Respons Grand LE 2004
Jag vill ansluta mig som Responsägare till denna tråd.
Har nyss bytt ut mina Respons Grand Artist MK2 till dessa.
Jag har köpt dom förra helgen i Norge och uppgraderat dom till sista utgåva med nytt filter och byrilliumdiskant. Högtalarna var redan uppgraderad med nytt baselement 2008 och då också filter.
Skillnaden dessa emellan är stor framförallt i diskanten som sprider ljudet jämt i alla led vilket inte ringradiatorn gör. Hela ljudbilden är så bra och harmonisk att man lätt sitter och höjer ljudvolymen hela tiden och njuter fullt ut.
Ni som har äldre högtalare, uppgradera dessa omedelbart!
Mycket prisvärt!
Reidar monterade dit fästhylsor för mina
strange attractors fötter i två olika mönster så att jag själv kan välja tre eller fyra beroende på underlag. Vid fyra stycken är det mycket viktigt att justera dessa så att alla tar i underlaget lika mycket. Vid tre så blir det alltid rätt. Högtalarna drivs av en anläggning helt bestående av delar från Copland. Två slutsteg CTA520 bryggkopplade (låter mycket bättre) mot ett försteg CVA 306. Detta har utbytta rör till NOS Siemens vilket låter otroligt mycket bättre än originalrören! Har då också en CD-spelare CDA 823 samt en Musicstreamer som ljudkälla till dessa. Har även en Digital room correction DRC 205 inkopplad på Tapeloopen.
Strömfilter två stycken Nordost Thor matar hela anläggningen.
Bild på hela anläggningen
Copland för hela slanten
Respons Grand LE
Sista utgåvan av filter anpassat för denna låda och byrilliumdiskanten
Jag måste också ge er tipset att sätta in paneler bakom högtalarna. Det gör otroligt mycket i rätt (fel) rum.
Antingen gör ni som jag och bygger dom själva eller så finns det otroligt många olika fabrikat där ute som också gör jobbet.
När ni väl testat så finns det ingen återvändo. Sätt på något fint tyg som ni låter frun välja så att hon blir delaktig i beslutet....