rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.920
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva er du "på" i dag, kjære baluba :)? 20k for en liten lekesak, som kun er tiltenkt sommerbruk og bruk når man ser en film? Joa, hvis man har de pengene liggende rundt uten andre bruksformål whatsoever. Hvis man absolutt må ha rør, noe som kona til rama allerede har avvist, så kan man få feks en EAR V20 til ca 15k, som rama jo kvittet seg med. Og jeg kan love deg at den ville ha spelt det hvite ut av den mini-Quad'en. Det lå en Melody 2A3 til 10k ute her om dagen. Eller hva med en Audio Innovations s500 til ca 5k? The list goes on...and on...

Ok, de nevnte har ikke BT, DAC osv, men det er faktisk ikke behov for heller, hvis jeg forstår rama rett:confused:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han skulle aldri ha solgt EAR i utgangspunktet, det sier seg selv. Nå sitter han der med ballene i postkassen. Forresten så koster VA-One fortsatt rett over 11.000 kroner fra de danske kremmerne, sjekket i dag og de har den fortsatt på salg. PA-One er utsolgt. Med en god DAC innebygd så er 11 tusen et eller annet et utrolig godt tilbud. Men årsaken til at jeg foreslo den er at den er så søt at den ikke virker avskrekkende på det fagre kjønn. EAR V20 er vel nettopp erketypen på det motsatte, for en med litt rørangst så ser den ut som et torturinstrument fra middelalderen som vil medføre øyeblikkelig død ved bruk. Spesielt med rørdekslene av. ;)

Selv bytter jeg gjerne ut mine forsterkere med V20, er ganske overbevist om at den låter klart bedre enn de alternativene jeg har i hus.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    v20 er forrykende god.
    har hatt 4-5 stk opp gjennom årene, burde ha spart på den siste.
    men akkurat nå er nok en liten transeamp et riktig valg som back up.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    No worries, balubaman. Ballene til rama er nå tatt hånd av en liten transvetitt ^-^
    Var akkurat det jeg fryktet. :eek:

transvestite.jpg

Når sant skal sies så har jeg jo gått åpent ut med at jeg ønsker et av/på-forhold til Rega Brio R. For meg er nok den en nesten optimal transvestitt å ha på si med sin lekne spillestil og sitt søte ytre. Tror nok det er et hunnkjønn, så det blir ingen uønskede vedheng som åpenbarer seg ved intim omgang. Holder også døren på gløtt for en integrert Naim, gjerne en litt eldre. Størrelse er et stort poeng her. Ikke bare er det praktisk med lite kabinett når den skal tilbringe litt tid i et skap, men det er også greit med god plass i benken. Det merkes godt at de relativt store monoblokkene er i opplag på andre siden av stuen, jeg ser nå at jeg kan få plass til hele forsterkersettet på hyller under topplaten, alt blir litt mer praktisk med kildene på toppen og amps i hyllene. Det hadde ikke vært aktuelt med monoblokkene. :)

2

2xJ

Gjest
    Jeg prøvde med noen forskjellige røramps på Ølmagaene... dog ingen eksklusive, men det var først med Quad II Forty at den blomstret.
    2a3 rør ble og prøvd.. Bottlehead.. låt bra, men hadde ikke krefter til og dra igang BLH på noensomhelst måte....
    Noen EL 34 ble og prøvd, nok krefter, men der var heller ikke den finessen jeg var ute etter..

Sist redigert av en moderator:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den finessen mister han uansett når han skal ha en transe inn som ekstraforsterker. Quad II Forty er forresten en glimrende forsterker, en venn bruker den i sommerhalvåret og noen digre SET-varmeovner om vinteren. Tror ikke de savnes for sårt når Quad stepper inn som svalende sommerbris. En KT88 som ikke låter "for" KT88.

Når Lama er usikker på om EL84 gir nok most til å drive ølmagene så bør han sette det på to do-listen å teste om det stemmer. For min del synes jeg det er veldig ok å vite hvilke alternativer jeg har i tilfelle jeg har behov for akkurat det alternativet. Det at EL84 faktisk er billig som fy og at det finnes svært vellydende kretser som koster lite på brukten så er det en grei forsterkertype å være på lag med. Selv om det ikke trengs i dag. Var veldig spent på om EL84 ville fungere på mine høyttalere, heldigvis er det en hellig allianse. :)

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.920
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel, inspirert av dere ble min egen reserver tatt frem nå, en Pro-Ject Maia. Denne har alt, er bitteliten og låter langt bedre enn hva som er lov å forvente. Men likevel ubrukelig :( . Talentløst og terror å ha ht.terminalene så tett til hverandre:mad:

20180412_101421.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du bør vel ta av bananene for å skru spadene rett inn i terminalene med den der. Irriterende, i og med at bananene gjør skifte mellom fast og reserve praktisk.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.920
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Seff har jeg prøvd det, baluba, du har vel ikke trodd annet?:rolleyes: Spadene var for store, rett og slett. Nei, det er bare å se etter en annen reserver (som man håper aldri blir brukt, siden det jo betyr at hovedforsterkerne er kaputt!) :(

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ser ikke bort ifra at jeg prøver å snike inn en integrert rørforsterker som reserverforsterker etter hvert (skulle beholdt ear v20), men det er et eller annet rart med kona mi og rør; hun bruker ikke tingene så lenge det er rør, enda vi ikke har hatt en eneste rørulykke på alle åra jeg har holdt på med hifi.
    Du trenger jo ikke fortelle at det er rør i forsterkeren hvis de ikke synes utenpå boksen. ;)

Kan være lurt å ikke si at det IKKE er det også, selvsagt, men hvis hun plutselig har brukt en rørforsterker i en periode uten å vite det og uten dramatikk, blir "problemet" kanskje borte?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Seff har jeg prøvd det, baluba, du har vel ikke trodd annet?:rolleyes: Spadene var for store, rett og slett. Nei, det er bare å se etter en annen reserver (som man håper aldri blir brukt, siden det jo betyr at hovedforsterkerne er kaputt!) :(
    Jeg har sett meg ut Rega Brio R til den jobben. Det er fordi den har størrelsen som er optimal til et slikt apparat, og at den livlige spillestilen kan være en grei innbytter for rør uten å tape for mye engasjement i lyden. Rør har stort sett PRaT, og noe av de vi rørhuer reagerer på når vi kobler opp transer er at PRaT-faktoren er såpass mye lavere i de fleste sammenhenger at vi finner dem lett kjedelige. Brio R har vist seg å levere mange av de særegne kvalitetene vi rørhuer setter pris på.

ser ikke bort ifra at jeg prøver å snike inn en integrert rørforsterker som reserverforsterker etter hvert (skulle beholdt ear v20), men det er et eller annet rart med kona mi og rør; hun bruker ikke tingene så lenge det er rør, enda vi ikke har hatt en eneste rørulykke på alle åra jeg har holdt på med hifi.
    Du trenger jo ikke fortelle at det er rør i forsterkeren hvis de ikke synes utenpå boksen. ;)

Kan være lurt å ikke si at det IKKE er det også, selvsagt, men hvis hun plutselig har brukt en rørforsterker i en periode uten å vite det og uten dramatikk, blir "problemet" kanskje borte?
    Det er litt samme filosofi jeg brukte når jeg skulle lære min forrige samboer å kjøre i tunnel under prøvekjøring. Jeg løy om at vi var på motorvei slik at vi ikke kunne bytte side, og etter det kjørte hun som en proff gjennom tunnelene. ;)

Jeg foreslo også lenger oppe en forsterker som ser ut som en transe for de uten innsikt i merket. Selvfølgelig finnes det luftehull på toppen, men det som gløder svakt under der kan forklares med dioder. Finnes selvsagt andre alternativer også.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

synlig rør eller ei - en rørforsterker skal ikke stå påslått 24/7.
    hvis jeg reiser på filmfestival eller hvor jeg reiser, så spiller det ingen rolle om en liten transistorforsterker står på hele tiden fordi jentene ikke husker/gidder å slå den av.

nei, altså, den lille yahamaen får gjøre jobben så lenge - og den gjør det bra.
    overraskende bra, faktisk.
    skal dessuten få stuet den inn i en av rack-hyllene, den er bare halv bredde og kan stå sammen med andre ting.

(en annen forsterker jeg angrer på å ha solgt, er naim nait 2 olive. den hadde gjort seg nå (men jeg husker ikke om den hadde preout til sub-bruk)).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nait Olive står høyt på listen sammen med Brio R. Betraktningene om døgnet rundt er forresten gyldig.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Husker du vi snakket om mai rama? Hvordan ser det ut for deg? Vermin osv... ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ah, kansas city.
    bebop jazzens vugge.
    hjemmet til storheter som charlie parker og count basie.
    alle audiofile bør ta seg en tur.
    folk med svære transistorforsterkere og tungdrevne apekister er ekstra velkomne.

IMG_6456.JPG

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.410
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kansas kan visst være ålreit for ferie og praktisk ifm neste prostata-undersøkelse ;)

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kansas city var dessuten kveghovedstaden i det gamle, ville vesten.
    cowboyene herjet, salongene var livat, gledespikene skrek aldri metoo, whiskyen fløt i strie strømmer, pistolskuddene gjallet mellom veggene (dog ikke like ville tilstander som lille dodge city...).
    gatene besto av nedtråkket jord, gjørme og kudritt.
    på varme dager blåste støvet fritt, og alle som en inhalerte kudritt i støvform.
    alt dette er veldig bra for kropp og sjel, ingen ble sjuke, hadde allergi, kronisk utmattelsessyndrom, migrene, angst, etc.

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    kansas city var dessuten kveghovedstaden i det gamle, ville vesten.
    cowboyene herjet, salongene var livat, gledespikene skrek aldri metoo, whiskyen fløt i strie strømmer, pistolskuddene gjallet mellom veggene (dog ikke like ville tilstander som lille dodge city...).
    gatene besto av nedtråkket jord, gjørme og kudritt.
    på varme dager blåste støvet fritt, og alle som en inhalerte kudritt i støvform.
    alt dette er veldig bra for kropp og sjel, ingen ble sjuke, hadde allergi, kronisk utmattelsessyndrom, migrene, angst, etc.
    Omtrent som her det, velkommen :cool:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skal selge platespilleren.
    pakkes ned og sendes til sverige.
    lar grace jones få æren av siste snurr.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    :confused:

Kommer ny snurre inn ?
    jepp.
    både pga kløe - moro å prøve noe nytt, har hatt samme spiller i 7 år - og trenger en lavere spiller siden det kommer en større flatskjerm på veggen.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.920
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Å ja, du sparer masse i høyden ift pre og greia over suben:rolleyes:

Du kommer til å angre, broder!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

angrer som en hund allerede, faktisk!
    normalt er det audiofilt koketteri å påstå at man angrer, men denne gangen er det helt sant.
    faen.
    men har faktisk ambisjoner om litt omrokeringer i racket slik at lave ting havner øverst.
    uansett, kjipt å pakke ned volvere og sme v. :(
    tok en siste titt på godsakene da jeg demonterte spiller og arm.
    massivt, børstet stål, krom, safirlager, en fantastisk clamp.
    og så det tekniske vidunderet sme v, da.
    tanken på at dette muligens skal erstattes av noe rega-ræl gjør meg både uggen og muggen.

Sist redigert:
    2

2xJ

Gjest
    Ganske mange av oss har nettopp startet der..... Klubben har nok redda mange av oss ifra gata eller plata :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

angrer som en hund allerede, faktisk!
    normalt er det audiofilt koketteri å påstå at man angrer, men denne gangen er det helt sant.
    faen.
    men har faktisk ambisjoner om litt omrokeringer i racket slik at lave ting havner øverst.
    uansett, kjipt å pakke ned volvere og sme v. :(
    tok en siste titt på godsakene da jeg demonterte spiller og arm.
    massivt, børstet stål, krom, safirlager, en fantastisk clamp.
    og så det tekniske vidunderet sme v, da.
    tanken på at dette muligens skal erstattes av noe rega-ræl gjør meg både uggen og muggen.
    Ikke kjøp Rega, da. ;)

Større TV? Går TV-en helt opp i taket i dag, da? kan du ikke flytte spilleren til siden i stedet, eller kjøpe et lavere rack?

Eller, bare pell av beina på racket og sett det på noen tykke møbelknotter eller lavere ben i stedet.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sitter en ventil oppe i venstrehjørnet på veggen som begrenser hvor høyt man kan henge tv'n, og dessuten vil jeg ikke ha tv i taket.

men la det nå ikke herske noe tvil om at byttesjuke er den egentlige årsaken og "lavere spiller" er stråmann.
    dere skal se at det kommer inn den jævla boreriggen der.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn