Har ikke testet høyttalerkablene, men har testet signalkablene Blue Renaissance Signatur opp mot Kimber Select 1136.Hadde settene med kabel over flere mnd. og begge kabelsettene fikk mye spilletid.DEKOas skrev:Har noen sammenlignet Renaissance Audio Master Signature med Kimber Select KS-3038? Jeg har hatt Valhalla og syns KS-3038 ligger i en helt annen liga.
JK skrev:Selv om kablene stod i anlegget en ukes tid så var kablene så like i lydsignatur at jeg ikke kunne skille dem.
En smule selvmotsigende?JK skrev:Kunne virke som Renaissance hadde mer utklinnging og "timbre" som gjorde den mer "musikalsk" for meg. Kimber virket noe "tørrere" og "strammere" i lyden.
Ikke i det hele tatt! Dette er begge sølvkabler i samme "klasse" og låter mye likt! Hadde aldri klart å skille disse uten å spille på begge to over litt tid. Etter min mening er dette eneste måten å teste utstyr. Komponenter/kabler av samme type og i samme kvalitets klasse har ofte umiddelbart svært lik lydsignatur og det trengs en del lytting for å finne eventuelle kandidater som faller i smak.larkus skrev:JK skrev:Selv om kablene stod i anlegget en ukes tid så var kablene så like i lydsignatur at jeg ikke kunne skille dem.En smule selvmotsigende?JK skrev:Kunne virke som Renaissance hadde mer utklinnging og "timbre" som gjorde den mer "musikalsk" for meg. Kimber virket noe "tørrere" og "strammere" i lyden.
Kablene blir håndlaget av Roald Mikkelsen i hans produksjonlokale i Bergen. Jeg har dessverre ikke så veldig mye mer å bidra med, men jeg var innom produksjonlokalet for noen år siden.DEKOas skrev:Hva slags produksjon og utviklingsmiljø lages Renaissance kablene i?
JK skrev:Ikke i det hele tatt! Dette er begge sølvkabler i samme "klasse" og låter mye likt! Hadde aldri klart å skille disse uten å spille på begge to over litt tid. Etter min mening er dette eneste måten å teste utstyr. Komponenter/kabler av samme type og i samme kvalitets klasse har ofte umiddelbart svært lik lydsignatur og det trengs en del lytting for å finne eventuelle kandidater som faller i smak.larkus skrev:JK skrev:Selv om kablene stod i anlegget en ukes tid så var kablene så like i lydsignatur at jeg ikke kunne skille dem.En smule selvmotsigende?JK skrev:Kunne virke som Renaissance hadde mer utklinnging og "timbre" som gjorde den mer "musikalsk" for meg. Kimber virket noe "tørrere" og "strammere" i lyden.
Ikke enig, en kabel kan vise sin sanne signatur umiddelbart, men den må så klart være innspillt på forhånd!
Skal en gjør en seriøs vurdering er dette eneste måten etter min mening
Jepp, Høyteknologisenteret i Bergen har bla.a. testet kablene hans for mikrofonisk støy, mener å huske at oljen som brukes i Blue Standard og i hans tidligere toppkabel Blue Signature eliminerer opp til 80 % av støyen Jeg vet ikke om Master Signature kablene er testet mht mikrofonisk støy, men jeg skulle tro at de er minst like bra skjermet som Standard og de "gamle" Signature kablene, men det er det kanskje andre her som vet mer om ? ?JK skrev:Kablene blir håndlaget av Roald Mikkelsen i hans produksjonlokale i Bergen. Jeg har dessverre ikke så veldig mye mer å bidra med, men jeg var innom produksjonlokalet for noen år siden.DEKOas skrev:Hva slags produksjon og utviklingsmiljø lages Renaissance kablene i?
Ved starten var visstnok noen av forsknings miløene her i Bergen involvert og i følge Roald Mikkelsen så er sølvet som brukes av en renere og bedre kvalitet enn det som er i vanlig salg. På dei dyrere seriene så er visstnok overflaten på hver enkelt leder "polert" for å gi en enda bedre lyd.
Ellers så er jo disse kablene utviklet og forfinet gjennom mange år.......
Ok, men akkurat som en elgitar er utsatt for mikrofonisk støy, dvs lyden som oppstår når du slår på den er vel lederne i en HT kabel utsatt for fysisk påvirkning de også, f.eks lydbølgene som oppstår når man hører på musikk hvis de ikke er skikkelig skjermet / beskyttet utifra min forståelse og kunnskap om dette ? ? ? Da er vel denne forskninga ganske meningsfull likevel skulle jeg troDEKOas skrev:"testet mht mikrofonisk støy". Det er vel noe Kimber også jobber med. Årsaken til at jeg spør er at jeg har testet noen "kjøkken" -kabler som har fått bra skussmål, men som absolutt ikke holder mål hos meg. Tror faktisk at kabler med noe mer meningsfull forskning er å foretrekke tonalt sett. :-\
Joda, men nå er det vel skjermingen i RA kablene som er temaet her da.........baluba skrev:Mikrofonisk støy kan oppstå hvor som helst i kjeden.
Jepp, Høyteknologisenteret i Bergen har bla.a. testet kablene hans for mikrofonisk støy, mener å huske at oljen som brukes i Blue Standard og i hans tidligere toppkabel Blue Signature eliminerer opp til 80 % av støyen. Jeg går faktisk utifra at de har seriøse og skikkelige testprosedyrer, ja.........baluba skrev:Den oljen skal vel dempe eventuell mikrofoni, skal den ikke det da? Om det er hørbart vet jeg ingenting om, men jeg stoler på de som skriver at de låter flott. Det tviler jeg ikke et sekund på.
Så du påstår at Roald Mikkelsen og HIB ikke vet hva de driver med, og at de kommer med falske påstander ? ? ? Da utfordrer jeg deg til å lage en bedre kabel, og selvsagt vil den gruse Master Signature kablene uten problemer i både ABX og blindtester, og måler bedre på alle parametre, gudd løkk ;D Hvis du virkelig mener dette seriøst har du tydeligvis ikke fulgt godt nok med i timen nei. Akkja, hva skulle vi gjort uten misunnelse og Janteloven ? ? ? Bare for ordens skyld, det var sarkastisk ment, i tilfelle du skulle lure ;D ;D ;D Hadde du kjent Roald og hans tilnærming / holdning til dette hadde du definitivt IKKE kommet med en så idiotisk påstand, det er faktisk en grunn til at han er såpass respektert i HIFI miljøet som han er.f skrev:Det er sikkert noen fra Biltema, som har utført testene :-\
Mulig jeg har misforstått noe her, men trodde oljen fungerer som skjerming jeg ? ? ? jeg mente forøvrig slå på / komme borti GITARKROPPEN, dvs IKKE på strengene, mao lyden som oppstår da er vel mikrofonisk støy ? ? ? eller ? ? ?OMF skrev:Uten sammenheng med foregående innlegg - så er så vidt meg bekjent ingen av RA sine kabler skjermet.
(Man kan heller ikke på noen måte sammenligne mikrofoni i kabler med loyden av strenger på en gitar.)
Mvh
OMF
Vel ... elektriske gitarer har en resonant konstruksjon og mikrofoner, begge deler er unødvendig for HT-kabler. Dvs en mekanisk egenresonans har de sikkert, men det er ikke særlig relevant for det signalet som kommer ut av kabeluren - det er sikkret målbart (med rett utstyr og teknikk), både som mekanisk resonans og som elektriske signaler/egenskaper, men hørbart ... nei.DoMentor skrev:...
Mulig jeg har misforstått noe her, men trodde oljen fungerer som skjerming jeg ? ? ? jeg mente forøvrig slå på / komme borti GITARKROPPEN, dvs IKKE på strengene, mao lyden som oppstår da er vel mikrofonisk støy ? ? ? eller ? ? ?
Takk oppklarende utdypningKJ skrev:Vel ... elektriske gitarer har en resonant konstruksjon og mikrofoner, begge deler er unødvendig for HT-kabler. Dvs en mekanisk egenresonans har de sikkert, men det er ikke særlig relevant for det signalet som kommer ut av kabeluren - det er sikkret målbart (med rett utstyr og teknikk), både som mekanisk resonans og som elektriske signaler/egenskaper, men hørbart ... nei.DoMentor skrev:...
Mulig jeg har misforstått noe her, men trodde oljen fungerer som skjerming jeg ? ? ? jeg mente forøvrig slå på / komme borti GITARKROPPEN, dvs IKKE på strengene, mao lyden som oppstår da er vel mikrofonisk støy ? ? ? eller ? ? ?
mvh
KJ
Unnskyld meg, men du tok åpenbart ikke fleipen ???DoMentor skrev:Så du påstår at Roald Mikkelsen og HIB ikke vet hva de driver med, og at de kommer med falske påstander ? ? ? Da utfordrer jeg deg til å lage en bedre kabel, og selvsagt vil den gruse Master Signature kablene uten problemer i både ABX og blindtester, og måler bedre på alle parametre, gudd løkk ;D Hvis du virkelig mener dette seriøst har du tydeligvis ikke fulgt godt nok med i timen nei. Akkja, hva skulle vi gjort uten misunnelse og Janteloven ? ? ? Bare for ordens skyld, det var sarkastisk ment, i tilfelle du skulle lure ;D ;D ;D Hadde du kjent Roald og hans tilnærming / holdning til dette hadde du definitivt IKKE kommet med en så idiotisk påstand, det er faktisk en grunn til at han er såpass respektert i HIFI miljøet som han er.f skrev:Det er sikkert noen fra Biltema, som har utført testene :-\
Mvh
Oki, da er vi enig Tja, hvis folk mener at Biltema kabler er det ultimate og det funker for de så er det helt ok for meg, så får de heller leve lykkelig videre i sin ignoranse og uvitenhet ;D ;D ;D RA MS er meeeget bra de, i rett oppsett, etc. Skal teste de nå til høsten, det kan bli både gøy, og ikke minst dyrt ;D ;D Ser du har Oblivion, har hørt mye fint om de også, og helt sikkert kjempegode i rett oppsett, Audioquest derimot er ikke helt min kopp med te, men det viktigtste er jo at DU er fornøyd, ikke sant ? Ha en forts. koselig helg Hvilken Sony modell har du forresten ? og du er fornøyd med den ?f skrev:Unnskyld meg, men du tok åpenbart ikke fleipen ???DoMentor skrev:Så du påstår at Roald Mikkelsen og HIB ikke vet hva de driver med, og at de kommer med falske påstander ? ? ? Da utfordrer jeg deg til å lage en bedre kabel, og selvsagt vil den gruse Master Signature kablene uten problemer i både ABX og blindtester, og måler bedre på alle parametre, gudd løkk ;D Hvis du virkelig mener dette seriøst har du tydeligvis ikke fulgt godt nok med i timen nei. Akkja, hva skulle vi gjort uten misunnelse og Janteloven ? ? ? Bare for ordens skyld, det var sarkastisk ment, i tilfelle du skulle lure ;D ;D ;D Hadde du kjent Roald og hans tilnærming / holdning til dette hadde du definitivt IKKE kommet med en så idiotisk påstand, det er faktisk en grunn til at han er såpass respektert i HIFI miljøet som han er.f skrev:Det er sikkert noen fra Biltema, som har utført testene :-\
Mvh
Det er jo så "mange" her inne på HFS som mener at Biltema leverer de ultimate kablene!!!
Interessant, da skulle man tro at det er enda større forskjell fra mine Blue Standard og opp til Master SignatureGummistøvel skrev:Jeg har ikke RA Master Signatur men: Jeg har et par Signatur MK I og et par Signatur MK II, det er faktisk forskjell på dem også. Når jeg kastebytter mellom hi og lo på høytalerne merkes forskjell i klarhet i diskant området.
Ting kan alltid bli bedre... jeg har valgt 2x Signatur og er kjempe fornøyd, føler det er et verdig alternativ til Master i mitt oppsett. Slik ser det ut:DoMentor skrev:Interessant, da skulle man tro at det er enda større forskjell fra mine Blue Standard og opp til Master SignatureGummistøvel skrev:Jeg har ikke RA Master Signatur men: Jeg har et par Signatur MK I og et par Signatur MK II, det er faktisk forskjell på dem også. Når jeg kastebytter mellom hi og lo på høytalerne merkes forskjell i klarhet i diskant området.
Mvh
Nei - oljen fungerer ikke som skjerming.DoMentor skrev:Mulig jeg har misforstått noe her, men trodde oljen fungerer som skjerming jeg ? ? ? jeg mente forøvrig slå på / komme borti GITARKROPPEN, dvs IKKE på strengene, mao lyden som oppstår da er vel mikrofonisk støy ? ? ? eller ? ? ?OMF skrev:Uten sammenheng med foregående innlegg - så er så vidt meg bekjent ingen av RA sine kabler skjermet.
(Man kan heller ikke på noen måte sammenligne mikrofoni i kabler med loyden av strenger på en gitar.)
Mvh
OMF
Der sitter jeg med en litt annen oppfatting. Når jeg spillte i band var det ikke uvandlig at mic kabelen "tullet" dvs når kabelen ble dradd over senegulvet og ting som lå på det, oppsto det en irriterende lyd/støy. Husker en gammel rev av en lydmann som sa at en rask fix for dette var å lage en knute på kabelen.....!?! En knute rundt neoprenetuiet til trommestikkene ble laget med mye latter fra bandet men utrolig nok ble det bedre av dette...OMF skrev:Jeg kjenner ikke til noen applikasjon hvor mikrofoni i en ordinær kabel er et problem!
Mvh
OMF
Hvorfor ikke det?OMF skrev:Jeg tror nok ikke det er så relevant for signal og høytalerkabler til hifi.....
Mvh
OMF
Da kan man vel gå utifra at lederne også kan bli påvirket av vibrasjoner i gulvet forårsaket av tunge kjøretøy hvis man bor ved en vei, eller av lydbølgene som oppstår når man spiller musikk, f.eks ? ? Mulig du har rett, men testene som HIB utførte har vel en viss relevans og signifikans her, og de burde vel vite hva de driver med, eller ? ?OMF skrev:Nei - oljen fungerer ikke som skjerming.DoMentor skrev:Mulig jeg har misforstått noe her, men trodde oljen fungerer som skjerming jeg ? ? ? jeg mente forøvrig slå på / komme borti GITARKROPPEN, dvs IKKE på strengene, mao lyden som oppstår da er vel mikrofonisk støy ? ? ? eller ? ? ?OMF skrev:Uten sammenheng med foregående innlegg - så er så vidt meg bekjent ingen av RA sine kabler skjermet.
(Man kan heller ikke på noen måte sammenligne mikrofoni i kabler med loyden av strenger på en gitar.)
Mvh
OMF
Hvis man slår på gitarkroppen - så setter det strengene i bevegelse, som igjen fanges opp av pick-upene som er designet for å fange opp vibrasjoner i strengene,
Jeg kjenner ikke til noen applikasjon hvor mikrofoni i en ordinær kabel er et problem!
Mvh
OMF
Funker sikkert fett det, men den dagen jeg begynner å knyte mine kjære RA kabler vennligst skyt meg, deal ? ? ;D ;D Utifra det Yamaha sier er det vel i noe dette, jaGummistøvel skrev:Der sitter jeg med en litt annen oppfatting. Når jeg spillte i band var det ikke uvandlig at mic kabelen "tullet" dvs når kabelen ble dradd over senegulvet og ting som lå på det, oppsto det en irriterende lyd/støy. Husker en gammel rev av en lydmann som sa at en rask fix for dette var å lage en knute på kabelen.....!?! En knute rundt neoprenetuiet til trommestikkene ble laget med mye latter fra bandet men utrolig nok ble det bedre av dette...OMF skrev:Jeg kjenner ikke til noen applikasjon hvor mikrofoni i en ordinær kabel er et problem!
Mvh
OMF
Sakset fra Yamaha Professional Audio Products:
If the cable capacitance changes when you flex it, this can change the induced noise level, and the cable is said to be microphonic. This is a major problem with phantom power in mic cables, although it can happen in any cable, and you definitely don't want this internally generated noise to occur in any sound system. Avoid the problem by using cables with stable dielectric (insulating) material, and with a tightly braided shield that is well-trapped by the outer jacket so the shield itself does not open up as the cable is flexed. A rubber outer jacket is often favored for mic and instrument cables because it has a good feel and is flexible over a wide temperature range, but good quality vinyl has become popular, too.
Om dette er rellvant for denne tråden vites ikke.
Arild
Er det ikke akuratt skjerming som er fokus for mange eller faktisk de fleste produsenter?? Noen har jo til og med aktiv skjerming...OMF skrev:Fordi hvis dette faktisk var et problem - så hadde alle lagd skjermede kabler slik som det står at løser problemet.
Mvh
OMF
Ja - men det er av helt andre årsaker - for å beskytte seg mot innstrålt støy.Gummistøvel skrev:Er det ikke akuratt skjerming som er fokus for mange eller faktisk de fleste produsenter?? Noen har jo til og med aktiv skjerming...OMF skrev:Fordi hvis dette faktisk var et problem - så hadde alle lagd skjermede kabler slik som det står at løser problemet.
Mvh
OMF
... og de som markedsfører «aktiv» skjerm har stort sett missforstått konsptet.Gummistøvel skrev:... Noen har jo til og med aktiv skjerming...