Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker baluba. Dere får ha et godt nyttår dere også. Så får vi se hva 2018 bringer

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmm klipsch 115 på tilbud. Kanskje det hadde vert noe før senterkanalen...

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    En Klipsch 115 ville nok fylt ut alle kravene dine til en sentersub. Skal visstnok spille både punchy og dypt, med god output.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En Klipsch 115 ville nok fylt ut alle kravene dine til en sentersub. Skal visstnok spille både punchy og dypt, med god output.
    Jo det tror nok jeg også. Har en annonsen på finn. Der Har jeg fått tilbud om en svs pb12/2 pluss. Går nok for den om selger svarer på henvendelsen. Har takket ja til den. Så vi får se.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk en hel del timer i går på tidsrommet. Kjenner jeg er glad for at jeg ikke solgte forsterkersettet. Selv om en sr8012 hadde vert helt sjef. Så tenkte jeg på at det er jo en risiko for at det ikke spiller bedre.
    Så får heller spare opp å få låne en etterhvert. Slik at jeg kan sammenligne direkte.

Ang subb til senterkanalen. Mediakjendis; har sett tilbudet og takker for det. Men tror ikke den klarer å holde følge med det som står her idag. Så står over.

Registeret også at det ligger en Arendal stund 1.5 på brukten. Kanskje den hadde vert noe å satse på?

Arendal stund 1.5
    Klipsch R 115sw
    Svs pb12 pluss/2
    Er kandidatene nå. Alle er i samme prisklasse.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Godt nytt år Retep!
    Kom på et spørsmål som jeg ikke kan svare på selv når det gjelder prosessor vs integrert. Hvordan blir kostnadsforskjellene i fremtiden hvis du skal oppgradere prosessoren i forhold til kostnaden å oppdragere integrert reciever hele veien. Effektamper kan man jo beholde i lang tid, men det kommer jo hele tiden nye formater og muligheter på prosessorsiden som det kan være kjekt å kunne oppgradere. Hos Tralltrall var Audessey vs Dirac en nobrainer så akkurat når det gjelder det er jeg personlig ikke i tvil om prioriteringen jeg ville gjort.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Godt spørsmål det T. Klart at med 11 effekttrinn så vil en stadig oppgradering vere lettere med en prosessor. Men nå føler jeg også at de nyeste reciverene idag er såpass gode at de fint kan klare å drive feks Atmos kanalene. Idag brukes reciveren min til et atmospar og surround back.

Så det vil alltid vere en gi og ta.

Idag kan jeg feks gå inn med en Dirac boks mellom reciverene preout og effekt. Har 14 eksterne kanaler i tillegg til de 9 på reciveren. Det som evnt kommer av nye formater er vel bredde og front høyde kansler. Hva som kommer senere vet man jo ikke. Og heller ikke hvor lenge vi blir på Mogreina.

Videre så klarer ikke jeg å forstå hvorfor en pre skulle vere så mye bedre enn en recivers pre. Joda forstår teorien, men hva den faktisk gir av lydforbedring er et spørsmål jeg stadig vekk tenker på.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Godt spørsmål det T. Klart at med 11 effekttrinn så vil en stadig oppgradering vere lettere med en prosessor. Men nå føler jeg også at de nyeste reciverene idag er såpass gode at de fint kan klare å drive feks Atmos kanalene. Idag brukes reciveren min til et atmospar og surround back.

Idag kan jeg feks gå inn med en Dirac boks mellom reciverene preout og effekt. Har 14 eksterne kanaler i tillegg til de 9 på reciveren. Det som evnt kommer av nye formater er vel bredde og front høyde kansler. Hva som kommer senere vet man jo ikke. Og heller ikke hvor lenge vi blir på Mogreina.

Videre så klarer ikke jeg å forstå hvorfor en pre skulle vere så mye bedre enn en recivers pre. Joda forstår teorien, men hva den faktisk gir av lydforbedring er et spørsmål jeg stadig vekk tenker på.
    Det å bytte prosessor så fort det kommer noe nytt blir jo ikke billig, men er vel heller ikke nødvendig. Er ikke alt nytt som har noe for seg. Men prismessig så er det vel mye bedre å ha gode effektforsterkere til de tre frontene som du ikke trenger å bytte ut, så har du en grei surroundreceiver i middels prisklasse til resten.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

Hvorfor eventuelt prosessorens pre låter bedre enn recieveren har jeg ikke kunnskap om dessverre.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Det brukes vel ofte bedre komponenter i forforsterkerdelen, bedre strømforsyning til forforsterker, kan være bedre dacer osv. Men er ikke alltid enkelt å vite da produsentene ofte ikke oppgir forskjellene

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig i det med bedre komponenter. Men problemet mitt er at jeg ofte i svært liten eller ingen grad hører de. Feks så liker jeg mye bedre min Marantz 8020 enn min tidligere av8801. Spesielt på musikk i 2 kanaler. 8801 fikk jeg aldri helt dreisen på egentlig.

Men vi får se hva som skjer. Ny subb er nok neste på lista. Litt synd at jeg ikke hører fra selger. Men det er nok karma. Siden jeg angret meg på mitt forsterkersett.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig i det med bedre komponenter. Men problemet mitt er at jeg ofte i svært liten eller ingen grad hører de. Feks så liker jeg mye bedre min Marantz 8020 enn min tidligere av8801. Spesielt på musikk i 2 kanaler. 8801 fikk jeg aldri helt dreisen på egentlig.

Men vi får se hva som skjer. Ny subb er nok neste på lista. Litt synd at jeg ikke hører fra selger. Men det er nok karma. Siden jeg angret meg på mitt forsterkersett.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    670
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Hvorfor eventuelt prosessorens pre låter bedre enn recieveren har jeg ikke kunnskap om dessverre.
    Den har som regel bedre dac,og strømforsynigen trenger ikke og dele det med forsterkerene.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel da starter jeg på det nye forsettet. Ut å høre mer lyd. Idag tar jeg turen sammen med en kompis til Mala for å høre på de her...
    7fd8234a8590247f6ce3e3607ff41b15.jpg

Jeg er ikke i kjøpemodus men muligens sjåføren er det?

Ser frem til tur i alle fall.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte å få høre 1 anlegg i mnd. Som en start. Så mulig DU får en pm. Det er noen oppsett jeg har skikkelig lysst å høre.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.761
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Skal dere til Mala kjører dere rett forbi her,kunne du tatt med en streamer som skal til de da ?

O

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Smurfeland
    Vel da starter jeg på det nye forsettet. Ut å høre mer lyd. Idag tar jeg turen sammen med en kompis til Mala for å høre på de her...
    Vis vedlegget 474291

Jeg er ikke i kjøpemodus men muligens sjåføren er det?

Ser frem til tur i alle fall.
    Spent på å høre hva du syns om de der, er nysgjerrig på hvordan det funker med toveis og deling mellom 18" og kompresjonsdriver i multicell.

Ellers, ville det ikke vært bedre å ha en blurayspiller med analoge multikanalsutganger som tok seg av prosesseringen, og ha enten pre med effekt eller reciever med analoge multikanalsinnganger? Så bytter man bare spiller hver gang det kommer noe nytt. OPPO har vel greie analoge lydtrinn i spillerne sine?

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

Regnekraft og komponentvalg?
    Den classė pre,en jeg har nå gruset Yamaha sin hvertfall, og begge er prė.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble en hyggelig tur til Mala igår. Tre stk i bilen, og den ene handla inn en vinterforsterker. Har tatt noen bilder, men må redigere de ned. Får ikke lastet de opp.
    På vei hjem var sjåføren en tur innom her og fikk en liten demo. Kommer nok flere turer på sjåfør og meg da vi begge synes det er svært morsomt å høre hva andre holder på med. Jeg har vert svært dårlig på å komme meg rundt de siste årene. Så det tenkte jeg å gjøre noe med.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vi spilte vel på LM audio forsterkere. Monoblokker og forforsterker. Samt PS audio avspiller. Fikk ikke helt tak i bva det var.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lyden da spør dere silkert.. Jeg synes det er vanskelig å skrive om lyd, når den ikke treffer meg helt.
    Drar frem noen positive ting. Nærhet til musikken er vel det som slår meg mest. Og dynamikk er det i bøtter og spann. Er skikkelig morsomt å høre alle småting i låten you and your friend fra plata om every night. Er det ikke det den heter...

Jeg tror også det er mer potensiale i høyttaletene enn vi fikk hørt. Jeg får skylde på rom og plassering denne gangen. For selv om gutta har jobba med rommet. Så tror jeg de er litt ute å kjøre. Spes med tanke på at dette er et demorom før 2 kanals musikk. Jeg hadde nok angrepet dette helt annerledes.

Alt i alt så var dette en meget hyggelig tur. Håper sjåfør ikke er for trett.
    Hvilket anlegg skal vi besøke neste gang? Tenkte å ta en liten "turné " oppover mot Hamar. Vet det er en del habile anlegg der oppover. Noen som melder seg?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Då får jeg håpe at denne dukker opp i helgen.
    WEB_Image r115_best_i_test 1424415285.jpg

En klipsch R115sw. Tenkt å brukes til sentersubb altså. Om ikke det gir noe så havner den eller minstemann svs ut på børsen. Minstemann svs skal også testes til senterkanalen.

X

X186841

Gjest
    Er jo meldt styggkaldt til helga.
    Og forsterkeren låt mye bedre enn en panelovn.

Ble en hyggelig tur til Mala igår. Tre stk i bilen, og den ene handla inn en vinterforsterker. Har tatt noen bilder, men må redigere de ned. Får ikke lastet de opp.
    På vei hjem var sjåføren en tur innom her og fikk en liten demo. Kommer nok flere turer på sjåfør og meg da vi begge synes det er svært morsomt å høre hva andre holder på med. Jeg har vert svært dårlig på å komme meg rundt de siste årene. Så det tenkte jeg å gjøre noe med.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Håper at en dedikert subb på senterkanalen vil gjøre lyden derfra større. Litt mer trøkk. Selv om jeg har senteren i samme serien som frontene er fra. Så merker jeg at den blir litt liten. Spes når vi nærmer oss ref volum. Vanligvis ligger jeg på mellom -10 og -5 . Men greit å ha litt å gå på.
    Er skikkelig spent på hva dette vil tilføre.
    Litt morsomt igår etter den superkorte demoen oppe hos meg. Sjåfør nevnte noe om surround i tillegg til dedikert 2ksbsls. Tror han syntes det var litt morsont.

Samtidig nevnte han noe jeg opplever i de aller fleste anlegg med sub som er godt integrert. Mellomtonen kommer mye bedre frem og blir renere Dette tror jeg skyldes to ting.
    Ferre frekvenser for elementene å jobbe med. Og at jeg med sub kan la høyttalere spille det de kan best. Og sub det de kan best.

Og at med subb og dåp. Kan man ofte fjerne de store frekvenstoppene partyfaktoren på en mye bedre måte.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er jo meldt styggkaldt til helga.
    Og forsterkeren låt mye bedre enn en panelovn.

Takk for igår. Kjempehyggelig. Vi får ta en dag å frakte forsterkeren til hula mi. Så jeg får hørt Triangle på rør

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe. Den er god. Blir bra å fyre med rør til helgen. Fornøyd etter hva jeg har hørt...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Då får jeg håpe at denne dukker opp i helgen.
    Vis vedlegget 474382
    En klipsch R115sw. Tenkt å brukes til sentersubb altså. Om ikke det gir noe så havner den eller minstemann svs ut på børsen. Minstemann svs skal også testes til senterkanalen.
    Hvis det ikke funker, har jeg en SVS PB2000 som jeg har vurdert å bytte i en sånn. ...Eller i noe lukket. ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker Dazed. Desverre så ble jeg for sen på avtrekket. Den ble solgt igår.

Då får jeg bare vente på å høre fra selger av pb12/2

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn