rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei Rama,

    Har du fått solgt de "Hjertestarterne" av merket Manley du hadde til effektforsterkere? Det er ikke det at jeg var interessert i å kjøpe dem, men etter litt funderinger fra min side, måtte det jo bli hvis høyttalerne var en mus og de ble voldtatt av en elefant(forsterkerne):). Ble ikke det i meste laget med watt? Hva eventuelt bruker du nå til forsterkerier?

    Mvh Kjell
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Rama,

    Har du fått solgt de "Hjertestarterne" av merket Manley du hadde til effektforsterkere? Det er ikke det at jeg var interessert i å kjøpe dem, men etter litt funderinger fra min side, måtte det jo bli hvis høyttalerne var en mus og de ble voldtatt av en elefant(forsterkerne):). Ble ikke det i meste laget med watt? Hva eventuelt bruker du nå til forsterkerier?

    Mvh Kjell

    nei, har tatt manley blokkene av markedet enn så lenge.
    planen er fremdeles å prøve å få solgt dht se-blokkene fra amare, men manley selges dersom det ikke er noen som vil gi fornuftig pris for amare, jeg gidder ikke å sitte med to dyre forsterkersett.
    liker manley snapper veldig godt, det er vel de beste push-pull pentode forsterkerne jeg har hatt/hørt.
    de er ikke helt på nivå med virkelig gode dht se-forsterkere når det gjelder tekstur og gjennomsiktighet i mellomtonen (ingenting er dét), men er ikke langt unna.
    pondus og drag i bunnoktavene er dog langt bedre enn noen dht se-forsterkere jeg har hatt.
    100 watt føles ikke overkill på mine høyttalere, men jeg hadde nok klart meg helt fint med halvparten.
    jeg trives godt med kombinasjonen manley snapper og nagaoka ølmager, men vet jo at snapperne kanskje hadde briljert enda mer i selskap med kassehøyttalere ala tannoy og lignende.
     
    Sist redigert:

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    nei, har tatt manley blokkene av markedet enn så lenge.
    planen er fremdeles å prøve å få solgt dht se-blokkene fra amare, men manley selges dersom det ikke er noen som vil gi fornuftig pris for amare, jeg gidder ikke å sitte med to dyre forsterkersett.
    liker manley snapper veldig godt, det er vel de beste push-pull pentode forsterkerne jeg har hatt/hørt.
    de er ikke helt på nivå med virkelig gode dht se-forsterkere når det gjelder tekstur og gjennomsiktighet i mellomtonen (ingenting er dét), men er ikke langt unna.
    pondus og drag i bunnoktavene er dog langt bedre enn noen dht se-forsterkere jeg har hatt.
    100 watt føles ikke overkill på mine høyttalere, men jeg hadde nok klart meg helt fint med halvparten.
    jeg trives godt med kombinasjonen manley snapper og nagaoka ølmager, men vet jo at snapperne kanskje hadde briljert enda mer i selskap med kassehøyttalere ala tannoy og lignende.
    Hei igjen,
    "Dreiemomentet" er sikkert helt herlig i Snapperne". Hadde vært artig å hørt Manley en gang. Og IMO, så tror jeg du har veldig god lyd i dine "ølmager" uten selv å ha hørt dem.
    Mvh Kjell
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Duelund Cast ruler tenker jeg....

    sorry, lmc, men pathaudio grisejuler duelund cast i mine høyttalere og ører.
    duelund gjør endel artige greier som en veldig varm og (litt for?) kropslig nedre mellomtone, samtidig som de gir ekstra piff i presensområdet (overgang mellom øvre mellomtone og diskant), noe som gir en følelse av luft og detaljering.
    men ultimativt synes jeg de setter for mye særpreg på lyden i forhold til det jeg har likt (og vendt meg til) med ølmagene.
    skal ikke rakke ned på duelund, for jeg kan se for meg at de sikkert kan være "verdens beste" i andre sammenheng.
    jeg legger dem i boksen merket "studielån", det er litt som å ha et rørsett med en veldig distinkt lyd i reserve i tilfelle man gjør store endringer i anlegget på et senere tidspunkt.

    duelund.jpg



    men disse rakkerne fra pathaudio, altså. o_O
    de spiller med samme signatur som de standard kistemotstanderne som jeg har hatt siden ølmagene ble født, og som sånn sett har blitt en referanse.
    eneste forskjell er at pathaudio er sjokkerende bedre på alle mulige måter.
    bedre bassdefinisjon og slam, mer kropp og fylde gjennom hele frekvensregisteret, bedre attack.
    noen av disse forbedringene fikk jeg også med duelund, men path virker rett og slett mer frekvensrakt og låter mer naturlig, det føles bare "riktig".
    tror rett og slett jeg har blitt like forelsket i disse pathaudio motstanderne som jeg ble i mundorf silver oil kondensatorer.
    det gjør heller ingenting at de har en enorm byggekvalitet med solid kobberkropp og solide "snorer".
    sexy.
    (den ene lederen er for skjerming og er ment for å kobles til jord, men jeg har ikke prøvd, ser ingen fordeler med det, kommer til å kappe den av og hive den.)


    path .jpg




    Pathaudio Resistors 10 Watt 1%
    Pathaudio Resistors 10 Watt 1%

    PathAudio Resistors - developed and designed for use in high-quality Hi-End Audio. Their design ensures excellent transmission of the full audio bandwidth, without audible distortions and an incredibly low noise floor. They have a wide frequency response with negligibly low impedance phase shift, providing superior quality audio processing. At 1% they have a very tight tolerance, a low-temperature coefficient, and high heat dissipation. This makes the PathAudio resistor one of the best medium power rated component for audio applications. Ideally suited to loudspeaker cross-overs.
    The body is encased in copper, shielding the resistor body structure against RF interference and magnetic fields. This copper casing has a connected, flexible long lead out that should be joined to the ground / negative speaker post, to provide the best screening. This is not essential, however, and will work very well without being connected. The casing contains the highest quality resin, protecting the resistive element against vibration and the external environment. The resistive layer is made of a material having extremely low grain. They are non-magnetic and have incredibly low inductance.

    Specifications:
    • Values available 1R to 47R
    • 10 Watt power rating Tolerance +/- 1%
    • Maximum voltage 1500 V
    • Non-magnetic
    • Ultra-low inductance
    • Body Dimensions (length x diameter) 60mm x 12mm
    • Signal leadout diameter 0.75mm, solid core, length 35mm
    • Ground leadout diameter, 0.55mm multistrand, length 200mm.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er de prismesssig i forhold til Duelund
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.281
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dust! ;) de skal kobles til jord/minus for å senke støygulvet ytterligere....herregud...:rolleyes:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    dust! ;) de skal kobles til jord/minus for å senke støygulvet ytterligere....herregud...:rolleyes:

    jeg har prøvd nå, uten å merke forskjell, ser derfor ingen nytte med den skjermkablen.
    har du noengang prøvd å skjerme kun motstanderne i et filter, da, ditt mehe?
    har du i det hele tatt prøvd noen mostandere som har en skjermkabel, eller har du bare lest den skryteteksten fra path som jeg la ut ovefor her?
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt både Path og Duelund silver cast på mine jbl, og etter en tid satt jeg inn de originale fra jbl, og de låter best totalt sett. Path ble brukt både med skjerm ledningen og uten. Hørte ingen forskjell. Det er vel så ankelt at det er system avhengig hva som funker best.

    Rama er ingen dust.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jepp, at det er avhengig av høyttalersystem og filterdesign har jeg forstått.
    det er ikke så enkelt som å bare stappe inn alle de mest fancy og dyreste tingene man finner, så låter det fett.
    vanskelig å unngå prøving og feiling når man gir seg i kast med dette.
    jeg skrev for noen uker siden at jeg syntes duelund var litt oppskrytt, og det er kun basert på erfaringer med mine høyttalere, ikke noe universell sannhet.
    andre er happy med duelund, bra for dem.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.281
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bare for å sjekke....hvor mange timer spilte du på Duelund før du erstattet de?
    de er som med Black Gate kondiser....de trenger noen hundre timer
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bare for å sjekke....hvor mange timer spilte du på Duelund før du erstattet de?
    de er som med Black Gate kondiser....de trenger noen hundre timer

    duelund har spilt siden i sommer, så innspillingstid er ikke et tema her.
    leser på diverse fora at path trenger et par hundre timer innspilling, men jeg synes de åpnet seg allerede etter et par dager/ca 10-12 timer.
    de første timene låt det lukket og rart, med en splashy diskant.
    nå er jeg superhappy.
    det låter åpent, kraftfull og smooooooth.
    prøv path hvis du har mulighet.
    det er et produkt som oser av kvalitet både lyd- og byggemessig.
    og hvis du synes at duelund låter best, så slenger du bare path i "studielån"-boksen.
    hadde forresten en prat med grelv i jula, jævlig hyggelig kar.
    lærte mye på en halvtime, og fikk litt større forståelse for hvorfor lyden endret seg såpass med grovere spoler og lavere dcr.
    og btw, du hadde rett vedr bedre definisjon og attack i bassen med grovere spoler, det opplevde jeg tydelig etter at de fikk et par uker på seg.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ordentlig spoler gjorde også utslag på en såpass billig sak som H6 klonen.
    Jeg gikk for foliespoler, men skulle gjerne lyttet til vanlig rundtråd.
    Motstander har jeg liten erfaring med og trodde ikke de betydde så mye
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tja, på tide med litt afrikansk musikk igjen.
    styrer unna de store bushpartygreiene med ville rytmer og fete trommer og sånt, og anbefaler tre relativt rolige, melodiøse skiver.
    og siden jeg taler til white (and yellow) men can’t dance, så finner du ikke disse platene i samlinga di, men på en strømmetjeneste nær deg.
    have a nice black weekend!


    CC66709E-E519-4EDA-8478-D81BA8C065D3.jpeg



    EFCE6457-AE69-420C-B118-5C103CA43CFD.jpeg


    A278D358-D3E7-443D-81D0-E6A1F3C8A99B.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ordentlig spoler gjorde også utslag på en såpass billig sak som H6 klonen.
    Jeg gikk for foliespoler, men skulle gjerne lyttet til vanlig rundtråd.
    Motstander har jeg liten erfaring med og trodde ikke de betydde så mye

    jeg trodde heller ikke at motstandere av ulikt materiell/fabrikat men med samme verdi skulle gi noe utslag.
    men det gjør dessverre det.
    uhyggelig stor forskjell.
    dessuten er det ikke bare å klemme inn nye, dyrere, finere ting hvis du er happy med klangbalansen fra før av, slik jeg var.
    å få "det samme, men bedre" har tatt mye tid (og penger).
    men NÅ (bank i bordet) må jeg si meg fornøyd og sette strek for filterfiklinga.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jau, jau, fikk servert noen låter hos rama, sånt 7-9 stk.

    Låter fett der nå, men det har det jo alltid gjort. Men er det noe jeg mener har blitt forbedret - aner ikke om det skyldes Snapperne eller nytt delefilter i ht - så er det nå enda mer substans, dvs instrumentene har lagt på seg litt. Strengene litt tykkere, brystklangen større hos vokalistene - mer kropp over hele fjøla - og det hele enda mer sømløst og homogent enn hva jeg kan huske der i stuen. Mangler kun litt av gjennomsiktigheten og innsikten til de vidunderlige Amarene, men beholder masse trøkk, snert og fart. Dessuten er bredden imponerende (dersom innspillingen byr på det).

    Mer tør jeg ikke å utbrodere. Skulle ønske jeg hadde flere timer på meg. Uansett, jeg kan komme med et tips til de som måtte ramle innom rama for en gratis dose hifi: insistere på at han skal spille vinyl. Han har en såpass oppegående analogrigg at det blir bortkastet tid å lytte til digitalriggen (som ikke imponerer meg nevneverdig, hehe!).
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, jeg må få gjort noe med digitalriggen.
    spiller kun med oppo gjennom en buffer når jeg bruker snapper (30db gain).
    hvis jeg skal bruke theta, må den rutes gjennom både buffer og dempeledd pga gæli gainstruktur med den høye outputen (3.6v).
    kronglete og lite ideelt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fikk de gamle spisestolene til broder gunner og gav bort våre på finn.
    kult med gjenbruk + spare noen kronasjer.
    ble bra, men synes vel bordet kler mørkere stoler.
    litt mørkere gråfarge hadde vært fint.
    noen som har tips om farging av tekstil? (trekkene kan tas av).
    kunne sikkert tatt det opp på kvinneforumet, men da måtte jeg ha bodd en måned på kabelhjørnet først for å få trening, og det gidder jeg ikke!


    7ECFADB6-6322-4308-99C1-4F311CB3FC62.jpeg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lise sier de må være av naturmaterialer tekstilene om de skal farges
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hils lise og si takk.
    jeg aner ikke hva slags tekstil dette er, best å la være å tukle med det.
    merker innsatsviljen er betraktelig lavere til å fikle tekstil enn
    med hifi.
    ja, lavere enn det meste annet, egentlig.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.007
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blokkene er solgt, og vi er begynt å skrive om tekstiler! Du holdt jo på å selge høyttalerne. Vi alle skal være glad for at det buklandet. Hvem vet hva vi hadde skrevet om da 😳😄
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke sluttet med hifi helt ennå!
    har bare ikke orket å pakke opp amare-blokkene og alle rørene igjen, alt var jo pusset og polert mtp ny eier.
    spiller på transeamp og er lat som juling.
    fortjener forsåvidt juling også, for nå går det i streaming istedenfor vinyl.
    gjør som evo og spiller litt sånn derre ku-anon musikk.


    A8A33222-2ED8-4818-9FCD-283D55C5A507.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjøpte en dac av hcs og har vært litt muggen fordi det tok et par dager før den kom seg avgårde.
    men da jeg så pakken, eller TREKASSEN, den kom i, så er mannen mer enn bare tilgitt, han fortjener faktisk sjanpis og kransekake!
    ikke rart det tok tid å klargjøre dette spetakkelet for sending.
    og dette er kun en dac.
    fyttirakkern, holder på å daue på meg her!


    14048068-00FE-4861-9D2A-FEE862DDF7AD.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Slik er det når en involverer tredjepart, godt den rakk det før helga. Lykke til med utpakking, og gratulerer med masse unødvendig plast-isolasjon... :rolleyes: 🥺
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    står nede i det iskalde garasjeanlegget fremdeles.
    måtte gå ut og ta røykepause halvveis i utpakkingen!
    træler på hendene av alle skruene.
    ikke noe problem å få mye for penga når man handler med hcs.
    to barneseter, fjorten kilo dempeskrot, etc.


    1CF3CB02-75D1-40FA-9400-625DD8DDA0AB.jpeg




    B02D819A-7B03-4C22-8C82-77D6D29387EF.jpeg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    står nede i det iskalde garasjeanlegget fremdeles.
    måtte gå ut og ta røykepause halvveis i utpakkingen!
    træler på hendene av alle skruene.
    ikke noe problem å få mye for penga når man handler med hcs.
    to barneseter, fjorten kilo dempemateriale, etc.


    Vis vedlegget 696967



    Vis vedlegget 696968
    Pakket med kjærlighet.. Og gammelt skrot.. Men rister neppe i stykker 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn