Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp. Koster dog ca 20 lapper. Da går jeg heller for Dirac

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ja ser den :)
    Men for min del som skal ha ny prosessor etterhvert , så er det jo noe man bør ta med i betraktningen.

Ellers å kanskje man bare skal fleske til på den nye til Emotiva når den kommer. Der er Dirac på plass , og det er jo litt mer lettvint også nå som Surround.no er blitt importør av disse.

Men den blir jo ganske drøyt priset da dessverre....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, har vert inne på tanken ang emotiva selv. Men leser desverre veldig mye ulike anmeldelser på preene til de. Marantz og Yamaha er jo bankers uten noen spesielle feil foruten begrensningene. Arcam har jo også Dirac på sine modeller. Må bare innrømme at marantz Sr 8012 frister veldig.

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Men for min del som skal ha ny prosessor etterhvert , så er det jo noe man bør ta med i betraktningen.

Ellers å kanskje man bare skal fleske til på den nye til Emotiva når den kommer. Der er Dirac på plass , og det er jo litt mer lettvint også nå som Surround.no er blitt importør av disse.

Nye Rotel RSP-1582 virker jo veldig spennende med gode muligheter for manuell EQ. Har du sett på den?

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har vert inne på tanken ang emotiva selv. Men leser desverre veldig mye ulike anmeldelser på preene til de. Marantz og Yamaha er jo bankers uten noen spesielle feil foruten begrensningene. Arcam har jo også Dirac på sine modeller. Må bare innrømme at marantz Sr 8012 frister veldig.
    Så dem har litt problemer med stabiliteten rett og slett altså ..?

Ja slik sett så er Yamaha og Marantz veldig trygge valg med bra funksjonalitet og stabilitet.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2

Nye Rotel RSP-1582 virker jo veldig spennende med gode muligheter for manuell EQ. Har du sett på den?
    Har såvidt sett på den ja , men er ikke den allerede litt utdatert nå..?

Vil ha noe som takler dolby vision osv. også når jeg nå skal oppgradere. Blir dessverre håpløst fort gamle prosessorer for tiden...

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

Har såvidt sett på den ja , men er ikke den allerede litt utdatert nå..?

Vil ha noe som takler dolby vision osv. også når jeg nå skal oppgradere. Blir dessverre håpløst fort gamle prosessorer for tiden...
    Jo, den er det. Støtter kun 7.1, og heller ikke Dolby Vision. Så hvis dette er et krav blir den fort uaktuell.

Men jeg er helt enig med deg, receivere/prosessorer eldes svært fort for tiden. Kommer noe nytt nærmest hvert eneste år om man skal holde følge med det aller nyeste.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er og blir dyrt om man skal holde seg på det aller nyeste innenfor surround delen ja. Og desverre vil jeg si. Nå er jo heldigvis jeg ingen utstyrsfreak men skulle jeg ha byttet idag til samme reciver i dagens utgave så ville det kostet meg ca 13000.. Går da ut fra at jeg får ca 1/3 av nypris tilbake på en komponent som er under 1 år gammel. Det jeg får da som jeg vet jeg har bruk for er den applikasjonen hvor jeg kan styre litt mer av audessy. Noen bilde sjef er jeg ikke.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dermed så utgår den modellen som heter sr7012. Men klart, er Audessy + appen såpass god. Og lar meg styre mye med feks eq på alle høyttalerene og subbene. Så kan det alikevel vere en viss intr. Minidsp 88A kommer vel på ca 12-13000. Ca det samme mellomlegget jeg må ut med for en 7012. 8012 koster for mye for meg nå. Men igjen, den har vel 11 effektkanaler. Så om den er kraftig nok uten ekstra effekt. Så har jeg jo en 7 kanals til over.
    Det koster å følge utviklingen ja...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hjemme alene idag. Så jeg går løs på å se om jeg får til lyden skikkelig igjen. Irriterende at den oppdateringen skulle ødelegge så mye.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Neste inn her blir nå en minidsp 10x10 eller 88A. Slik at jeg kan hoppe over audessy. Og få full kontroll selv på alt av eq, delefrekvens og delay.
    Så du synes at Audyssey fungerer dårlig til musikk altså ?
    Synes Audessy er bedre enn ikkenoe korreksjon. Spes i subbass. Spiller musikk både med flat og L+R bypass.

Men føler at jeg skrur bedre lyd selv enn det audessy klarer, som skorob er inne på, spes oppover i frekvens.
    Javel - "bedre enn ingen korreksjon" vil jo si at den gjør noe riktig om ikke annet.
    Og så har dem jo kommet med denne appen på nyere modeller som gjør at man kan bestemme litt mer også med Audyssey.

Driver å prøver å sirkle inn min neste prosessor , og Marantz er absolutt en av kandidatene. Men det er neimen ikke lett å bestemme seg , og litt EQ må nesten til hos meg også , og jeg er også tilhenger av å ha litt kontroll over tingene selv.
    Marantz 8805 - 7.2.6 dekoding med mulighet for wides og Height i tillegg.

Blir sluppet våren 2018

https://www.avsite.gr/forum/threads/marantz-denon-13-1-processing.160716/

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Synes Audessy er bedre enn ikkenoe korreksjon. Spes i subbass. Spiller musikk både med flat og L+R bypass.

Men føler at jeg skrur bedre lyd selv enn det audessy klarer, som skorob er inne på, spes oppover i frekvens.
    Javel - "bedre enn ingen korreksjon" vil jo si at den gjør noe riktig om ikke annet.
    Og så har dem jo kommet med denne appen på nyere modeller som gjør at man kan bestemme litt mer også med Audyssey.

Driver å prøver å sirkle inn min neste prosessor , og Marantz er absolutt en av kandidatene. Men det er neimen ikke lett å bestemme seg , og litt EQ må nesten til hos meg også , og jeg er også tilhenger av å ha litt kontroll over tingene selv.
    Marantz 8805 - 7.2.6 dekoding med mulighet for wides og Height i tillegg.

Blir sluppet våren 2018

https://www.avsite.gr/forum/threads/marantz-denon-13-1-processing.160716/
    Så det ja , lurer på hva prisen for denne blir - nærmere 50k er jeg redd....

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Er og blir dyrt om man skal holde seg på det aller nyeste innenfor surround delen ja. Og desverre vil jeg si. Nå er jo heldigvis jeg ingen utstyrsfreak men skulle jeg ha byttet idag til samme reciver i dagens utgave så ville det kostet meg ca 13000.. Går da ut fra at jeg får ca 1/3 av nypris tilbake på en komponent som er under 1 år gammel. Det jeg får da som jeg vet jeg har bruk for er den applikasjonen hvor jeg kan styre litt mer av audessy. Noen bilde sjef er jeg ikke.
    Ja jeg skjønner at det sitter litt langt inne å oppgradere når den du har ikke er eldre enn den er...

For min del så er det jo en stund siden CX-A5000 kom ut , og det har skjedd en del siden den gang. Lyden er jo upåklagelig den , men mangler Atmos blandt annet , så jeg føler for å fornye meg litt igjen nå snart :)
    Men jeg sliter som sagt med å bestemme meg , og det er ikke sikkert det blir noe før til neste år - da kommer sikkert Yamaha med CX-A5200 også :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner jeg er "bittelitt" irritert på audessy nå.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel, fikk ikke noen fremgang igår. Audessy leser rommet / plassering av mik på en svært underlig måte. Den legger til en 5-6db på alle høyttalerene mine foruten senter på de 3 høyeste EQ punktene. Dvs 16K, 12K og 8K om jeg husker det riktig. Umik og rew viser når jeg bruke audessy off eller pure direct at Quartet har +2,5 db ekstra ved 8k hvor den da flater ut. +2.5db mer der enn ved 2kz. Flatt fra 25hz til 2kHz og en liten smal dipp ved 3200hz som jeg mener er delefrekvens. Den er der også ved nærfeltmåling av høyttaleren.

Så jeg får bare kjøre på med flere runder Audessy. Irriterende at den gode korrigeringen jeg hadde er borte. Men på en annen side, jeg vet det går an å få dette svært bra.

Jeg får samle sammen noen kroner til en Dirac løsning. Spes om det ikke går seg til.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Innimellom så er en pils medisin for kropp og sjel.
    DSC_0401.jpg

Mareritt uke er over. Den her, en liten bayer, var virkelig fantastisk.

Har noen i sekken også som skal nytes hjemme fremfor anlegget. Droppa innom The Garden på vei hjem. På disken sto en boks jeg ikke klarte å gå ifra... Så der røk penga til dac gitt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal svare på den imorgen, Lovemusikk. Er noen pils for mye innabords nå til å skrive noe vettugt. Dessuten så har jeg ikke hørt Signature serien. Jeg bruker jo Quartet på et rom på 740cmx 480cm de fyller rommet med litt drahjelp i bunnen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble ikke bare Metallica med hjem fra the Garden. For dere som liker Pearljam, Alice in Chains. Kjøp denne plata her.
    DSC_0403.jpg

Denne var virkelig bra!

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Skal svare på den imorgen, Lovemusikk. Er noen pils for mye innabords nå til å skrive noe vettugt. Dessuten så har jeg ikke hørt Signature serien. Jeg bruker jo Quartet på et rom på 740cmx 480cm de fyller rommet med litt drahjelp i bunnen.
    Spiller også bra her, de forbaska JBLene :rolleyes: Gode de.. men va stygge sier fruen.

Viste bilde av Signatur til ho.. Så ho likte de, men ho sa bare "hva koster de da" Men, det rodde jeg bort :p

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ligger et par hvite Antal på finn forresten. Og så har man jo Ez utgaven som har kommet. Lurer litt på signatur jeg også innimellom, men så husker jeg på at de har en serie til. Jeg går nok rett på den om jeg bytter ut Quartet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er helgen over for denne gang. Mye oppmerksomhet har blitt viet til musikk og da spes den Metallica boksen men også mye tid til AC/DC. Sjokket var da stort når jeg leste at Malcom Young hadde gått bort.
    Acdc var for meg den egentlige starten inn i rock og senere metall. Og acdc er fast med på mine demo skiver når jeg skal evaluere nye høyttalere feks. Jeg må få skikkelig fot av Acdc, om ikke så er det lite vits i å gå videre med det høyttalerparet.

Planen i helgen var jo å få koblet ned anlegget og flytte komponenter til den ene sideveggen. Men det gikk skeis. Ble sittende å høre på musikk.

Får bruke uka på det tenker jeg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.642
    Sted
    Smurfeland
    ^Svakheten i den testprosedyren der må jo være at AC/DC gir fot nesten samme faen hva det spilles av på, om det så er de innebygde høyttalerne i flatskjermen eller mobilen, for den saks skyld. ;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Jo ACDC svinger og gir fot ja. Men jeg klarer alikevel å høre stor forskjell på feks, klipsch RF7. Triangle Quartet, og Kharma CRM. De to første spiller acdc slik jeg liker det. Menst Kharma CRM ikke fikk det helt til. Den var bedre på det meste annet. Men så har man jo en musikksmak å forholde seg til. Siden den inneholder mye acdc og lignende ting. Så havnet jeg på Triangle igjen. Som med mine ører gjør svært mye riktig, til en pris som er grei og har egentlig svært få hull. En skikkelig god allrounder.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ... Fikk kjørt en ny runde audessy igår. Fikk ikke hørt så mye musikk, men tror denne runden ikke ble så ille. Hørtes bra ut. Må ta en time eller to idag. Sjekke ut om jeg og Audessy traff.

Lapp til meg selv.

Kjørte Audessy med sofapute rygg, bak mik på de 3 første målingene. Tok den bort på målinger 4-8.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Huskeliste til meg selv

Audessy kalibrering.
    Subbene til 73db hver enkelt. Fase 0. Subb 2 ( venstre bak) inverted. Sub 4 delay ( husk å skrive det)

Eq på 19hz før kalibrering. Husk å skrive det.

1 sweetspot
    2 30cm til venstre
    3 30cm til høyre.
    4. 20cm fremfor 3.
    5 20cm fremfor 1
    6 20cm fremfor 2
    7 20cm til venstre for 1. 10cm mot bakveggen.
    8. 20cm til høyre for 1. 10cm mot bakveggen

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ahhh på vei hjem fra jobben. Skikkelig spent på resultatet av den siste audessy runden. Fikk som nevnt kun lytta til et par låter igår, men synes det var lovende det jeg hørte. Tenk om det sitter igjen. Det hadde vert helt konge. Heldigvis så har reciveren en knapp jeg kan trykke på for å få pure direct. Har vert en reddende knapp nå den siste tiden. Problemet da er jo at det ikke blir liv i subbene. Noe jeg egentlig liker og er avhengig av til min musikk. Blir lit tamt uten. Nei jeg håper virkelig den runden igår traff. Krysser fingrene for det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nja... Ble en par timer ned musikk igår. Er ikke helt sikker på om audessy traff helt. Men det går i det minste an å både hør musikk og se film. Slapp unna den hevingen ved 8K og oppover denne gangen. Må nok frem med REW og se hva som kan gjøres ved å flytte deling og delay. Virker som om det er litt lite nivå mellom 3k-7k omtrent. Låter pittelitt matt kanskje. Må ta et par runder til med musikk. Kan jo vere dagsform også.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ahhh på vei hjem fra jobben. Skikkelig spent på resultatet av den siste audessy runden. Fikk som nevnt kun lytta til et par låter igår, men synes det var lovende det jeg hørte. Tenk om det sitter igjen. Det hadde vert helt konge. Heldigvis så har reciveren en knapp jeg kan trykke på for å få pure direct. Har vert en reddende knapp nå den siste tiden. Problemet da er jo at det ikke blir liv i subbene. Noe jeg egentlig liker og er avhengig av til min musikk. Blir lit tamt uten. Nei jeg håper virkelig den runden igår traff. Krysser fingrene for det.
    Kan du ikke kjøre Marantz med fronter ukorrigert og med kun RK aktiv for subene da?
    Hvordan funker det i såfall ?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo absolutt en mulighet det. Får desverre lit trøbbel i overgangen i delingspunktet av en eller annen grunn. Men tester ut begge deler. Får det nok til etterhvert.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk lytta litt mer igår. Og det låter ikke så ille nå nei. Absolutt brukbart + vil jeg si.

