Jeg har NG største modell og bruker VPI konsentrat med batterivann fra nærmeste sjappe og en dråpe Yes (Svensk Zalo).....der får man ca 4 ltr for en liten beholder VPI til ca 300 Nok ++......RJEL skrev:Jeg har platerensemaskin. Nitti Grittis kjipeste modell.
Men jeg er snart fri for de to literene med renseveske (pure 2) som fulgte med da jeg kjøpte den i 97.
Så jeg tenkte bare jeg skulle prøve noe nytt.
Hva slags rensevæske skal man bruke da til en rensemaskin?
Nydelig bruksanvisning Parelius!, men for de noe mer komfortable og makelige av oss duger en slik til å gjøre alt arbeidet på begge sider samtidig, enkelt, men ikke billigst, men så får den stå fremme i stua og være tilgjengelig uten klager ogsåParelius skrev:Personlig så bruker jeg en utrangert spiller som "jobbebenk"; her funker Linn fint, men her et bilde av et annet fabrikat. Disse finner en for ingenting rundt omkring...
Deretter tar jeg av løst støv med en karbonbørste
Så kjører jeg en rnde med Orbitrac 2 (som jeg ikke har bilde av) Dette bare for å slippe å tenke på at platene skitner til underlaget.
Her er Rensevæsken og litt renset vann fra apoteket:
Her er rensebørsten (har to av disse)
To fat med væske: 1) Rensevæske og 2) rent vann med hver sine børster. DN som underlag gjør underverker.
Så er det bare å skrubbe med rensevæske først - frem og tilbake et par-tre runder. En skal ikke bruke noe tungt trykk her, og ikke for mye rensevæske. En kan nesten føle hvordan børsten suger seg ned mot platen og styres av rillene. Rensevæsken taes av platen nesten bare vede hjelp av at det suges opp i børsten. Dette kastes i et eget fat, og gjenbrukes ikke. ALLTID frisk rensevæske. En ekstra runde for å ta opp overflødig rensevæske, før en går en runde med rent vann. Deretter taes mye av dette rene vannet opp vha. av børsten, og væsken kastes. ALLTID nytt rent vann. Deretter går turen til vakuummaskinen om du har en. Hvis ikke bruker du lofritt papir etter å ha tatt opp nesten all væske vha. børsten.
He he, ser poenget ditt, og er forsåvidt enig, men erfaringsmessig så blir maskiner med for mye xtra rigging og stæsch parkert på et tildaglig utilgjengelig sted, og der kommer da makeligheten og komforten frem ved å ha det hele plassert istua, instant tilgjengelig og brukelig, da er det t.o.m gøy å handle bare en skive brukt ;D ...Parelius skrev:Som jeg sa det i en annen tråd:
"Det kan sikkert virke som litt ekstra arbeide dette, men jeg er ikke i tvil om at renhetsgraden blir bedre. Hvilket altså skulle tilsi følgende: Ingen grunn til å bruke mange spenn på maskin, sålenge den kan suge opp væsken. Alt det andre fiksfakseriet som en kan få, er egentlig å betale mye penger for noe som en egentlig gjør mer grundig manuelt (og uten for mye arbeide). Er en lat og ikke så nøye på rengjøringen, kan en selvfølgelig bruke mangfoldig tusen kroner. Muligens kan en ha egen audiosyk strømkabel til stasen også!"
He he...
...du sa det!, mer behagelig!! .......Parelius skrev:Som det bedagelige vesen jeg er, så ser jeg rasjonalet i "makeligheten og komforten". Tvil ikke på det. Så, bedre med automatikk som brukes flittig, fremfor delvis manuell operasjon, som sjeldent blir brukt. Men her i det minste, så er ikke investering i dyre maskiner noe som gir et bedre resultat. Dog, mer behagelig altså ...
Kan ikke være mer enig, igjen .....Vidar P skrev:... jo enklere i bruk, dess mer brukt. Hele poenget med en vaskemaskin er å bruke den; og da må den være lett tilgjengelig, og selve renselsesprosessen må være hurtig og grei. Iallefall for min del; hvis ikke blir det knapt brukt
Mvh Vidar P
Jeg har prøvd vanlig fordøyelse... enzymene derfra hadde jeg ikke strødd over LP'ene mine...Zomby_Woof skrev:Det finnes en del rensevæsker som er basert på enzymer, og som skal etterligne fordøyelsesprosesser. Dette skal i følge reklamen løse opp enkelte ting som vann/sprit ikke klarer.
Er det noen som har prøvd noe av dette?
Å spy på vinylen er neppe den gode løsningen...Vidar P skrev:Jeg har prøvd vanlig fordøyelse... enzymene derfra hadde jeg ikke strødd over LP'ene mine...Zomby_Woof skrev:Det finnes en del rensevæsker som er basert på enzymer, og som skal etterligne fordøyelsesprosesser. Dette skal i følge reklamen løse opp enkelte ting som vann/sprit ikke klarer.
Er det noen som har prøvd noe av dette?
Mvh Vidar P
En Gallon er drøye fire liter (engelsk), eller snaue fire liter (amerikansk). Hvis du leiter på nettet finner du sikkert nøyaktige tall. En quart er en kvart gallon, en pint er en halv quart.RJEL skrev:Si meg hvor mye er "one pint", "one quart" og "one gallon"?
Gjerne i desiliter.
Blå-Rens skal du være litt forsiktig med, den etterlater vistnok noe grums. Vet dette da jeg har hørt at de har sluttet å bruke dette som rens av betalingsautomater for våre kjære bomstasjoner grunnet dette. Dette ble jeg informert om i en malerbutikk da jeg tenkte å bruke dette i en annen sammenheng.laban skrev:Bruker Blå-Rens til vask av plater ,det er det samme som isopropanol ,meget bra resultal synes jeg da,anbefales ikke på gammle 78 shellack plater.Det er Arkus som fremstiller Blå-Rens ;D
Blå-Rens er blå fordi det blir tilsatt blått grums slik at det ikke skal brukes til andre ting enn det er tenkt til (hikk) . Uten det blå grumset er det ren isopropyl-alkohol (isopropanol). Det er helt trygt, og med en vakuum-maskin kan man godt bruke blårens på vanlig vinyl uten at det etterlater rester som er verdt å nevne. Det er brukt i årtier av ivrige platerensere dette stoffet.break_out skrev:Blå-Rens skal du være litt forsiktig med, den etterlater vistnok noe grums. Vet dette da jeg har hørt at de har sluttet å bruke dette som rens av betalingsautomater for våre kjære bomstasjoner grunnet dette. Dette ble jeg informert om i en malerbutikk da jeg tenkte å bruke dette i en annen sammenheng.laban skrev:Bruker Blå-Rens til vask av plater ,det er det samme som isopropanol ,meget bra resultal synes jeg da,anbefales ikke på gammle 78 shellack plater.Det er Arkus som fremstiller Blå-Rens ;D
Men jeg antar at siden du nå er glad i samlingen din, så bruker du ren isopropanol for å være på den sikre siden .Vidar P skrev:Blå-Rens er blå fordi det blir tilsatt blått grums slik at det ikke skal brukes til andre ting enn det er tenkt til (hikk) . Uten det blå grumset er det ren isopropyl-alkohol (isopropanol). Det er helt trygt, og med en vakuum-maskin kan man godt bruke blårens på vanlig vinyl uten at det etterlater rester som er verdt å nevne. Det er brukt i årtier av ivrige platerensere dette stoffet.break_out skrev:Blå-Rens skal du være litt forsiktig med, den etterlater vistnok noe grums. Vet dette da jeg har hørt at de har sluttet å bruke dette som rens av betalingsautomater for våre kjære bomstasjoner grunnet dette. Dette ble jeg informert om i en malerbutikk da jeg tenkte å bruke dette i en annen sammenheng.laban skrev:Bruker Blå-Rens til vask av plater ,det er det samme som isopropanol ,meget bra resultal synes jeg da,anbefales ikke på gammle 78 shellack plater.Det er Arkus som fremstiller Blå-Rens ;D
Om man allikevel av en eller annen grunn har lyst å bruke ren sprit, så får man også ren ufarget isopropanol via Arcus, men da må man søke. Det har jeg gjort, og får inntil et visst antall liter i året av stoffet fra Arcus, men må erkjenne at jeg synes blåsprit er like greit.
Man blander det i 7 deler vann, og suger opp til det blir tørt. Grunnen til at det ikke brukes mer i betalingsautomater vet jeg ikke, men antar det har med å gjøre at enten 1) spriten er skadelig for noen av delene (gummi?) eller 2) man får ikke tørket det helt opp slik at residualer blir værende igjen.
Mvh Vidar P
Da snakker du om egne erfaringer og jeg om noe som jeg fikk servert i en malerbutikk, og da for rens for annet formål. Ja en kan saktens lure på hva som er i denne Zalo flasken da den funker i flere sammenheng, synes den reklamen med en dråpe er nok er kanskje litt overdrevet, men det er ikke store mengden en trenger for å gjøre nytte. Kanskje du skulle miste litt nattesøvn av dette, var det ikke tusenvis av plater du hadde vasket med blandingen din .Vidar P skrev:breakout; må erkjenne at jeg har brukt litt av begge deler av bekvemmelighetshensyn; det er ikke noen sikkerhetsrisiko med blåsprit, det er jo samme stoffet som ren isopropanol. Tilsetningene fordamper ikke fullstendig, det er det som er problemet. Men allikevel suges jo "alt" opp for vårt formål, og jeg har ikke merket noen forskjell i overflatestøy med blå eller blank isopropanol.
Kan aldri tenke meg at det evt bittelille som måtte bli igjen (tvilsomt om det er noe i det hele tatt om man ikke bruker elektronmikroskop) har noen form for betydning, relativt sett til alle andre slags forurensninger vinyl blir utsatt for så er det jo null og niks Jøje meg, vi tilsetter jo mer Zalo i blandingen enn blåguff; og hvor "renset" er egentlig vannet?
Mvh Vidar P
Jeg er nybegynner i dette rensegamet så jeg holder meg til OkkiNokki sin renseveske og destilert vann. Får se etterhvert om jeg tester ut noe andre magiske blandinger (ikke rettet mot din) ser at det florerer med forslag og personlige kokihop. Kan selv uten å ha detaljekunskaper i dette se at det er endel som driver med riski nybrottsarbeide på sine kjære vinylplater, men de om det..Vidar P skrev:Jo det er tusenvis av plater, de første for kanskje 15 år siden (husker ikke helt) De er like fine iallefall
Poenget med Zalo'en er kun at den skal bryte overflatespenninga når væsken legges på vinylen, slik at væsken skal bre seg mykt utover og ned i rillene, og ikke "klumpe" seg i sølepytter her og der. Det trengs ikke mye Zalo for å oppnå dette Andre bruker noen slags fotovæske og skryter av det, har ikke prøvd, men det er sikkert minst like lurt det også
Mvh Vidar P
Min erfaring er at isopropanolen hindrer vannet i å "klumpe" seg. Hvis jeg kun bruker VPI's konsentrerte rensevæske tilsatt renset vann, vil vannet klumpe seg (artig uttrykk det der Vidar, med vann som klumper seg ) på enkelte plater. Hvis jeg tilsetter 10-15 % isopropanol fordeler væsken seg perfekt utover plata....Vidar P skrev:Poenget med Zalo'en er kun at den skal bryte overflatespenninga når væsken legges på vinylen, slik at væsken skal bre seg mykt utover og ned i rillene, og ikke "klumpe" seg i sølepytter her og der. Det trengs ikke mye Zalo for å oppnå dette
Neida, ikke klumper i vannet. Heller det at væska har så høy overflatespenning at den ikke fordeler seg tynt utover, og akkumulerer seg i dammer her og der på overflata. Prøv å smør rent vann i et tynt lag utover vinylpata di, se hva som skjerlaban skrev:;D
Klumper i vannet?høres nesten ut som noe som skiller seg fra vann,fett eller voks noe muffens her ;D Kan være fett fra pressing av plata?
Laban i stadig isopropanolrus ;D ;D ;D
Heter det ikke å skvælpe??? ;DZomby_Woof skrev:Jeg regner med at flaska du får batterivannet i er ren nok.
Svælp ut batterivann for et par tre kroner, og etterfyll med isoprop og zalo. Det går så fint at..
Jernia har Isoprop. til kr 99,- / liter.R.E.S. skrev:Polet hadde ikke, og påstod de aldri hadde hatt heller.
På Apoteket var det derimot null problem. De hadde riktignok ikke slik på lager, men bestilte en liter med Isopropanol Prima til meg. Prisen var ikke avskrekkende med 139 kroner, og leveringsdatoen var enda bedre. I morgen.
Et lite spørsmål bare. Hva blander dere i, og bør det man blander i renses først (eksempelvis i mikrobølgeovnen)?
Roy
Takk for tipset, Hans. Da kan jeg kjøre innom Jernia om jeg går tom allerede i dag, og ikke orker å vente til i morgen.Audiomix skrev:Jernia har Isoprop. til kr 99,- / liter.R.E.S. skrev:Polet hadde ikke, og påstod de aldri hadde hatt heller.
På Apoteket var det derimot null problem. De hadde riktignok ikke slik på lager, men bestilte en liter med Isopropanol Prima til meg. Prisen var ikke avskrekkende med 139 kroner, og leveringsdatoen var enda bedre. I morgen.
Et lite spørsmål bare. Hva blander dere i, og bør det man blander i renses først (eksempelvis i mikrobølgeovnen)?
Roy
Blandeoppskrift for vinylvask står på etiketten
Vinyl er ikke nevnt, men det ER den oppskriften.
Bruk for all del ikke rødsprit.
Jeg har blandingen stående på plastkanner som er benyttet til vindusspylervæske.
Går med ca 7 liter til ultralydvask. Da kan jeg vaske MAAANGE plater og opp til 15-20 i slengen
Legg til Mega/Coop butikker ogR.E.S. skrev:Takk for tipset, Hans. Da kan jeg kjøre innom Jernia om jeg går tom allerede i dag, og ikke orker å vente til i morgen.Audiomix skrev:Jernia har Isoprop. til kr 99,- / liter.R.E.S. skrev:Polet hadde ikke, og påstod de aldri hadde hatt heller.
Roy
Blandeoppskrift for vinylvask står på etiketten
Vinyl er ikke nevnt, men det ER den oppskriften.
Bruk for all del ikke rødsprit.
Jeg har blandingen stående på plastkanner som er benyttet til vindusspylervæske.
Går med ca 7 liter til ultralydvask. Da kan jeg vaske MAAANGE plater og opp til 15-20 i slengen
Roy