Jepp, det er en CTEK XS 7000 lader. Fantastisk apparat, sørger for at begge bilene våre hopper som mustanger straks vi trykker på startknappen, helt uavhengig av hvor mange blå det er. Dette er noe helt annet enn "vanlig" batterilader, som jeg har brukt i "alle år", jeg lover!! Denne var en sann åpenbaring for meg iallefall.
http://www.ctek.com/SV/consumer/mxs-7000.aspx
Roda; Defa? Disse bilene har Webasto-system og 115 Ah batterier, sistnevnte som standard kompensasjon for det ekstra strømuttaket som vifte og sirkulasjonspumpe gir. Jeg hadde komplett Defa-system på min forrige 5-serie, men Webasto-systemet som er bensindrevet (evt diesel for traktorofile) er en helt annen verden!
Fordeler er som følger;
- ikke avhengig av 230V strøm, som gjør at det brukes overalt alltid (vha fjernkontroll på nøkkel eller timer)
- varm bil og motor på 10-15 minutter uansett utetemperatur
- kaldluftfunksjon fra nøkkel som er veldig gunstig på varme sommerdager
- originalmontert fra fabrikk
- kan også brukes under f.eks lengre fergeturer eller annen ventetid vinterstid
Webasto er ikke grunnen til at vi bruker CTEK fordi ladesystemet og batteriene er beregnet for dette fra fabrikk; men siden vi bytter bilene ca hvert 7.år (relativt fast intervall for generasjonsskifte hos de tradisjonelle seriene fra BMW) så ser vi for oss at denne laderen synes å forlenge batterilevetiden, slik at våre batterier varer hele bilens levetid. I tillegg til at det er et skikkelig volt-kick å starte opp biler som spruter av spenning og strøm i kulda da, mens naboene står og kjinner ned mot bunnen av batteriet