Mulig spørsmål rundt speakon koblingen kom dårlig frem. Har kontroll på pluggen mot forsterker. Men har ikke kontroll på hvordan jeg skal koble kablene ut fra subbene (8 stk pr side) til speakon kontakt der kabelens plugg skal inn. Altså boksen jeg mest sannsynlig må lage på baksiden av hvert tårn.
slik ville jeg gjort det.
1 stk neutrik nlt4mp bag i hver sub.
Neutrik NLT4MP-BAG / Speakon / Kontakter for panel / Kabler og kontakter / SpeakOn - Vi rocker ved prisene
denne er i metall, dønn solid og tett, noe som er viktig i lukkede subber. det er 4-pol, men du kommer bare til å bruke to av dem. grunnen til at jeg anbefaler den er pga byggekvalitet. det finnes også en pakning til denne som er kurrant. de har ikke pakningene inne hos speakon.no, men de har god kundeservice og kan kanskje skaffe til deg.
siden du skal koble dem sammen i serie og parallell, så hadde jeg laget en egen koblingsboks i abs-plast. man får kjøpt billige bokser på ebay, så borrer du bare hull, setter inn litt mindre pimpede kontakter som er billigere.
så da kjører du f.eks. to koblingsbokser, en per side, med input for hver av subbene, og så outputs igjen hvor de er ferdig koblet i serie og parallell. så fyller du bare litt sand oppi, så de veier litt og holder seg der de skal.
her hadde jeg ikke giddet å legge like mye i kontaktene. hadde brukt mange neutrik nl4mp, også denne er 4-polet, men du kommer mest sannsynlig bare til å bruke to poler. de koster 5 kr mer enn 2-polversjonen, så jeg hadde bare kjøpt 4-pol i tilfellet behovet skulle oppstå.
Neutrik NL4MP / Speakon / Kontakter for panel / Kabler og kontakter / SpeakOn - Vi rocker ved prisene
for kabling hadde jeg bare brukt nl2fx den er 2-polet,
Neutrik NL2FX - 2-polet speakon-plugg / Speakon / Kontakter for kabel / Kabler og kontakter / SpeakOn - Vi rocker ved prisene ... du kan også kjøre nl4fx, som er 4-pol-varianten, men du kommer neppe til å bruke det, siden du sikkert bruker amper som forutsetter 2-polet interface.
en kjekk kontakt, er den vinklede speakon nl4frx, jeg bruker disse der jeg ønsker tett plassering mot vegg.
Neutrik NL4FRX / Speakon / Kontakter for kabel / Kabler og kontakter / SpeakOn - Vi rocker ved prisene
kabelkontaktene har stjerneskruer for montering av kabel, mens panelkontaktene bruker krympeterminaler. krympeterminalen på de solide jeg foreslo til subbene er standard, men på de du evt. setter i koblingsboksen, brukes mindre. jeg hadde imidlertid bare loddet dem.
---
speakon.no er den billigste leverandøren jeg har funnet av neutrik. det finnes billigalternativer på ebay, men de jeg har testet suger balle.