Relaxation Grotto

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Herlig prosjekt.

Utrolig flott det treet på siste bildet, forresten. Ligger det planmessig trimming bak?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, takk for vennlige kommentarer og tips alle sammen! Tråden er jo blitt en trivelig relaxation grotto i seg selv, her kan man kose seg og kommentere akkurat hva man vil. Floraen rundt er jo preget av at det er Kristiansund, men de fleste "vanlige" vekster trives jo godt her, med milde vintre osv. Treet er en helt ordinær bjørk såvidt jeg vet, men den er jo trimmet gjennom mange år for ikke å ta utsikt fra terrassen… så da blir de vel slik sikkert. Det er ikke spesielt planlagt. Her er det fra andre siden, man ser terrassen og aner annekset i bakgrunnen.

Thomas, jeg har studert den linken fra Miljøpeis, og det er slett ingen dårlig ide! Betong-varianten til 15k var vel kanskje den som ville ha passet best i det rustikke miljøet i grottoen.

Jeg er litt redd for at enten flammene eller designene skal se litt "simple" og "fake" ut i virkeligheten, men det er kanskje grunnløse bekymringer? Hadde iallefall vært moro å se de i levende live.

Ang hifi ja… jeg takker for mange fine forslag. Et absolutt krav er at det skal være cd-spiller. Jeg vil rusle rundt i platerommet, finne en cd jeg vil høre på, og ta den med til grottoen. Det er liksom noe med vanen… så Sonos og slike ting utgår, for min del i denne settingen iallefall. Uniti er en god ide, men kanskje litt vanskelig på et bad? Og da trengs jo høyttalere.

Ang innbygging; jeg vil ikke bli forbauset dersom F80 vil låte vel så bra i sofaen der som innbyggingshøyttalere. Og så liker jeg den så himla godt. I tillegg kan den lett flyttes til andre lokalisasjoner i huset.. nja, den er sterkeste kandidat tror nå jeg da.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Vidar, har du fargekoden på husmalingen/beisen? Den skulle vel ikke hete "berg" eller noe i den duren?

S

Supertramp

Gjest
    Flott, takk - skal be elskede hustru sjekke den opp når tiden kommer for maling av det nye huset. Passet veldig godt til hustypen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og i forlengelsen av Fosse og VidarP's eminente vintråd, som dessverre avgikk ved en brutal død så altfor tidlig, så har jeg hanket inn Fosse's tips til barbera idag fra den maltrakterte tråden, en Fenocchio 2008.

Nå får moderatorne holde seg unna, her er det lov å nevne vin :)

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Visste jeg det ikke - Vidar er på gang med oppskrift på vinylbalsamering :)
    Les bare her om den vinen:

Aroma av kirsebær, krydder og balsamiske dufter. Saftig smak, med frisk syre og fast finish

Forresten en alldeles utmerket vin, beskjedent med garvestoffer så selv damer med "vondt-i-hodet-av-rødvin-syndrom" kan nyte noen glass av denne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, garvestoffer er vel en anelse nord for beskjedent (se skjermdump fra polet under). Det er imidlertid ikke svært heftige tanniner, og samlet sett så borger vel dette for en vin som har garvestoffer nok til rik mat (2008 var den beste årgangen jeg har smakt på 6-7 år av denne!) men som ikke lagrer mange år. Drikk nå eller ila neste år, ville jeg ha sagt.

Den er ikke så konsentrert som jeg husker 2000/2001-årgangene som jo var supergode (drakk siste flaska for etpar år siden, så kan ikke sammenlikne annet enn fra hukommelsen), men den har ikke snev av dette overmodne klisne suppe-preget som en Fenocchio-barbera kan ha i de dårligste årgangene. Vi hadde den til pizza i kveld, og det var en suveren mat-match! Alt i alt en godt over gjennomsnittlig årgang av denne vil jeg si, og jeg takker Fosse for å ha mint meg på den.

