Slanking er relativt rett frem, handler om å kutte ut unødvendige kalorier og å spise mindre måltider oftere. Unødvendige kalorier er ting man får i seg via drikke (melk, brus, saft, juice osv) og matvarer med drøyt kaloriinnhold. Melkeprodukter som ost bør droppes til fordel for skinke, leverpostei og lignende som pålegg.
Dette pluss en halvtimes rolig gange/aktivitet om dagen vil få kiloene til å renne av, uavhengig av trening. En kamerat gikk fra 115 kg til 75 kg på 5 mnd bare ved å erstatte to store måltider med 4 små, 30 min rolig gange hver dag uansett vær og kun vann som drikke.
Klart, er målet god form er det trening som må til. Er målet rask fremgang er det intervaller som gjelder, gjerne 4x4 sett på høy intensitet. Høy intensitet betyr ca 85 % - eller med andre ord så tungt at du er veldig klar for pause etter 4 min/4 repetisjoner, men ikke så tungt at du ikke ville klart det 5 min/rep. Og så hardt at 4 sett er et mareritt, men ikke verre enn at du hadde klart ett til.
Dette vil gi en økning på ca 2 % kapasitet hver eneste trening i noen mnd, det gjelder både styrke og kondisjon. Deretter møter du taket og må gå over til andre treningsformer for å komme videre/unngå overtrening.
Men, min erfaring som tidligere aktiv bokser samt trener de siste 7 år tilsier at intervalltrening er forferdelig krevende å motivere seg til over tid, så jeg vil anbefale å finne aktiviteter som du synes er moro å drive med - slik at god form blir en heldig bi-effekt og ikke målet i seg selv. Det er langt lettere å motivere seg når man prøver å få til noe enn det er å motivere seg til å trene bare for treningen sin del.
Eksempler er sykling, padling, klatring, kampsport, rulleski, crossfit osv.
Skal du trene hjemme ville jeg søkt på videoer på YouTube for øvelser du kan prøve å mestre, feks søkeord "plyometric exercises" eller lignende.
Husk; pictures or it didn't happen!