Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Åtte 12" i lukket kasse er egentlig ikke spesielt mye. Virkelig uanstrengt bass krever gjerne mer.
Kanskje passelig uanstrengt er variabelt med lytteren og volumet vi omgir oss med, vi befinner oss i ett eget univers her må vi huske.Åtte 12" i lukket kasse er egentlig ikke spesielt mye. Virkelig uanstrengt bass krever gjerne mer.
Det får nok greie seg en stund tenker jeg .Åtte 12" i lukket kasse er egentlig ikke spesielt mye. Virkelig uanstrengt bass krever gjerne mer.
Sant det. Var forsåvidt bare en kommentar til noen mente slik og slik er tilstrekkelig. Det kommer helt ann på målet og referanser spiller nok mye inn.Kanskje passelig uanstrengt er variabelt med lytteren og volumet vi omgir oss med, vi befinner oss i ett eget univers her må vi huske.Åtte 12" i lukket kasse er egentlig ikke spesielt mye. Virkelig uanstrengt bass krever gjerne mer.
Dette er vell meget godt sagt Sluket.Til alle dere synsere der ute som ikke har PRØVD ting i praksis; dere må ikke forveksle s.k. subwoofere med et dedikert bassystem. En grautete sub med slaskeelement beregnet for å pumpe luft dypest mulig har ikke noe med arikulert, stram og kapasitetsmessig overlegen bass til musikkreproduksjon å gjøre. 1 stk. 12" kan fint riste et rom så det holder, og et godt designet system med et titalls gode elementer behøver ikke på noen måte å være overkill. Det er systemets beskaffenhet, rommet og kvaliteten på alle komponenter involvert som avgjør resultatet. Hva heter det på svensk? "Fem myror er fler enn två elefantar!"
Enda ømmere hadde du blitt av å telle pengene du kunne ha kjøpt dyr konfeksjonskabel for..Søren så øm man blir i fingertuppene av å tvinne kabler og sku sukkerbiter...
Det er ikke det jeg mente, og hva jeg uttrykte tror kom klart frem i min to siste innlegg. Alt er relativt som det heter. I diskusjonen om hva som var "mer enn nok" og overkill så uttrykte jeg åtte 12" i lukket kasse ikke var spesielt mye og det krevdes enda mer for en virkelig uanstrengt bass. Og det ville jeg tro du er enig i, ikke minst når du har oppgradert til noe større selv.Etter hva orso skriver så er det forholdsvis liten kapasitet i 8x12" lukket
Hvor har jeg skrevet det?og etter hva jeg har "lært" av han tidligere så er det 3 ganger mer kapasitet på en bassrefleks-løsning.
Denne støtter jeg orso på, eq kan gjøre vondt verre noen ganger, jeg har faktisk brukt mere tid på plassering enn rom kalibrering, eq og dps for subwoofrene. Og dette har gitt bra uttelling på min stue lyd messig. Jeg bruker eq kun på film biten hos meg ellers er alt av under musikk spilling. Målet er og ha så bra plassering at man slipper dette eq, dsp og rom korrigering. For jeg er ute etter mest mulig lyd signatur høyttalere og subwoofere har. Er sikkert vanskelig eller umulig å, men jeg skal prøve mitt beste når den tid kommerVil bare gi et tips til deg Retep som du kan vurdere.
Ikke bruk verken EQen eller delefilterinnstillinger som Audessey XT32 gir. Bruk Audessey utelukkende til nivå- og avstandsjustering. Plasserer du subwoofere rundt i rommet, så må avstandsjustering gjøres manuelt med målinger.
Jobb med plassering, akustiske tiltak og delefilterinnstillinger basert på målinger og lytting. Så bruker du global EQ til slutt for å tilpasse ønsket tonalitet. Gjerne en til musikk og en til film.
Nå har det gått nesten tre timer altsåFull gang med Audessey XT32 kalibrering. .. Liv i subbene og I-tech har jeg også fått.
SPENNENDE
Siden du har 8 subber, kan du plassere to av de et annet sted i rommet. Med egen effektforstetker!Subbene får i denne plasseriingen enn dipp på 30hz jeg ikke liker. Her må det til med justeringer...
Rart du opplever det slik med di bassene , til og med med di 2 10 tommerne jeg har og 1 12 tommeren , kjenner jeg det bra i stuen når jeg ser film det trykker og jeg får den opplevelsen jeg er ute etter. Plassering er alfa omega og det er lurt og prøve ut plasseringer til man blir lei. Jeg lar 10 tommerne ta av seg punshene og 12 tommeren di laveste frekvensene og det lønnest seg for meg , men det har jeg også sett på målingene mine. Dps for subwoofere som jeg kjøpte brukt har gjort jobben sin bra , enaste jeg ikke har prøvd enda er wide subwoofer kalebring men skal teste det ut. Du finner vel ut av det retepRf7 er nå trekt helt ut slik at de står på utsiden av lerretet. Subbene på innsiden. Slik at de står tett i tett.
Lyden, jo den kommer seg. Men det låter så sinnsykt tørt og kontant. Finnes ikke spor av romlig eller slike ting. Er veldig uvant dette. Er jo vant til de to 18' til John-harald. Som gir mere kinobass om jeg kan kalle det for det.
Får ikke til de helt skjelvende opplevelsene på film, selv om subbene måker flatt fra 150 til 100hz hvor det da stiger med 8db jevnt til 14hz.
Må nok bruke noe mer tid på plassering. Lurer på å teste de som en 4kant med to og to oppå hverandre. Og ha de da på begge sider av RF7.
På film så fungere plassering av RF 7 topp. Men føler at jeg mister litt av dybden på musikk. Så her må jeg nok bare velge en eller annen retning.
Enten dybde i lyden og subber opp til 80hz eller litt mer slam i mellombass og mindre dybde.
Tror det blir vanskelig å kombinere begge deler.
Men gir ikke opp. Jeg vet jeg har en del å gå på.
I så fall bør det måles uten Audyssey korreksjon, så man ser hvordan det er uten EQ.Sinnsykt tørt og kontant sier du. Det er kanskje ikke alles greie, og egentlig litt rart med den responsen du forteller om. Har du en måling av frekvens og vannfall nå.
Alle Speakon kontakter SKAL ha merking. Sterkt lys og briller, så ser du det nok Men sant nok, merkingen er ofte vanskelig å se.Pluggene er av merketysoundking. Eneste jeg fant . Må handle på mettet for få tak i neutrik.
Må frem med lupe her Thomas, men det ser da ut som on de er de kontaktene jeg tror det er.
Må vel innom Benum å handle noen plugger og kabler.
Er helt konge på musikk. Ingen tvil om det. Bare litt dumt at det ser ut som om jeg må velge mellom dybde i lydbilde og lavere deling på subbene. Eller høyere deling og litt flatere lydbilde. Er på film det ikke sitter helt.Sinnsykt tørt og kontant sier du. Det er kanskje ikke alles greie, og egentlig litt rart med den responsen du forteller om. Har du en måling av frekvens og vannfall nå.
du har en massiv loading i 40 hz, og det er den som rister og durer.Rart du opplever det slik med di bassene , til og med med di 2 10 tommerne jeg har og 1 12 tommeren , kjenner jeg det bra i stuen når jeg ser film det trykker og jeg får den opplevelsen jeg er ute etter. Plassering er alfa omega og det er lurt og prøve ut plasseringer til man blir lei. Jeg lar 10 tommerne ta av seg punshene og 12 tommeren di laveste frekvensene og det lønnest seg for meg , men det har jeg også sett på målingene mine. Dps for subwoofere som jeg kjøpte brukt har gjort jobben sin bra , enaste jeg ikke har prøvd enda er wide subwoofer kalebring men skal teste det ut. Du finner vel ut av det retep
Imagine
Synes det høres snodig ut at det fungerer bra på bare en av delene. Mener bestemt at det med full kontroll på bass/ rom bør det være bra på begge deler.Er helt konge på musikk. Ingen tvil om det. Bare litt dumt at det ser ut som om jeg må velge mellom dybde i lydbilde og lavere deling på subbene. Eller høyere deling og litt flatere lydbilde. Er på film det ikke sitter helt.Sinnsykt tørt og kontant sier du. Det er kanskje ikke alles greie, og egentlig litt rart med den responsen du forteller om. Har du en måling av frekvens og vannfall nå.