Jeg tror nok du har forvekslet den med 200cl pappvinen, som ikke er fra Superiore-marker Supertramp, den har jo mindre garvestoffer, er en langt billigere vin og er mer i retning av en dolcetto i garvesyresammenheng;

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    nb skrev:
    13,5% alkohol - kjempevin!
    Begge måler jo 13.5%, så de må jo være identiske :)
    Niks, ene varianten har mer alkohol pr. krone. Men fra spøk til alvor, fin vin det der, har blitt noen flasker av den på meg opp gjennom årene. Men trenger mat som sparker litt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi var begge (kona og jeg) veldig begeistret over hvor bra Superiore-vinen var til pizzaen i kveld iallefall. Vi får se om vi prøver resten av flaska i morgen, da er det jo fredag og taco-dag, og som seg hør og bør blir det jo Vidar P's hjemmelagede tacokrydder. Tipper den er suveren til det også.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45117.0.html

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er litt redd for at enten flammene eller designene skal se litt "simple" og "fake" ut i virkeligheten, men det er kanskje grunnløse bekymringer? Hadde iallefall vært moro å se de i levende live.
    Skjønner hva du mener VidarP, men for å være helt ærlig så tror jeg det er et spørsmål om kvaliteten på bioetanolen og mengden med tilført oksygen som avgjør.

Som en handymann som deg selv er jo mulighetene mange til å lage en peis/grue/ildsted selv. Mulighetene er mange med betong og evt skifer.

Se forresten på http://www.byggebolig.no/ Mange dyktige mennesker som frekventerer her inne.

Har du forresten vurdert polert betong som gulvflate/veggflate?

Thomas

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg er med under samme navn på byggebolig.no ja, veldig bra forum :)

Polert betong? Venner av oss i nærheten skal ha det utendørs, men jeg har ikke tenkt tanken til grottoen før du nevner det nå. Men blir ikke dette himla glatt da? Med vann på mener jeg. Eller får man mattere overflate, som man får på flis?

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Hva slags vegger blir det i det nye baderommet? Jeg tenker på materialer og farge.
    Jeg har elektromateriell i bakhodet for spørsmålet. Du skal ikke ha hvit Elko her nede vettu, og det er en ordre ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, dette er jo et område som er åpent ja. Vi har i utgangspunktet tenkt å forsøke å ha en rustikk finish med noen form for murpusset overflate, flere muligheter er åpne. Det som er sikkert er at jeg ikke vil ha flis. Som jeg sa til kona så vil jeg at dette skal bli et rom med mer følelse av en spa-grotte enn et vaskerom.

Jeg kan legge ved noen bilder fra Svedbergs-katalogen som illustrerer i hvilken retning vi har tenkt på veggene om ikke annet;

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den rustikke looken gir ett helt annet luksuspreg i mine øyne, Vidar P. Det gir ett landlig og godsaktig preg med en gang, mye mer forfinet europeisk eleganse, om du vil. Tidløst er det også.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Litt avhengig av materialvalg, fargevalg og flatenes luminans kan man kanskje ha den frekkhet å foreslå elektrotekniske detaljer i grått eller muligens sort evt kombinert med glass for å dempe inntrykket noe. Rådet er å ikke velge noe som er kult, men prangende, men heller velge diskresjon. Jeg er av den oppfatning at brytere og stikkontakter ikke skal prange og bli et blikkfang, men på en diskret måte la være å stikke seg ut negativt.

Eks:
    Gira http://www.micromatic.no/?ItemID=6747
    Berker http://www.berker.com/en/international/
    Schneider Artic decor http://www.elektropluss.no/dokumenter/artic_decor.pdf
    Elko Pluss/pluss option http://www.elko.no/wsp/elko2_nor/fr...UBLISH&func_id=1152&topmenu=1152&main_id=1152

Kostnaden for dette drukner i badekaret uansett ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Heeelt enig, Trondmeg!
    Vanlig hvit Elko er jeg redd skiller seg ut for mye i et slikt rom/grotte.
    Jeg tenker børstet stål, antrasit .....

R

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Polert betong? Venner av oss i nærheten skal ha det utendørs, men jeg har ikke tenkt tanken til grottoen før du nevner det nå. Men blir ikke dette himla glatt da? Med vann på mener jeg. Eller får man mattere overflate, som man får på flis?
    Det tror jeg kommer helt an på hva man vedlikeholder/vasker gulvet med. Uansett vil de fleste flater bli glatte hvis man kombinerer det med såpe i tillegg til vann. Men en eller annen blank eller halvblank overflate på gulvet vil jeg nå uansett anbefale for renslighetens skyld. Utrolig hva som fester seg på slike gulv i form av kalk og div som kan gi grobunn for ulike livsformer. En steamer i håndholdt versjon vil muligens kunne ta knekken på bakterier på grove underlag.
    Da kan man kanskje bruke slikt på gulvet:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vår erfaring er at det er fugene som er verst å holde rene på bad, mens halvblanke fliser ikke er noe problem? Men det er gode poenger dette med renhold!

En liten værrapport fra The Vidar P Estate i Kristiansund idag

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kappbordet, men brukte det ikke idag. Det var kun noen få ytterbord, så giddet ikke drasse det frem :)

Men kappbordet er genialt, og jeg har brukt det til hele byggeprosessen av dette annekset. Det har forlengelse med ruller og det hele.

Men så var bordene oppe, og beisingen ferdig. Og man kan trekke tilbake under markisen for et lite glass hvitvin eller rettere sagt en tørr riesling spätlese fra Leitz i Rüdesheim (bildene kan fortsatt klikkes for forstørrelse)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noe galt med den nb?  Den erstattet etpar rimeligere sager som ikke holdt mål, men denne har fungert supert hele tiden. Den r driftssikker gjennom 4-5 år, veldig brukervennlig, veldig presis og virkelig en fryd å bruke.
    Det er jo ikke proff-utgaven i blå, men så er jeg jo heller ikke proff :)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Grønn bosch har jeg da en hel masse av , du må ikke gelmme nb , at eiern av bosch sagen sverger til grønn belysning i sitt stereoanlegg.... :)

Jeg har mye grønt fra bosch , og det har da virket strålende i årevis , og er såpass mye billigere enn det blåe , at det bør være det eneste fornuftige valget til hobbysnekkere,.

Flotte bilder i tråden , som jeg koser meg med når jeg har startet arbeidet med innspilling av min asr riaa som kom i går... ;D

Litt vin må man da unne seg Vidar , det er jo trossalt sommern bare en gang i året , og her i kalde nord , er jo også sommern synonymt med utearbeid i hus og hjem , man kan se det av diverse tv reklame at Menn ikke syntes det er like hyggelig , mens enkelte av arten ser det som en morsom hobby , da blir det litt lettere å gå på selvsagt.

Moro at du gjør det selv Vidar , du er vel lege av yrke husker jeg rett , tør ikke tenke på hvordan panelen hadde blitt hvis min fastlege hadde svingt hammern... ;D

Han sier han har ti-tommeltotter , og det har jeg veldig tru på også , men folk er ikke like...

Når det gjelder relax en Vidar , går du på det selv også ?

Mvh Espen

S

Supertramp

Gjest
    De skråstagene på markisen, er det en Scandic patent?
    Markisen din ligner veldig på min Scandic - men jeg har vertikale originalstag som festes i hurtigkobling-skål på terrassegulvet.
    Nå har jeg en noe større markise. Kan det ha betydning for stag-type?

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Noe galt med den nb? Den erstattet etpar rimeligere sager som ikke holdt mål, men denne har fungert supert hele tiden. Den r driftssikker gjennom 4-5 år, veldig brukervennlig, veldig presis og virkelig en fryd å bruke.
    Det er jo ikke proff-utgaven i blå, men så er jeg jo heller ikke proff :)
    Det var ment som en spøk. Men blå er barskere;) - selv har jeg to grønne (multikutter og laservater) og to blå (liten skrumaskin og stikksag). Alle fire har funket som de skal noen år.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, ble oppfattet som spøk, ikke galt oppfattet overhodet, men det er verdt en diskusjon dette omkring verktøy. Blå Bosch, DeWalt, Milwaukee etc etc… hva er bra og hva er ikke. Selv er jeg glad i DeWalt, men de er dyre da..

Skråstagene er egentlig ikke skrå men fullt bevegelige i alle vinkler, og det er gulvfestene som bestemmer hvor skrå de skal være.  Men pga minstemann ble metallfestene til stagene flyttet opp fra dørken av terrassen (som gav loddrette stag) til gelenderet, slik at han ikke skal falle og slå seg på de. Skrått er ikke ideellt men det får duge av sikkerhetshensyn. Markisen er en Norsol forresten, best there is. Særlig siden det er tjukkeste slekta som eier og driver dette :)

http://norsol.no/forside.asp?level=7120

Espen du husker rett. Jeg er lege av yrke, ikke håndverker nei. Med mindre kirurgi kan kalles håndverk da… i så fall er jeg jo tildels assosiert med lauget. Relaxation Grotto kan jeg ikke gjøre selv nei; her sprenges ut berg og legges veldig mye ting som jeg knapt er på nikk med begrepene for. Men jeg følger med, og lærer. Har satt det bort til en veldig profesjonell entrepenør, og alt går på skinner. Nå er det ferietid og har ikke vært mye aktivitet i grottoen de siste dagene, men bilder kommer når det blir progresjon!

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gi pokker i fargen på verktøyet. Vinen derimot er et meget godt valg.

Mvh Elektron

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Et tenkt nødvendig valg, siden jeg tenkte at denne ikke kan lagre stort lengre…. vinkjelleren er ellers full av bl.a rieslinger som er fra helt tilbake til 60-tallet. Her går det mye i Mosel-vin når det skal være hvitt, så det er sagt :)

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hehe, ble oppfattet som spøk, ikke galt oppfattet overhodet, men det er verdt en diskusjon dette omkring verktøy. Blå Bosch, DeWalt, Milwaukee etc etc… hva er bra og hva er ikke. Selv er jeg glad i DeWalt, men de er dyre da..
    DeWalt/Blå Bosch er nesten gratis sammenlignet med Festool;) Ellers har jeg inntrykk av at det er litt tilfeldig hva som brukes - rørleggere i Oslo bruker mye Milwaukee, visstnok fordi en av de store grossistene innen rørleggerbransjen også fører Milwaukee. Møbelsnekkeren jeg brukte sverget til Makita og mente det var top notch. Jeg har brukt DeWalt, Bosch, Makita, Hitachi og Hilti uten at jeg kan si at det ene utmerker seg fremfor det andre. Skal jeg velge en all-time favoritt, så blir det nok den 18V skrumaskinen fra Makita, samt gipsautomaten fra samme produsent.

For eget vedkommende er det nok snekkeren som er den største begrensningen uansett hva som står på maskinene og hvilken farge de har. Men det er ofte noe med kvalitetsfølelsen til pro-verktøyet som tiltaler meg. Prisen bryr jeg meg ikke så mye om (innen rimelighetens grenser, selvsagt - kjøper ikke Festool for å si det slik) - sakene holder uansett i ørten år, så da blir det ikke så nøye i det lange løp. En viktig forksjell på pro og consumer-varianter av batteridrevne maskiner er dog ladetiden og levetiden til batteriene , de lades mye raskere og varer mye lengre på de profesjonelle sakene. På en annen side skal du stå på for å sku ut et batteri før det andre er ladet. Litt annerledes med sirkelsager og slikt, de sluker batteri.

Ethvert møblert hjem bør ha en gipsautomat i arsenalet, forresten. Det er en vidundermaskin.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gipsautomat høres jo ut som noe jeg kan skrive av på skatten til bruk på kontoret, så en god ide!  ;D  ;D

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Gipsautomat høres jo ut som noe jeg kan skrive av på skatten til bruk på kontoret, så en god ide! ;D ;D
    Har du først prøvd en slik en så kommer du til å sette opp en gipsvegg på generelt grunnlag, det er virkelig morro å jobbe med en slik

Vedr DeWalt - det er high-end-brandet til Black & Decker. Møbelsnekkeren jeg leide inn hadde en kappsag som så ut som den kom fra tidlig middelalder, ditto med håndoverfresen hans. Det var av merket "Elu" - som jeg aldri hadde hørt om. Tysk superkvalitet sa han, men de ble kjøpt opp/overtatt av DeWalt, og deretter gikk det rakt nedover i følge fyren.

Når jeg tenker meg om er det mye til felles i forholdet håndtverkere har til verktøyet sitt og vi HiFi-nuts har til boksene våre.

Gipsautomat ser slik ut, antar du skjønner konseptet:

Vedlegg

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Vidar P skrev:
    Gipsautomat høres jo ut som noe jeg kan skrive av på skatten til bruk på kontoret, så en god ide! ;D ;D
    Får du ikke skatteradrag for kappsag også da? Eller er det slutt på den tiden da legene amputerte på kontoret? :)

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    nb skrev:
    Møbelsnekkeren jeg leide inn hadde en kappsag som så ut som den kom fra tidlig middelalder, ditto med håndoverfresen hans. Det var av merket "Elu" - som jeg aldri hadde hørt om. Tysk superkvalitet sa han, men de ble kjøpt opp/overtatt av DeWalt, og deretter gikk det rakt nedover i følge fyren.
    Han visste nok hva han snakket om den møbelsnekkeren. Jeg har ei Elu sirkelsag som jeg kjøpte på åttitallet en gang og den er like god den dag i dag.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gipsautomat i " din kundegruppe" blir nok lett hektet sammen med beinbrudd Vidar... ;D

Gipsautomat som nevnes mht til verkøy er en skrudrill liknende sak , der skruene sitter i belter , og lades automatisk fra ei remse , dermed finner man ikke frem en og en skrue , men bare skrur fra automaten , som er en håndholdt drill på sett og vis , veldig effektivt.

Jeg har jobba som håndtverker / mekaniker i mange år , og etter jeg begynte i byggebransjen/monteringsbransjen , sverget jeg til hilti verktøy , jeg har driller og skrumaskiner enda fra oppstarten , og de er brukt hver bidige dag de siste ti åra utenom ferien( for da tar jeg ikke i sånt) ;D

Når vi for to år siden begynte med overgang til batteridrevent , og staben teller 40 fullspekkede servicebiler på landsbasis , ønsket firmaet å spare noe penger på verkøtøy , vi gikk derfor over til De Walt 18V utstyr , der vi nå bruker drill/ skrudrill/lommelykt/og stillsager og bajonettsager med like batterier , meget kjekt og hendig.

18V er noe tungt , så det kan være lurt , for hobbysnekkern å hellerkjøpe feks 9,6v eller 12v saker , det smarte er å velge rett ved oppstart, og supplere til samme batterikapasiteten/ volt....dermed brukes samme batterier på alt , noe man sparer på.

Jeg er veldig fornøyd emd DE Walt sakene , de har stått meg bi i 2 år nå , men når det kommer til slagdriller , bruker jeg fortsatt 230v hilti , den får gå tilden ryker , og det er sikkert 10 år til , så å si umulige å avlive .......en løsning er jo fritt fall... ;D

Syntes det står respetk av at du prøver Vidar , og finner det sikkert trivlig å fikse slikt selv , så er det jo pengebesparende .

PS ikke dra av HILTI gipsautomaten på legekontoret Vidar......spørs om det går. ;D ;D

Flott hus du har der , ser ut som ett trivlig sted å tilbringe livet på .

Morsom tråd , som det skal bli fryktelig moro å følge med på , relaxing grotto kommer nok til å bli kjempefin.

Mvh Espen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn