Relaxation Grotto

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DEn der så god ut Vidar.... :D

Litt av ett bytte , tomt mot ei flaske brunt......

greit å værelitt generøs i valget på flaske da , når man kommer såpass greit ut av det.

garasjen ser ut til å ha flott beliggenhet i terrenget der ja....

Mvh Espen

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Vet ikke helt, men ser jo for meg at det ikke blir så høy luftfuktighet i den delen av grotto hvor Meridian'en bør stå da. Det blir jo vifte ved dusjen og det er lang fysisk avstand.
    Vet ikke som sagt, vi får vel først ta en titt på hvor høy luftfuktigheten blir i praksis kanskje.
    Tror ikke det blir noe problem i praksis hvis du velger ei god fuktstyrt vifte fra f.eks Pax  :) Viftene fra Flexit er ikke noe tess,mye bråk og lite effekt :(Hadde ei slik først men byttet den ut til den fra Pax som ser ut som en jumbojetmotor,det blei noe annet,stillere og den klarte å dra fukta ut.Med Flexit og en time i boblekaret va det ekstremt med fuktighet,med Pax har æ ikkje dugg på speilet engang :) Spennende prosjekt,lykke til videre :D Husk bare på til-luft!

mvh Filip

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Beklager, men lite å bidra med der. Jeg er veldig liten forbruker av Cognac, og er da mest tro mot de lokale leverandører her på østlandet. Jeg tenker selvfølgelig på Braastad-familien fra Gjøvik. Bra utvalg i Braastad-hylla også ser jeg.
    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...pRNM1c9oYSqGpRp7xbDy2pj0mrea4=?query=braastad
    Jeg er heller ingen kjenner av cognac. I alle år har jeg langt heller nytt en god maltwhisky. Men denne naboen liker jo cognac da, og siden jeg har gode opplevelser med Martell Noblige, men indifferent forhold til mye annet av cognac, så tenkte jeg amatørmessig nok på Martell.

Jeg skulle ønske han hadde sagt armagnac istedet, fordi der fins det i mitt syn (og begrensede erfaring) langt mer spennende produkter av langt mer genuint druebrennevin med større kompleksitet til en mer vettug pris. Armagnac har jeg faktisk smattet meg gjennom, så der er jeg litt mer kjent. Men Cognac er litt mer… ullen.

Fra garasjen igjen; man ser kanskje at bakveggen (den som bilfrontene peker mot) er skrå, og til høyre er det innkledt en bod. Denne skrå vinkelen skyldes såvel et designmessig innslag (ses jo fra utsiden) og ikke minst at veien på baksiden av garasjen ikke går 90° på eiendommen, så garasjens bakvegg følger faktisk veiens vinkel.

Men midt mellom bilene på panelveggen fins det en dings som er montert opp. Noen som klarer å se hva det er?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Men midt mellom bilene på panelveggen fins det en dings som er montert opp. Noen som klarer å se hva det er?
    Fortsatt ingen som drar kjensel på denne geniale innretningen for norske vinterforhold? Og for andre forhold også forresten. Litt nærmere da. Husk at bildene mine stort sett kan klikkes opp for forstørrelse.

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Vidar P skrev:
    Fortsatt ingen som drar kjensel på denne geniale innretningen for norske vinterforhold? Og for andre forhold også forresten. Litt nærmere da. Husk at bildene mine stort sett kan klikkes opp for forstørrelse.
    Vedlikeholdslader.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, det er en CTEK XS 7000 lader. Fantastisk apparat, sørger for at begge bilene våre hopper som mustanger straks vi trykker på startknappen, helt uavhengig av hvor mange blå det er. Dette er noe helt annet enn "vanlig" batterilader, som jeg har brukt i "alle år", jeg lover!! Denne var en sann åpenbaring for meg iallefall.

http://www.ctek.com/SV/consumer/mxs-7000.aspx

Roda; Defa? Disse bilene har Webasto-system og 115 Ah batterier, sistnevnte som standard kompensasjon for det ekstra strømuttaket som vifte og sirkulasjonspumpe gir. Jeg hadde komplett Defa-system på min forrige 5-serie, men Webasto-systemet som er bensindrevet (evt diesel for traktorofile) er en helt annen verden!

Fordeler er som følger;

- ikke avhengig av 230V strøm, som gjør at det brukes overalt alltid (vha fjernkontroll på nøkkel eller timer)
    - varm bil og motor på 10-15 minutter uansett utetemperatur
    - kaldluftfunksjon fra nøkkel som er veldig gunstig på varme sommerdager
    - originalmontert fra fabrikk
    - kan også brukes under f.eks lengre fergeturer eller annen ventetid vinterstid

Webasto er ikke grunnen til at vi bruker CTEK fordi ladesystemet og batteriene er beregnet for dette fra fabrikk; men siden vi bytter bilene ca hvert 7.år (relativt fast intervall for generasjonsskifte hos de tradisjonelle seriene fra BMW) så ser vi for oss at denne laderen synes å forlenge batterilevetiden, slik at våre batterier varer hele bilens levetid. I tillegg til at det er et skikkelig volt-kick å starte opp biler som spruter av spenning og strøm i kulda da, mens naboene står og kjinner ned mot bunnen av batteriet :)

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Webasto m/ GSM-kort er guds gave til turskiløperen og gateparkeren om vinteren. Slipper å skrape is, bilen er varm og god etc.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser den, VidarP.
    Tenkte først og fremst på batterivedlikeholdsfunksjonen.
    Kan du/dere bruke webastoen mens bilene står i garasjen, ikke utfordringer med avgasser?

Selv måtte jeg nøye meg med fattigmannsvarianten, varmetråder i frontrute og elektrisk varmer..... :D

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri merket så mye som et snev av eksosluft i garasjene iallefall (bruker den om morgenen i egen dobbeltgarasje og om etteriddagen i en 1-bils garasje på jobb). Jeg tør si at her er ikke avgasser et problem, det brenner så rent at det ikke luktes engang, tross de ca 5kw effekt brenneren gir.

Video med tysk språk her;

http://www.standheizung.de/fileadmi...ia/video/technical_de_gross.flv&autoplay=true

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Høres glimrende ut!
    Webasto er deilig luksus i en rullende relaxation grotto. ;D

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    F.E. skrev:
    Vidar P skrev:
    Vet ikke helt, men ser jo for meg at det ikke blir så høy luftfuktighet i den delen av grotto hvor Meridian'en bør stå da. Det blir jo vifte ved dusjen og det er lang fysisk avstand.
    Vet ikke som sagt, vi får vel først ta en titt på hvor høy luftfuktigheten blir i praksis kanskje.
    Tror ikke det blir noe problem i praksis hvis du velger ei god fuktstyrt vifte fra f.eks Pax :) Viftene fra Flexit er ikke noe tess,mye bråk og lite effekt :(Hadde ei slik først men byttet den ut til den fra Pax som ser ut som en jumbojetmotor,det blei noe annet,stillere og den klarte å dra fukta ut.Med Flexit og en time i boblekaret va det ekstremt med fuktighet,med Pax har æ ikkje dugg på speilet engang :) Spennende prosjekt,lykke til videre :D Husk bare på til-luft!

mvh Filip
    Takk for svært verdifullt tips! Dette er jo ting en lekmann som meg selv ikke har peiling på, ja ikke engang tenker på, men som jeg tipper mange entrepenører glatt vil kjøre standard billigste sort. Så det var vel verdt en tanke ja! Det er konsensus blant ekspertisen i tråden omkring viftesaken går jeg ut ifra?

Ellers er grottoen i ferd med å få seg en utvendig utvidelse (rommet bak den hengende plasten er der som badstu og badekar havner, se oversikt side 1);

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Pax er bra vifter, men styr unna standard 200-serien rent estetisk. Den ser ikke ut synes jeg.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Her http://www.pax.se/ Flexit er billigere ja,men ikkje verd noe som helst :p Og ei badvifte er akkurat som en kjøkkenventilator feil plass å spare ;)

mvh Filip

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har en kompis som har den ctek ladern , han har prata om den siden han kjøpte den for 2 år siden.....er utrulig gla i denne , også han har dieselvarmer påsin bil.

Viktig å lade batteriene v bruk av slik varmer , da det går litt strøm , særlig hvis varmer kjøres ett par ganger og kjøreturen uteblir.

Guess who i know ;D........har stått pal ett par ganger med min ford transit jobbebil pga dette.....

auto-start og fridager er ikke alltid like heldig , nårman ikke har ctek da vel og merke.

Espen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Strømtom? Det var ikke imponerende av Ford. Gamle kanskje?
    Hos oss er det batterivakt som et ledd i Webastoene, så vi kan kjøre så mye Webasto vi bare vil, dersom batteriet nærmer seg slutt så kutter Webastoen, og vi får alltid evig nok startstrøm. Men det har aldri skjedd, fordi lader og batterier er dimensjonert for Webasto fra fabrikk. Autostart må forresten aktiveres mellom hver gang Webastoen brukes her, så det går ikke å "glemme av" den.

Jeg kjører såpass langt til jobb hver dag også jeg at det lades godt mellom hver bruk av Webastoen. Nei, dette med batteri har ikke vært et tema egentlig på de 6 vintrene jeg har hatt min E60 iallefall. Håpet er jo at CTEK skal holde batteriet i fin form helt til innbytte (og helst ennå lengre selvsagt).

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg har aldri merket så mye som et snev av eksosluft i garasjene iallefall (bruker den om morgenen i egen dobbeltgarasje og om etteriddagen i en 1-bils garasje på jobb). Jeg tør si at her er ikke avgasser et problem, det brenner så rent at det ikke luktes engang, tross de ca 5kw effekt brenneren gir.
    Drivstoff inneholder ca 12 kWh energi pr liter, dvs at om du kjøer brenneren et kvarter med 5kW effekt så har du svidd av ca 1 dl drivstoff, så det er uansett ikke allverden det er snakk om. En garasje er også sjelden en helt tett konstruksjon.

Ved fullstendig forbrenning går for øvrig utslippet av partikkler ned mens gasser går opp kontra ufullstendig forbrenning så vidt jeg husker.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok utslipp ja, men det merkes ikke noe lukt. Garasjene er ikke isolerte, og de lekker nok. Men uansett så tror jeg at dette utslippet er så lite at det på et kvarter kanskje kan sammenliknes med å starte opp bilen og slå den av med en gang igjen? Det må være marginalt iallefall.

Her fra innsiden av garasjen, hvor man ser støpt betongplate som gulv, motorisert leddport og uisolerte vegger og vinduer. Og et nærbilde av en 5-serie felg, bygd på Raufoss Aluminium, påmontert Michelin Pilot Primacy 245/45/17 gummi.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En slik skal jeg ha i lang versjon, såpass er sikkert. Er bare nødt til å vente til antall hunder er nede i 1, og plassbehovet dermed noe mindre :)

I LC'en har jeg attpåtil to batterier, og der er det alltid nok med strøm. Man vil da ikke ha startproblemer i midten av Kalahar eller på steppene utenfor Ulan Bator, må skjønne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa, idet vi takker for tips og ganske sikkert vil prøve, så vil det også glede deg å høre at vi allerede har handlet et ikke ubetydelig lager av (min desiderte favoritt siden 90-tallet) Yardley-såper til formålet. Både English Lavender (selvsagt) og et utvalg av hele repertoiret deres, inkludert den elusive Sandalwood-såpa, som vi fant et lager av på Bungert i Tyskland under en reise i 2004.

http://www.yardleylondon.com/

Siden vi er i en "hjemme hos"-tråd, så er dette kanskje OT, siden jeg ikke er hjemme men på Oppdal og koser meg gløgg ihjel med Affinity, Linda Hoyle og nå Jethro Tull. Uansett; dette er måten å bruke optisk ut fra Mac på! Til optisk inn på Meridian F80. Det passer.

Denne formidable box-of-delights som F80 representerer er bare et oppkomme av glede. Pity the one som ikke har slike apparater; her er det bare å spille ivei med en uforståelig flott lydkvalitet. Midt i blinken for alt fra liten stue til campingvogn. Via rom ala relaxation grotto selvsagt.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Relaxation Grotto må jo utstyres med en hylleavdeling for herreprodukter, og i så måte så har jeg fulgt tråden for highend barbering med interesse. Jeg har blitt litt "hektet" på å eksplorere produktene fra Pinaud etter å ha prøvd deres klassiske aftershave (standard-modellen);

http://www.clubmanonline.com/

Men lurer på om noen kan fortelle meg om Eau de Quinine? Hair Tonic? Nå ser jeg ikke for meg det helt store behovet sånn volummessig, men alt som kan berike spa-opplevelsen og repertoiret av velværeprodukter i Relaxation Grotto må jo vurderes. Er det noen som bruker slikt som hårtonic ennå? Hvordan bruker man det?
    Det fins også en modell for "lettere" hår, Eau de Portugal.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    spennende produkter Vidar. det må testes Ellers kan jeg anbefalle produkter fra denne produsenten

Vedlegg

• 30.9 KB Visninger: 567

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Broderen driver også og oppfordrer til å utforske Acqua di Parma, en real gammel klassiker det der også tydeligvis. Skal jammen prøves ut, takker for påminning!

http://en.wikipedia.org/wiki/Acqua_di_Parma

Ang E.Pinaud, som forresten etablerte sitt firma allerede 1810, så lager de også sin versjon av "den første aftershave" altså Bay Rum. Har aldri prøvd denne eliksiren fra noen produsent, men har jo skjønt at dette er noe som man bør berike sin opplevelsesbase med.

For moro skyld bestilte jeg fire forskjellige modeller igår fra www.clubmanonline.com og de kom på under MVA-grensa tilsammen. Dette til tross for at det er 6oz (177ml) flasker. Så her er det visst bare å splashe på, "æ vøre ittj pæng"! :)

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bestillte en stabel med produkter fra reisekolleksjonen til clubman. kjekk måte å test ut forskjellige dufter på

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Disse herre-trådene er en fryd å følge. Benytter igjen anledningen til å anbefale denne boken, her står alt en herre trenger å vite, verken mer eller mindre. Venter forøvrig i spenning på utviklingen i spa-anlegget.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror jeg må investere i en ny og representabel morgenkåpe så jeg kan ta på meg slipperser og tusle over til Relaxation Grotto når jeg skal ta morgenstellet ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym; det er jo ikke lengre vei enn at det er fullt mulig. Det blir iallefall et rikt utvalg av gentlemens grooming, det er jo en ytterligere berikelse av den forfinede aktiviteten dette med å prøve forskjellige remedier og agenser.

Maha, ser at de har samme bok (utgitt 2009) på Haugen, men med annet cover. hva er historien her? Det står ikke noe om første, andre etc utgave som jeg kan se.

Om dette er nyeste utgave og den kan fås for 149,- så er det jo et formidablet varp som jeg ikke lengre vil være kar om å motstå.

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=en gentleman&p=1&r=1&cid=201863

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.182
    Sted
    Sunnmøre

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Som vagstol så korrekt påpeker, den du linker til er første versjonen. Forfatteren har i ettertid kommet med en utgave nummer to, som omhandler litt mer om italiensk mote enn den første som først og og fremst sikter seg inn på klassisk, britisk herremote. I versjon to får du altså alt fra den første og litt til. Det er en bok man bare er så glad for å ha. Er man ett øyeblikk usikker på hvilke regler som gjelder ved f.eks valg av oil-skinjakke eller riktig lengde på skjorteermet, så er det bare å slå opp.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips, du kan nå lene deg tilbake i fred for nå er det inngått avtale om handel med Haugen. Jeg bestilte den som kom i 2009 jeg, så får håpe den dekker prelimenærbehovet og retter noen av de grøvste feil. Kan hende er det 2. utgave også men med feil bilde? Man kan jo håpe.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da lener jeg med tilbake i fred, og det med visshet om at du har fått siste utgave :D

Vidar P skrev:
    Takk for tips, du kan nå lene deg tilbake i fred for nå er det inngått avtale om handel med Haugen. Jeg bestilte den som kom i 2009 jeg, så får håpe den dekker prelimenærbehovet og retter noen av de grøvste feil. Kan hende er det 2. utgave også men med feil bilde? Man kan jo håpe.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du hadde jaggu rett som vanlig MaHa. Boken var, som du og Vagstol påpekte, siste utgave. Dvs den blå som du avbildet lengre opp i tråden. Boka ankom igår og jeg leser og lærer.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I morgen er det fredag og som normalt taco her i huset.
    Har ikke prøvd dette world famous VidarP krydder.
    Du kunne ikke lagt ut oppskriften her i tråden også, bare sånn for å samle de gode ting?

Mvh
    Rolf

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er klart det. Her er den;

2 ts paprikapulver
    1 ts chilipulver (meksikansk)
    2-3 ts spisskummen
    1/4 ts salt
    1/2 ts pepper
    1/2 ts hvitløkspulver
    1/2 ts koriander
    1/2 ts cayennepepper
    1/2 ts løkpulver
    1/2 ts oregano

Og her er diskusjonen om krydderet mm.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45117.0.html

I det senere har jeg redusert litt på paprika, men grunnoppskriften er et veldig godt utgangspunkt synes jeg. Og du bør absolutt lage dette her RoDa, livet som tacoelsker blir ikke det samme etterpå, dette blir en ny tidsregning innen taco!!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gleder meg at boken falt i smak. Her i huset har vi kveld snakket om den flotte Weber-grillen, den blir det neste år.

Kona er forøvrig frelst på Vidar P sitt tacokrydder hun og. Det går som en farsott over landet, som man sier :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn