Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke stående bølger, men avstand mellom subbene og høyttalerene gjør at jeg får kansellering ved rundt 130hz om jeg ikke deler lavt. Og jeg som er petimeter når det kommer til bass.

Fungerer flott med 60hz 12db deling men ikke noe over.

Må nok bare få tak i mikrofon, og flytte subbene til integreringen blir god nok.

Blir morro å høre hva besøket sier imorgen. får levert resten av høyttalerne til kinodelen. Ble klipsch B3.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Satan....
    Den som skulle ha kjøpt seg anlegg nå. Titta litt på torget her og finn. Det ligger jaggu meg mye bra på brukten.
    Latterlig hvor mye god lyd man kunne fått for eksempel 20.000 kr. Helt oppsett med dac forsterker og høyttalere.

Heldige de som jakter anlegg fortiden...

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Satan....
    Den som skulle ha kjøpt seg anlegg nå. Titta litt på torget her og finn. Det ligger jaggu meg mye bra på brukten.
    Latterlig hvor mye god lyd man kunne fått for eksempel 20.000 kr. Helt oppsett med dac forsterker og høyttalere.

Heldige de som jakter anlegg fortiden...
    Har du et eksempel, kanskje som anlegg nr 2?

Selv går jeg nok i nok motsatt retning av deg, vi får se :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Motsatt retning. Hva mener du?
    Er så innmari mye å velge i. Hehe
    Du skalerer ned og jeg oppgraderer kanskje..

Mulig jeg tar feil, men tror kanskje du beveger deg mot et leilighetsanlegg som ser lekkert ut og låter svært bra til prisen. Ikke noe galt med det og med din kunnskap har du alle forutsetninger til å lykkes.

F.eks tenker jeg på flatskjerm, alt i en boks (eksempel Devialet), stativhøyttalere og hvis du skal ta den helt ut, en liten sub gjemt i hjørnet :)

Så Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) på Colosseum 1 og vi satt midt på. Kongepalssen rad 11, plasser 11 og 12. Opplevde filmen, lyd, bilde og innholdsmessig som en søplefilm. Hjemme derimot var filmen en av årets høydepunkter, rart det der :)

Angående bilde, som jeg sa vurderte jeg en ny projektor (JVC DLA X9000) i stedet for JVC DLA HD950.

Den har i alle fall svært gode kritikker så langt, se side 105:

https://www.joomag.com/magazine/stereo-nr-5-2016/0735957001466702354?short

Kan også lastes ned som PDF.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer det med leilighetesanlegg. Bygger litt for fremtiden.

Har du fått begynt med kjelleren forresten? Mener du har sinnsykt potensiale der.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gleder meg til å få ihus resten av kanalene idag. 5stk Klipsch B3 som kommer til å bli brukt som surround kanaler og senter. Pluss Lyrr og KSB 3.1 fra klipsch. Det skulle bety 9.1

Må finne ut om jeg vil gå for for front høydekanaler eller front bredde.

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med plassering av subbene også. Dette skråtak irriterer meg litt nå.
    Jeg kunne tenkt meg å ha subbene plassert på utsiden av Lyrr. Da dette er den beste plasseringen for lyden. Men der er det ikke plass til alle 4 i høyden. På innsiden der de står nå så vil jeg ikke ha plass til lerret større enn ca 80tommer.

Subbene plassert ved frontvegg tvinger meg til svært lav deling. Da jeg ikke får justert Lyrr i tid som dermed gir meg kansellering ved ca 130hz. Har ikke målemik fortiden. Så dette har jeg kun funnet ut ved hjelp av sinustoner.

Å selge Simaudio er ikke et tema. Da den skal bli hjertet i stueanlegget den dagen det kommer.

Men pønske på noe igår.

Jeg kan jo bruke Nuprime Dac 10 som forforsterker. Koble den inn på Monacor og så fordele signal til Bryston og Crown. Før Crown så setter jeg inn en switch slik at jeg får signal fra reciver når jeg ser film og Nuprime når jeg hører musikk.

Ved avspilling av film så kobler jeg fra preout front på reciver til analog inn på Nuprime, og setter volum på 94 som er utility gain.

Kan ikke se at dette skulle skade så mye. Da Lyrr ikke vil gå igjennom den switchen.

Kan også bruke Simaudio som pre til Bryston. Om jeg tenker riktig...

Eller bare drite i å bruke subber til musikk eller dele lavt.

Når jeg skriver her nå, så merker jeg at jeg må tenke litt til... :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Har du fått begynt med kjelleren forresten? Mener du har sinnsykt potensiale der.
    Planen å male kjelleren svart eller i en mørk matt farge for maks kinoopplevelse. Forslag til farge tas imot med takk.
    Plasseringen fingerer bra. Vurderer en Apl DAC_S til eller en flerkanalsdac, f.eks Lynx Aurora 16.
    Potensialet er der ja, skal selge en motorsykkel før jeg tar nye investeringer.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir spennende å følge med videre.. Det kjeller rommet kan bli sinnsykt morsomt å spille film og høre musikk.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da ble det levert 5stk miniklipsch igår. Så da er høyttalere iboks. Leter fremdeles etter et nedtrekk lerret i riktig størrelse. Merkelig hvor mange ramme lerreter det er å finne. Men lite nedtrekk. Både manuelle og motoriserte. Har funnet ett men den selgeren vil tydeligvis ikke selge. Siden han verken svarer på epost, sms eller tlf.

Lønning den 30. Juli og går da ut i ferie. Så er en fare for at jeg står på døra til avshop på mandags morgen.

Som jeg var inne på Dag, subbene er ikke ferdig plassert og justert. Men håper alikevel du fikk ett inntrykk av hva de er kapable til. Selv om Trianglene klarer seg veldig godt på egenhånd.

Mulig det faktisk blir flere subber på meg for å gjøre ting enklere. Et filmoppett og et 2kanals oppsett der film deler frontkanaler med 2kanalsen igjennom Simaudio sin htbypass.

Men har veldig lysst til å få til tårna på musikk og film. Et preset til musikk og ett til film.

Problemet er å få tidskorrigert fronter på stereo avspilling med den integrerte.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du får ta en sykkeltur til Langesund før du selger den:) 8X bruker vel Lynx Aurora 16 evnt en litt kortere tur til AtleT på Bekkelaget/Nordstrand.

Planen å male kjelleren svart eller i en mørk matt farge for maks kinoopplevelse. Forslag til farge tas imot med takk.
    Plasseringen fingerer bra. Vurderer en Apl DAC_S til eller en flerkanalsdac, f.eks Lynx Aurora 16.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.773
    Sted
    Smurfeland
    Da ble det levert 5stk miniklipsch igår. Så da er høyttalere iboks. Leter fremdeles etter et nedtrekk lerret i riktig størrelse. Merkelig hvor mange ramme lerreter det er å finne. Men lite nedtrekk. Både manuelle og motoriserte. Har funnet ett men den selgeren vil tydeligvis ikke selge. Siden han verken svarer på epost, sms eller tlf.

Lønning den 30. Juli og går da ut i ferie. Så er en fare for at jeg står på døra til avshop på mandags morgen.

Som jeg var inne på Dag, subbene er ikke ferdig plassert og justert. Men håper alikevel du fikk ett inntrykk av hva de er kapable til. Selv om Trianglene klarer seg veldig godt på egenhånd.

Mulig det faktisk blir flere subber på meg for å gjøre ting enklere. Et filmoppett og et 2kanals oppsett der film deler frontkanaler med 2kanalsen igjennom Simaudio sin htbypass.

Men har veldig lysst til å få til tårna på musikk og film. Et preset til musikk og ett til film.

Problemet er å få tidskorrigert fronter på stereo avspilling med den integrerte.
    Håper du blir like fornøyd med mini-Klipschene som det jeg var med dem, for det var jeg.

Jeg har jo vært hos deg et par ganger før og hørt, første gang for noen år siden med Triangle høyttalere og SVS sub'er. Så med Klipsch, og nå sist med Triangle og 8x12" sub'er. Har alltid blitt imponert når jeg har hørt hva du har fått til med rommet ditt, og hvor mye det har å si for opplevelsen at direktelyden fra høyttalerne dominerer mer enn refleksjoner fra vegger, gulv og tak.

Den gangen her trodde jeg vel at jeg skulle bli mest imponert over bassen med sub'ene, men det som var mest imponerende var hvor bra Trianglene låt med den nye integrerte Sim'en alene. Det var faktisk ganske overraskende hvor godt det rene stereooppsettet klarte seg på musikk, og dette tror jeg er lyd veldig mange ville vært godt fornøyd med, og vel så det.

Selvsagt ga innkobling av basstårnene en ekstra dimensjon og mer fundament og størrelse, men det var faktisk en gang jeg satt og tenkte at "det låter skikkelig fett med de sub'ene", før jeg kom på at de var skrudd av og vi bare satt og hørte på hovedhøyttalerne. :)

Hvis jeg skal oppsummere inntrykkene jeg fikk så var det at basstårn er kult, og det låter mektig og stort når man får på plass et bra fundament. Forestiller meg at det her kan gjøre filmtitting veldig gøy. Men allikevel sier jeg at Trianglene låt såpass bra alene at man sannsynligvis ikke ville savne noe hvis man aldri hadde hørt hva et dedikert bassystem tilfører lyden. Håper jeg får til minst like bra stereolyd i mitt eget rom, når den tid kommer. 8)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Triangle låter slett ikke ille alene nei. Men med subbene så vokser størrelsen på lydbilde ganske mye. De er ikke ferdig installert og justert så det er fremdeles MYE å hente.

Subbene kan spille både sart og forsiktig men også brutalt nok til å rive ned ting som står på cdhyllene.

Det du hørte var nok kanskje 60% justert...

Vet at dette blir bedre når subbene er justert riktig. Dvs en fortsettelse av Trianglene nedover.

Har bestemt meg for å beholde de til den dagen flytting er sikkert. Kommer muligens til å kjøpe en subforsterker til og få enda mer juice. Evnt en større bedre forsterker.

Får se hva som skjer.

Ampen ja. Den er virkelig god. Og jeg synes den matcher Triangle godt. Den er kjøpt inn for fremtiden. Så er rimelig sikker på at den blir stående lenge. Om det er den jeg kommer til å bruke i hoveeoppsettet, det får tiden vise... Den lille Bryston er slett ikke noe dårligere, og med en forforsterker med HT bypass så vil alle trøbbela ( er det et ord) forsvinne.

Time will shåw

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.412
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Kansje å banne i kjærka, men for å få subene ut på siden av frontene, kan du ikke bare bruke 2stk på vær side? Er da vel strengt tatt headroom nok med bare 4x12? :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo også en mulighet... Har plass til 3stk på hver side faktisk.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tohaug var innom og fiksa det slik at jeg nå bruker sub opp til 80Hz, og frontene spiller helt ned. Fungerer utmerket med perfekt integrering. Hvorfor fungerer det ikke hos deg? er det for mye stående bølger, som subbene ikke klarer å rydde opp i?

Dette er vel det som er den store ulempen med integrert forsterker...
    Jeg kan jo alltids bare la være å bruke subbene til musikk også, men de står jo her og det ville være dumt å ikke bruke de, eller dele de svært lavt og bratt som nevnt over.
    Jeg tidsjusterte subben. Uten det er det nær umulig å få god integrering :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Du får ta en sykkeltur til Langesund før du selger den:) 8X bruker vel Lynx Aurora 16 evnt en litt kortere tur til AtleT på Bekkelaget/Nordstrand.

Mulig det ja, det er faktisk flere i det området jeg kunne tenke meg å besøke. Gjerne denne helgen, da jeg har barnefri! Hvis ikke blir jeg med deg og sønnen din og kjører motorsykkel, har sendt deg PM..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da blir det tur til et stort system for min del i den siste ferie uka mi. Turen går til hifipuristen. Gleder meg veldig til å høre hva dette oppsettet gjør for meg. Er glad dette er et oppsett som for meg er uoppnåelig når man tenker kroner. Men dette kan nok åpne ørene mine for andre tonale balanser, innsikt i musikken opptaksrommet ol.

Kjenner at jeg er skikkelig spent og gleder meg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    30.730
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette er noe man savner når man sitter alene i nærområdet med sin interesse. Nemlig det å kunne besøke andre "tullinger" og få utvide horisonten litt :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da blir det en tur til til Bærum. Fugazi får et besøk..

Så må vi få til en tur til Langesund.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da blir det tur til et stort system for min del i den siste ferie uka mi. Turen går til hifipuristen. Gleder meg veldig til å høre hva dette oppsettet gjør for meg. Er glad dette er et oppsett som for meg er uoppnåelig når man tenker kroner. Men dette kan nok åpne ørene mine for andre tonale balanser, innsikt i musikken opptaksrommet ol.

Var så heldig å sitte ved siden av Hifipuristen på flyet til München og skal selv besøke han i morgen. Når skal du dit? Gled deg til å oppleve MSB-elektronikken. Dette er noe av det råeste jeg har opplevd.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da blir det en tur til til Bærum. Fugazi får et besøk..

Så må vi få til en tur til Langesund.
    Kanskje vi skulle tatt en fellestur til Langesund. Fylt opp en bil eller at du sitter bakpå motorsykkelen som en eksosrype :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Etter at dere har vært hos hifipuristen er det kanskje ikke nødvendig å komme hit. Blir jo rene tivoliradioen i sammenligning dette, sånn kvalitetsmessig. Siden jeg også har rensket vekk alle moroeffekter med Audiolense er det jo lite tilbake. Hørselsvern er også nå kommet på HMS ordenen og blir levert ved inngang.

Dere er likevel hjertelig velkommen

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Var så heldig å sitte ved siden av Hifipuristen på flyet til München og skal selv besøke han i morgen. Når skal du dit? Gled deg til å oppleve MSB-elektronikken. Dette er noe av det råeste jeg har opplevd.
    Lørdag 30 august. Vet egentlig ikke hva jeg skal forvente. Og drar nok dit med åpent sinn. Tilbakemeldingene jeg har lest er jo rimelig gode. Så vet jeg at jeg har litt sær smak når det gjelder lyd. Så dette kan bli intr.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter at dere har vært hos hifipuristen er det kanskje ikke nødvendig å komme hit. Blir jo rene tivoliradioen i sammenligning dette, sånn kvalitetsmessig. Siden jeg også har rensket vekk alle moroeffekter med Audiolense er det jo lite tilbake. Hørselsvern er også nå kommet på HMS ordenen og blir levert ved inngang.

Dere er likevel hjertelig velkommen
    Om ditt er reiseradio så må mitt være blikkboks anlegg.

Jeg tar gjerne en tur. Må jeg være eksosrype så gjør jeg nok det også. LENGE siden jeg har vert på en sykkel i fart...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så jobbes det med en tur til HCS.
    Så da blir det 3 besøk forhåpentligvis den ene ferieuka mi

Virker som dette er 3 helt ulike oppsett. Som for meg er virkelig spennende.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hos meg selv skjer det lite. Må få fatt i en målemik for å kunne plassere høyttalerene og subbene riktig slik at de spiller på lag. Siden jeg ikke kan kjøre tidskorrigering på annet enn subbene så vil dette bli utfordrende.

Ender nok opp med enten lav deling eller å bruke Bryston trinnet til å drive Lyrr. Så får Simaudio ta jobben som forforsterker.

Skal se litt på dette de kommende dagene. Er søren meg ikke enkelt å få til både god 2 kanals lyd og kino delen uten bruk av dsp når subber skal være med i 2kanaler.

Spørsmål. Om jeg setter subbene på utsiden av høyttalerne mine så har jeg plass til 3 stk.
    Hver enkel subb er 4ohm. Har pr nå en kanal til hvert tårn.
    Hvordan ville dere koblet dette?

8

8x12_TOM

Gjest

Kommet deg over sjokket! Bortsett fra en time med innføring av hva som må til for å få godlyd, hva fikk du ut av dette?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg må nok gi meg før. Skal møte opp kl 14. Så må jeg jo toge hjem etterpå.

Spent på hva John Harald synes da han er den i klubben som har den smaken som er lengst unna min egentlig. Selv om mye selfølgelig er likt også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter å lurer på om jeg skal montere de to siste kanalene i 9.1 systemet som bredde eller høyde kanaler. Ser at blant annet audessy anbefaler bredde før høyde.

Husker jeg hadde begge deler sist gang. Nå må jeg velge....

Ellers så er det fremdeles jakt på lerret som opptar tiden. Deadline er 30 juli. Finner jeg ingenting før den tid så står jeg på døra til avshop på mandags morgen....

Er mange flotte rammelerret til salgs. Men desverre ikke det jeg skal ha. Jeg vil jo ha lerretet bort når jeg ikke ser film.

Har noen testa de tripod lerretene? Eller de man drar opp fra gulvet?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er lerret bestillt. Ble nytt fra butikk. Får brukt opp en tilgodelapp på noe jeg har bruk for så da gikk jeg for det.
    106' Grandview nedtrekk.

Sitter å ser på ny HDMI kabel også. Den gamle jeg hadde. Der brakk koblingen / kontakten på den ene pluggen.

Trenger 15m og ser priser på nett fra 300kr til 3000kr. Skotten i meg sier at 300 kr er den jeg burde gå for. Trenger ikke 3D, og den jeg ser på er godkjent for 4K.

Noen grunn til at jeg ikke skulle gå for den?

https://www.123elektronikk.no/kabler-og-adaptere/

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    15 meter er såpass langt at det kan bli kilent. Anbefaler de aktive Cabernet kablene fra monoprice med redmere chip. De kan kjøpes fra Amazon og monoprice. Jeg gjorde en del research på det for en stund tilbake og det et det eneste fornuftige prisede alternativet jeg kom over som antagelig faktisk klarer 4k på den avstanden. Kommer vel på en 700,- tenker jeg.
    På de avstandene det er snakk om her har jeg opplevd at billigere passive kabler ikke klarer å levere signalet.
    Hifi at om du går for aktive kabler så fungerer de kun en vei. Altså en side passer kun til kilde og en kun til display :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du en link til den kabelen Thohaug? De har en del andre kabler jeg kommer til å handle tenker jeg. Blant annet noen rimelige xlr til rca kabler som jeg trenger.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fy flate. Vert i Oslo å henta lerretet. Inn på toget og hjem. 15 min gange fra toget til døren. Bant et tau rundt slik at jeg kunne bære det som ei veske.

Varmt som pokker. Svetten rant både her og der. 31grader i skyggen her. Tør ikke tenke på hva det var i sola. Så da blir det en liten kald en, før jeg monterer dette opp.

Mulig jeg bøtter innpå en mugge vann også.

Da mangler jeg kun en hdmi kabel. Og noen meter høyttaler kabler så er vi oppe å går med minikinoen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har lerretet kommet på plass.
    DSC_0222.jpg

106 tommer fra Grandview. Håper på at dette blir bra. Er spent på om det blir bevegelse i lerretet under filmavspilling. Gikk for 106' burde ha nøyd meg med 100' Da hadde jeg fått lerretet på innsiden av subbene. Er 1 jævla cm som mangler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn