Hei Mesut
Jeg fått kloa i et sett Fostex 203 elementer, og har fundert på å snekre noe brukanes med disse som utgangspunkt. Derfor spurte jeg Mesut om å få en lytt til ølmager. Presenterer videre noen høyst subjektive betraktninger
Hadde noen forventninger til ølmagene på forhånd, men de ble totalt overskygget da Le satt på første snutt (Daft Punk). Her var det full klaff! Ølmagene spiller med fylde og engasjement. Den viktige mellombassen driver musikken og forplanter seg straks i fotbladet som rykker febrilsk. De ellers så overraskende diskret utseende ølmagene forsvinner helt, og bare musikken og gleden over kunsten og tekstene gjenstår. Ekstra hyggelig er det å se eierens lykkelige glis over å ha kommet i mål etter antageligvis mye knoting og hifinevroser gjennom tidene. Jeg blir presentert ene musikalske perlen etter den andre av verten, og kaffen smaker fortreffelig. Ryan Adams, Grace Jones (!), Townes, Mozart... Sånn skal det låte! Dette er ikke hifi, men en kunstnerisk opplevelse!
Jeg var på god vei til den ultimate musikkformidler med fullpimpa Audio Note kit høyttalere, men ølmager er en fulltreffer. De har som AN ingen spesielle imponatorfaktorer med unntak at de gjør akkurat det jeg ønsker at høyttalere skal gjøre: presentere musikken med fylde, driv og en passe dose luft mellom instrumentene. De skal ikke analysere eller imponere, men forsvinne. De skal heller ikke diktere hva du skal lytte til, men spille allt uavhengig av innspillingskvalitet og musikkstil. Ølmage: check, check, check, check, check og atter check.
Fostex 203 er et skremmende godt element til prisen, og kombinert med supertweeter, hornkonstruksjon fra Nagaoka San, filter fra Mester Grelv og erfaringen til Mesut og kumpaner for optimal tweaking, er dette rett og slett de mest komplette og vellykkede talatutene jeg har hørt. Til slutt må snekkeren og prosjektansvarlig for denne konstruksjonen ha et tre ganger tre HURRA for et framifrå stykke arbeid.
Tusen takk for audiensen, Mesut!