Rensevæske og blanding...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Bærum
    Nå er Photo Flo på vei. Etter jeg bestilte så jeg at de hadde noe tilsvarende fra Tetenal som også hadde antistatisk virkning. Tror jeg heller ville valgt den hvis jeg hadde visst. Tetenal vekker gode minner fra tiden I mørkerommet. 8)
    Hvor bestilte du Photo Flo?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nå er Photo Flo på vei. Etter jeg bestilte så jeg at de hadde noe tilsvarende fra Tetenal som også hadde antistatisk virkning. Tror jeg heller ville valgt den hvis jeg hadde visst. Tetenal vekker gode minner fra tiden I mørkerommet. 8)
    Hvor bestilte du Photo Flo?
    Fordi jeg brukte linken tidligere i tråden. Så fikk jeg bekreftelse og så gikk jeg inn på produktgruppesiden. ;D Photo Flo er sikkert helt greit. Tetenal er ca dobbel så dyr per liter. Ikke sikkert den gir bedre resultat heller, men antistatisk og "anbefales" ville nok gjort at jeg valgte den I stedet.

Tetenal Mirasol Antistat 0,25 Liter (*) - Fotoimport AS

Siden: Diverse - Fotoimport AS

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.819
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du skal ha 1/8 isopropanol... :) - så det blir 0,6125 l....:cool: trur ikke absolutte mål er så viktig i denne sammenheng. Bør kanskje ikke være for mye spritz...

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.369
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt iso vann forhold 1 til 7 og en dråpe Zalo funker som fy.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.605
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ha 1/8 isopropanol... :) - så det blir 0,6125 l....:cool: trur ikke absolutte mål er så viktig i denne sammenheng. Bør kanskje ikke være for mye spritz...
    Jeg fjernet spørmålet så nå ser dette svaret helt rart ut...
    Spørmålet var hvor mye jeg må fjerne av fem liter batterivann for å erstatte det med isopropanol for å få fem liter renseveske. Svaret ser dere over (tommel opp)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hvis du beholder 4.4l av vannet og tilsetter 0.6 l sprit får du riktig forhold.
    Ikke kritisk dette.
    Vannet og ultralyden renser.
    Spriten løser eventuelt fett bedre enn vann.
    Og Zalo reduserer overflatespenningen slik at smuss faller ned på bunnen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.159
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Til dels riktig, men ikke helt:)

Vann (fra springen, destillert, renset osv) har særdeles begrenset/tilnærmet ingen rengjøringseffekt. Prøv å vaske opp m/kun vann, og dere skjønner. Vannets misjon er egentlig kun å være en "transportbærer" av et rensende/møkkløsende additiv (tilsetning).

Isopropanolen utgjør i denne sammenheng det rensende additiv - og gjør en tilfredsstillende, men ikke helt optimal jobb.
    Tilsetningen av Zalo, som på samme måte gjør en tilfredsstillende, men ikke optimal jobb, fungerer som en sk. Wetting Agent og bryter overflatespenningen i vannet.
    Mht ultralydvask gjør den det mulig for imploderingen og gå dypere ned i rillene samtidig som den bidrar til raskere avrenning av væsken når platen forlater væsken.

Zalo er effektivt mht å løse opp fett og et økt mengde Zalo i blandingen vill gitt bedre effekt i så måte. Ulempen er at Zalo ikke fordamper vekk slik Isopropanolen gjør, og det ville da nødvendiggjøre etterskylling(er) for å fjerne denne fra platene.

Det finnes ulike rensevæsker og additiver som vil fungere langt bedre enn Isopropanol og Zalo eller som ytterligere additiver i kombinasjon med disse. Ulempen er kombinasjon av tilgjengelighet og pris - og ikke minst kjenne til hvilke/hvordan osv.
    Tetenal og PhotoFlo er nevnt som erstatning til Zalo, og alt tilsier at de er bedre alternativer.

Enkelte av de ulike vinyl-rensevæsker som finnes på markedet har også vist seg å være effektive. Ulempen er prisen, og til dels tilgjengelighet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.819
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hensikten med Zalo, og også Photo-Flo som brukes i andre oppskrifter, er først og fremst å redusere overflatespenningen, slik at avrenningen blir mer effektiv. Spriten skal hjelpe til med å løse opp fett o.l. Det er vannmolekylenes bevegelse i badet som skal stå for den egentlige rengjøringen...
    Rense-/vaskeeffekten av en dråpe Zalo til 5-6 liter er mikroskopisk....

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Bryter ikke såpe ned overflatespenningen mellom vann og fett også? Sånn at det dannes en emulsjonslignende og tyntflytende blanding som siden kan fjernes lettere/renne av?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.819
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jo-absolutt, men jeg tror såpeinnholdet her blir såpass lite, at effekten på fett blir liten.... de fleste andre kjente oppskrifter oppgir også Photo-Flo som tilsats..

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.159
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Som jeg skrev i mitt innlegg #127 mht Zalo:
    Reklameteksten Zalo - en dråpe er nok er sterkt overdrevet.

Skulle Zalo har en rensende effekt i blandingen måtte andelen vært økt en god del, men da igjen med de nevnte utilsiktede konsekvenser. Den tilsettes kun som en alternativ Wetting Agent ("vannmykner" som bryter spenningen i vannet).
    PhotoFlo er kun en alternativ Wetting Agent, og har ingen rensende effekt i det hele tatt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn