Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Moro at du finner ut av Pioneer’ene Peter - særlig siden det er en gammel drøm å endelig få dem i sitt eie :)

    Er flotte høyttalere dette , men har aldri fått hørt dem selv...
    Du får si ifra om du er i området. Kjenner at jeg nok ikke gleder meg til å legge ut de her igjen. Men dama har sagt nei, så de må ut igjen før flytting.

    Men da kan jeg krysse av i margen for Pioneer S3ex også. Nå mangler jeg bare Klipsch horn.... :)
    Tror jeg neppe blir aktuelt med K-horn.. Må jo bytte ut hele forsterker-parken din da.. :). Og noe helt annet. Men jeg liker de, på rett musikk kan de være magiske. På 2A3 forsterker, meget livlige. Hifi? Not, men morsomme.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det forresten noen som kjenner historien til denne serien fra Pioneer/TAD? Hvorfor Pioneer plutselig bestemte seg for å lage den og hvorfor de ikke lager slike saker lenger..? De kan tydeligvis om de vil.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.635
    Antall liker
    1.508
    Sted
    Sunndalsøra
    Noe som irriterer meg litt er de outriggerene på høyttalerene. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få av spikesene. Har svært god ærfaring med myk avkobling på dette gulvet mitt. Men det er litt utfordrende med spikesene på. 5 stk er det.
    Det samme har jeg her hjemme, myk avkobling er uten tvil det beste i de fleste tilfeller :)

    mvh
    Jeg har god erfaring med myke avkoblinger på noen JBL L112 som står på noen hjemmelaget stativer med Sonic Design (25 kg). Var litt skjeptisk før jeg kjøpte. Bassen ble mere fast og definert enn forventet. Virker som høyttalerne flyter med dette underlaget. Man får jo bedre avkobling både fra underlaget og rommet, bedre pulsgengivelse og mindre forstyrrelse av naboer eller grannar som svenskene kaller det:) Hører fin detaljoppløsning også. Har 2 sett med elektrostatiske hodetelefoner som referanse.
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det forresten noen som kjenner historien til denne serien fra Pioneer/TAD? Hvorfor Pioneer plutselig bestemte seg for å lage den og hvorfor de ikke lager slike saker lenger..? De kan tydeligvis om de vil.
    Pioneer var markedsledende på TV (Plasma) og DVD på tidspunktet de lanserte S-EX serien. De hadde levert hifi til allmuen i mange år "Consumer hifi". Men for å slå gjennom innen highend TV og Hifi benyttet de seg av kunnskapen i TAD, som hadde vært i deres eie siden 70-tallet (Opprinnelig utviklere av highend studio utstyr, PA)
    Pioneer navnet ble vel uheldigvis valg for å utvikle merket Pioneer ennå mer, men dessverre så ser det ut til at de slo sprekker da S-EX serien ble dyrerer og vanskeligere å selge enn forventet.

    Min oppfatting er at S-1EX og S-3EX er kravstore på plassering, og utstyr som blir koblet til. Redd mange fikk demo på Pioneer sine integrerte surround oppsett som rett og slett ikke var av bra nok kvalitet til å vise potensialet. Pioneer kom dog ut med den mest ekstreme Surround forsterkeren på markedet i sin Pioneer susano sc-lx90 etterhvert.

    Det står litt om historien her https://www.soundandvision.com/content/pioneer-ex-series-surround-speaker-system
    samt at det står en del om Pioneer TAD sin utvikling i katalogen til S-EX serien https://www.pioneerelectronics.ca/pio/pe/images/portal/cit_3424/299145609CES06_EXSP_brochure.pdf


    Edit: De selger forsatt "Pioneer TAD" fortsatt, men nå under TAD navnet og på et ennå høyere teknisk og prisnivå... www.technicalaudiodevices.com
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.635
    Antall liker
    1.508
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det forresten noen som kjenner historien til denne serien fra Pioneer/TAD? Hvorfor Pioneer plutselig bestemte seg for å lage den og hvorfor de ikke lager slike saker lenger..? De kan tydeligvis om de vil.
    Pioneer står jo bak Denne Exclusive serien av forsterkerere og høyttalere. Husket godt disse Exclusive klasse A effektforsterkerne de hadde på begynnelsen av 80 tallet. De ble virkelig varme på den tiden også. Savner liksom mere satsning på mere tyngre forsterkerutstyr. Det har blitt vel mye hjemmekino synes jeg.
    Ellers så tror jeg Larkus hær på sentralen har noen Pioneer TAD høyttalere. Han e sunnmøring han også:D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg startet med å se meg om etter ett nytt par av mine "skal eie" høyttalere. Har en 3-4 stk jeg ønsker å få testa ut før vi flytter og jeg skal sikte meg inn på noe mer permanent. Må benytte denne tiden nå til å få prøvd ut mine "gamle drømmer" får nok ikke denne muligheten senere siden høyttalerene da skal godkjennes av dama. Men hifi på stua, det blir det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klipsch horn er inne i tankene ja. Men det er nok den vanskligste å få fatt i.. Så vi får se. Vil nok se an bytter å. Er jo gøy å prøve ut ting.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Klipsch horn er inne i tankene ja. Men det er nok den vanskligste å få fatt i.. Så vi får se. Vil nok se an bytter å. Er jo gøy å prøve ut ting.
    Du får godkjenning for store Klipsch i ny bolig, men ikke Pioner? Det kan ikke jeg skjønne, men jeg er heller ikke dame.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    LOL nei får IKKE godkjent store Klipsch. Det også blir kun for å teste. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.323
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bare å skremme fruen.. Khorn eller pio.. Your choice :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    34.212
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her har du gått frem i litt feil rekkefølge. Skulle startet med å vise bildet av dine høyttalere som nå straks var klar til levering. Når hun da satte ned foten er det bare å komme trekkende med det meste - som uansett blir lite og nett i forhold !


    MontanaMasterReferencespeakers.1.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her har du gått frem i litt feil rekkefølge. Skulle startet med å vise bildet av dine høyttalere som nå straks var klar til levering. Når hun da satte ned foten er det bare å komme trekkende med det meste - som uansett blir lite og nett i forhold !


    Vis vedlegget 563233
    Hahaha, da tror jeg at jeg hadde blitt kasta ut!

    Har loftet en 3-4mnd til så tenker nok at jeg vil prøve ut mest mulig på den tiden jeg har. Så får jeg starte helt på nytt i ny plass. Mulig det blir noen aktive ser faktisk. Mye positivt med det. Og det låter riktig bra. Så får jeg heller hoppe inn på headfi delen av hobbyen vår. Trives med gode klokker på ørene også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge du ikke er motstander av dsp og et fint bildeabsorbent feks av typen RPG Broadsorbor 10 cm, så kan man jaggu få god lyd i en leilighet også med ganske små høyttalere. Man må riktignok begrense volumnivået i forhold til eget stort rom, men det er egentlig ikke et stort problem så lenge du kan få jevnlige utspring for rockelysten på jobben :)

    Synes selv jeg har fått det veldig bra til med et par Klipsch rp160m + dsp og subber hos meg nå og jeg vil tippe at mange hadde blitt overrasket over hva som er mulig med lavt budsjett og vanskelig rom/plassering.

    Headfi er jeg veldig skeptisk til pga hørselen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så får vi se hvilke bytteforslag jeg får på de...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    .... Hahaha fikk forslag om å bytte dame! Godt med folk som har humor... :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når du skal teste, hvorfor ikke teste ulike topologier? Mangestat, elektrostat, horn all the way, fulltoner... To og treveis har du fått hørt litt av..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Electrostat er vertfall av intr ja. Så godt poeng. Fulltone klarer jeg meg nok ikke med. Mulig det bare er innbilning men...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Electrostat er vertfall av intr ja. Så godt poeng. Fulltone klarer jeg meg nok ikke med. Mulig det bare er innbilning men...
    Hvordan kan en vite når en ikke har prøvd.. :)

    Totem, Kudos og PMC for transmisjon..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Si det... :) tenker bare at ett element til min musikk... Kanskje noe smått
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.323
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Største problemet med leilighet er ikke muligheten for å få god lyd.. Men at man ikke kan ha mye lyd.. :(
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_2291.jpg


    Har en annonse gående hvor jeg ønsker å kjøpe konserter. Hentet en liten pakke igår og en litt større idag. Takk til Roger Waters for rask og hyggelig handel.

    Kommer en pakke til ut i neste uke, men kom gjerne med tilbud om noen skulle ha noe liggende.
    .
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får håpe jeg oppdager Marillion nå da.. Samlingen inneholdt en god del konserter fra de. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.391
    Antall liker
    8.518
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge du ikke er motstander av dsp og et fint bildeabsorbent feks av typen RPG Broadsorbor 10 cm, så kan man jaggu få god lyd i en leilighet også med ganske små høyttalere. Man må riktignok begrense volumnivået i forhold til eget stort rom, men det er egentlig ikke et stort problem så lenge du kan få jevnlige utspring for rockelysten

    Headfi er jeg veldig skeptisk til pga hørselen.
    :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje shortsen spesielt.

    Er litt gøy med Metallica fans, ikke så lett å spotte de blant vanlig folk. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn