Synes sålangt at dette har vært en meget god tråd der saklighetsnivået er høyt så det er sagt.
Jeg har et rimelig så abivalent forhold til denne diskusjonen. Jeg har i utgangspunktet sansen for Schau. Jeg lyttet til hybel for mange år siden som gikk mellom 1700-1800 søndagsettermiddag. Det var virkelig banebrytende den gang. Videre har jeg fått med meg "matinnslagene" i XL, også det hysterisk morsomt. Karate var et program jeg lyttet til. Det programmet inneholdt avansert, ja nærmest kvasiintellektuelle kvaliteter, og viste i tillegg en utrolig kreativ dynamikk hos brødreparet Schau. Husker enda hva som måtte til for at Bjørn Eidsvag skulle slå igjennom i utlandet. Han måtte skifte navn til "Born Aids"

.
Jeg så fast på hans "forfall" og syntes at dette også var banebrytende selv om han beveget seg inn på områder som jeg tildels følte avstøtende. Så selvfølgelig på "team Anthonsen" der jeg syntes Schau var den klart morsomste, med unntak av "joker nord". Jeg har kjøpt "matboken" til Schau som også gir innblikk i et kreativt univers.
Jeg så programmet sist torsdag, og jeg er faktisk glad for at noen reagerer. Det er kontroversielt det han driver med! Selv om jeg oppfattet programet som mer informativt en morsomt så ser jeg ingen grunn til at vi skal rive ned alle grenser og normer som vi har bygget opp gjenom x antall hundre år iløpet av et tiår! Jeg tar det som et sunnhetstegn for vårt sammfunn at vi ikke er blitt så "comfortably numb" at ingen reagerer på noe lengre.
Jeg tror ikke vi skal okke oss over at en kristen gruppering øver makt på en slik uskyldig måte som i denne saken. Programmet til Schau er jo i utgangspunktet en hån mot kristendommen der han skal bryte alle de 7 dødsynder. Hans budskap er jo egentlig at "jeg gir faen i troen deres, og ønsker å latterligjøre den mest mulig". Klart denne gruppen må få reagerer og sanksjonere på dette. Poenget er jo at de bruker legitime virkemiddler som er en legal aksjonsform i vårt demokrati! Lobbyisme er såvidt meg bekjent ikke forbudt...
Hvor "nummen" skal vi egentlig bli? Den dagen noen driter midt på Karl Johan uten at noen reagerer nærmer vi oss et normfritt samfunn. Er det ønskelig?
Jeg leser fortiden URO av Finn Skårderud som gir et beskrivende bilde på hvordan mange opplever samfunnet idag, og samtidig forklarer hvorfor det er blitt slik. Kan forresten anbefales.
Jeg linket en video tidligere av Neil Young og "keep on rocking in a free world". Med dette ønsket jeg å vise at både Schau og den kristne grupperingen kan "rocke" fordi vi fortsatt lever i en ganske fri verden. Still deg spørsmålet; dersom Schau var muslim, og tok for seg de muslimske "7 dødsynder" og fikk dette publisert på Saudi Arabisk fjernsyn, hvordan ville da reaksjonene vært? Tror alle er enige at det ville vært en utenkelighet! Jeg synes altså at det er helt legitimt at de kristne aksjonere så lenge aksjonformen er så uskyldig som den er.
Tror faktisk at i denne saken er den muslimske og den kristne del av befolkningen samlet. Tror nok at annonsørene har tenkt på det også...
Til slutt vil jeg sende en dagsaktuell link til uttalelser fra nestlederen i Oslo arbeidersamfunn som vil sette hele denne diskusjonen i et litt annet perspektiv:
http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1431552.ece
Så "keep on rocking in a free world så lenge det varer... "