Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Delefilter og kassekonstruksjon er ofte dårlige fra den tiden Retep. Elementene kan også ha klare svakheter. Jeg tror ikke dette er noe godt valg. Spar opp til Klipsch Jubilee med en oppgradert kompresjonsdriver! Det er bra greier.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jubilee har jeg ikke hørt om før. Er jo knalltøffe!! :)

Hvordan får en tak i slikt....?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jubilee har jeg ikke hørt om før. Er jo knalltøffe!! :)

Hvordan får en tak i slikt....?
    Må importeres fra USA og f.eks bruke cinequip.com. Tror den koster $6000 med drivere, vet ikke om det inkludere passivt filter eller ikke. Passivt deling er uansett tullete.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, kvalitet koster. Passivt blir nok bare tull! DSP et must.

Jeg ville heller dytta noen digre horn på toppen av de 18" bassene du har stående Retep.
    De har jo spilt slik tidligere :)
    Men du bestemmer selv.

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    648
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har lagt ut dette bildet av serienr i Klipsch tråden, men gjør det her også.

Vis vedlegget 415407

Har noen informasjon om dette paret?
    Hvordan står det til med en høyttaler som dette etter 40år?[/QUOT

I 1975 inneholdt de Mid horn K-400 med K-55-V driver og K-77 diskanthorn. Basselementet er K-33-B og delefilteret av typen AA

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Oj her var det kommet mange innlegg. Kommenterer senere...

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.157
    Delefilter og kassekonstruksjon er ofte dårlige fra den tiden Retep. Elementene kan også ha klare svakheter. Jeg tror ikke dette er noe godt valg. Spar opp til Klipsch Jubilee med en oppgradert kompresjonsdriver! Det er bra greier.
    fanboyism er ikke en substitutt for virkeligheten.
    jubilee er et juggel horn med former og 2" exit som ikke har noe å gjøre i en 2veis på denne siden av år 2000. autotech eller f.eks JBL 2384 er i en helt annen klasse til en brøkdel av prisen.
    de har ingenting over 7khz å gjøre offaxis, de jaller og beamer, driveren vil slite og vrenge oppover, de måler dårlig selv on-axis og vil låte tydelig farget kontra et moderne horn.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    JBL 2384, JBL 2360, JMLC200 evt.270, Tractrix 200.

Noen andre? Har ikke EV noen som er bra og oppnåelig priset?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det måtte bare komme, horn og rør;). En kuvending inn i en ny verden! Men vi snakker fortsatt om musikkglede, hverken mer eller mindre.

Khorn, ja, spennende saker, uansett tapning - spesielt til den type musikk du synes å lytte mest til; rock. Jeg ville ha ventet med å kvitte meg med Kharma siden disse hornene kan være idiosynkratiske (jeg har vurdert khorn/cornwall selv, men fikk beskjed fra folk jeg stolte på at de ville ikke være fleksible nok til mitt bruk, feks med klassisk musikk, så da gadd jeg ikke å bale mer med det). Kommer jo litt an på hva du må ut for de, men hvis prisen ikke er utenfor rekkevidden, så gir de åpning for å spille bra og høyt med ikke for dyr forsterkeri - gode watt koster jo, så det gjelder å holde antallet nede!

Lykke til, både til deg og dama!:)
    Takker for helsing til dama. Hun føler seg bedre så dette har jeg trua på skal gå bra. Håper fremdeles på å få hu hjem til jul.

Når det gjelder Kharma VS Khorn så er dette høyttalere fra helt ulike grupperinger. Hadde jeg ikke vert fornøyd med Kharma så hadde valget vert mye lettere. "Problemet" er jo nettopp det. Kharma er steingode.

Og jeg har jo ikke testa rør på de heller, noe jeg egentlig burde.

Men Khorn dukker jo ikke opp brukt så ofte.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Henger ikke med???
    Ser ut som Sluket får rett igjen.
    Ikke mye som skjer i jula, så det blir vel å prøve å henge med i denne tråden :cool:
    Her skjer det nesten alltid noe. Vi får se da om Sluket får rett og on Lgrons får bytta sengetøy før jul.... Ingenting avgjort. Og jeg er veldig i tvil..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra at det ser ut som det går riktige veien med dama di Retep! Det er hyggelig!

Men, var ikke planen å se hvor skittent sengetøyet til Lgrons kunne bli? :)
    Ikke forhast deg nå da!
    Neida vi får se da om Lgrons får bytta før julaften...

Dama er nok i stigende form. Håper på å få hu hjem til jul. Det hadde vert helt topp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Av og til så skjer det ting som setter dette hifi greiene litt i perspektiv.

Dama har vert sengeliggende en stund nå, med mye smerter. Turer til lege, legevakt ambulanse osv. Så inatt fikk jeg nok. Ringte nødnummeret og fikk igjen besøk av de med røde jakker og bukser i bil med blålys på taket.

Nå fikk jeg beskjed om at hun er på vei til Ahus med blålys.

Så sitter jeg her da, tomt hus foruten de tre kattene våres. Faen dette er trist.

Håper på at de legene finner ut av dette og at hun kan bli frisk til jul. Det er ALT jeg ønsker meg...

Sjokk
    Ikke følgt med på en stund, i tråden. Så dette var sjokk.

Håp når ho er overflyttet til tomannsrom.

Lykke til begge to.
    Det kom som et sjokk på meg også. Men jeg håper nå å få hu hjem til jul. Hun blir nok ikke bra igjen før om en 3-4uker. Kanskje enda lenger. Men det ser ut som det er lys i tunnelen.

CRP går sakte nedover. Og de jobber nå med å finne riktig dose med smertestillende, når de finner det så er det mulig å få satt inn en langtids kanyle som gjør at vi kan få besøk av hjemmesykepleien som kommer å gir både antibiotika og basal smertestillende.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra at det ser ut som det går riktige veien med dama di Retep! Det er hyggelig!

Men, var ikke planen å se hvor skittent sengetøyet til Lgrons kunne bli? :)
    Ikke forhast deg nå da!
    Kommer til å gå sport i dette:)

Ja, en ny gren til vinter OL for de som ikke følger med på ski! :)

Håper Retep er med på ironien og ikke synest spøkene blir dumme.
    Det er i beste mening i hvertfall, med et lite hint om ikke bytte så mye... :)
    Har grei humor tror jeg....

Lgrons får nok ikke bytta sengetøy før jul ivertfall.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, kjenner jeg er veldig usikker nå. Fanboys på klipsch comunity sier noe helt annet. At de orginale fra 75-81 er noe av de bedre. Jeg har kun hørt Khorn en gang tidligere. I Horten messa 2015.

Hadde jeg ikke vert så fornøyd med Kharma som jeg er så hadde jeg nok hatt de i hus.

Gutta på klipsch forumet sier også at de ikke er orginale. Men at de er oppgradert med diverse.

Som feks
    Someone added the riser, molding and veneer. They look tastefully done. The ALK networks were $550.

which is the best looking. somebody added the spacer and put on some very nice veneer

Vi får se.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    fanboyism er ikke en substitutt for virkeligheten.
    jubilee er et juggel horn med former og 2" exit som ikke har noe å gjøre i en 2veis på denne siden av år 2000. autotech eller f.eks JBL 2384 er i en helt annen klasse til en brøkdel av prisen.
    de har ingenting over 7khz å gjøre offaxis, de jaller og beamer, driveren vil slite og vrenge oppover, de måler dårlig selv on-axis og vil låte tydelig farget kontra et moderne horn.
    Hehe. Ikke noe poeng å utdybe det der. Det korte svaret er at det du skriver angående det tekniske er helt feil, og at de fleste som har sammenlignet K-402 hornet mot andre horn har en annen mening.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Klipsch, verdens beste prototyper som en viss person her inne sa :D

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.236
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hadde vel generelt vært skeptisk til 41år gamle høytalere til 30k... selv om det er khorn og den hellige gral :)

Hadde nok geholdt kharma og spart penger til det hadde dukket opp noen nyere :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.761
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Jeg hadde vel generelt vært skeptisk til 41år gamle høytalere til 30k... selv om det er khorn og den hellige gral :)

Hadde nok geholdt kharma og spart penger til det hadde dukket opp noen nyere :)
    Må si meg enig her,jeg har hørt høyttalerene til Retep og hadde ikke byttet de i KHorn :)

O

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Søk heller etter basstårn som vil matche Kharma. Kanskje ender du opp med det beste fra to verdner som ingen har maken til?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må si meg enig med gutta, 30 kilokroner for 41 år gamle ht er drøyt, selv om de er den hellige gral for menigheten. De er jo ikke så utrolig dyre nye. Altfor dyre, men ikke så forferdelig dyre. Noen tusenlapper ned? Personlig hadde jeg nok beholdt Kharma, men jeg spiller ikke mye metall og beslektede genre. Og punk låter punk på det meste. I alle fall hvis det er god punk. :cool:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er nok veldig usikker på om dette er det riktige å gjøre. Er så satans happy med Kharma, som gjør det enda vanskeligere. Kharma har også en annen positiv side. De kan bli med når vi en gang flytter til leilighet. Noe som muligens blir fremskyndet pga dette som nå har skjedd med dama.

Jeg har for liten tid til full jobb og ta alt som skal gjøres i huset alene. Har fått prøve meg en uke nå og det går akkurat. Med to i husstanden og 4ganger klesvask feks så går ikke kabalen opp.

Jeg tror jeg bare avstår fra å bytte. Selv om det hadde vert morsomt å fått testa Khorn.

Får heller legge av kroner til å kjøpe et par til. Har jo bare 9 høyttalere og 4 subber på lytteromet. To til skader vel ikke...

calaf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Antall liker
    216
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Uffda. Her var det noen sider med trasig lesing. men heldigvis positiv fremgang da.
    Hifi blir litt smått i slike sammenhenger, men likevel en fin måte å få tankene litt på annet spor.

Varme tanker til dere herfra.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.236
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tror du gjør rett i å beholde kharma og forsterker. Roe ned litt og se om leilighet kommer fortere enn planlagt. Korn finnes det flere av.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp en pall med finerplater og start saga.
    tror du får mer for pengene da.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liker ikke å være fornuftig. Men jeg tror nok det blir skitne sengetøy for Lgrons til jul..

Men det hadde nok vert gøy å testa...

Tror nok jeg sparer opp til en rør forsterker. Er fremdeles nyskjerrig på hva det kan gjøre med lyden her hjemme.

Eneste måten jeg finner ut av det på er å teste.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde du byttet til k-horn hadde du fort blitt diy kyndig.. Byttet ut delefilter, eller deler av det. Recona elementer
    Personlig hadde jeg synes det var en spennende vei, en vei som bare er din. Ved å beholde kharma er det en i den store mengden, som har kjøpt og betalt. Ved å gjøre ting selv slik får en kanskje et enda dypere eierforhold. Og så lærer en noe. På klipsch vennetråden er det mye info å hente.

Når det er sagt så kanskje det er best å gjøre ting lettvint nå. Dette finner du ut av. Det er din vei, og bare du kan gå den.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er nok evnt flytting som holder en del tilbake. Går en usikker tid i møte nå med tanke på boforhold.

Blir til at jeg beholder Kharma. Og spiller litt musikk innimellom slagene. På vei hjem nå fra Ahus.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dama har det greit fortiden. De har funnet riktig mengde og cocktail med piller som gjør at hun slipper smerter stort sett men slipper å være veldig suste.

Merket på humøret nå at hun er lei av å være der. Er en uke nå siden hun ble innlagt.

Vi fikk oss en trilletur i korridorene og en pitstopp på Narvesen. Fikk oss ei pløse og noen cola. Det er rart å se hvor mye hun lyste opp av noe så enkelt og som de fleste tar for gitt. Setter ting litt i perspektiv.

Kjenner at denne opplevelsen jeg har og har hatt setter sine spor. Får kjenne på kroppen hvor mye denne personen betyr for meg. Hvor skjørt livet egentlig er. Og hvor lite som skal til for å snu ting på hodet.

Vi håper på å få feire jul hjemme sammen, og det er gode sjanser for dette nå. Blir noen nye prøver på mandagen visstnok, og er de fine så kommer hun hjem.

Det vil fremdeles gå en god stund før hun er av medisiner. Så må hun trappe ned fra de smertestillende medisiner hun går på. De er sterke og de er avhengighetsskapende. Tilbake i jobb feks er hun nok ikke på lenge enda.

Jeg er bare glad for at det ser ut til å gå bra.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.761
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Håper dere får julen sammen hjemme da Retep!
    Dette går sikkert veldig bra dette:)

O

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør godt å lese at dama er på bedringens vei. Når hun får lov til å trille ned til pølsene så går det i riktig retning. Hils henne fra krypten og si at Olympens guder slår seg sammen med Jesus og Buddha for å gjøre henne frisk igjen. :)

Jeg har et forslag til deg. Du husker nok fortsatt godt møtet med Luxman, og hvordan Kharma faktisk klarte å tilfredsstille deg i bassen uten drahjelp fra sub. Med dagens oppsett føler du litt for mer i bunn, men er egentlig greit fornøyd. Hadde jeg vært deg så hadde jeg allerede begynt å planlegge som om det er leilighet du skal bo i framover. Du vet at det nok ikke blir like aktuelt med basstårn av noen som helst type, i alle fall ikke noe ala det du har spilt på.

Khorn blir vanskelige i en leilighet på grunn av sin størrelse, og for en halvveis bassfreak som deg vil du trenge drahjelp i bunn fra sub til slutt. Og hvis du bor i leilighet og har så store høyttalere som alene ikke tilfredsstiller deg hundre prosent i bunn så har de potensielt kort levetid hos deg. DIY-prosjekter av Khorn-størrelse er heller ikke særlig konevennlig. Vår venn med sengetøy som blir skummelt skittent denne julen setter nok pris på det, men jeg synes du fortjener ro og nytelse nå. Derfor ville jeg faktisk tenkt som om du kun skal klare deg med Kharma, for du vet at det er den mest aktuelle kandidaten til å få flytte fra hus til leilighet med.

Istedenfor å fortsette å jobbe med høyttalere og sub-alternativer ville jeg fokusert ressursene på å finne en forsterker som i synergi med Kharma tilfredsstiller deg 99% i bassen uten å ty til sub. Vi vet at Luxman L-590 AX har den egenskapen. Jeg vet at til Kharma vil også en rørforsterker gi en svært tilfredsstillende bass. Høyttalere som er spesielt god match til rør viser noen ganger ikke hva de er i stand til før de får nettopp rør, men jeg tror kanskje Luxman klarte det samme i ditt tilfelle. Uansett så er du i riktig retning hvis du nå bruker den erfaringen for å forenkle hele oppsettet ditt og komme fram til det kompromisset som før eller siden kommer uansett, altså bytte av bolig til leilighet.

Hvis jeg var deg ville jeg kun fokusert på en ting nå innen hifi, og det er å endelig teste rør for å finne ut om de frigjør enda mer av nirvana både i bunn og oppover. Jeg tror du vil oppleve en magisk holografi med rør som ikke transistor vil gi med de høyttalerne, selv om vi vet at Luxman gjorde jobben med bravur. Du vil nok også kunne finne egnede rørforsterkere til en lavere pris enn det du må betale for L-590 AX. Det er dumt vi bor så fjernt fra hverandre for jeg ville gjerne stukket innom deg for å teste mine KT88-blokker på Kharma.

Jeg er også spent på ytelsene til Kharma, ikke fordi de er aktuelle for meg men fordi de tydeligvis kan dukke opp såpass forstandig priset brukt at noen nær meg kunne vært interessert i merket. Personlig føler jeg meg så nær det jeg vil kalle "målet" at jeg nå fokuserer nesten utelukkende på kilde. Kun oppgraderinger på kildesiden vil kunne bringe meg nærmere det å komme i havn uten å legge ut store summer nå. Kunne selvsagt luktet på SET, men det koster penger å finne en amp som vil fungere bedre på Monopulse 82A enn akkurat de mononblokkene som utgjør hjertet i anlegget nå. Det vil ligge et større potensiale for hver krone å investere dem i pickup-er og DAC.

På en måte tror jeg du med høyttalere har kommet dit jeg føler jeg er nå, men du trenger å justere litt med å la høyttalerne få avgjøre hva du går for på forsterkersiden. Det er egentlig en god framgangsmåte, først å skaffe høyttalere som har potensialet til å bli perfekte for deg og så forsyne dem med den elektronikken de trives best med. Til nå har det vært Luxman, men det koster såpass flesk at mens du sparer penger til en slik løsning vil det være lurt å gjøre det mange testere anbefaler, å prøve rør på dem. Siden det ikke er sub med i slike planer så står du fritt til å velge ganske enkle integrerte forsterkere som den 25 watts Trafomatic 300B-forsterkeren som selges som demomodell av Moiz med 60% avslag. Ifølge annonsen på Torget tar han også imot bud som er lavere, og hadde jeg hatt muligheten til å by i underkant av 30.000 for den så hadde i alle fall jeg vært i havn på forsterker med tilslag på budet. Det er definitivt high end vil jeg påstå, for jeg måler graden av high end i ytelse og ikke kroner. Moiz kjenner nok til deg her fra forumet, så du kan kanskje få en mulighet til å teste den hjemme.

1.png

Pen sak som det ikke er vanskelig å få aksept for hos fruen. Og jeg vil tro virkelig god hvis den får de rette høyttalerne til å spille på lag med. Det kan meget gjerne være dine Kharma. Ta en telefon til Moiz og spør om mulighet til å teste den. Jeg vet at de som har erfaring med å handle med mannen ikke har noe å utsette på service, bare spør Mteinum. Du finner kontaktinfo på moiz.no.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Flott innlegg baluba. Er nok i den retningen jeg tenker selv. Har derfor takket nei til bytte nå.

ASR og Kharma spiller opp med 90% nytelse. Jeg trenger ikke subb til 85% av musikken jeg hører på. Men trenger det når jeg hører på feks Yello,

Rør amper er nok den naturlige veien å gå nå. Så sitter og ser litt på ulike saker på nettet.

Blir nok ikke rene sengetøy på our friend før nyttår...

Har noen hørt manly Stingray 2? Titter litt på den som ligger brukt.

Kunne det være noe til Kharma mon tro...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dritten er jo at jeg må selge for å kjøpe. Har sett litt på andre også..

X

X186841

Gjest
    Får vel ta julebadet selvom det ikke blir rent sengetøy i år.

Hadde en Audio Research VS115 innom noen dager i fjor og det var trøkk og dynamikk så det holdt, veldig artig forsterker men trenger litt luft rundt seg da det avgir litt varme med rør.

Har også hatt Lm-216 en stund men den blir nok for pinglete hos deg.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror du gjør lurt i å beholde høyttalerne du har til du får avklart litt mer angående din livssituasjon. :)
    Du er jo ganske fornøyd med de!

Så kan du når du har ledig tid, lese litt om røramper og kanskje finne noe som kan passe og om det er din greie?
    Kanskje tom få testet ett og annet om tiden strekker til.? Ville ikke løpt og kjøpt helt i blinde.

For å hjelpe Lgrons kan du jo kjøpe en RCA ledning på biltema eller noe så han får i det minste byttet putetrekket. :)

Jeg har ikke snøring på røramper, men taler ikke Rognlien varmt om Audio Note? Mulig dette er skamdyre greier? Jeg veit ikke...? :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes mye spennende med rør utover AN, for selv om de produserer den hellige gral Ongaku så er de ikke alene om å produsere gode forsterkere. Jeg nevnte en Trafomatic lenger oppe i tråden, det har også blitt nevnt Audio Research av Lgrons. Han må ha funnet en annen måte å skifte sengetøy på siden han ikke anbefaler noe cheap and cheerful nå før jul. ;)

Er nok enig i at en litt kraftig push pull kanskje er mer i vår venns gate. For det første er driftssikkerhet noe Retep nok setter høyt, så jeg tror det er litt opp til oss å forsøke å komme opp med forslag som er mer pålitelige enn eksotiske med frynsete rykte. En annen faktor du bør tenke litt på er bias, Retep. Auto-bias er ikke nødvendig, men mulighet for enkel justering er greit. Det burde ikke være umulig å finne noe slik innen rimelig tid, og siden du er 90% fornøyd så overlever du ganske greit mens du leter på bruktmarkedet. Du kan godt ta deg litt tid utover vinteren for å finne den perfekte forsterkeren.

Jeg vet ikke helt hva Kharma krever av en forsterker, men siden de er rørvennlige i utgangspunktet ville jeg har prøvd den Trafomatic-en hvis du har budsjett til i underkant av 30 kilokroner. Det er en ny forsterker som er demobrukt til minus 60% før ytterligere pruting, og det kan godt hende at de 25 wattene fra to 300B i hver kanal er rett medisin. Når det gjelder pingling så kan ikke nødvendigvis to rørforsterkere med samme uteffekt sammenlignes. Min Nordic MingDa på 13 watt spilte høyere og strammere på Kef 55,2 enn en 40 watts fra Xindak, og det skyldes nok bedre trafoer. Men så kostet den faktisk som ny mer enn nevnte mer wattsterke Xindak.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn