Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så har man den rf63 som flere mener er de beste klipsch har laget. De fåes jo for rett under 12000 nye. Og brukte ned mot 6-7000 innimellom.

Hadde håpet på at han som har annonsert sine rf63 hadde senket prisen litt. Da hadde jeg nok tatt de og satsa på de var de rette. Da kunne jeg ha solgt de igjen om de ikke passet uten å tape penger.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan ikke annet enn å anbefale Arendal sound tower! spiller utrolig bra og åpent! Og med UFATTELIG basstrykk! jeg kjenner ikke til åssen musikk du hører på, de er nok ikke veldig tilgivende.. heller ærlige, men jeg tipper at de meste spiller bra! En noe varm effekt på dem så spiller det garantert krem! Den pioneeren du har vil faktisk drive de helt oK! Kjør bi amp!

60 dagers buy and try!

Har hørt rf7 ved flere anledninger og de har ikke imponert meg.. de spiller høyt og tøfft på tecno etc. men jeg har aldri falt helt for dem kontra de andre klipschene jeg har hatt.. Tower var umiddelbart MYE bedre imo!!
    Jeg har hørt både Klipsch rf7 og Tower og i den sammenligningen vil Klipsch lide ett sviende nederlag.
    Du verden!! :)

O
    Dette er internet ingen tror på hva jeg skriver uansett :)
    Jeg tror på deg authentic... Er mye fornuftig du har for deg. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, er sant det.. Jeg lurer på om jeg burde gått for stativ eller de gulvstående om jeg går for Arendal Sound. I og med at jeg kommer til p kjøre med subber...
    Alle oppsett jeg har hørt hos deg har du kjørt med subbere tilkoplet til stereobiten så ser jo ingen grunn for at ikke det skulle bli en bedre og rimeligere løsning for deg, dvs om du ikke kjøper de svinedyre føttene som tilbehør, ikke trenger du dem heller.
    Nei de beina er nok for dyre...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har du tid og tålmodigheta kan du jo få svaret på det du spør om.. :) Men er ikke alltid lett å vente med penger på konto.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Jo, er sant det.. Jeg lurer på om jeg burde gått for stativ eller de gulvstående om jeg går for Arendal Sound. I og med at jeg kommer til p kjøre med subber...
    Alle oppsett jeg har hørt hos deg har du kjørt med subbere tilkoplet til stereobiten så ser jo ingen grunn for at ikke det skulle bli en bedre og rimeligere løsning for deg, dvs om du ikke kjøper de svinedyre føttene som tilbehør, ikke trenger du dem heller.
    Nei de beina er nok for dyre...
    Beina koster mer enn de smaker. Bedre å legge de pengene i litt større fronter da!:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Neida men ser også at AS er utsolgt for Tower. Og i og med at det evnt blur nykjøp så brenner ikke pengene i lomma på samme måte.

Jeg håper jo på en demo på AS Tower og subber.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    793
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ikke et forslag fra meg, mer et spørsmål.
    Har du prøvd Piega?
    Lurer litt på hvordan de lyder i forhold til f.eks Klipsch.
    Selv har jeg SF Olympica 1 men vurderer litt endring.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Syns du skal begynne å bygge høyttalere selv. Ikke for min del, men for å tilpasse lyden slik du ønsker.
    Dette er noe selv mor kan lære seg, så her er det håp for alle :) Hvis du ikke gidder, kan også andre gjøre jobben for deg. Selv det å modifisere en RF7, vil være en billig og enkel start.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mailer litt med Lsound. De mener faktisk at jeg burde gå for Monitor + sub 1.5 x4 fremfor Tower + sub3 x2.

Hmm

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Mailer litt med Lsound. De mener faktisk at jeg burde gå for Monitor + sub 1.5 x4 fremfor Tower + sub3 x2.

Hmm

Jeg har lest alle 125 sidene bortpå avs forum og om du har musikk som 1.pri er det flere der som mener sub2 er raskere og mer musikalsk enn sub3. Sub2 vil uansett være rå på kino også om du har ettpar stykker. Lukket konstruksjon ifth sub3 som har endel mer justeringer i seg.

Edit, uansett er disse subbene utrolig raske noe som går igjen hele veien. XTZ 3X12 vs Sub3 er ikke sammenlignbart og XTZ`ene blir utklassert på detaljer selv om trykket med hjørneplasseringen i rommet mitt var råere på enkelte scener med XTZ.

Nå skal det sies at subbene mine bare har omlag 12 timer på seg så endel kan forandre seg.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.816
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror på alt som blir sagt om Arendal, har hørt de selv og er ikke i tvil om att de banker rfer ned i støvlene.
    Dette er min mening, satt å flira i ca 20 min i Horten.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Tror på alt som blir sagt om Arendal, har hørt de selv og er ikke i tvil om att de banker rfer ned i støvlene.
    Etter 1.5 time i sofaen hos Akto med konstant strekt smilebånd ble det nesten for mye av det gode, dette er lyd i min bane. Rå dynamikk og spilleglede i massevis, sikkert ikke hi-fi korrekt men gud hvor morro. Er nok ikke høytalere for alle men for veldig mange da prisen på ingen måte står i stil til gjengivelsen.

Minte meg litt om JBL M2 som jeg og alfahannen var og lyttet på.

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.161
    tror du må høre lx521. da slipper du å tenke høyttaler lenger, siden de ikke låter som en.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2

Hmm
    Spennende :)
    Sub 1 er vel bortimot perfekte stativ til Monitor da...
    Så hvis du du har ok bassrespons med plasseringen der du har frontene så vil jo det funke gull , så kan du heller vurdere å supplere med flere/større suber hvis behovet skulle melde seg.
    Jeg er i hvertfall utrolig fornøyd med både Tower og Sub2. Har aldri hatt slik autoritet i bassen som nå , og resten av lydbildet holder samme kvalitet i tillegg :)

Når Lsound-gutta var i England på demo , så trodde en journalist at det måtte mangle en null på prislappen når han hørte på Monitor :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Stereofil har 35% rabatt på Tannoy DC10Ti nå, som visstnok er på vei ut. Da er den ikke SÅ langt over budsjett.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke hørt DC10Ti, men det jeg har hørt fra Tannoy har ikke helt vert rockehøyttalere..

Håper du tar deg en lytterunde retep!
    Om du skal ut å lytte kan kanskje disse vere en litt anerledes erfaring?
    Zu Audio Omen II - STEREOFIL AS

Jeg har aldri hørt Zu Audio, men kanskje en erfaring å ta med seg?
    Skader ikke å høre på de i hvertfall :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Hmm
    Tenkte faktisk å foreslå noe slik istedenfor Tower pluss sub. Det jeg har lest tyder på at det er den mest kostnadseffektive måten å komme i mål med Arendal. Sub funker jo også som stilrent stativ med dette. Er fullt mulig at det er det rette for deg, slik jeg etterhvert oppfatter hva du ser etter.

Zu ville forresten kjapt ha brakt deg på rørkjøret, bare så det er nevnt. Ingen negativ effekt IMO. :rolleyes:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Zu liker nok best veike rør eller veike klasse A trisser vil jeg tro ja.
    Du får lage deg en liste Retep over ting du har lyst å høre på, så gjør du det først :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Zu ville forresten kjapt ha brakt deg på rørkjøret, bare så det er nevnt. Ingen negativ effekt IMO. :rolleyes:
    Og hva er da galt med det, spør jeg retorisk.:) Ikke minst nå som LM 508ia har landet i Norge, med sine 2x48w SET. Driver nesten hva som helst av HT som er noenlunde fornuftig konstruert, og det med SET-magi. Så er det vel bare å hanke inn et par Cornwall/Khorn etter hvert;)

Den andre ruten, ser ut til å være AS. Slike "sannhetsvitner" går ikke upåaktet hen. 60 dagers prøvetid høres jo perfekt ut.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hva er da galt med det, spør jeg retorisk.:) Ikke minst nå som LM 508ia har landet i Norge, med sine 2x48w SET. Driver nesten hva som helst av HT som er noenlunde fornuftig konstruert, og det med SET-magi. Så er det vel bare å hanke inn et par Cornwall/Khorn etter hvert;)

Den andre ruten, ser ut til å være AS. Slike "sannhetsvitner" går ikke upåaktet hen. 60 dagers prøvetid høres jo perfekt ut.
    Han trenger jo ikke et slikt monster for å drive et sett Zu. Holder vel med et 300B-rør for hver kanal, tipper jeg. :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Eller en fluewatt kanskje..dukker da stadig opp noen hjemmebygde F5 på brukten.

Retep, bare lytte, ikke kjøpe! ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Han trenger jo ikke et slikt monster for å drive et sett Zu. Holder vel med et 300B-rør for hver kanal, tipper jeg. :)
    Kjenner ikke Zu, så jeg nevnte likesågodt andre alternativer også. Når vi vet hvor vanskelig verten har for å finne sine HT, er det greit å ha litt headroom, IMO. Tror vi kan avskrive 300b med en gang, shall we?;)

Men jeg holder en knapp på AS og SS forsterkeri. At jeg ville gått den veien beskrevet over, er seff revnende likegyldig for Retep. Skrev bare fordi jeg småkjedet meg.:p

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tja...
    Om en tar Zu Omen med 101dB oppgitt følsomhet som et eksempel (er litt raust oppgitt men får tro det er riktig)
    Også en 300B, lat oss si på 2x8w.
    Da vil en kunne spille 110dB på full blås.

Med Dynaudio C2 som nettop ble lempet på dør, så er følsomheten 87dB.
    For å kunne spille 110dB med C2 må en da tilsvarende ha nermere 250watt...

Om en kutter ved 100hz, kjører subber under, vil de stakkars 8wattene i 300Bèn ha en enda enklere oppgave.

Kalkulator er litt ned på siden her under "Loudspeaker: Sound Pressure Level and Amplifier Power"
    Efficiency and sensitivity conversion - loudspeaker percent and dB per watt and meter loudspeaker efficiency versus sensitivity vs speaker sensitivity 1 watt = 2,83 volt box chart - sengpielaudio Sengpiel Berlin

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel, det der en forenkling som også jeg tyr til i blant. Men vi vet da at virkeligheten er mer innfløkt enn som så? Ta en tur til forhandleren, da vel. Koble 8w til Zu, slå på db-måler, sett på musikk og se om du oppnår 110db ren musikk/uten nasty klipping. Antagelig ryker HT langt før du kommer til 110db;)

Uansett så er spøken om 300b mer siktet mot noen musikkgenre som Retep ofte hører på.:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men noe sier meg at han går for Arendal uten de store forandringene på forsterkertopologi foreløpig. Så får vi se testen til Rognlien som kommer i februar om hvordan rør kan trekke Arendal. Kanskje han blir fristet til slutt, og da er jo den som blir nevnt av vingummi lenger oppe høyst aktuell. :D

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser ikke vitsen med å tvinge rør på AS, men hva vet vel jeg?:rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om det funker tilfredsstillende engang, men det finner vi snart ut i februarnummeret av Fidelity.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenker begge får pusteproblemer før 110dB... :)

Meningen var no bare at trådeieren kunne ta en lytt til Zu med en veik røramp hos stereofil for å høre noe litt annerledes.
    Ellers er som sagt min anbefaling å roe ned litt, lytte litt rundtom, så kjøpe noe når en har staket ut en retning en vil gå.
    Lgrons er snart like dyktig på sengetøybytte som de mest hardcore rengjøringsdamene på hotellene i byen!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Har du hørt Quadral Vulkan, Retep? Om ikke, tror jeg det er på tide nå...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror den har vært nevnt, men ligger ikke den litt høyere i pris? Husker Rognlien hadde sine ute på brukten for en tid tilbake. Vet ikke om de ble solgt, men hvis prisen passer er kanskje det den perfekte høyttaler for Retep. Hvis prisen passer, jeg har fått det for meg at de er litt dyrere enn det hans budsjett er. Eller kanskje akkurat innenfor?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ser poenget ditt, baluba. Jeg har mistet budsjettet hans litt av syne, må jeg innrømme. Men han sliter ganske avsindig med å komme i mål, og sånn sett er det muligens lurere å strekke budsjettet litt om det kan gi fred i sjela og fryd i øregangene. Gudene skal vite at det koster å ha fem par høyttalere innom på tre uker også....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begge to kan ha rett. Han bør uansett få noe som gjør at han skjønner at dette må gjennomføres før en endelig dom felles. Med Quadral vil han virkelig få de høyttalerne som setter andre utfordringer til ham, å finne elektronikk som rettferdiggjør dem. Tanken om JBL med 12" eller større er heller ikke dum, det kan være at de avsindige kompromisser han åpenbart er på jakt etter finnes der? Jeg har ofte JBL i bakhodet når jeg ser folk klør litt mye. :rolleyes:

(Tror kanskje det har litt sammenheng med at de tøffe gutta på syttitallet som hadde JBL også hadde flatlus, heldige som de var) :cool:

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Etter 1.5 time i sofaen hos Akto med konstant strekt smilebånd ble det nesten for mye av det gode, dette er lyd i min bane. Rå dynamikk og spilleglede i massevis, sikkert ikke hi-fi korrekt men gud hvor morro. Er nok ikke høytalere for alle men for veldig mange da prisen på ingen måte står i stil til gjengivelsen.

Minte meg litt om JBL M2 som jeg og alfahannen var og lyttet på.
    Den seansen gjorde intrykk også..... Jeg tenker ofte på den demoen.
    Og hva de kunne gjort i en kinosammenheng i heimen. Men nå låter de jo bedre her nå med det jeg har i tokanals:rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn