Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.429
    Sted
    Smurfeland
    Omtrent som trådløs overføring da, bare at det er en kabel imellom. :)

Neida, skjønner greia og det er jo en fornuftig løsning over lange strekk. Vurderer muligheten for prosjektor selv, men syns det er litt stress å skulle henge opp lerret og strekke kabel i taket o.s.v.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er lite som slår en film eller en musikk video på stor skjerm. Trenger ikke koste allverden heller. Lerret og PJ finner man billig på finn. Har en 50' ( tror jeg den er) på hifirommet. Blir ikke det samme i det hele tatt. Heldigvis er jeg ikke bildefreak

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.429
    Sted
    Smurfeland
    Enig der, hatt prosjektor for mange år siden men da bodde jeg i blokk med betongtak og betongvegger, mye greiere å henge opp ting i det syns jeg. 35 kg trerørs i taket, null problem med ekspansjonsplugger.

Men jeg er jo en latsekk, kan ikke nekte for det. Syns det blir litt stress å skulle ta hull på taket i det nye hifirommet mitt, finne stendere på baksiden å skru i o.s.v. En annen ting er at rommet virker nesten for lite til å ha stort lerret så nærme jeg sitter der det sannsynligvis vil bli hengende. En mulig løsning er å henge rammelerret over vinduene, men det syns jeg nesten blir litt for spesiellt. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Maks størrelse her med 2:35:1 lerret er 129' Bruker 106' 16/9 nå. Men ønsker meg et 2:35:1 lerret med nedtrekk. Bedre bilde med ramme men det blir helt amøbe. Har prøvd og gjør ikke det igjen. Det er grusomt å se på en hvit vegg. Drar for mye fokus bort fra musikk. Mister også mye dybde i lyden. Så jeg kommer nok til å beholde nedtrekk i en eller annen form. Evnt et floorup lerret. Som kommer ut av en boks på gulvet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel påsken nærmer seg. Så dagen idag ble brukt til en harry tur. Påskesnop var det dama var ute etter denne gangen. Det er rart hvor mye man klarer å stappe nedi noen poser.. Jeg ser med skrekk og gru på når alt dette skal fortæres. 9000kcal er 1 kg feitt. Dvs man må forbrenne 9000kcal for å gå ned 1kg. Bikiniformen min står nå i fare. .
    Det finnes en kurve (kur) for alt men det skal litt til for å oppnå målene ... :)

En god intervall økt for meg 0830 idag.

Gleder meg til å høre oppsettet ditt snart.
    Løping driver jeg ikke med. Har for dårlige kne. Men sykler en del. Og ligger på mellom 15000 skritt på rolige dager på jobb til 22000-25000 skritt når det er hektisk.

Du får si ifra en dag du finner tid, er stort sett ferdig med kalibreringen og justerimgen. Men har litt igjen for å få opp WaF. Har ønske om å gjøre det litt koselig her til dama og jeg skal spille film her oppe.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet om jeg kan koble minidsp 2x4 på strøm gjennom en slik usb telefonladder? Har ønske om å kunne slå av pc ved filmtitting.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vanskelig å få samme subbene til å spille godt ( tørt og kontant) på musikk og dypt og trykkende på film. ( litt mer rumlete) på musikk sitter det. Så jeg flytter nok ikke på subbene. Men må jobbe litt mer med kinobassen. Tenker jeg må til med en ny kalibrering runde. Lagrer naturligvis dagens kalibrering. I tilfelle det skulle sjære seg fullstendig. Kommer nok i mål på film også tenker jeg..

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om jeg kan koble minidsp 2x4 på strøm gjennom en slik usb telefonladder? Har ønske om å kunne slå av pc ved filmtitting.
    Om det er en standard 2x4 (ikke HD) så skal det funke med mobillader.
    Ellers få tak i vanlig strømadapter til den.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel påsken nærmer seg med stormskritt. Merker det veldig godt på jobben for tiden. Er mer kunder, lommeboken er klar til å brukes og humøret til kundene er synkende. Stresset kommer snikende rundt hjørnene....

Her hjemme er det meste helt topp.. Har nesten en uke fri pga heldig med turnus fri. Så ser frem til noen late dager, men familien, får besøk, god mat og musikk.

Dra også på besøk til en hifi entusiast i løpet av påsken. Gleder meg til det.

Blir stadig minnet på hvor uviktig dette med hifi er. Joda kan bruke både mye tid og penger på det. Men opp i den store sammenhengen så betyr dette svært lite. Etter at de siste innkjøpene ble gjort så har jeg tatt et godt sted tilbake. Jaget etter bedre lyd, nye komponenter er satt ettertrykkelig på plass. Nå står det musikk og film på planen. Dvs bruke dette jeg har stående når lysten er der. Merker alikevel at jeg bruker mer tid sammen med dama i stua ved reserve anlegget. En helt annen måte for meg å kose meg. Noe hun også setter pris på. Kom hjem igår etter jobb og fant dama i sofaen beina på bordet og med Prince dundrende ut av Klipschene. Så bestillte vi mat på døra og ble sittende fremfor anlegget. så spillte vi hver sin låt og den andre skulle tippe artist og sang. Siden vi vaks opp på samme plassen, og på omtrent samme tid og har ganske lik musikk smak, så fører det ofte til at hun spiller glemte perler for min del. Igår minnet hun meg om Stage Dolls og Dance with a stranger. Slike kvelder setter jeg stor pris på.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Høres ut som dere koser dere sammen, kan ikke påstå entusiasmen er like stor her fra den andre halvdelen, men hun har ikke noe imot å synge med av og til når det dukker opp noe kjent. Hun blir gjerne med på konsert i ny og ned. Det er deilig når man føler jaget slipper tak, og bare nyter musikken og lyden. Jeg har til og med "glemt" å lese de siste hifiblekkene jeg har anskaffet det siste halve året. Har dog bestemt meg for å finne ut hva andre foretrekker av lyd, om det er butikk eller hjemme hos, men det er vanskelig å få tiden til å strekke til.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Her er det motsatt, hun liker godt lydoppgraderingen til film og tv , men setter ikke noe pris på musikk :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.429
    Sted
    Smurfeland
    Maks størrelse her med 2:35:1 lerret er 129' Bruker 106' 16/9 nå. Men ønsker meg et 2:35:1 lerret med nedtrekk. Bedre bilde med ramme men det blir helt amøbe. Har prøvd og gjør ikke det igjen. Det er grusomt å se på en hvit vegg. Drar for mye fokus bort fra musikk. Mister også mye dybde i lyden. Så jeg kommer nok til å beholde nedtrekk i en eller annen form. Evnt et floorup lerret. Som kommer ut av en boks på gulvet.
    2:35:1 er vel kinoformat, og det blir vel kanskje litt upraktisk når mange BD'er er 16:9? Var nok 106" 16:9 lerret jeg hadde back in the day, ramme skrudd på vegg. Tab tension nedtrekkslerret funker sikkert fint, det er mest selve monteringen jeg blir litt svett av å tenke på. :) Vurderer faktisk om jeg kan klare meg med en passe stor flatskjerm til film, men større bilde er jo råere.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    2:35:1 er vel kinoformat, og det blir vel kanskje litt upraktisk når mange BD'er er 16:9? Var nok 106" 16:9 lerret jeg hadde back in the day, ramme skrudd på vegg. Tab tension nedtrekkslerret funker sikkert fint, det er mest selve monteringen jeg blir litt svett av å tenke på. :) Vurderer faktisk om jeg kan klare meg med en passe stor flatskjerm til film, men større bilde er jo råere.
    Bruker Jriver til å konvertere fra 16:9 til 2:35:1. Det fungerer strålende, 2:35:1 er det ultimate formatet til film. Aldri mer 16:9 lerret her ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.429
    Sted
    Smurfeland
    Bruker Jriver til å konvertere fra 16:9 til 2:35:1. Det fungerer strålende, 2:35:1 er det ultimate formatet til film. Aldri mer 16:9 lerret her ;)
    Jriver høres ikke ut som standard avpilling fra en ordinær blu-ray spiller, som er måten det gjøres på her i huset. :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.379
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Min opplevelse er at flertallet av filmene jeg spiller er i 2:35:1, mest tv-serier og tv-filmer som kommer i 16:9?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stort sett alt av film på BD er 2:35:1 el lignende. Er noen nyinnspillinger SV eldre filmer som er i 16/9 ja. Serier ol ser jeg ikke på storskjerm. Drømmer litt om et tabtension eller floor up lerret i 2:35:1 ja. Men blir nok ikke noe på en lang stund

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble sittende å høre på mye ulik musikk igår. Jeg føler på en måte at det ikke er det helt riktige trøkket på film nå etter at subbene er datt diagonalt i rommet. Så jeg ble sittende å høre musikk med sr7010 som dac og pre, pm11 var effekttrinn. Brukte også sr7010 som delefilter. Så alt spillte som om det skulle vert film.

På musikk låter dette kjempebra. Meget underholdene, jeg får skikkelig fot og trøkket er der. Det er også der når jeg spiller med Nuprime Dac og pm11 som integrert.

Så dette betyr vel at jeg må sette subbene litt hot. Jeg innbille meg at man burde ha subbene høyere stillt på musikk enn film da LFE sporet er høyere innspillt enn bassen i 2 kanaler.... Eller er jeg helt på bærtur?

Nå har jeg også fått senket den stående bølgen på 20hz mye både i tid og i db. Kan vel rett og slett være det som gjør det.

Joda her er trøkk og brystkasse bass men synes kanskje den er litt spinkel til film. På 2 kanals avspilling så låter dette flott og jeg er svært fornøyd.

Noen tips om hva jeg burde gjøre? Rett og slett øke spl på subbene til film?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lørdag kveld. Bunkra opp med 6 kalde, dritt lei alt av påskestress, sure kunder ol. Nå skal batterier laddes!

DSC_0039.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så hvilken retning skal denne kobles til...?
    14918453689771314690939.jpg
    14918453689771314690939.jpg

Input står det på den ene siden...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble jaggu bilde.. Så da er det bare å trekke kabel. Så er alt klart til påske.

Ser også ut til at jeg får solgt den ene forsterkeren jeg har til overs. Så da blir Rotelen satt tilbake i racket. Må da kalibrere opp kinoen pp nytt. Men det burde gå som en lek denne gangen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er min Pioneer LX 83 solgt og hentet. Glad nybegynner innen hifi som skulle prøve seg med denne en stund. Så da må Rotel RB 993 tilbake i arbeid. Denne skal da drive senter og det ene atmos paret. Får bruke påsken til å koble den opp og kalibrere skikkelig. Nå blir det kun å nivåjustere den til påskebesøket kommer. Blir nok mye PlayStation spilling på jentene som kommer.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Siste dagen nå før påskefri. Er kjempeheldig å ha turnus fri på både påskeaften og tirsdagen etter påske. Så har da nesten en uke fri.

Får besøk av litt familie, unge voksne, så tipper kinoen vil bli flittig brukt. Både til film og ikke minst PlayStation.

Jeg får mest sannsynlig besøk i påsken fra et forum medlem også. Og så skal jeg til nesten Gjøvik. Opp å besøke HCS. Ellers så har jeg tenkt å bruke litt tid på god mat.

Har satt opp en herlig meny som gir både herligheter fra land og sjø.

Om noen i området har tid så er dere hjertelig velkomne til en liten lytterunde. Både på film og to kanaler. Gi meg beskjed på pm eller her i tråden.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har lagt ut en tråd under surround utstyr. Tror nok ikke jeg får så mange gode svar på den. Fått et tips fra alphamale som jeg skal lese et par ganger til. Tror nok jeg bare må finne ut av dette selv. Blir nok noen poster fremover som beskriver fremgangsmåten min, i tilfelle dette blir vellykket. tenker å kalibrere opp kinoen helt manuelt, slik at jeg får full kontroll på de fleste parametere. Kan bli spennende å se hva det fører til.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel.. Brukte gårsdagens kveld til å manuelt justere subbene til flates mulig respons med minidsp 2x4 før jeg idag har kjørt audessy og etterjustert noe. Må kom den taktile bassen tilbake. Tydelig at et eller annet har vert gjort feil sist runde. Må si jeg kosa meg på de kjente demoklippene. Så nå sitter både musikk og film. Om noen ønsker å se målinger så kan jeg legge ut dette.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal få lagt ut noen iløpet av påsken. Blir bare hoved målinger. Har ikke tatt vare på alt av målinger underveis desverre. Men er kun små forskjeller. Type en og en EQ posisjon. For å finne Q og gain. Lite intr. Kan om noen absolutt vil se hva eq gjør legge ut det også.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke lagret noen av målingene jeg tok i går jveld men her er noen nye målinger. som viser litt forskjellig jeg legger bare ut en hel hauf så får man kommentere etterhvert.

Det er 4 hovedmålinger
    Stereo : DVS Jriver. Nuprime dac- Marantz PM11S3- Triangle Quartet fullrange og svs tubesubber koblet på med høynivå og deling satt til 45hz

Og jeg har målinger med og uten eq punkt.

Surround er Jriver . Dac i sr7010 fra matantz preout R+L til marantz pm11s3. Preiut subb til minidsp 2x4 hvor jeg har justert eq på subb med 90hz som target deling, Har målt med audessy Reference og flat. Desverre er den ene målingen noe lavere i db.

Rosa er audessy flat kurve
    Gul er audessy Reference

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Se på impolse responsen her.
    tydelig at audessy legger på klang ja...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trur ikke jeg skrur så mye mer lyd nå. Fyttigrisen nå ble det virkelig taktile svingninger i rommet. vel må nok skru ned subbene noen db tror jeg... Kanskje

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har nok vert noe feil med nest siste kalibrering. Nå er det bedre, mye morsommere å se film. Skal nok forske litt på den FLAT kurven da jeg har mulighet til å skru noen band på eq etter smak.

Og så irriterer jeg meg over dippen rett etter 100Hz og den på 177. Den på 177 samsvarer med en spike på GD plottet. Men jeg finner den søren ikke. Har leita etter den i vertfall 3år....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn