Dagene går raskt mot jul. Bare noe få dager igjen nå så sitter vi med familie og stapper i oss mat, godis god drikke. Sike dager får jeg til å tenke på de som ikke har det så bra. Kanskje sitter mange helt alene, kanskje har de ikke råd til så mye ekstra i jula..
Såg en plakat på et senter under julegave handlingen igår. Hvor en forening spurte etter julegaver til barn, julegaver som vi fikk i fjor og som ikke er brukt, og eller om noen kunne tenke seg å opne dørene for en familie som har det trangt. Denne plakaten traff meg ganske hardt. Og fikk meg til å tenke på hvor bra vi her inne har det. Vi som har denne lille boblen vi beveger oss inne i. Nye høyttalere, ny forsterker, nye.... Ja jeg vet ikke hva egentlig.
Så jeg har kontaktet denne foreningen og de kom å henta en hel del bluray filmer som jeg har kjøpt og som jeg ikke engang har giddet å ta av plasten på. Vi har også gitt bort en del gaver vi fikk ifjor, glass knivsett ol.. Som ja vi fikk til gave fra familie og venner. Og vi har også bestemt at vi iår skal gi penger (julegavene som vi skulle gi bort og få) til et par orginisasjoner, etter å ha snakka med "resten" av familien. Så i år under juletreet vil det ligge ganske få pakker, en og anna marsipangris, en twist kanskje.
Føler meg litt glad for denne beslutningen. For hvert år til jul, så er det det samme maset.. Man ringer og spør familie og kjente om hva ønsker man seg til jul. Kan kun svare for meg selv, men jeg pleier da å måtte finne på noe jeg ønsker meg. Noe jeg godt kan klare meg uten. Bare for at svigermor skal kunne kjøpe noe å pakke inn. Tipper det er flere som gjør dette.
Julen er en forunderlig tid.
Jeg ser frem til å treffe familien igjen. Spise god mat, godis og god drikke. Spille sjakk og monopol, vel vitende om at de tusenlappene vi normalt sett bruker på ting man ofte ikke ønsker seg og blir liggende i en bod, iår vil gå til å gi en el to familier en god julefeiring.