Så var det på tide å skrive noen ord om Master Signature kablene til Roald Mikkelsen.
Denne historien startet i fjor høst. Etter å ha vært på lyttebesøk i butikken til Roald, fikk jeg anledning til å låne med meg 1 stk Master Signature signalkabel for å prøve den ut i mitt eget oppsett.
Jeg koblet den opp mellom kilde og forforsterker. Det ble umiddelbart klart at det hadde skjedd flere forbedringer med lydbildet. Støynivået i lydbildet hadde blitt redusert! Resultatet av dette var at
bakgrunnen i lydbildet hadde blitt betydelig mer svart. Dette førte til at detaljer og nyanser i musikken sto mye skarpere frem i lydbildet. Avstanden mellom instrumenter hadde økt, og jeg følte at holografien
i lydbildet hadde økt.
Reduksjonen av støy i lydbildet ført også til at det ble en ny "ro" i lydbildet. Musikken ble fremfør mer uanstrengt. Det låt mer troverdig.
Det neste området som Master Signature brillierer på er overtone struktur og utklingning av tonene. Utklingning av toner er meget viktig for at instrumenter skal høres realistisk ut når de gjengis over et stereoanlegg. Jeg har hatt svært mange kabler i mitt system, men ingen av dem er på samme nivå som Master Signature på dette området.
Hovedinntrykket mitt etter å ha fått lånt denne kabelen var at lydgjengivelsen fra systemet mitt fremsto som mer naturlig gjengitt. Hva mer kan man forlange
Disse svært posistive erfaringene med Master Signature førte til at jeg fikk blod på tann. Jeg bestilte 2 sett for å kunne ha komplett signalkjede med Master Signature.
Etter mottak av de 2 settene i februar i år startet innspillingen av kablene. For å gjøre en lang historie kort, de trenger lang innspilling. + 400 timer vil jeg si før de er opimale.
Min erfaring med signalkabler er at kabelen mellom kilde og forforsterker er den kabelen som har mest å si for lydresultat. Slik var det også med Master Signature, men jeg var overrasket over at
at signalkabelen mellom forforsterker og mono-blokkene bidro såpass mye mer enn hva jeg hadde forventet at den skulle gjøre.
Synergi effekten av å ha Master Signature i hele signalkjeden var lett å høre. Dette gav seg utslag i at de faktorene som jeg nevnte lengre oppe i innlegget ble betydelig forsterket som resultat av denne synergi effekten som kablene tilførte systemet mitt.
Jeg var meget fornøyd!
Problemet som disse erfaringene derimot medførte var at jeg fikk svært lyst på høyttalerkabelen også. Som sagt, så gjort, de ble bestilt. Den store dagen kom, og kablene inntok hedersplass mellom Isis og Edge Signature 1.1 mono-blokkene.
Men hva i svarte var dette for en lyd, tenkte jeg etter å ha hørt 10 sekunder inn i første låt. Dette låt kaldt, hardt, innelukket og trist. For å roe meg ned måtte jeg si til meg selv at dette har du da vært borte i tidligere også med uinnspilte kabler og elektronikk. Slapp av mann, lytt igjen etter noen døgn med innspilling. Noen døgn gikk, og det låt fortsatt like trist og grått.
Da kom SAL meg til unnsettning. Han spørte; vil du låne kabel-kokeren min? Ja takk, svært gjerne. Grepa kar denne SAL
Kabel-kokeren kom, og kablene ble satt på koking
Det varte og det gikk men selv etter 6 dager så hadde det ikke skjedd så mye. Noen små forandringer hadde nok skjedd, men ikke de helt store. Uroen i kroppen hadde selvfølgelig vokst for hver dag som kablene hadde vært i kokeren. Jeg hadde jo smug lyttet til dem underveis i koke prosessen. Var dette en tabbe av meg?
Så kom dag 7.
WOW!
Over natten hadde kablene pluselig endret seg totalt
Det tidligere innelukkede lydbildet hadde nå åpnet seg opp og systemet mitt tegnet nå opp et svært luftig 3D lydbilde med en dybde som jeg ikke tidligere ikke hadde opplevd i min stue.
Det var nå enkelt å høre at også høyttalerkabelen hadde de samme lydegenskapene som signalkablene. Familie likheten var slående.
Den enkleste måten å beskrive effekten av høyttalerkabelen er at både instrumenter og stemmer blir nå gjengitt svært troverdig og naturligt. Gjengivelsen har nå de rette mengdene med blod, kjøtt og substans som gjør at jeg opplever gjengivelsen som meget naturlig og tett opp mot virkeligheten.
Avsluttningsvis må jeg komme med en advarsel!!! Ikke lån Master Signature fra Roald!!!
Det kan bli svært dyrt for deg!!!!!