Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja jeg har koblet tradisjonellt. Kanselleringen er sinnsyk
    Skal teste med et batteri.

Er røde og sorte ledninger på innsiden av terminalen ja. I vertfall den ene jeg har skrudd på...

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    husk at (noe) jbl har omvendt polaritet. på driverne 2242 og 2241 (hvorav ett står i disse kassene) så er rød det samme som tradisjonell sort og sort er rød, altså motsatt. kanskje du har koblet tradisjonelt i den ene subben som du fiksa og at de nå har forskjellig fase? du kan sjekke dette med 9v batteri. pell ut et av røykvarsleren hvis du ikke har liggende.

+ rød, - sort, hvis conen suges inn, så har du negativ polaritet
    + rød, - sort, hvis conen skyves ut, så har du positiv polaritet

begge skal nødvendigvis gå samme vei, hvis ikke vil de kansellere ut hverandre.

hvilken vei de går er ikke nødvendigvis av så stor betydning hvis du likevel endrer delay under integrasjon, men i prinsipp så bør alle drivere ha samme polaritet (med mindre passive xovers betinger invers polaritet for å oppnå ønsket respons, ikke uvanlig).

se i alle fall til at begge har samme polaritet.

ellers blir det utrolig spennende å se hva som ender opp i kinoen din tidom stundom. har stor tro på at et skikkelig bassystem er det som skal til for å virkelig ta dette til nye høyder.
    Sjekker dette asap. Det må være noe slikt siden det låter og måler bedre med bare en aktiv.

Takk for tips.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kidnappet batteriet til røykvarsleren og utførte testen.

Joda, det ene elementet bevegde seg ut og det andre inn. Har nå koblet slik at begge går ut ved kontakt til batteriet. Så da må man vel kjøre en ny runde med kalibrering. Rekker nok ikke det idag, må på jobben imorgen grytidlig. Men nå håper jeg på at det skal bli bedre.

Dette er et prakteksempel på hvor viktig dette forumet er.

Igjen, takk for hjelpen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er dette noe jeg kan teste på bassene på Klipsch RF7 ved at jeg kobler ifra hornet. Eller kablene til de. For å sjekke polariteten på de, slik at Rf7 og JBL flytter seg samme vei? Eller er det unødvendig?

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje eier har koblet feil også... Never know

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    så bra at du fant ut av det. hvis john_harald har koblet feil også, så vil subbene han får i retur være bedre enn ved avsendelse (for å si det mildt).

du kan bruke et lite 1.5v batteri på klipschene uten å koble vekk hornet. jeg pleier å bruke 9v på store drivere for da er det så tydelig, men det popper til litt som du sikkert hørte, he he he.

det kan være greit å bare koble jbl'ene for positiv polaritet (som er det tradisjonelle) også. altså at de jumper ut med (rød +) og (sort -). regner med at du kan snu fasen 180 grader inne i crownen også.

alternativt, så bytter du bare om på rød og sort når du kobler til forsterkeren. det har akkurat samme effekt selvfølgelig.

en ting jeg pleier å gjøre er å ta mobiltelefonen og filme slow motion og så bruke rew og sende et burst på feks 10 hz. da ser man jo om ting er i fase.

mange måter å gjøre dette på, he he.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror du virkelig at jeg klarte å la være å styre p da...

Helt riktig.

Synes bssn ble bra nå Søren s mye trøbbel en sub i feil fase gir..

Her er resultat etter fll Audessy, og litt egeninsats med REW. Kjørte gain på sub out mot null og senka nivå på Crown. Har ikke rota så mye mer.

vannfall i fase.jpg
    vrenging.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Står nå på 40hz deing. Skal prøve høyere senere. RF7 står som small.

Noen som ser hvor jeg har mest roomgai? ;D

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ser helt legendarisk ut nå! tipper det der låter ekstremt kos og regner med du er overbevist om at du skal ha noe stort selv, he he he.

under 25hz ser det ut til å øke på :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, 22hz og 17hz er 2 noder som gir mye moro til film... Krever nok kun litt fintjuning av EQ i Jriver så får jeg dempet de litt.

Fikk ikke lyttet så mye i går, men det jeg hørte det var rett og slett moro. Må nok inn noen flere og store subber etterhvert ja.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner at jeg virkelig gleder meg til å komme hjem idag. Skal bli morro å høre hva som skjer når jeg deler høyere i frekvens, og lar de store JBL-ene spille med lenger opp.

Skal også prøve en annen plassering av RF7, som jeg tidligere har lykkes godt med. Har et par demospor som jeg bruker for å justere meg inn, og de satt ikke helt. Jeg har tidligere hatt RF7 ved ca 22 grader. Og med noe mindre toe in. Idag krysser hornene på hodet mitt. Tidligere så har de krysset ca 160cm bak meg.

Høyttalere er nå plassert etter anbefaling av Audessy, dvs med fronter, 30grader i forhold til senterlinjen i rommet. Jeg har også plassert surround back litt for langt ut til siden. Så her skal det jobbes litt mer med det.

Har også funnet på en løsning for å få bakveggen dempet enda mer, i håp om at det skal føre til enda mer trøkk i sweetspo. Men får se. Waf er ok nå. Med det tiltaket så vil alt av Waf bli borte...

Så må jeg finne noen mindre høydekanaler slik at jeg får de over lerret, eller et mindre lerret, slik ar Rb81 kan henge på siden av det.

Så får jeg starte å spare sammen til subwoofere.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser jo meget bra ut nå ja :)
    Tipper det låter rimelig fett hos deg nå :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Så bra du fikk det til retep selv holder jeg på her hjemme , nå spiller frontene perfekt hos meg dette er uten eq og rom kallibrering. Har eq på når jeg kjører film. Nå skal jeg begynne og teste ut subwoofere på rew :) Ha en strålende dag :)

Mvh Imagine

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kult! Dette ser laaangt bedre ut enn før Retep. Blir moro å høre inntrykkene dine etterhvert. :)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har selv kjøpt 2 smykker av noen høyttalere, som spiller helt fantastisk og fulrange. For bare noen mnd siden, så hadde jeg norges verste akustiske rom. selv en liten satelitthøyttaler boomet. Så fikk jeg retep og thohaug (målemafian) på besøk. Fikk noen gode akustiske tips, som jeg fullførte og nå sitter jeg og nyter Audio physic Scorpio II. De er bestykket med vanlig diskant, 2 mellomtoner og 4 x 7" basser pr høyttaler, og det låter så stramt og dynamisk med smooth analog klangrikdom. Evig takknemmelig for jobben dere gjorde hos meg, og det er bare å si fra om du vil komme på besøk igjen. transport fikser jeg :D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Grattis med nye høyttalere! AP passer nok godt til musikksmaken din. Et motto å angripe dårlige rom. Spes når eier har mulighet og ønsker å gjøre noe for å få det bedre. Man jobber seg opp med erfaring når man holder på.

Bra du er fornøyd. Nå må du bare starte på nytt igjen, å teste ut 47 par høyttalere. For å virkelig kunne høre forskjellene på de.. :'( Har jo så skjeldent fri, og de timene jeg har brukes flittig hjemme til musikk og Hu jeg deler huslån med.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Håper du er noen erfaringer rikere. Det tykket fra Jbl har de ikke her i München. Hvis du spiller høyt nok med bassene, så starter vifta på Crown :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, kommer en del inntrykk ja. Merker at jeg er glad i bass.

Har ikke fått vifta til å gå enda. Prøver meg frem med deling og det er 40hz og 110hz som skiller seg best ut. Tenkte å snurre litt film. Men blir nok ikke før mandag El tirsdag.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    4 store brune i glasset, 5 timer med Metallica, Korn, avenged, S,O,A,D. Megadeath, AC/DC osv 95-100db i snitt. Sinnsykt deilig. Håper du ikke har hast med å få subbene tilbake. Dette var rett og slett fett.

Endte opp med deling på 90hz. Høyere enn det så ble lydbildet mindre. Og det rota seg litt til. Skal prøve å justere avstanden og dermed delay manuellt sammen med REW for å se om jeg kan få delt enda høyere. Må bare ha meg flere og større subber. Er INGEN vei utenom nå.

Får kjøpe en del av det Baldrick har... Må bare finne kroner først.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Gøy at du likte musikkgleden bassene gir på riktig musikk. Dynamikken og smekket i kroppen er deilig og noe jeg ikke har opplevd etter fire dager i München. Dette inkluderer anlegg til fem mill. Egentlig rart, det må da være at marked for å føle bass også? Hvis man ikke ønsker å kjenne musikken, kan man like godt bruke hodetelefoner..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk hentet en pakke fra A-hus igår..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har sett litt film nå. Noen snutter fra diverse action filmer og en lenger seanse fra Transformers 3 og Jurassic Park 1.

Nå er det lite tvil om at et bassystem må inn her. Steike dette var morro. Satt med REciver på mv -16 db og dette var mer enn høyt nok. Prøvde med og uten bredde kanalene, og de skaper et enda større rom. Rb81 er solgt så nå skal jeg finne meg et på rb51 som kan stå oppå lerretet. Har også tenkt tanken på to senterhøyttalere, men er nok et par rb51 som kommer i hus. Håper noen har noen for salg.

Gleder meg til tirsdag. Har fri fra jobben, og vil nok sitte klistret til skjermen for å teste mer. Transformers 4 og et par klipp til må nok oppleves før jeg gir subbene fra meg.

Takk til John Harald for muligheten til å teste dette ut. Er ingen vei tilbake nå...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk noen timer i kinoen igår. Brukte de godt vil jeg si. Fikk satt opp rew og kontroll målte db nivået på alle kanaller. Audessy traff veldig godt måtte justere opp surround og surround back kanalene for å få alle like i nivå. Noe jeg etter å ha sett noen filmer ikke skulle ha gjort.

Merket hvor lyden kommer fra nå i fr bakerste kanalene. Så kommet nok til å sette de litt ned igjen.

Tror også jeg ønsker bittelitt mer nivå i senter.

Uansett dette med et bra subsystem er virkelig morro. spille av og såg hele Transformers 4. Lyden var virkelig noe jeg satt pris på. Merka at det trøkka godt i åpnings senen der romskipet kommer inn over den dalen. Eksplosjoner merkes på kroppen. I en helt annen grad nå enn tidligere.

Prøvde også med en 20cm rockwool plate fremfor bassportene for å se om jeg klarte å lukke kassen, men det gav ingen forandring vert nevne.

Etter at filmen var ferdig så testet jeg både med og uten rew ulike delefrekvenser, 40hz er det Audessy setter som default, på alle kanaler foruten surround kanalene, hvor dem setter 60hz.

Prøvde kun deling på fronter og kom frem til at det jeg likte best var 40hz, 80hz og 90hz, likte også 200hz men da kollapset lydbilde ganske mye. Selv om trøkket da var en del bedre. Regner med dette kommer pga plassering av subber i forhold til fronter. Subbene står ca 90 cm lenger unna enn frontene.

På akustisk musikk liker jeg helt klart 40hz best. På rock og tyngre musikk så foretrekker jeg 80. Så er noen ærfaring rikere.

Har enda ikke kontrollert avstand ol med rew. Med to JBL subber, når jeg hadde 1 i drift. Så fikk jeg bedre resultat ved å minske avstanden i forhold til hva Audessey satt. Får gjøre det når jeg har fått på plass mitt eget system.

Og ja, jeg fikk vita til å starte på CROWN ampen igår. Men da var det høyere enn jeg kommer til å spille. Var ubehagelig høyt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk også sendt avgårde mine RB81 igår, til en glad person her på HFS. Henter mine nye høydekanaler i morgen. Blir spennende å se hva de kan tilføre og om de holder følge med resten. Har en plan for de om de ikke passer. Da de kan brukes til lyd til en av flat TVene vi har.

Høyttalere det er snakk om er et par Monitor Audio Radius 250hd. Henter de hos NAT imorgen etter jobb.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hei retep artig når man får det til med subwoofrene i film sammenheng , prøvde ut mitt i går jeg også etter rb 61 mk 2 var på plass. Tok ny rom korrigering på systemet i lag med rew faktisk og dette ble bra. Jeg deler på 60 hz på frontene , 70 på center og 70 på surround kanalene og det er best hos meg. Transformers 4 er en artig film og teste ut , det trykket ganske godt her også i går nå får jeg bassen 360 grader i rommet slik jeg vil ha det. Du kjente det på kroppen og hele rommet ristet heldigvis ble det ikke noe ulyder fra det. Så slik det spiller nå skal det få spille å , det ble enklere når rew kom i hus og få den lyden man er ute etter :) Når jeg spiller musikk er det enkelt da bruker jeg jo primaren som integrert , og det slår onkyo som forforsterker på musikk.

Mvh Imagine

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    F
    Prøvde kun deling på fronter og kom frem til at det jeg likte best var 40hz, 80hz og 90hz, likte også 200hz men da kollapset lydbilde ganske mye. Selv om trøkket da var en del bedre. Regner med dette kommer pga plassering av subber i forhold til fronter. Subbene står ca 90 cm lenger unna enn frontene.

På akustisk musikk liker jeg helt klart 40hz best. På rock og tyngre musikk så foretrekker jeg 80. Så er noen ærfaring rikere.

Og ja, jeg fikk vita til å starte på CROWN ampen igår. Men da var det høyere enn jeg kommer til å spille. Var ubehagelig høyt.
    Det er bare hyggelig å kunne spre musikkglede! Tenkte JBL ville passe musikksmaken, anlegget og rommet ditt. Minuset var eventuelt å få full slakt hvis du ikke likte de.

Crownampen er stille som en mus til moro og til fest! Ikke kjøp den kraftigste modellen hvis du ikke kan leve med en støyende vifte eller kan putte den i et annet rom.

Det med riktig delefrekvens lurer jeg også på. På klassisk er særlig holografien bedre hos meg uten sub enn med sub delt på 85Hz. Har trodd dette var p.g.a avstandsforskjell, men det kan også være delefrekvensen, plassering eller en kombinasjon. Kan også dette løses med flere subber og andre plasseringer? Kanskje man må bruke to delefrekvenser, en til trøkk og en til klassisk?

Syns det er bra at du er et viktig steg nærmere bassglede og samtidig er noen erfaringer rikere. Bassene skal du få beholde en stund til, i alle fall til over helgen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Supert. Har ikke hastverk med å gi de fra meg. Har du koblet de riktig hos deg? Jeg måtte snu fasen på den ene subben for å få de til å spille riktig. Dvs rød på rød og svart på svart på den ene subben og forsterker. Og svart på rød og rød på svart på den andre...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får prøve å litt bedte tid når du henter...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Tror ille han orker å vente så lenge. Jeg har ingenting imot det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    John-Harald, jeg nekter herved å levere de tilbake, jeg er nå på vei opp på rommet for å lenke meg fast med kjetting. Døra blir boltet og jeg kommer ikke ut derfra før å sept/oktober. hihi.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk tatt turen innom Morten på NAT idag for å plukke opp høyttalere til front høydekanaler. Maken til hyggelig fyr. Fikk snakket litt om diverse.

Men jeg fikk tatt med meg høyttalere uten å legge igjen kroner. Morten hjelper en k noe med salg av de, så jeg fikk bare beskjed om å overføre kroner til denne persohjem. nen når jeg kom hjem.

Blir spennende å høre om de tilfører like mye som bredde kanalene gjorde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn