Respons lanserer The Mechanical Grounding Rack

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Racket gir en reell lydforbedring som må høres.

    Designet for å lede vibrasjonsenergien ut av komponentene gjennom racket og til gulvet, og for å forhindre overføring av vibrasjonsenergi fra underlaget og opp til komponentene.

    Hver hylleplate er designet med en treramme av massivt hardt tre. Det er frest ned og limt inn en tolags plate med viskoelastisk dempesjikt mellom, som omdanner vibrasjonsenergi til varme, i trerammen. De to lagene i platen er av forskjellige materialer med forskjellig tetthet for optimal dempeeffekt. Hver hylleplate er boltet fast i de tre kraftige aluminiumbeina uten isolasjon/demping for optimal energioverføring. Tre bein er valgt for å unngå spenninger i TMG-Racket p.g.a. ujevnt underlag.

    Hele konstruksjonen hviler på tre stk. Spiral Groove Strange Attracors føtter som fungerer som mekaniske dioder. De leder energi ut, men ikke inn. Optimalt resultat oppnås ved også å bruke Strange Attractors føtter under apparatene i TMG-Racket. Strange Attractors føttene må da plasseres direkte mellom bunnplaten på apparatene og hylleplaten i TMG-Racket.

    Racket kan leveres i finishene svart/aluminium, og bøk/aluminium. Avbildet TMG-Rack er i bøk.
    Det leveres som standard i en høyde på 75cm, og det kan brukes opp til fire hyller på denne høyden. Hyllene kan festes med forskjellige avstander i forhold til hverandre.
    Pris for avbildet firehyllers TMG-Rack i bøk er 29500,-
    Lages på bestilling, leveringstid må påregnes.

    Andervik Audio
    post@andervikaudio.no
    Tlf: 92012111

    DSC02353_1000.jpg

    DSC02338_1000.jpg
    DSC02342mod_1000.jpg
    DSC02339mod_1000.jpg
    DSC02340mod_1000.jpg
    DSC02349_1000.jpg
    DSC02359_1000.jpg
    DSC02366_1000.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kommentarer

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Pent og sikkert bra, men for en avsindig pris!
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    944
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    10
    Mener man virkelig at et rack kan forbedre lyden ???? :confused: Den har jeg meget vanskelig for å tro på ...
    Det er mange som har vanskelig å tro på det. Ta kontakt med Andervik Audio og spør om du får lytter på forskjellen. Jeg kan garantere at du er hjertlig velkommen hos han. og at tvilen din får svar...;D PS husk å ha penger på bok ;). Jeg har alltid blitt blakk etter besøk der...HeHe;)
    Ville nok heller lagt 30 000 I andre ting I anlegget ....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja, prøv å handle noe tilsvarende hos Tannum i Oslo. Blir sikkert minst like dyrt. Luksus-produkter koster!
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Mener man virkelig at et rack kan forbedre lyden ???? :confused: Den har jeg meget vanskelig for å tro på ...
    Det er mange som har vanskelig å tro på det. Ta kontakt med Andervik Audio og spør om du får lytter på forskjellen. Jeg kan garantere at du er hjertlig velkommen hos han. og at tvilen din får svar...;D PS husk å ha penger på bok ;). Jeg har alltid blitt blakk etter besøk der...HeHe;)
    Ville nok heller lagt 30 000 I andre ting I anlegget ....
    Ja det er jeg helt enig med deg i Hb 52.
    Men vi som har drevet med dette i mangen år og brukt våres kroner i resten av annlegget opp gjennom... og mangen komponentere har gått inn og ut... Vi fintuner annleggene våres nå med sånne tweaks/nye komponenter.. Er man kommet i det stadiet i livet hvor hus og lån er innbetalt, samt at økonomien tilsier det, kan man vis en har lyst.. unne seg noe sånt som dette..;D

    Det er vel forsatt fritt i dette landet å bestemme hva man bruker pengene sine på... :rolleyes:
     

    Bebophifi12

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    377
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mener man virkelig at et rack kan forbedre lyden ???? :confused: Den har jeg meget vanskelig for å tro på ...
    Du må tro hva du vil, også på Julenissen. Men ett godt rack har mye å si for lyden i ett anlegg. Jo bedre anlegg = mer avslørende = jo større betydning har rack, ulike tweaks, strøm, akustikk (ikke minst!!). Å dempe/ drenere vibrasjoner bort fra komponentene er meget viktig og vil ha betydning for sluttresultatet.

    Vel, i den grad det finnes ett sluttresultat blant audiofile, men det er en annen diskusjon.

    JP
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Mener man virkelig at et rack kan forbedre lyden ???? :confused: Den har jeg meget vanskelig for å tro på ...
    Det kan ikke gjøre noe annet enn å få utstyret du har til å yte sitt beste under de beste forutsetninger. Ellers er det ingen hokus pokus involvert.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Dersom anlegget ditt spiller bra ved å sette det på pappmøbler fra Ikea så låter det nok bedre med dette racket! Ikke erfaring med highend møblement selv men avkobling i form av gode underlag, knotter, puter etc gjør noe med lyden! Synes ikke prisen er skremmende i det hele tatt, folk bruker lett samme summen på store felger/dekk til bilen og det forverrer gjerne bilens egenskaper. Dette er kvalitetssikring!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dersom anlegget ditt spiller bra ved å sette det på pappmøbler fra Ikea så låter det nok bedre med dette racket! Ikke erfaring med highend møblement selv men avkobling i form av gode underlag, knotter, puter etc gjør noe med lyden! Synes ikke prisen er skremmende i det hele tatt, folk bruker lett samme summen på store felger/dekk til bilen og det forverrer gjerne bilens egenskaper. Dette er kvalitetssikring!
    Hvorfor skulle det bli bedre? Fordi prisen er høyere?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nei, om du leser hvordan racket er bygd opp ift dempematrialer, avkobling etc så sier det seg selv at dette gjør en bedre jobb enn pappbord. Jeg har selv testet "lack-trikset" og joda det fungerer i og for seg men jeg opplever i hvertfall selv at (spesiellt) platespillere ikke har noe på lettvektsmøblement å gjøre. De gangene jeg har benyttet tungt møblement i kombinasjon med f.eks sorbothane underlag låter det klart bedre enn papp. Hadde en stund to stk 40mm skiferplater under flere platespillere jeg hadde og det i kombinasjon med seigt gummimateriale som knotter ble det helt kanon. En stund benyttet jeg et sandfylt Target-rack med egen avkoblet topplate og det var når den lette treplaten på toppen ble erstattet med stein og sorbothane over/under dette virkelig fungerte. Opplevde også forskjeller på å avdempe resten av elektronikken med diverse remedier.

    Uansett, dette racket er sikkert ikke interessant for møbel-DIY'ere som liker og forske på slike ting jeg nevner. Jeg ser for meg en kunde som vil ha en god løsning å sette utsyret sitt i/på og slippe å tenke på mer.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke henge platespilleren på veggen? Billigere og bedre.
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Jeg har spurgt hos Pass Labs om de mener deres forstærkere lyder bedre på et dyrt og fint rack eller platform. De siger, at den eneste fordel der er ved at bruge rack og sådan nogle ting, er at det er lettere at støvsuge omkring anlægget :-D. Så det kan i hvert fald ikke betale sig hvis du bruger Pass Labs.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.268
    Antall liker
    40.125
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har spurgt hos Pass Labs om de mener deres forstærkere lyder bedre på et dyrt og fint rack eller platform. De siger, at den eneste fordel der er ved at bruge rack og sådan nogle ting, er at det er lettere at støvsuge omkring anlægget :-D. Så det kan i hvert fald ikke betale sig hvis du bruger Pass Labs.
    Nettopp :)

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg har spurgt hos Pass Labs om de mener deres forstærkere lyder bedre på et dyrt og fint rack eller platform. De siger, at den eneste fordel der er ved at bruge rack og sådan nogle ting, er at det er lettere at støvsuge omkring anlægget :-D. Så det kan i hvert fald ikke betale sig hvis du bruger Pass Labs.
    Så når de siger hopp, så hopper du? ;) nej! spök til siden, hvorfor ikke bare teste litt selv og våge satse på det man selv foretrekker, rack eller ikke! er det bedre uten ett kostbart rack får man heller legge pengene på en dyr stövsuger, om man spiller med Pass :cool:

    mvh
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    717
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke noe produkt Pass Labs selger selv, og da ser de vel heller ingen grunn til å promotere dette. Så enkelt kan det være.

    Ellers så vil jeg ikke tro at Pass Labs forsterker er noe annerledes enn andre forsterkere når det gjelder dette temaet.

    Det blir som Musicus skriver, er du ikke ikke interessert så er det bare å la være å prøve. Du sparer jo penger på det.

    Men er du interessert i best mulig lydgjenngivelse, så vil man kanskje prøve å sette seg inn i hvordan vibrasjoner (horisontale, vertikale, eksterne, intern etc) påvirker elektronikken.
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Er vel ikke noe produkt Pass Labs selger selv, og da ser de vel heller ingen grunn til å promotere dette. Så enkelt kan det være.

    Ellers så vil jeg ikke tro at Pass Labs forsterker er noe annerledes enn andre forsterkere når det gjelder dette temaet.

    Det blir som Musicus skriver, er du ikke ikke interessert så er det bare å la være å prøve. Du sparer jo penger på det.

    Men er du interessert i best mulig lydgjenngivelse, så vil man kanskje prøve å sette seg inn i hvordan vibrasjoner (horisontale, vertikale, eksterne, intern etc) påvirker elektronikken.
    Så det mener du ikke Pass Labs har gjort?

    Jeg kan heller ikke på nogen måde høre forskel på min Audia Flight FL 100, om den står på et rack, en 22 mm mdf platform eller et bord fra Ikea.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mener man virkelig at et rack kan forbedre lyden ???? :confused: Den har jeg meget vanskelig for å tro på ...
    Det er ihvertfall min erfaring at enkelte komponenter låter hørbart bedre på vibrasjonsdempende underlag eller i et vibrasjonsdempende rack. Så jeg bygde mitt eget, se signaturtråden.

    Dette racket fra Respons virker sikkert også helt utmerket, men jeg skulle ønske at man sluttet å snakke om "mekaniske dioder" og lignende. Newtons lover tilsier at kraften fra racket ned i gulvet må være eksakt den samme som kraften fra gulvet og opp i racket. Det beste man kan få til er å omdanne vibrasjoner til varme i et viskoelastisk dempemateriale, men det gir samme demping i begge retninger. Det er også hva dette racket gjør. En "mekanisk diode" som bare leder vibrasjoner en vei eksisterer ikke.

    Mekaniske dioder som kun tillater rotasjon i en retning finnes riktignok, men de er hva vi vanligvis kaller en skralle.

    979-TCI Mechanical Diode 640 (1).jpg


    Auto Press Releases - TCI Automotive - TCI® Mechanical Diode For Race Torque Converters
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke henge platespilleren på veggen? Billigere og bedre.

    Ikke alltid det fungerer møbleringsmessig. Ikke alle platespillere som trives på vegg heller har jeg lest, uten å forstå helt hvorfor.
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Pent rack,,,,men til den prisen hadde jeg kjøpt et Finite Elemente rack på bruktbørsen.

    Takk for opplysningen. Hvorfor?
    Flottere,kulere,penere,så er det i tilegg mange tester i mange forskjellige blader/magasiner i mange forskjellige land som har mye positivt og fortelle oss som er ute etter et Hi-Fi rack som `Virker`....Er en heldig så kan en muligens komme over et brukt til en lavere pris enn det annonsøren på dette Fine racket reklamerer for...
    Nu har jeg haft Finite Elemente Pagode rack og det er virkelig ikke vær at sætte sit udstyr på.
    Før jeg fik Finite der stod min effekt på gulvet på en MDF plade og min cdafspiller stod på en væghylde af MDF og med min pre direkte oven på. Da jeg så endelig fik det Finite Elemente rack som jeg selv havde drømt om, blev lyden virkelig nedgraderet. Så det blev solgt igen meget kort tid efter.

    Derudover så er byggekvaliteten ikke synderlig god, det almindelige pagode kan ikke bære ret meget (max 25kg) og så er det totalt laller og står og vakler.

    Men drøm du endelig om det, køb det og så sælg det igen ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel Nelson Pass en av de få anerkjente designere som stort sett kler av hele gadget-industrien, om enn i diskret ordelag, - les gjerne artiklene hans, de osm ikke har gjort det. Dette i motsetning til feks John Curl som selv promoterer alskens dilldall for egen markerings skyld, - Jack Bybees humbugs inkludert.
    Men for all del - dersom noen blir lykkeligere av et rack til 30 spøkelser, så gjerne for meg.......
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvorfor ikke henge platespilleren på veggen? Billigere og bedre.

    Ikke alltid det fungerer møbleringsmessig. Ikke alle platespillere som trives på vegg heller har jeg lest, uten å forstå helt hvorfor.
    Fordi vegger som regel er mykere enn gulv, så vibrerer de mer. En dårligere løsning enn på gulvet altså. Men nøkkelen er avkobling, så mye og så myk som mulig.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.777
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har købt fødder der leder vibrationer væk og det giver en bedre lyd. Meget bedre. Hvis det rack gør det samme, vil det vel også give en bedre lyd.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener ikke en 68mm lettvegg som nok kan være "myk". Jeg har montert vegghyllen på en bærevegg av liggende plank, og den er vesentlig stivere enn noe annet, i hvert fall i mitt hus.
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Jeg har købt fødder der leder vibrationer væk og det giver en bedre lyd. Meget bedre. Hvis det rack gør det samme, vil det vel også give en bedre lyd.
    Jeg har bare købt apparater, der spiller som de skal skal fra producenten
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Mener man virkelig at et rack kan forbedre lyden ???? :confused: Den har jeg meget vanskelig for å tro på ...
    Det er ihvertfall min erfaring at enkelte komponenter låter hørbart bedre på vibrasjonsdempende underlag eller i et vibrasjonsdempende rack. Så jeg bygde mitt eget, se signaturtråden.

    Dette racket fra Respons virker sikkert også helt utmerket, men jeg skulle ønske at man sluttet å snakke om "mekaniske dioder" og lignende. Newtons lover tilsier at kraften fra racket ned i gulvet må være eksakt den samme som kraften fra gulvet og opp i racket. Det beste man kan få til er å omdanne vibrasjoner til varme i et viskoelastisk dempemateriale, men det gir samme demping i begge retninger. Det er også hva dette racket gjør. En "mekanisk diode" som bare leder vibrasjoner en vei eksisterer ikke.

    Mekaniske dioder som kun tillater rotasjon i en retning finnes riktignok, men de er hva vi vanligvis kaller en skralle.

    Vis vedlegget 346958

    Auto Press Releases - TCI Automotive - TCI® Mechanical Diode For Race Torque Converters

    Uansett hvilken vei de leder vibrasjonene virker disse som F.. ;)

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke på det, men reklamen for de føttene sier ingen ting om at de skal være noenslags "mekaniske dioder", bare at de demper vibrasjoner.

    Strange Attractors address wide-band vibrational energy that adversely affects audio components. The energy, whether random or chaotic, transfers at high-speed into the Strange Attractor where, through carefully shaped aluminum and graphite, it refracts, dissipates, and reflects off a sequence of boundaries. This puts the vibrational energy into a cycle of decreasing amplitude and rotating phase ultimately transforming it to heat. The sonic effect of the Strange Attractors is a startling reduction in the noise floor, which accrues to greater dynamics, a larger and better-defined soundstage, and a musical ease to the performance that is both relaxing and exciting.
    Spiral Groove Universal Isolation Feet
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    =HCS;2143242]Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.[/QUOTE]


    Han bruker noe under racet da.. Hvet ikke hva du vil kalle disse...;)

    image.jpg
    image.jpg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.
    Han har gått bort fra myk avkobling.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.
    Han har gått bort fra myk avkobling.
    Synd ifht pris, SD føtter hadde en sympatisk pris. I motsetning til mye annet innen denne hobbyen. Regner med at han synes disse nye lyder bedre. Personlig synes jeg ikke de var pene å se på sammen med racket. Ser ettermontert ut, med manglende helhet estetisk ifht resten.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.
    Han har gått bort fra myk avkobling.
    Synd ifht pris, SD føtter hadde en sympatisk pris. I motsetning til mye annet innen denne hobbyen. Regner med at han synes disse nye lyder bedre. Personlig synes jeg ikke de var pene å se på sammen med racket. Ser ettermontert ut, med manglende helhet estetisk ifht resten.
    Jeg synest det er synd at du i det heletatt legger inn noe her i denne tråden, uten å finne ut mer om racket. Før du legger ut noe. Jeg synest personlig du er ute etter å skrive nedlatende om racket. Men av sympati for deg kan jeg innfomere at føttene skal være under racet og ikke oppå;),da vil du ikke se dem. Vis du ikke er en av dem som ligger gå gulvet å lytter på musikk da...;D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.
    Han har gått bort fra myk avkobling.
    Synd ifht pris, SD føtter hadde en sympatisk pris. I motsetning til mye annet innen denne hobbyen. Regner med at han synes disse nye lyder bedre. Personlig synes jeg ikke de var pene å se på sammen med racket. Ser ettermontert ut, med manglende helhet estetisk ifht resten.
    Han melder han opplever Spiral Groove som meget gode ja. De er dyre så jeg har ikke prøvd dem selv.
    Må si Reidar er en meget hyggelig og kundevennlig mann innen bransjen. Enestående rask og god oppfølging og support.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har aldri prøvd noe av det som her diskuteres. Derimot fatter jeg ikke at ingen kontakt med underlaget er bedre enn kontakt med div. gummidingser. Og hvor ingen kontakt til underlaget enkelt kan foregå via små luft-fylte sykkelslanger. Som mange benytter og hevder hjelper utmerket. Vel, ingen prestisje med en sånn slange, ei heller stor fortjeneste for selger, men sportsbutikken er sikkert fornøyd med salg av et visst antall slanger til hi-fi folket.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mener man virkelig at et rack kan forbedre lyden ???? :confused: Den har jeg meget vanskelig for å tro på ...
    Det er ihvertfall min erfaring at enkelte komponenter låter hørbart bedre på vibrasjonsdempende underlag eller i et vibrasjonsdempende rack. Så jeg bygde mitt eget, se signaturtråden.

    Dette racket fra Respons virker sikkert også helt utmerket, men jeg skulle ønske at man sluttet å snakke om "mekaniske dioder" og lignende. Newtons lover tilsier at kraften fra racket ned i gulvet må være eksakt den samme som kraften fra gulvet og opp i racket. Det beste man kan få til er å omdanne vibrasjoner til varme i et viskoelastisk dempemateriale, men det gir samme demping i begge retninger. Det er også hva dette racket gjør. En "mekanisk diode" som bare leder vibrasjoner en vei eksisterer ikke.

    Mekaniske dioder som kun tillater rotasjon i en retning finnes riktignok, men de er hva vi vanligvis kaller en skralle.

    Vis vedlegget 346958

    Auto Press Releases - TCI Automotive - TCI® Mechanical Diode For Race Torque Converters
    Hmmm... Jeg har altså en mekanisk diode i bakhjulet på sykkelen min. :) Jaja. Det var enten det eller tømmerhoggerskjegg.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Hvorfor ikke henge platespilleren på veggen? Billigere og bedre.

    Ikke alltid det fungerer møbleringsmessig. Ikke alle platespillere som trives på vegg heller har jeg lest, uten å forstå helt hvorfor.
    Fordi vegger som regel er mykere enn gulv, så vibrerer de mer. En dårligere løsning enn på gulvet altså. Men nøkkelen er avkobling, så mye og så myk som mulig.
    Jeg mener ikke en 68mm lettvegg som nok kan være "myk". Jeg har montert vegghyllen på en bærevegg av liggende plank, og den er vesentlig stivere enn noe annet, i hvert fall i mitt hus.
    Spørsmålet du stilte var generelt om vegger, og svaret du fikk var generelt om vegger. Hvordan din vegg ser ut kan man jo ikke vite noe om, ihvertfall ikke før du forteller om det ... :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.
    Han har gått bort fra myk avkobling.
    Synd ifht pris, SD føtter hadde en sympatisk pris. I motsetning til mye annet innen denne hobbyen. Regner med at han synes disse nye lyder bedre. Personlig synes jeg ikke de var pene å se på sammen med racket. Ser ettermontert ut, med manglende helhet estetisk ifht resten.
    Jeg synest det er synd at du i det heletatt legger inn noe her i denne tråden, uten å finne ut mer om racket. Før du legger ut noe. Jeg synest personlig du er ute etter å skrive nedlatende om racket. Men av sympati for deg kan jeg innfomere at føttene skal være under racet og ikke oppå;),da vil du ikke se dem. Vis du ikke er en av dem som ligger gå gulvet å lytter på musikk da...;D
    Å gå på person er et gammelt triks geiren. Trenger ikke din sympati. Sålangt har jeg holdt Reidar sine kreasjoner som gode ting i sin sjanger. Skal du si noe om at meg, ta det på pm, eller hold kjeft.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart at det ikke brukes SD føtter under racket? Konstruktør bruker de under sine høyttalere. Synes uansett, for egen del, at det er fint at det er flere produkter å velge i mellom. Å være passiv-aggresiv ifht noen usle tweaks er umodent. På tross av at racket koster.
    Han har gått bort fra myk avkobling.
    Synd ifht pris, SD føtter hadde en sympatisk pris. I motsetning til mye annet innen denne hobbyen. Regner med at han synes disse nye lyder bedre. Personlig synes jeg ikke de var pene å se på sammen med racket. Ser ettermontert ut, med manglende helhet estetisk ifht resten.
    Han melder han opplever Spiral Groove som meget gode ja. De er dyre så jeg har ikke prøvd dem selv.
    Må si Reidar er en meget hyggelig og kundevennlig mann innen bransjen. Enestående rask og god oppfølging og support.
    Enig i det du skriver om Reidar.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Synd ifht pris, SD føtter hadde en sympatisk pris. I motsetning til mye annet innen denne hobbyen. Regner med at han synes disse nye lyder bedre. Personlig synes jeg ikke de var pene å se på sammen med racket. Ser ettermontert ut, med manglende helhet estetisk ifht resten.
    Jeg synest det er synd at du i det heletatt legger inn noe her i denne tråden, uten å finne ut mer om racket. Før du legger ut noe. Jeg synest personlig du er ute etter å skrive nedlatende om racket. Men av sympati for deg kan jeg innfomere at føttene skal være under racet og ikke oppå;),da vil du ikke se dem. Vis du ikke er en av dem som ligger gå gulvet å lytter på musikk da...;D
    Å gå på person er et gammelt triks geiren. Trenger ikke din sympati. Sålangt har jeg holdt Reidar sine kreasjoner som gode ting i sin sjanger. Skal du si noe om at meg, ta det på pm, eller hold kjeft.
    Jeg skal ta til meg at det er et gammelt triks å gå på person. Det er vel et enda eldre triks å skrive nedlatende om et produkt som en leveradør prøver å få ut på markede. Vis du leser gjennom hva du har skrevet i denne tråden, har jeg brukt nøyaktig samme ord som er skrevet i dine innlegg. Er det noen som burde holde kjeft er det vel ikke meg...;) Beklager vis du følte det som personangrep!
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Tviler ikke på det, men reklamen for de føttene sier ingen ting om at de skal være noenslags "mekaniske dioder", bare at de demper vibrasjoner.

    Strange Attractors address wide-band vibrational energy that adversely affects audio components. The energy, whether random or chaotic, transfers at high-speed into the Strange Attractor where, through carefully shaped aluminum and graphite, it refracts, dissipates, and reflects off a sequence of boundaries. This puts the vibrational energy into a cycle of decreasing amplitude and rotating phase ultimately transforming it to heat. The sonic effect of the Strange Attractors is a startling reduction in the noise floor, which accrues to greater dynamics, a larger and better-defined soundstage, and a musical ease to the performance that is both relaxing and exciting.
    Spiral Groove Universal Isolation Feet



    http://www.andervikaudio.no/images/Andreprod/Strange Attractors/Advanced Vibration Control.pdf
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Racket er fint, for de som liker den type design, og prisen er grei, når man sammenligner med prisen på annet designer "stuff"..... smaken er som baken... hovedpoenget er vel at dette egentlig er en designergreie pakket inn i tvilsom teori, so what?? Intet er nytt under kjolen.....
    Mhp disse "mekaniske diodene" som HiEnd bransjen er så opptatt av, så er det jo besynderlig at ikke disse også er oppdaget der hvor vibrasjonsdemping virkelig betyr noe, som i maskinbransjen..... samtidig vil jeg tro at vanlige maskinsko og vibrasjonsdempere vil gjøre en minst like god jobb, til en brøkdel av prisen. De ser selvfølgelig ikke like coole ut, og kan ikke knyttes til en masse obskur teori ,- de vil bare gjøre jobben......... om vibrasjondemping forandrer eller forbedrer lyden fra en forsterker, er vel atskillig mer tvilsomt, - mildt sagt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Andervik Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
347
Link til alle artikler
88
Andervik Audio sine annonser
Bransjenyheter
The best class D amplifier I`ve heard. Mola Mola`s Perca amplifier is a total charmer

The best class D amplifier I`ve heard. Mola Mola`s Perca amplifier is a total charmer

  • 2
Move over class A and A/B. This Mola Mola class D amp is a knockout. Dette er Audiophiliac og Steve Guttenbergs punchline etter å ha testet Mola Mola Perca forsterkeren. Du kan se hele youtube...
Fortsett
Bransjenyheter
En teknologisk triumf. At Perca koster under 100 000 kroner er nesten utrolig. Lyd & Bilde

En teknologisk triumf. At Perca koster under 100 000 kroner er nesten utrolig. Lyd & Bilde

  • 6
Konklusjon: Mola Mola Perca er noe av det åpneste, mest vellydende du noensinne vil høre blant effektforsterkere. At Perca koster under 100 000 kroner er nesten utrolig. Lyd & Bilde har testet...
Fortsett
Bransjenyheter
"DIAMOND AWARD for unparalleled excellence" skriver Audiokey Reviews om Mola Mola Kula integrert

"DIAMOND AWARD for unparalleled excellence" skriver Audiokey Reviews om Mola Mola Kula integrert

  • 1
The Mola Mola Kula integrated amplifier is, to our ears, a state of the art in one box amplification solution. The rich midrange, the perfectly articulated and controlled bass, along with the...
Fortsett
Bransjenyheter
Velkommen til prøvelytting av Respons Jussi nå og i hele påsken

Velkommen til prøvelytting av Respons Jussi nå og i hele påsken

  • 0
Respons og Reidar Perssons nyeste design Jussi er igjen på lager og tilgjengelig for prøvlytting nå og i hele påsken inkludert helligdagene. Ta gjerne kontakt for å avtale prøvelytting eller bare...
Fortsett
Bransjenyheter
Mola Mola Perca effektforsterker får strålende omtale av Dean Waters i Positive Feedback sin helt ferske test

Mola Mola Perca effektforsterker får strålende omtale av Dean Waters i Positive Feedback sin helt ferske test

  • 3
To say that I'd never heard a class D sound so pure would be an understatement. I can't recall having heard any amplifier sound this pure and, more importantly, musical. Les hele testen her: Perca...
Fortsett
Bransjenyheter
Mola Mola Lupe riaa testet i Stereophile

Mola Mola Lupe riaa testet i Stereophile

  • 0
Strålende omtale av Lupe i siste Stereophile: At $9850, its price is high, but the Lupe delivers performance that matches up well with even more costly alternatives. The versatility it offers is...
Fortsett
Topp Bunn