Har fått tilbud om et par Magellan Duetto V2 til en fin pris. Må si at det frister litt. Kanskje litt mer en litt også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nytt kapittel i boken Retep og data. Skulle resette ruter igår, en eldre ruter fra Telenor. Skulle bare dra ut kabelen fra power supplyet og jaggu fulgte ikke pinnen med ut. Så plutselig så hadde vi ikke nett igår kveld. Håper på at ruter jeg får låne hos Lgrons ikveld kan settes opp mot min fiberboks. Skal visstnok vere av samme type.

Om den ikke funger, er det noe spes jeg skal titte etter. Har Claes, Power blant annet i nærheten. Har ikke tv. Kun data linje. Trenge både WiFi og kablet. Fiber boksen fungerer som den skal. Noen tips? Linja e vel 60/60 om jeg ikke husker feil.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner ikke hva det er med meg og data..

Uansett, Black fredag idag. Eller for meg blekk fredag. Hifikontoen er ikke mye å skryte av for tiden. Den skal nok fylles opp etterhvert tenker jeg. Ser platekompaniet har 20% på vinyl. Er to bokser jeg har lysst på etter å ha hørt igjennom den master of puppets boksen jeg kjøpte sist helg. Kill em all og ride the lightning. VURDERER å dra visa'n da lønning er rett over helgen. 1/2 skatt og de boksene er på utgående. Og jeg vik "spare" en 1000 lapp omtrent.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Helgen blir nok brukt på hifirommet. Må få på plass lyden skikkelig. Låter jo br nå, men vet at det kan bli bedre. Dermed får jeg ikke ro før det sitter helt.

X

X186841

Gjest
    Er den samme ruteren fra Telenor som du har nå du kan få av meg, fikk også min fra Telenor men kjøpte ny rett etterpå for å forbedre ytelsen. Hvis du har fått melding om hastighetsøkning i Januar, så holder ikke den ruter typen lenger, men holder du deg på 60/60 så går det bra.
    Ellers er det salg hos Komplett på TP-Link C3200 og C5400 rutere. Har begge og de gir litt bedre ytelse/rekkevidde på trådløst og er stabilere ved høy belastning.Selvom Telenor ikke liker att du bruker andre rutere, så funker TP-Link og Asus sine rett i fiber boksen plug and play. Apple sine rutere funker ikke rett i Telenors fiber boks.

QUOTE=Retep;2626539]Nytt kapittel i boken Retep og data. Skulle resette ruter igår, en eldre ruter fra Telenor. Skulle bare dra ut kabelen fra power supplyet og jaggu fulgte ikke pinnen med ut. Så plutselig så hadde vi ikke nett igår kveld. Håper på at ruter jeg får låne hos Lgrons ikveld kan settes opp mot min fiberboks. Skal visstnok vere av samme type.

Om den ikke funger, er det noe spes jeg skal titte etter. Har Claes, Power blant annet i nærheten. Har ikke tv. Kun data linje. Trenge både WiFi og kablet. Fiber boksen fungerer som den skal. Noen tips? Linja e vel 60/60 om jeg ikke husker feil.[/QUOTE]

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.997
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Retep, jeg har mine tvil om Audessy er tingen for to-kanals med musikk.
    En miniDSP med innebygd Dirac tror jeg spiller i en helt annen liga.
    I beste mening.
    Jeg har ikke forsøkt Dirac selv, men etter å lest hva TrompetN skriver om Dirac, tror jeg ikke det er så veldig ulikt Audiolense som jeg selv bruker.
    Dirac løsningen er ganske automatisert og er ikke så kompleks.

Som sagt, du får ta deg en tur når jeg har fått orden på DIY riggen.
    Kan til og med lage en targetkurve etter dine ønsker og smak.:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel Ruteren jeg fikk låne av Lgrons fungerer. Så da har dama nett og jeg kan konsentrere meg om lyden i hula igjen.
    Fikk j
    kjørt ny runde med audessy i natt. Pleier å kjøre det på natten, da er det mest stille her.

Her er et eksempel på hva Audessy gjør og hva jeg kan etterjustere det til. Målingene er desverre litt ulike på SPL, men det viser hva den ( Dritten) steller istand og hva jeg med noen få enkle grep kan etterjustere .

før og etter audessy.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn