Et evig tilbakevendende spørsmål er jo hvordan man kan bedrive motstand mot eller bekjempe fundamentalister uten at sistnevnte havner i en martyr-rolle.
Expert har som følge av Norge i Dag sin kampanje endret sine annonseplaner for å tekke dem. Det er dette jeg mener med "legge seg flat for". Hva du sikter til vet jeg ikke helt. Kanksje jeg har et sammenfallende syn på kristenfundamentalister med Schau, og kanskje Expert bare har et sammenfallende syn på kristenfundamentalister som kristenfundamentalistene. Uansett må våre veier skilles nå.Fush skrev:Mener at du legger deg flat for Schaus agenda på samme måte som du hevder at Expert "legger seg flat for" (dine ord) de kristnes tiltak.Gjestemedlem skrev:Nå datt jeg av. Jeg lar meg gjerne undeholde eller fornøye av Schau, men er ikke helt sikker på hvorfor jeg er kuet. Jeg regner med at du vil underholde meg med en dypere forklaring.
Kristne gjør nok ikke det, havner i en slik rolle altså, der har de endel å lære av muslimene. Muslimene har greid å tilrøve seg en definisjon i den allmenne diskurs som et eget folkeslag, ja nærmest en etnisk rase som er hevet over kritikk (som da beleilig kan kategoriseres som "rasisme"). Kristne har nok veldig lenge igjen før de opparbeider seg status som et eget folkeslag, noe vi andre kanskje skal være glade for.atonal skrev:Et evig tilbakevendende spørsmål er jo hvordan man kan bedrive motstand mot eller bekjempe fundamentalister uten at sistnevnte havner i en martyr-rolle.
Neida det er helt greit, men du skal være ganske ekstrem mørkemann før du setter i gang med utpressing av elektronikkbedrifter og coca cola for å fremme din misnøye mot Schaus ablegøyer.Gjest skrev:Du tenger da ikke være mørkemann for å være mot Schaus mest ekstreme utspill. Alminnelige mennesker med normalt gangsyn er jo det.
Et annet tilbakevendende spørsmål; er hvorfor noen er mer opptatt av hvilken rolle offeret for ens kampanje får, enn hvilken rolle man selv spiller med sin kampanje?atonal skrev:Et evig tilbakevendende spørsmål er jo hvordan man kan bedrive motstand mot eller bekjempe fundamentalister uten at sistnevnte havner i en martyr-rolle.
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/07/517506.html- Jeg synes disse kristenfundamentalistiske kreftene vi ser i sving nå minner mistenkelig om muslimske grupperinger som roper på sensur av kunstneriske uttrykk. Og det er svært trist at næringsdrivende er så feige at de bøyer av for denne formen for press, sier han til Dagbladet.no.
Slår aldri feil dette.oddgeir skrev:Jeg ler litt når jeg ser likheten mellom denne saken og Muhammedsaken.
Mens mens de kristne protesterer på fredelig måte via oppfordring til boikott, o.l., oppfordret de muslimske lederne til verdensomspennende terror med påfølgende tap av menneskeliv.
Det er dette Deff karaktiserer som like ille. Yeah right.
Hvem er du Deff som vil bestemme over et foretaks frie vilje.
Er det ikke i det frie samfunns ånd at hvem som helst får ytre seg som de vil, også den kristne avisen du omtaler her i tråden, eller for så vidt en el-kjede.
Hvor var du forresten under Muhammedstriden? Jeg kan ikke huske at du startet noen tråd i affekt den gangen.
Så vidt jeg kan se er ingen lover brutt, annet enn Deffs lov.
Fortsatt god affekt. ;D
Det er noen som har andre meninger også.Gaahl skrev:Kokkvold er enig med oss kritikere i hvertfall.
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/07/517506.html- Jeg synes disse kristenfundamentalistiske kreftene vi ser i sving nå minner mistenkelig om muslimske grupperinger som roper på sensur av kunstneriske uttrykk. Og det er svært trist at næringsdrivende er så feige at de bøyer av for denne formen for press, sier han til Dagbladet.no.
Men er det ikke slik da; at når de sekulære gir uttrykk for å helst få kneblet disse mørkemennene, så er man i praksis på samme plan - d.v.s. samme argumentasjon og samme agenda? I mitt hode holder sammenligningen så lenge virke/pressmidlene for å fremme sitt syn, holdes innenfor det lovlige.Trane skrev:Når kristenfundamentalistene aggerer mot homser mot homofile ekteskap og adopsjon, mot kjønnsmessig likeverd (kvinnelige prester) etc. da hevder de sin rett til yttringsfrihet og søker vern under sin "personlige religiøse tro".
Når sekulære kritiserer og utfordrer kristenfundamentalistenes fordømmende svartsyn da er det blasfemi og må knebles.
Ja dette sendes sent, men når denne grensen er flyttet, og akseptert, så flytter de kanskje sendetiden neste gang.noruego skrev:Programmet sendes, såvidt jeg vet, klokken ti på kvelden. Om du ikke er i stand til å styre hva ungene dine ser på det tidspunktet så fortoner problemet seg noe mer hjemlig enn i TV2s redaksjon...Komponenten skrev:Det er tross alt en kanal de aller fleste har tilgang på, og det er ikke alt man har lyst at ens unger skal ha mulighet til å se.
"Også Harald Strømme i reklamebyrået Try advarer nå annonsørene mot å trekke seg fra «De 7 dødssyndene». Strømme sier han tror etablerte merkevarer som Coca-Cola og Expert er bedre tjent med å bli identifisert med Kristopher Schau enn med Finn Jarle Sæle, redaktøren av i Norge i dag."Komponenten skrev:En boikott kan like gjerne slå helt motsatt ut, da SV satte i gang boikottaksjon mot israelske varer gikk salget opp, denne aksjonen gir bare programmet gratisreklame og vil føre til flere seere. Annonsørene er bare tilfeldige ofre i dette, og neste gang noen skal handle så er det nok lommeboken som bestemmer da og...
Må innrømme at det er meg revnende likegyldig hvem som har reklame for et program jeg ikke ser på....Gjest skrev:Tror ikke expert merker endring i omsetningen etter dette. De fleste er likeglade og ignorante.
Ja, hvem vil vel bli assosiert med en som driver sine naboer fra vettet ved å romstere rundt i hagen i timesvis med en gravemaskin fordi han hadde mottatt en oppfordring fra oven om å bli mer praktisk?Gjestemedlem skrev:Strømme sier han tror etablerte merkevarer som Coca-Cola og Expert er bedre tjent med å bli identifisert med Kristopher Schau enn med Finn Jarle Sæle, redaktøren av i Norge i dag."
Vanskelig å si. Spørs hvor mye styr det blir om denne saken. Får nok personer høre om dette vil nok Expert sitte igjen med omtrent like mye cred som pultost eller en tippegevinst fra Nigeria.Gjest skrev:Tror ikke expert merker endring i omsetningen etter dette. De fleste er likeglade og ignorante.
Jeg ser Pontius Pilatus har skrevet under. Han gir seg ikke i kampen mot kristendommen. ;DJ.Finvaag skrev:
Skjønner du ikke dette?Gjestemedlem skrev:Slår aldri feil dette.oddgeir skrev:Jeg ler litt når jeg ser likheten mellom denne saken og Muhammedsaken.
Mens mens de kristne protesterer på fredelig måte via oppfordring til boikott, o.l., oppfordret de muslimske lederne til verdensomspennende terror med påfølgende tap av menneskeliv.
Det er dette Deff karaktiserer som like ille. Yeah right.
Hvem er du Deff som vil bestemme over et foretaks frie vilje.
Er det ikke i det frie samfunns ånd at hvem som helst får ytre seg som de vil, også den kristne avisen du omtaler her i tråden, eller for så vidt en el-kjede.
Hvor var du forresten under Muhammedstriden? Jeg kan ikke huske at du startet noen tråd i affekt den gangen.
Så vidt jeg kan se er ingen lover brutt, annet enn Deffs lov.
Fortsatt god affekt. ;DIngenting er tydligvis kritikkverdig så lenge det finnes noen muslimer som har gjort noe enda verre en gang.
Du har jo ikke engang fått med deg hvem det er som kritiseres. Klart det er de ultrareligøses rett å å reagere som de gjør. Det er helt forståelig og uproblpematisk. De vet jo ikke bedre. Men kritikken rettes her mot Expert og de andre selskapene som kryper deres ærend i denne saken.oddgeir skrev:Skjønner du ikke dette?
Selvfølgelig kan jeg kritisere det. Jeg syns det er idiotisk at de reagerer på denne måten, men det er deres soleklare rett.
Det som er morsomt, er reaksjonene til enkelte nå i forhold til under muhammedkrisen. Det er rett og slett hysterisk morsomt. ;D
Jeg har ingenting imot kristne generelt. Jeg finner det litt meningsløst og absurd det de holder på med, men jeg støtter fult ut menneskers rett til å være og leve slik. De jeg er sterkt imot er de politiske kristenkonservative ekstremgruppene. De som ønkser å gjøre sitt private livssyn til offentlig politikk og som ønsker at alle andre skal måtte rette seg etter og underkaste seg deres fantasier. På samme måte har jeg ingen tid imot muslimer, men jeg har ingen ting til overs for politiske islamister. Jeg håper du ser forskjellen, selv om jeg ikke er like grundig til å påpeke dette i hvert eneste innlegg om slike saker.Godalive skrev:Joda, Gjestemedlem, men du bruker også dette som et påskudd til å hetse de kristne, gjennom ordbruk og formuleringer.
Elektronikkbransjen skal ikke rette seg etter mine eller noen andres overbevisninger, de skal selge elektronikk og holde seg hevet over religion og politikk. Men i det øyeblikk de lar seg bruke av i Norge i Dags mediakampanje har de trådd over denne nøytralitetsgrensen. De vil forhåpentligvis komme svekket ut av dette.Dessuten er du jo villig til å bruke de samme virkemidlene selv..... Det gjør vel deg også til en fundamentalist? Hvorfor skulle elektronikkbransjen krype for din personlige overbevisning?
Christoffer Schau er en underholdningsartist og komiker og presser ingen. Han lager et TV program for dem som ønsker å se på, ikke noe annet. Dine triste forsøk på å snu argumentasjonen på hodet virker usedvanlig platte og meningsløse.Kristoffer Schau bruker TV2 (eller omvendt?) til å presse sine synspunkter på norges befolkning.
Det er helt greit. La Schau drive med humor på TV og Sæle drive med sitt for sine tilhengere og underståtter. Og ikke begynne å drive utpressing av uskyldige tredjeparter for å fremme sin sak. Det er samme mentalitet som gisseltakere og terrorister har, selv om virkemidlene ikke skal sammenlignes forøvrig.Det er selvfølgelig bare å slå av. Men man er jo ikke nødt til å studère alle synspunktene til Finn Jarle Sæle heller..... Uansett er det dumt å la seg styre av andre mennesker.
Det er sant. Jeg har ingenting til overs for reklame på TV heller. Og det er heller ikke det denne saken handler om, men hvorvidt bedrifter skal rette seg etter religøse pressgrupper eller forholde seg nøytrale til politikk og religion.Den verste pusheren er reklamen, jeg forbeholder meg retten til ikke å kjøpe noenting...!
Tøys.Gjestemedlem skrev:Du har jo ikke engang fått med deg hvem det er som kritiseres. Klart det er de ultrareligøses rett å å reagere som de gjør. Det er helt forståelig og uproblpematisk.
Bra poeng, den ene typer ekstremister er vel ikke nødvendigvis bedre enn den andre. De som vil boikotte noen uskyldige annonsører fordi noen bruker sin rett til å ytre seg i mot et program er vel akkurat like ekstreme som de de påstår de ønsker å bekjempe.Godalive skrev:Joda, Gjestemedlem, men du bruker også dette som et påskudd til å hetse de kristne, gjennom ordbruk og formuleringer. Dessuten er du jo villig til å bruke de samme virkemidlene selv..... Det gjør vel deg også til en fundamentalist? Hvorfor skulle elektronikkbransjen krype for din personlige overbevisning? Kristoffer Schau bruker TV2 (eller omvendt?) til å presse sine synspunkter på norges befolkning. Det er selvfølgelig bare å slå av. Men man er jo ikke nødt til å studère alle synspunktene til Finn Jarle Sæle heller..... Uansett er det dumt å la seg styre av andre mennesker. Den verste pusheren er reklamen, jeg forbeholder meg retten til ikke å kjøpe noenting...!
Jeg må jo si at du mangler litt sans for proporsjoner her da. Jeg har ingen ting til overs for sensur i aviser og det var heller ingen som påla norske aviser sensur i den saken. De ble oppfordret av myndighetene til å avstå siden deres handlinger medførte en sikkerhetsrissiko for norsk personell i enkelte land og kostet landet og norske interesser store summer. Det er lett å kreve sin ytringsfrihet når det bare er andres liv man setter i fare og andres penger det koster.oddgeir skrev:Tøys.Gjestemedlem skrev:Du har jo ikke engang fått med deg hvem det er som kritiseres. Klart det er de ultrareligøses rett å å reagere som de gjør. Det er helt forståelig og uproblpematisk.
Expert fremstår her på samme måte som en del norske aviser gjorde under muhammedkrisen, de bøyer av for press, og vurderer at det er best for sine interesser. Det er selvsagt deres rett.
At du hisser deg opp over dette, uten at du reagerte tilsvarende mot norske aviser under muhammedkrisen, viser at du ikke er konsekvent og konsistent.
Det er egentlig et godt poeng. Og det er derfor slike tredjeparter bør holde seg unna politkk og religon. I denne saken valgte noen av dem side ved å være lydige mot aktivistene, og dermed asossieres man med den siden man har valgt. Jeg mistenker ikke Expert for å ha en religiøs agenda, men det er viktig å vise dem og andre at de ikke skal la seg bruke av pressgrupper selv om det koster dem noen kroner. Hvis man ikke reagerer mot dette er det jo fritt frem for alle slike særinteressegrupper å true frem sine saker med utpressing og trusler. Det er en svært uheldig utvikling.Komponenten skrev:Synes begge typer av boikott i dette tilfellet er urettferdig og meningsløs, man kaster dessuten stein i glasshus når man selv påstår at man vil boikotte om man ikke får viljen sin. En uskyldig tredjepart er den som taper her, hvor rettferdig er egentlig det?
Så du synes det er feil av Expert å boikotte Schaus program, og da velger du å reagere med.... boikott... Sjelden har vel glasshus-metaforen passet bedre!Jurassic skrev:Expert har iallfall fått sin siste krone av meg.
Glasshus metaforen gjelder ikke her.Fush skrev:Så du synes det er feil av Expert å boikotte Schaus program, og da velger du å reagere med.... boikott... Sjelden har vel glasshus-metaforen passet bedre!Jurassic skrev:Expert har iallfall fått sin siste krone av meg.
Du reagerer mot noe du mener er feil, ved å selv gjøre det du nettopp har definert som feil. Hvis ikke det er å kaste stein i glasshus, så vet ikke jeg...Jurassic skrev:Det er min måte å vise at jeg ikke godtar deres boikott av Schaus program og det er strengt tatt min eneste reaksjonsmulighet mot deres handlinger.
Dette var jo både et saklig og overbevisende innlegg... Gått tom for argumenter allerede?Jurassic skrev:Hvis du ikke ser forskjellen så er vel det bare et tegn på kristent trangsyn....
Du må vist ha dette med teskje Fush... Det er ikke de kristnes boykottrussel av Expert som kritiseres, men Experts feige handlinger som de tror de skal spare noen grunker på. Det er helt greit at noen ikke vil handle i butikker. Men det er ikke greit at Expert underkaster seg kravene til utpressere! Det samme gjelder for de som nå reagerer med avsky ovenfor Expert. De prøver ikke å tvinge Expert til noe som helst, kun vise at de ikke lenger vil handle i slike butikker som lar seg kue og underkaste av kristenfolket i Norge i Dag.Fush skrev:Du reagerer mot noe du mener er feil, ved å selv gjøre det du nettopp har definert som feil. Hvis ikke det er å kaste stein i glasshus, så vet ikke jeg...Jurassic skrev:Det er min måte å vise at jeg ikke godtar deres boikott av Schaus program og det er strengt tatt min eneste reaksjonsmulighet mot deres handlinger.