilen kommer av en designfeil i fjernkontrollen.

Feilen er at touch screen'en ikke fungerer. Alt annet virker helt OK.

TEK
 

christian_

Medlem
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
32
Antall liker
0
Er det ikke slik at ting som er forventet å vare i lenger enn fem år har to års reklamasjonstid i henhold til kjøpsloven? Dette selv om produsenten bare gir et års garanti?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fant noe på forbrukerrådet.no
Der står det:
"Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger"

Så spørsmålet blir vel da:
Har en Philips Pronto forventet levetid på vesentlig lengre enn 5 år?
(hadde det vært en fjernkontroll til 200kr så hadde jeg sagt nei, men denne saken er jo en liten datamaskin, og jeg forventer at datamaskinene mine varer lengre enn 5 år)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
En fjernkontroll har så absolutt en forventet levetid på over 5 år, ergo har du 5 års reklamasjonsrett, noe som for forbruker er nøyaktig like godt som garanti.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Dette er jo et produkt i "toppsjiktet" og fjernkontroller flest varer jo minst 5 år om de ikke er spesiellt dårlige.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hva slags datamaskin er det som holder i 5 år?
De er jo avlegs og utadaterte etter 1,5 år.

Men hvis du ikke gir deg og truer med forbrukerrådet og det som verre er
så får du sikkert ny fjernkontroll.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sendte faktisk avgårde en listen e-post til forbrukerrådet før helga og de ringte tilbake på mandags formiddag de.
Deres konklusjon var klar og den samme som er nevnt over, at det skal dekkes av garantien.

Så er er det vel bare å "kjøra hårdt"

Har datamaskiner stående her som er fra da jeg begynte å studere i 1994, tusler og går den. Hva den kjører er jo en annen sak.
Har forresten noen forsøkt å kjøre opp noe ala Windows 3.11 og tilhørende word på en moderne maskin? DET GÅR UNNA GITT. Ikke noe venting der nei...
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Sendte faktisk avgårde en listen e-post til forbrukerrådet før helga og de ringte tilbake på mandags formiddag de.
Deres konklusjon var klar og den samme som er nevnt over, at det skal dekkes av garantien.

Så er er det vel bare å "kjøra hårdt"

Har datamaskiner stående her som er fra da jeg begynte å studere i 1994, tusler og går den. Hva den kjører er jo en annen sak.
Har forresten noen forsøkt å kjøre opp noe ala Windows 3.11 og tilhørende word på en moderne maskin? DET GÅR UNNA GITT. Ikke noe venting der nei...
Det har jeg prøvd, ja. Innstalerte 95 på en 1,8GHZ med 1 G ram og 160G harddisk bare på skøy.
Det var rett og slett rått
 
Topp Bunn