Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Jeg kommer opp i helga, men har ganske stresset schema. eventuellt kan jeg få till en tur bort.

hvordan har du det med tid i helga ?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Søndag er det muligheter. Er hjemme hele dagen.
    Er ikke helt i mål enda, med plassering og kalibrering. Men lyd er det her i vertfall.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel, plasserte igår høyttalere etter Audessey sin tanke i forhold til hvor mange grader alle de ulike parene skal stå. Flytta litt på tiltakene i rommet også og prøvde ulike ting på bak og frontvegg. Absorbenter, diffusjon og reflektorer. Alt DIY så både diffusjon og reflektorer tar jeg med en klype salt.

Jeg har mer å gå på på bakveggen fant jeg ut. Har to store expedit hyller der som er fyllt opp med bluray og rockwool. Om jeg plasserte 20cm med rockwool på utsiden slik at hele hyllen ble dekket så fikk jeg bedre respons på frekvens og på GD plottet ved 5-9khz. Korta inn "pålene" på GD ganske mye. Så her må jeg tenke litt. Har en utfordring med hvor døren står.

Frontvegg og diverse tiltak der gitt ingen store forbedringer, mye heller så ble frekvensene mye verre da tiltakene ser ut til å ta for mye.

Velger å tro at det er avstand til frontvegg fra ht som gjør dette. Så hele frontvegg er naken.

Frekvens, Gd, impulse og vannfall ser bra ut. Foruten to område.

100HZ, der har jeg hump på GD til 50ms. Den er mellom 110 og 95hz. Frekvens er helt flat opp til 300hz, men den en 5db stigning fra 150hz til 40hz hvor det stiger med 3db til ned til 15hz. Impulse er under 25db hele veien.

Skjønner ikke hva den pukkelen er for noe.

Det andre trøbbelet er større, og jeg mener den er godt hørbar. Det er en dipp ved 350 til 450hz på 5-6db. Uansett hvor jeg plasser HT og mik så flytter denne seg ikke. Tilfeldigvis så målte jeg en del målinger ned mik forhøyet og da ble dippen borte. Dvs mik (umik 1-) står da 50cm over sofarygg og noe fremfor ryggen. Slik at det for med virker som om at det er sofa som gir denne dippen.

Plasserte så Audessey mik i samme punkt som rew mik, og kjørte en runde med Audessey. Ikke faen om den klarer å la vere å legge til ting i dette området. Den legger til 7db i dippen, men også 5db ved 550hz ca slik at jeg får en topp der også. Resultatet er at jeg synes lyden blir for hard. Jeg må på en eller annen måte få Audessey til å se forbi denne dippen, ved å forsøke å plasser sofa ande plasser.

Og her kommer trøbbelet, fjerner jeg sofa, så gir det med en dipp relativt stor ved 150hz

Så jeg tenkte litt inatt, om jeg bikker sofa over på rryggen så blir det mye lenger avstand fra høyeste punkt på sofa til Audessy mikrofon. Kanskje det vil gi noen utslag i positiv retning.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Videre så gir automatisk oppsett en liten dipp ved delefrekvens mellom fronter og sub som er 40hz og en liten dipp ved 100hz. Dette fikk jeg bort ved å justere avstanden på subben på prosessor. Men det beste resultatet fikk jeg ved å sette avstanden til 10cm lenger avstand til subb enn til ht. Selv om den reelle avstanden er 120cm...

Begge dippene blir da borte og noen av de stående bølgene under 30hz tørker veldig inn. Nede ved 50 db. Med 300ms vindu. Jeg måler på 85 slik at toppene i bassen ligger på ca 90db.

Merkelig, ingen utslag på Gd når jeg flytta på subben ved prosessor...

Har med andre ord en del å gå på enda. Får vel ihus det siste paret idag eller imorgen. Så da kan jeg virkelig sette igang.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    et veldig viktig poeng med mikrofonen til a (og ellers) er at den ikke står slik at man får kanselleringer fra sofarygg o.l.

hva skjer hvis du setter deg i sweetspot og kjører et lineært sveip mellom 50 og 1khz på 60 sekunder med signalgeneratoren i rew? hører du dippen mellom 350 og 450hz, eller er det bare noe mikrofonen ser pga kanselleringer fra ryggen?

1/4 bølgelengde av 350 hz er 1/4 * 343/350 = cirka 25 cm og 1/4 * 343/450 = cirka 19 cm . er mikrofonen 19-25 cm fra ryggen, så kan dette være problemet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal se nærmere på det de neste dagene. Jeg hører ikke dippen spes mye, men jeg hører virkelig hva Audessey legger på....

Kommer nok i mål her også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble litt avspasering idag. Så er på full fart hjem ( dvs så raskt nsb kan ta turen) for å snu sofa på hodet...

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Har sendt deg PM angående lån av subbene. Det hadde vært flott med en tilbakemelding :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Tror vi må sette oss ned og se på pro kittet til Audyssey om ikke lenge. Spleiselag ?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    her drøsser det på med høyttalere i alle farger og fasonger og subwooferne kommer flyvende etter en, he he he. moro å se.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, ble 3 nye par på ei uke, pluss et 7kanals trinn. Fikk siste paret igår kveld. Så da har jeg litt å holde på med fremover.

Skulle jo velte sofa på ryggen og måle litt igår, men ble sittende i sofaen riktig vei og høre på musikk.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Se her ja retep her har det ramlet inn med klipsch høyttalere tøft , det blir fullblodig hjemmekino på deg nå med hoved fokus på 2.0 musikk eller ? Og gratulerer med alle klipschene dette blir rått :)

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, har 11 klipsch nå på koserommet og en Bagend sub. Nede her jeg jaggu et par Klipsch som gir lyd til stueanlegget...

Håper det går bra å få alt til å synge i lag. Hører mer på musikk enn film, men har også sluttet å analysere alt jeg hører. Hører mye mer på musikken om du skjønner. Og har mer glede av den nå enn før.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Klipsch er noe jeg også kunne tenkt meg og ha igjen , og kanskje jeg finner en plass til den en gang. Jeg har også lyttet mest til musikk i det siste etter primare kom i hus , er noe som skjedde med hele musikk mønsteret etter primare kom i hus og da mener av den gode sorten. Man kan ikke sitte og analysere alt , er som du sier man har glede av musikken :)

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk inn noe spennende idag. Er kun til låns...

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir spennende - tipper disse sparker bra :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    fy farao, nå blir det gøy i lytterommet vil jeg tro, he he he.

hva drives de av? inuke med dsp?

ser ut som jbl 2242? ikke en optimal dypbassdriver, men vil tippe de kommer til å kicke noe så hinskt inni hamperumpa litt oppover i frekvens, type 40-80 hz.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Aiiiiii nå snakker vi retep!!! ;)

hutsefruts, kan se ut til at de drives av en Crown XTi.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    nait$, oh lord, he he.

Spent på lytteinntrykk :)
    det var vel siste gangen du snakket med retep da du leverte dem, når du skal hente dem er han døv, he he.

kan du ikke gi kjapp overblikk over tuning og spl-kapasitet på disse?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    nait$, oh lord, he he.

Spent på lytteinntrykk :)
    det var vel siste gangen du snakket med retep da du leverte dem, når du skal hente dem er han døv, he he.

kan du ikke gi kjapp overblikk over tuning og spl-kapasitet på disse?
    http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4645b.pdf

SPL på to stykk er 130 dB.

50 Hz to 500 Hz: 99 dB @ 1W, 1m
    40 Hz to 100 Hz: 97 dB @ 1W, 1m

FREQUENCY RESPONSE8: Lower Frequency limits (no EQ):-10 dB: 18 Hz-3 dB: 35 Hz
    Lower Frequency limits (with EQ):-10 dB: 20 Hz-3 dB: 22 Hz

225 liter og tuning på 25 hz

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    spenstig, he he he

tipper retep blir på jobb over ferien for å hanke inn finanser til utvidelse etter å ha hatt disse i riggen, he he

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    retep, får vi noen lytteinntrykk av deg senere? gjerne med kolossene i tokanals og kanskje delt av opp mot hele 200-250 hz i stereo. mistenker at dette kan gi en midbass som setter rf7 i skammekroken og vel så det.

john_harald: hvordan deler du dem vanligvis? hvordan vil du beskrive dem?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ha ha, helgen din er reddet Peter!

Hadde nettopp kongen på besøk her nå og det virket som han likte hva han hørte :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    john_harald: hvordan deler du dem vanligvis? hvordan vil du beskrive dem?
    Har kun delt de på 85 hz og ikke testet andre delefrekvenser.

Opplever de som hurtige, dynamiske og med lav forvrengning. JBLene flytter mye luft og bassen føles fysisk i kroppen. Syns de går dypt nok med bra slam til musikk. Til film har jeg hatt mange heftige opplevelser.. Disse sto tidligere i Oslo Kino, så det bør fungere i hjemmekino. Det er en viktig ting å huske på, opplever de som følsomme for plassering. Har fått best resultat med å sette bassene i hjørnene vinkle de mot lytteposisjon.

Skal bli spennende å se hva Retep sine inntrykk blir. Han får i alle fall funnet ut en gang for alle om bassrefleks og 18" er noe å satse på.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

Opplever de som hurtige, dynamiske og med lav forvrengning. JBLene flytter mye luft og bassen føles fysisk i kroppen. Syns de går dypt nok med bra slam til musikk. Til film har jeg hatt mange heftige opplevelser.. Disse sto tidligere i Oslo Kino, så det bør fungere i hjemmekino. Det er en viktig ting å huske på, opplever de som følsomme for plassering. Har fått best resultat med å sette bassene i hjørnene vinkle de mot lytteposisjon.

Skal bli spennende å se hva Retep sine inntrykk blir. Han får i alle fall funnet ut en gang for alle om bassrefleks og 18" er noe å satse på.
    tusen takk, de høres med andre ord ut som de ser ut, he he.

hjørneplassering er nok bra ift. boundary gain, men at du måtte vinkle dem synes jeg var veldig interessant. med en gang tenkte jeg at det er fordi 18" beamer tidligere pga størrelsen, men så deler du jo bare på 85 hz, og da er det plutselig et ikke-problem, siden beamingen starter mye, mye, mye lenger opp i frekvens til at det har noen betydning. de skal jo også være omnidireksjonelle under 85 hz, så det synes jeg var merkelig.

har du noen tanker om hvorfor de må vinkles for å yte best? hva skjer når du ikke vinkler kontra når de vinkles? trøkker de mer på kroppen rent fysisk når de vinkles? spør pga eventuell påvirkning av vinkling mtp porter og partikkelhastighet.

når høypasser du dem på filmbruk hvis i det heletatt? er vel ikke noe særlig å spille høyt og uten høypassfilter med disse på feks edge of tomorrow scenen med subsonics helt i begynnelsen?

det er helt klart habile greier hvis man ikke trenger allverden under 20, he he, but I like them teens, selv om jeg begynner å dra på årene.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

tusen takk, de høres med andre ord ut som de ser ut, he he.

hjørneplassering er nok bra ift. boundary gain, men at du måtte vinkle dem synes jeg var veldig interessant. med en gang tenkte jeg at det er fordi 18" beamer tidligere pga størrelsen, men så deler du jo bare på 85 hz, og da er det plutselig et ikke-problem, siden beamingen starter mye, mye, mye lenger opp i frekvens til at det har noen betydning. de skal jo også være omnidireksjonelle under 85 hz, så det synes jeg var merkelig.

har du noen tanker om hvorfor de må vinkles for å yte best? hva skjer når du ikke vinkler kontra når de vinkles? trøkker de mer på kroppen rent fysisk når de vinkles? spør pga eventuell påvirkning av vinkling mtp porter og partikkelhastighet.

når høypasser du dem på filmbruk hvis i det heletatt? er vel ikke noe særlig å spille høyt og uten høypassfilter med disse på feks edge of tomorrow scenen med subsonics helt i begynnelsen?

det er helt klart habile greier hvis man ikke trenger allverden under 20, he he, but I like them teens, selv om jeg begynner å dra på årene.
    Opplever bassen som bedre og mer troverdig ved vinkling. Har testet dette mye og erfart at jeg liker bassen best sånn. Har ikke reflektert så mye på hvorfor og må nok kjøre AB-tester for å beskrive forskjellene mer nøyaktig. Siden avstanden fra sub til lytteposisjon er 7 meter i stua og 9 meter i kjelleren, er det ikke snakk om så mange graders vinkling..

Har kun spilt uten høypass og stort sett uten DSP. De har overlevd det, men JBL anbefaler høypass ved 20 Hz og 24 dB / oktav.

Ved 20 Hz er elementer med større slaglengde bedre egnet, men to 18" flytter likevel luft der nede.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk ikke gjort så mye igår da andre ting sto på to do lista. Oppe ekstra tidlig idag, så tenkte jeg skulle teste litt. Men den ene JBL kassa overlevde ikke turen desverre. Den ene tilkoblingen for høytalerkabelen har knekt av under transport. Skal ta bilder. Lodding er IKKE av mine sterkeste kort. Men har fått lov til å prøve meg. Men så tenkte jeg på, om jeg har lodde Tinn inn i kontaktflaten på tilkoblingen på JBL kassa så vil det jo gjøre fikser senere langt verre å få til. Så jeg er derfor litt i tvil på om jeg skal gjøre noe med det.

Kommer bilder snart. Er dette en lett operasjon?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ser at en ny høyttalerterminal koster 25 kr, så ikke vær redd for å ødelegge den gamle. Kommer til å bytte ut den gamle uansett, fordi den er i så dårlig kvalitet. Kanskje du kan putte kabelen rett inn uten å lodde? Du står fritt til å gjøre som du vil.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Koble forbi terminalen? Med en sukkerbit kanskje på kabelen på innsiden...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn