Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvilke type filter er det antimode bruker? FIR-IIR eller kanskje begge? Layout på screen ser ganske lik ut som den som er i paradigm. PBK.
    Hakke peiling... Kanskje det står i manualen. Men den fungerer.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Typisk. Når man bestemmer seg for å kalibrere inn subbene. Så skal naboen ut med plenklipperen. Får vel bare vente.

Blir å hente kinoampen idag, så jeg får vel henge opp de høyttalerene jeg har stående.

Menst jeg venter på at naboen blir ferdig.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    -15-10?? Er ikke referanse volum-20?? -15 hos meg er sviin høyt.. Og huset rives. :p
    0,0db er ref.volum. Dette er hva tiltenkt volum for avspilling er av de som har mixet filmen. Det er dermed ikke sagt at det passer for alle.

Etter dette er det mange hensyn og kompromisser som må taes som; Effekt, støy, forvrenging i samspill med høytalere. størrelse på rom og akustikken og sist men ikke minst nok subwoofere som gir mulighet for ref.volum over lfe med minst mulig forvrenging. Selv har jeg kalibrert mot ref.volum og har ingen problemer å se film ned mot -5db fra ref. Det er høyt i peakene men oppleves ikke ubehagelig på noen måte. Rommet mitt er 21m2 og er en dedikert kino som er akustikkbehandlet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det som Authentic sa...
    Mener 0 var referanse nivå.

Uansett så høyt klarer jeg ikke.

På vei til å hente kino ampen nå. Tror den skal holde i lange baner for mitt bruk. Blir spennende med MCACC igjen. Etter å ha Hatt Audessy en stund.

Åja den antimodeem jeg fikk for noen dager siden ser ut til å ha dævva. Har fått noen tips fra Dspeaker som skal prøves. Fikk svar på epost etter 6min.

Svært bra. Håper jeg får liv i den igjen.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.404
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Klipsch b3 spiller veldi stort for størrelsen.. Hadde de i en stue på 40kv med vincent forsterker.. En kompis brukte en halvtime på å jakte etter sub når vi så film :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er nok de B3 som er riktig i forhold til lommeboka. Og siden jeg har et par Klipsch fra før så blir vel ikke forskjellene skrekkelig stor på de.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Håper på å finne tid i helgen til å koble opp det Pioneer monsteret. Langt større enn jeg tenkte. Men har jo en del sterobenker stående i garasjen. Regner med at det Soundstyle racket har nok opning til Pioneeren.

Noen som har hørt JBL sine pro utgaver som feks 8340 og 8340A? Ser stadig vekk de til salgs på brukten rundt om kring.

Noen inntrykk på hva som kan forventes med slike?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    -15-10?? Er ikke referanse volum-20?? -15 hos meg er sviin høyt.. Og huset rives. :p
    0,0db er ref.volum. Dette er hva tiltenkt volum for avspilling er av de som har mixet filmen. Det er dermed ikke sagt at det passer for alle.

Etter dette er det mange hensyn og kompromisser som må taes som; Effekt, støy, forvrenging i samspill med høytalere. størrelse på rom og akustikken og sist men ikke minst nok subwoofere som gir mulighet for ref.volum over lfe med minst mulig forvrenging. Selv har jeg kalibrert mot ref.volum og har ingen problemer å se film ned mot -5db fra ref. Det er høyt i peakene men oppleves ikke ubehagelig på noen måte. Rommet mitt er 21m2 og er en dedikert kino som er akustikkbehandlet.
    Referansevolum kan vel ikke måles i volumkontrollen på forsterkere? Det blir jo vanvidd med sensitive høyttalere. Referansevolum må da vel måles i Db på gitt avstand med gitt signal?

Jeg vil tro at 0,0db er punktet hvor forsterkeren slipper gjennom linjesignalet uten hverken demping eller forsterkning.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9

Referansevolum kan vel ikke måles i volumkontrollen på forsterkere? Det blir jo vanvidd med sensitive høyttalere. Referansevolum må da vel måles i Db på gitt avstand med gitt signal?

Jeg vil tro at 0,0db er punktet hvor forsterkeren slipper gjennom linjesignalet uten hverken demping eller forsterkning.
    Var derfor jeg mente at -20 normalt sett var referanse volum... da det virker ut som at det er her målinger og romkorrigeringer legger seg på ca 80db, og justerer kanalene etter det. Men samme det egentlig, spiller så høyt/lavt man føler for.. men jeg tenker bare at hvis 0.0 er ref volum... da snakker dem veldig høyt på filmen for min del :p. Om rommet er større eller mindre har vel lite betydning, da det ser ut som at det fortsatt brukes -20 som referanse for å oppnå 80db pr kanal?!

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund

Referanse er oppgitt som db og ikke via volumkontrollen.
    Men standard såvidt meg bekjent er at -20 skal kalibreres opp til 85db som da gir riktig referanse på 105db (115DB på lfe) på MV0

Ikke noe problem å gjøre det annerledes mtp master volum.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.142
    Torget vurderinger
    2

Jo i grunn så kan det det. Hjemmekino receiverene balanserer jo hver kanal opp mot hverandre og opp mot en refereanse , så teoretisk så skal MV - 20 være like høyt hos alle uansett rom og ht. Men det er nok ikke helt sånn i praksis :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og så kan man jo flytte referanse nivåer. Si at alle høyttalerene er ferdig justert. Og den med minst avvik fra 0 er -4. Flytter man da alle høyttalerene etter den med lavest avvik. Dvs legger til 4 db så vil jo referanse volum være -4 ikke 0.

Svært få anlegg Klarer referanse nivå i bassen. LFE er jo som kjent 10Bd hot...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk henta fjernkontroll idag, glemte det igår. Så da skulle alt være på plass om jeg får ånden over meg til å koble og kjøre romkalibrering med Pioneer.

Akkurat nå er livet hærlig men en kald en i glasset. Godt og varmt på terrassen og fri imorgen...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått bytta hifibenk nå og koblet opp. HT bypass fungerer på Sim.

Har fått lyttet litt til musikk med Pioneer som pre og dac. Låter faktisk ikke ille. Heldigvis så er Sim bedre...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Men slitet med å spille av Bluray fra pc. Noen som har tips om hvordan sette dette opp?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får to feilmeldinger.
    DSC_0219.jpg

DSC_0217.jpg

Har Jriver 20 og har også VLC player

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kan det være at disse er avhengig av power dvd sine dll filer kanskje??

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Power dvd anbefales iallefall som plateavspiller. Funker så si flawless, med anydvd er det en "killer" ;) for under 1000kr er du i boks :D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe Da bruker jeg heller PlayStation som avspiller. Som også er tilkoblet her til spilling.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    By the way. Noen som har testa både PlayStation 3 og 4 mot hverandre som bluray avspiller? Noen grunn til å kjøpe 4 pga av dette?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror neste gen. xbox spiller 4K plater, hvorfor ikke vente til den kommer?
    Så får du i pose og sekk.
    Mulig jeg tar feil. Har ikke peil på konsoller og denslags.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ps3 sin blurayspiller er faktisk ikke så ille. Selv synes jeg den originale ps3'en min har et bedre bluraybilde enn ps4'en min. Ingen grunn til å kjøpe 4 av den grunn.. Jriver har dog MadVR red october og har et bedre bilde enn begge de konsollene
    Da ville jeg ventet til next gen tror jeg, ettersom de antagelig får støtte for 4k plater.
    Dersom du ikke spiller selvsagt.

Ang feilmeldinga så tror jeg du mangler dtsdecoderdll.dll filen som du får fra f.eks TotalmediaTheatre eller Powerdvd. Har den fila liggende, så jeg kan prøve å legge den inn hos deg via teamviewer senere i dag dersom du vil. Bare bruk playstation i mellomtiden.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    PS 4.5 kommer nå som de nye brillen lanseres, skal også ta 4k spill

edit: kommer ikke til å hete ps 4.5 men den skal ha et annet serienummer enn utgavene til nå

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok til å bruke PS3 til jeg får fjernhjelp.

Ble dessverre ikke tid til noe på hifirommet i helga. Fikk kun koblet opp Pioneer og Sim sin HTbypass. Som fungerte gull. Håper på noe mer tid denne uka. Må skaffe meg et lerret. Men det kryr ikke av nedtrekk typer i riktig størrelse. Masse ramme lerret da, men går for noe som blir borte når det ikke brukes.

Blir nok et fra avshop.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dårlig vær for å være ute i idag. Håper på det samme imorgen. Har noen timer ledig. Så om drittværet holder seg så burde jeg få koblet opp resterende høyttalere. Slik at man får testa hvor ille dette er. Før man evnt går for noen nye brukte

Vurderer som nevnt tidligere Klipsch B3 eller JBL pro serie med 10 tommere i.

Har 4 stk på hand. Som jeg vurderer.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått koblet opp 5.1 nå. Og kjørt en runde med MCACC. Det som er litt merkelig er at den ber meg ikke om å flytte mic. Husker ikke om det var slik med den gamle lx50 jeg hadde.

Har notert meg audessy innstillinger fra av8801. Riktig nok med andre høyttalere ( RF7) og MCACC setter ganske like avstander ol. Men delefrekvens setter den ulikt. Den leser alle tilkoblet høyttalere inkl LYRR som små og vil ha deling på 80hz på alle høyttalerene. Mulig det er mer output der nede med RF7. Husker audessy ville dele på 40.

Må kjøre en ny runde da jeg glemte å sette riktig preset på Crown.

Blir spennende å høre hvordan dette låter etterhvert...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Låter slett ikke verst dette. Med Pioneer som pre på Simaudio. En god porsjon partypukkel og MCACC satt subbene noe høyt etter min smak. Men man kan absolutt kose seg med musikk. God bredde og dybde. En anelse lukket i forhold til kun Simaudio. Og lyden virker litt mer sirup. Tyngre. feitere på en måte.

MCACC prøver å rette på dippen jeg har mellom 230-350hz som måles men ikke høres. Så den tar jeg bare bort.

Må vel skaffe tak i en målemik og få satt ting skikkelig. Kjører med en filmpreset og en musikk preset på Crown tenker jeg. Litt mer guffe på film pleier å være morro.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spørsmål til dere som har hatt Pioneer sc lx serien.

Ved kalibrering så har jeg muligheten til å kalibrere etter frekvens alle kanaler, frekvens etter front, men så er det et valg som er kalibrering etter phase.... Den har jeg ikke vert borti før. Noen som vet eller kan tippe på hva den gjør/er.

Har en preset med frekvens og en med phase. Phase trøkker noe sinnsykt mer. Men låter generelt dårligere. I vertfall på musikk..

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.142
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål til dere som har hatt Pioneer sc lx serien.

Ved kalibrering så har jeg muligheten til å kalibrere etter frekvens alle kanaler, frekvens etter front, men så er det et valg som er kalibrering etter phase.... Den har jeg ikke vert borti før. Noen som vet eller kan tippe på hva den gjør/er.

Har en preset med frekvens og en med phase. Phase trøkker noe sinnsykt mer. Men låter generelt dårligere. I vertfall på musikk..
    Har hatt Pio tidligere , men det er noen år siden så jeg husker sikkert ikke alle detaljer. Men kan ikke helt komme på den du nevner der - de alternativene jeg husker er : symmetry , all channel adjust og front align. Der den første er symmetrisk justering , den andre så justeres alle ht individuelt , og på front align så gjøres ingen EQ på frontene , mens den prøver å få de andre høyttalerne til å ligne mest mulig på frontene sin klang.

Phase-korrigeringer gjør den jo også , men det er vel felles for alle vil jeg tro. Phase korrigeringen kan man også velge et par varianter av samt "off" , og tilpasses hver inngang.

Pio ber deg heller aldri om "å flytte mic" , og den har felles x-over for alle høyttalere.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo symmery. Front aligne, all channel og en til. Mener det var phase.. Må sjekke.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er jaggu ikke lett å få bassen til å sitte uten å ha dsp mulighet... Med integrert så blir jeg jo nødt til å spille med høyttalere i fullrange. Mye lettere å få det til når man deler mellom høyttalerene og subber. Og med mulighet for å flytte frontend i tid.

Set ut til at jeg blir tvunget til svær lav deling eller å dra subbene fremover mot sweetspot.

Har prøvd å flytte høyttalere nærmere frontvegg, men mister så mye dybde synes jeg.

Hmmm..
    Tenke litt...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette er vel det som er den store ulempen med integrert forsterker...
    Jeg kan jo alltids bare la være å bruke subbene til musikk også, men de står jo her og det ville være dumt å ikke bruke de, eller dele de svært lavt og bratt som nevnt over.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Samme situasjon som deg :). SVS står på stedet hvil når jeg spiller musikk/stereo. Synd, da SVS har mye å gi på musikk og stereo sammenheng. Dumme er også at SVS ikke har memory, altså at den kan lagre 2 forskjellige oppsett... da hadde det vært en mulighet, gidder ikke å gå til subbene og justere dem manuelt når jeg skifter ifra film til musikk bruk... LAT ;).

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.142
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan jo alltids bare la være å bruke subbene til musikk også, men de står jo her og det ville være dumt å ikke bruke de, eller dele de svært lavt og bratt som nevnt over.
    Ja dette er ein stor ulempe , og har man fronter som har litt ouput i bassen , så er man nesten garantert utfasinger dersom disse skal spille fullrange. Det som kan hjelpe er jo å tette bassportene på frontene.

Og det er jo nesten utrolig at omtrent ingen stereoprodusenter "ser" dette problemet , eller er villige til å gjøre noe med det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe...

Blir nok til å kjøre to preset. Og lav deling til musikk. Type 40-50hz og bratt deling. Må få skaffet meg en målemik...

Er ikke like kritisk med avstand til frontene da har jeg erfart.

Må tenke litt og lytte litt...

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Tohaug var innom og fiksa det slik at jeg nå bruker sub opp til 80Hz, og frontene spiller helt ned. Fungerer utmerket med perfekt integrering. Hvorfor fungerer det ikke hos deg? er det for mye stående bølger, som subbene ikke klarer å rydde opp i?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn