Ø Audio Icon. En kort rewiev fra casa Retep.
Disclaimer, nå følger en rewiev som gjelder lyden fra høytalerene fra mitt rom som er satt opp for Triangle høyttalere, med mine ører og min smak og musikk.
Ø Audio Icon er en voksen høyttaler, når vi sammenligner den fysiske størrelsen satt opp sammen med Audiovector X3 Signature. Som vel er en normal størrelse, om noe slikt finnes.
Den er tung, skikkelig tung noe som betyr at de er satt sammen skikkelig. Noe vi testa her, ved å spille Infected Mushrooms på et volum jeg ikke lytter til.. Holder man handa på kabinettet så er det svært liten om noen om noen grad av vibrasjon. Ingen pustelyder fra portene heller. En god sammensatt høyttaler rett og slett.
Ø er vel første høyttalerene med horn, eller stor waveguide jeg har hatt. Den neste under må vel bli Klipsch RF7
Hvordan låter Icon da? Jo musikken blir presentert deg på første eller andre rad i en sal. Man får en direkte kobling til musikken og alle de nå nyanse som gjerne ligger der men som ikke kommer helt ut eller frem. Tenk på smatting, innpust åpning av leppene rett før man synger ol. Der er dynamikk over hele registeret. Attacen på låter fra Gabriela Y Rodrigo live, whitesnske sin live in Tokyo er bare rett og slett meget god. Jeg har spillt kassegitar i en del år, og føler at det så spille slike instrument tatt opp live låter sin det skal.
Trompeter og andre blåseinstrumenter låter også ekte. Har ikke spillt slike instrument selv. Men har en bekjent som har spillt så har fått med meg hvordan det høres ut live, rett fremfor ansiktet i samme rom. Ø er svært lik originalen om innspillingen ikke legger en demping på det.
Dette er virkelig strålende. Bassen er god den også og graver dypt. Igjen spiller jeg hifisentralen bass og morro lista, som ligger på både tidal og spotify.. Her er det mange måter med ulike typer bass. Ø har en plutselighet og hurtighet i bassen jeg kun har hørt på klipsch RF 7. Men her er den bare bedre. De går dypt, og under plassering av de i mitt rom så får jeg se til å spille ned til 18-20 Hz. Dette er altså inroom målinger. Kan legge ut om Mala tillater meg det.
Mellomtonen eller hva skal man kalle det på en 2veis høyttaler.. Er open, detaljrik, jeg vil kalle den for nøytral, ikke for varm og ikke for kald. Rett og slett ærlig. Noe som også da naturligvis kommer fra toppen også. Hele høyttaleren fremstår som svært nøytral, men den låter ikke kjedelig. Og jeg vil tro at hva man setter av elektronikk fremfor de vil gi signaturen til lyden.
Jeg fikk også låne ti forsterkere, en rør og en klasse D. Lyden som blir presentert er ulik med ulike forsterkere. Heldigvis.
Med rør så synes jeg spesielt stemmer, fremstår som ekte, noe mer rasp og lyden virker større enn med klasse D, rørforsterkeren spiller i mitt rom og min musikk svært svært opent og stort, litt løs i stilen enn klasse D. Som jo vil kle noen typer musikk.
Koblet jeg om til klasse D så tvinges bassen til å bli tightere, og slår enda hardere. Ikke i hard lyd, men i magen. Bilder på veggen står å dirrer i takt med bassen. Var en som kommenterte det svært bra igår " er som i de unge dagene hvor man rånet rundt med subber i bagasjerommet" Med såpass mye mer krefter som det er i klasse D settet. Så blir det mer kontoll, og det merkes sies både i bassen og faktisk i toppen også. Med rør og et volum jeg tipper man bare bruker når man har besøk eller vil dra på dkukkek, med basstung musikk, så blir tippen en anelse pågående og hardt. Skrur man ned lyden to knepp så blir det borte. Med klasse S settet så skjer ikke dette. Det blir bare høyere. Lyden forandrer seg ikke.
Oppløsningen er god, lydbilde er stort og etter noen timers jobb med plassering så får jeg perspektivet i musikken til å sitte. Jeg får lyden til å komme både fra siden og bak meg, hvor den skal komme. Har noen faste referanser på dette. Og det sitter..
Nevnte jeg at p høre musikk på de er gøy!? Du vet, når du sitter der og digger og volumet går opp. Så kommer man til et punkt hvor man ikke tørr å spille høyere, fordi man er redd for at høyttaleren skal vri seg i smerte. Med Ø, så gir ørene seg før høyttaleren. Og jeg mener ikke at lyden blir skarp og pågående. Selv om den ble det med rør, nei med klasse D så kommer man til steike dette er gøy punktet. Og man kan skru opp og opp og opp...
Ø er rett og slett svært gode. Og er man på utkikk etter høyttalere, men også gøyttalere i denne prisklassen. Så burde man få seg en demo på de. Det kan jo vere akkurat et slikt par man er ute etter. Må si jeg er noe missunelig på 1/2 tom som skal få de her etter at jeg har kost meg med de.
Du har noe å glede deg til!!!