Ikke fulgt med i tråden her tidligere... Men ser ut som en tråd med mye action!
Jeg tror spørsmålet, Retep, er om du virkelig ønsker å kvitte deg med audiophilia nevrosa og bare lytte til musikken, eller om du ønsker å fortsette å bytte ut komponenter og høyttalere. Det virker som du er av typen "hifi-entusiast med lopper i blodet". Det kan være mye moro i den slags. Men hvis du ønsker å bygge rede og bare slå deg til ro med musikken, tror jeg det er lurt å binde seg til masten. Altså å begynne å tenke hifi på en måte som ikke gjør det mulig - hvor mye du enn vil - å oppgradere enkeltkomponenter. Og det betyr... drumroll drumroll... å gå for aktive alt-i-ett systemer. Kanskje ingen bombe at jeg skriver om det, men det er jo fordi jeg netopp setter pris på den zen-aktige freden som ligger i ha et ferdig system som man ikke kan tweake på.
DIY kan gi deg masse lydkvalitet, ingen tvil om det. Men DIY kan også være et endeløst prosjekt som aldri tar slutt -
tror jeg, fordi jeg aldri har prøvd. Når det er sagt kan det godt være jeg gyver løs på DIY en gang i fremtiden jeg også. Men fordelen/problemet - alt etter hvordan man ser det - er at DIY også gir mulighet for å tweake og forandre stadig vekk. Så dermed blir man ikke kurert for audiophilia nevrosa likevel.
Her er noen forslag til aktive alt-i-ett systemer innenfor prisklassen jeg tror du befinner deg:
- B&O Beoab 5. En del audiofile er skeptiske til B&O, og Beolab 5 er ikke for alle. Den heller mot det rundstrålende, så noe mindre fokusert stereobilde enn når man sitter i sweetspot i nærfelt mellom to tradisjonelle høyttalere feks. Men likevel synes jeg de spiller fantastisk... De går søren meg relativt flatt ned til 17-18 hz. Og disse kan man få hørt hos de fleste B&O-forhandlere.
- Dynaudio XD600: Litt rimeligere enn det andre, men spiller veldig fint synes jeg. Her er alt inkludert. Dac, forsterker og det hele. Fullstendig hassle-fritt.
- Code Acoustics, System-2: Dette har jeg ikke hørt, fordi det er helt nytt. Men lest litt om det, og lest messerapporter osv, og synes det ser veldig kult ut. Er et engelsk oppstarts-firma som begynner nå, og driver internet direct (så lavere priser). Hjertet i systemet er en kombinert forsterker-boks og DSP, som styrer alt sammen. Og så bygger man på med moduler. Man starter med en enkeltmodul - forsterker/DSP-boks samt en enkel toveis høyttaler - og så kan man utvide med så mange store bass-bokser man vil. Til sammen kan man da få et ganske heftig høyttaler- og bass-system, som jeg tipper vil kunne konkurrere med systemene til en av del av de seriøse bass-gutta her på sentralen.
----------
Og så finnes det mye annet. Poenget er ikke å pushe noen av disse tingene i seg selv, men mer å lufte tanken: Et audiofilt liv der man binder seg til masten ved å gå for et ferdig aktivt system, så man slutter å tweake og oppgradere? Det er mulig!