joaquin skrev:
vurderer å hente hjem disse også:
http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstube&1220383744
havner på ca. 10k inkludert sending. deretter 1.5k for konvertering til 230v.
helt ålreit pris.
fikk tilbud om å kjøpe sånne for 12-13k for et par år siden.
disse er i tillegg oppgradert på alle bauger og kanter.
har hørt mye pent om dem, så jeg er litt i tenkeboksen.
et lite drawback: de er ikke spesielt driftsikre.
mange hi-fi kompiser i utlandet som melder fra om stadige break downs på sine m500s.
men stort sett bare ting som er lette å fikse på, så jeg lar meg ikke skremme av det.
tror foressten vår venn kroken har et par sånne, men er jaggu ikke helt sikker. (eller var det m1000? er det noe som heter det?).
er ikke så godt bevandra når det gjelder hi-fi skrudd sammen i østen.
Riktig det, Le..
Fikk en helvetes strømdipp som blåste trafoen, men sikringen i amp gikk ikke, det gjorde derimot den i sikringskapet..
Den blokka var først på den kursen der, så det gikk ikke utover noe annet, heldigvis.!
Verre er det å få tak i trafo, har ventet en stund på trafo nå, men det det finnes ikke å få tak i hele verden, så de må lages på nytt og det er ikke store summer vi snakker om..
Etter å ha konfrontert med en god venn av meg som har litt peil, så kommer jeg til å ta kontakt med Arild på Hifi-Guiden og få han til å ordne 2 stk 240 volt trafoer, da må jeg sikkert vente en stund til på dem, men det kan absolutt være verdt ventetiden..
Jeg er første "kunde" etter trafokiosken og har ganske stabil 238 volt 24/7 og da nytter det ikke med noe 220 volt trafoer gitt..
Litt lære om strøm for oss med rør..
Normalt sitter det 220 volt trafoer på eldre utstyr, vi må selv sikre oss mot at strømdipp skjer pluss/minus 10% på 230 volt, det vil si at kraftleverandørene kan levere alt fra 207 volt og opp til 253 volt uten å ha noe som helst ansvar..
For 220 volt utstyr så tilsvarer det 15% økning på det værste.!
Den trafoen som Arild har sett på, den er direkte kremert og han har ikke sett på maken noen gang.!
Det har blitt antydet 1200 volt for en slik kremering, men det er spekulasjoner..
Det er ikke registrert noe dipp som tilsvarer en slik økning at de nærmer seg 10% opp fra 230 volt, har blitt lovet utskrift på den biten der, men det uteblir så jeg skal ta meg en tur opp og se på dette selv..
Siste ord er nok ikke sagt i denne saken
Kjell