Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Åtte 12" i lukket kasse er egentlig ikke spesielt mye. Virkelig uanstrengt bass krever gjerne mer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    3.644
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk oppdatert bassreferansen min forrige lørdag i et hageselskap. Vertskapet hadde leid inn to musikere fra Høyskolen som spilte akustisk bass og gitar. Bassen var helt uten forsterkning og låt helt himmelsk, virkelig noe å strebe etter:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Åtte 12" i lukket kasse er egentlig ikke spesielt mye. Virkelig uanstrengt bass krever gjerne mer.
    Kanskje passelig uanstrengt er variabelt med lytteren og volumet vi omgir oss med, vi befinner oss i ett eget univers her må vi huske.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.116
    Antall liker
    13.111
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er 17 varianter av hun speakon på Neutrik websiden. Hvorfor så mange tro?
    Håper du kan bruke de jeg kjøpte da. Om ikke, kan jeg sikkert bruke de til noe senere.
    B

    PS: Dette gjorde jeg vel egentlig bare for å ha påskudd til å høre 8x12'erne. :D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Åtte 12" i lukket kasse er egentlig ikke spesielt mye. Virkelig uanstrengt bass krever gjerne mer.
    Kanskje passelig uanstrengt er variabelt med lytteren og volumet vi omgir oss med, vi befinner oss i ett eget univers her må vi huske.
    Sant det. Var forsåvidt bare en kommentar til noen mente slik og slik er tilstrekkelig. Det kommer helt ann på målet og referanser spiller nok mye inn.

    Lukket kasse er relativt ineffektivt og åtte 12" tilsvarer ca. fire 18" i lukket kasse. Det er ikke verst det og langt mer enn hva de fleste noen gang får oppleve, men grensen for helt uanstrengt bass og sånt sett "mer enn nok" ligger nok en del høyere.

    En løsning jeg ville ha prøvd er og plassere to mindre tårn bak i rommet med lav delefrekvens (rundt 50 Hz).
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.148
    Antall liker
    105.212
    Torget vurderinger
    23
    Til alle dere synsere der ute som ikke har PRØVD ting i praksis; dere må ikke forveksle s.k. subwoofere med et dedikert bassystem. En grautete sub med slaskeelement beregnet for å pumpe luft dypest mulig har ikke noe med arikulert, stram og kapasitetsmessig overlegen bass til musikkreproduksjon å gjøre. 1 stk. 12" kan fint riste et rom så det holder, og et godt designet system med et titalls gode elementer behøver ikke på noen måte å være overkill. Det er systemets beskaffenhet, rommet og kvaliteten på alle komponenter involvert som avgjør resultatet. Hva heter det på svensk? "Fem myror er fler enn två elefantar!"
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Mulig jeg tar feil men er det ikke mer eller mindre samme Perless element som står 8x12 tårna og XTZ 12.18?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.501
    Antall liker
    8.724
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Til alle dere synsere der ute som ikke har PRØVD ting i praksis; dere må ikke forveksle s.k. subwoofere med et dedikert bassystem. En grautete sub med slaskeelement beregnet for å pumpe luft dypest mulig har ikke noe med arikulert, stram og kapasitetsmessig overlegen bass til musikkreproduksjon å gjøre. 1 stk. 12" kan fint riste et rom så det holder, og et godt designet system med et titalls gode elementer behøver ikke på noen måte å være overkill. Det er systemets beskaffenhet, rommet og kvaliteten på alle komponenter involvert som avgjør resultatet. Hva heter det på svensk? "Fem myror er fler enn två elefantar!"
    Dette er vell meget godt sagt Sluket.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så da planlegger jeg å få satt rommet og alle høyttalerene inkl subbene på sine plasser i dag. Fant frem lupe i dag tidlig og joda det står tall på den Soundking pluggen. Man må bare se jævlig godt etter. Og men lupe.

    Så Speakon er fikset i vertfall få nå. Har laget litt ekstra lang kabel for å ha mulighet for å flytte litt på subber. Nå må jeg bare koble om på baksiden av subbene slik at jeg klarer meg med en pluss og en minus kabel til hver side.

    Burde vel egentlig ha laget til en koblingskasse og sputtet på en speakon. Men det gidder jeg rett og slett ikke nå. Mulig det blir et fint høstprosjekt. I sammenheng med å male de kassene svarte med 01 i blankhet. Har maling med 40nå, men tror den sølvfargen er mattere enn 40. Mulig jeg bare legger over et lynnt tekke eller lignende om refleksjonene bra lerretet og PJ blir for ille.

    Regner med å få satt meg ned i godstolen i dag, men REW og få justert meg inn. Både på kino og på musikk delen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det blir spennende å følge med utover dagen. Nå regner jeg med en ufiltrert og objektiv tilbakemelding, på godt og vondt. Etter hva orso skriver så er det forholdsvis liten kapasitet i 8x12" lukket og etter hva jeg har "lært" av han tidligere så er det 3 ganger mer kapasitet på en bassrefleks-løsning. Det vil si at Bassene du lånte av John Harald egentlig har kapasitet som 12x12". Jeg tror ikke alt er så enkelt. Jeg tror det er helheten og muligheten i bass-systemet som gjør seg gjeldende til slutt, og ikke det at bassrefleks har 1/3 membranvandring i et lite området rundt portens resonansfrekvensen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er skikkelig spent nå jeg også. Blir morro å fore subbene med I-Tech. skulle vel ha 2000w og mer en 5000 i dempefaktor. Jeg registrerer at det er litt uenighet å ting og tang. Får bare holde på. Jeg har sluttet å tro på "sannheter" da dette veldig ofte er på grunnlag av egen smak, rom, musikktype osv. Og sannheter er til for å testets ut, og kan være en hjelp i veien. Men å tro blindt på hva folk skriver. Det har jeg sluttet med. Men som sagt, jeg er villig til å høre og teste ut som det og det har noe for seg med min smak.

    Holder nok tråden oppdatert og legger nok ut noen målinger osv.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.501
    Antall liker
    8.724
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder maling Peter, bruk gulvmaling.
    Veldig tynn så du må male kun en side av gangen med rulle.
    Da kan du få den til å flyte ganske godt med tykke lag.
    Bare å tørke av det som renner ned på sidene med en finger.
    Fungerte meget bra hjemme hos meg, sikkert hos deg også:)
    Får fint malt 2 sider 2 strøk på en eftermiddag/ kveld.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Søren så øm man blir i fingertuppene av å tvinne kabler og sku sukkerbiter...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.148
    Antall liker
    105.212
    Torget vurderinger
    23
    Søren så øm man blir i fingertuppene av å tvinne kabler og sku sukkerbiter...
    Enda ømmere hadde du blitt av å telle pengene du kunne ha kjøpt dyr konfeksjonskabel for..

    No pain no gain!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etter hva orso skriver så er det forholdsvis liten kapasitet i 8x12" lukket
    Det er ikke det jeg mente, og hva jeg uttrykte tror kom klart frem i min to siste innlegg. Alt er relativt som det heter. I diskusjonen om hva som var "mer enn nok" og overkill så uttrykte jeg åtte 12" i lukket kasse ikke var spesielt mye og det krevdes enda mer for en virkelig uanstrengt bass. Og det ville jeg tro du er enig i, ikke minst når du har oppgradert til noe større selv.

    Videre skrev jeg at det handler om mål og referanser. For de fleste er det åpenbart at 8x12" i lukket kasse er mye. Det er langt mer enn enn hva som er vanlig kommersielt. Men som nevnt, så går ikke grensen for en helt uanstrengt bass der og det var utifra det jeg skrev at det ikke var spesielt mye.

    At det er en kjempe oppgradering for Retep og det vil fungerer meget bra tviler jeg overhodet ikke på.
    og etter hva jeg har "lært" av han tidligere så er det 3 ganger mer kapasitet på en bassrefleks-løsning.
    Hvor har jeg skrevet det?

    Kapasiteten bassrefleks vs lukket kasse er avhengig av flere parametre og man kan ikke automatisk si at det er tre ganger så mye kapasitet. Har jeg noen gang sagt det (kan ikke huske det), så er det i så feil. Fint om du linker til hvor jeg har skrevet det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Full gang med Audessey XT32 kalibrering. .. Liv i subbene og I-tech har jeg også fått.

    SPENNENDE
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    3.644
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører forbi Mogreina om et par timer og skal sveive ned vindu for å høre hvordan det går;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil bare gi et tips til deg Retep som du kan vurdere.

    Ikke bruk verken EQen eller delefilterinnstillinger som Audessey XT32 gir. Bruk Audessey utelukkende til nivå- og avstandsjustering. Plasserer du subwoofere rundt i rommet, så må avstandsjustering gjøres manuelt med målinger.

    Jobb med plassering, akustiske tiltak og delefilterinnstillinger basert på målinger og lytting. Så bruker du global EQ til slutt for å tilpasse ønsket tonalitet. Gjerne en til musikk og en til film.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Vil bare gi et tips til deg Retep som du kan vurdere.

    Ikke bruk verken EQen eller delefilterinnstillinger som Audessey XT32 gir. Bruk Audessey utelukkende til nivå- og avstandsjustering. Plasserer du subwoofere rundt i rommet, så må avstandsjustering gjøres manuelt med målinger.

    Jobb med plassering, akustiske tiltak og delefilterinnstillinger basert på målinger og lytting. Så bruker du global EQ til slutt for å tilpasse ønsket tonalitet. Gjerne en til musikk og en til film.
    Denne støtter jeg orso på, eq kan gjøre vondt verre noen ganger, jeg har faktisk brukt mere tid på plassering enn rom kalibrering, eq og dps for subwoofrene. Og dette har gitt bra uttelling på min stue lyd messig. Jeg bruker eq kun på film biten hos meg ellers er alt av under musikk spilling. Målet er og ha så bra plassering at man slipper dette eq, dsp og rom korrigering. For jeg er ute etter mest mulig lyd signatur høyttalere og subwoofere har. Er sikkert vanskelig eller umulig å, men jeg skal prøve mitt beste når den tid kommer :)

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Subbene får i denne plasseriingen enn dipp på 30hz jeg ikke liker. Her må det til med justeringer...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har brukt litt tid på plassering av bassene ikveld. De måler helt klart best inntil frontvegg så langt ut mot knevegg som mulig. Fremfor lerret så gir subbene av en eller annen grunn dipper med senterfrekvens på mellom 28-36hz. Med bredde på ca 20-25hz og dipp på 15db. Både med og uten Audessy.

    Så nå står de bak lerretet igjen og de er det flatt fra 20 til ca 100hz hvor jeg har to krappe smale topper.

    Så jeg tenkte å plassere RF7 ene rundt om for å se om jeg kan få delt subbene litt høyere. Vil opp mot 150hz.

    Evnt flytte sweetspot også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rf7 er nå trekt helt ut slik at de står på utsiden av lerretet. Subbene på innsiden. Slik at de står tett i tett.

    Lyden, jo den kommer seg. Men det låter så sinnsykt tørt og kontant. Finnes ikke spor av romlig eller slike ting. Er veldig uvant dette. Er jo vant til de to 18' til John-harald. Som gir mere kinobass om jeg kan kalle det for det.

    Får ikke til de helt skjelvende opplevelsene på film, selv om subbene måker flatt fra 150 til 100hz hvor det da stiger med 8db jevnt til 14hz.

    Må nok bruke noe mer tid på plassering. Lurer på å teste de som en 4kant med to og to oppå hverandre. Og ha de da på begge sider av RF7.

    På film så fungere plassering av RF 7 topp. Men føler at jeg mister litt av dybden på musikk. Så her må jeg nok bare velge en eller annen retning.

    Enten dybde i lyden og subber opp til 80hz eller litt mer slam i mellombass og mindre dybde.

    Tror det blir vanskelig å kombinere begge deler.

    Men gir ikke opp. Jeg vet jeg har en del å gå på.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får besøk senere idag. Blir spennende å høre om hva denne personen synes og om han har noen tips.

    Før den tid så må man vel i loppekassa en tur.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Sinnsykt tørt og kontant sier du. Det er kanskje ikke alles greie, og egentlig litt rart med den responsen du forteller om. Har du en måling av frekvens og vannfall nå.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Rf7 er nå trekt helt ut slik at de står på utsiden av lerretet. Subbene på innsiden. Slik at de står tett i tett.

    Lyden, jo den kommer seg. Men det låter så sinnsykt tørt og kontant. Finnes ikke spor av romlig eller slike ting. Er veldig uvant dette. Er jo vant til de to 18' til John-harald. Som gir mere kinobass om jeg kan kalle det for det.

    Får ikke til de helt skjelvende opplevelsene på film, selv om subbene måker flatt fra 150 til 100hz hvor det da stiger med 8db jevnt til 14hz.

    Må nok bruke noe mer tid på plassering. Lurer på å teste de som en 4kant med to og to oppå hverandre. Og ha de da på begge sider av RF7.

    På film så fungere plassering av RF 7 topp. Men føler at jeg mister litt av dybden på musikk. Så her må jeg nok bare velge en eller annen retning.

    Enten dybde i lyden og subber opp til 80hz eller litt mer slam i mellombass og mindre dybde.

    Tror det blir vanskelig å kombinere begge deler.

    Men gir ikke opp. Jeg vet jeg har en del å gå på.
    Rart du opplever det slik med di bassene , til og med med di 2 10 tommerne jeg har og 1 12 tommeren , kjenner jeg det bra i stuen når jeg ser film det trykker og jeg får den opplevelsen jeg er ute etter. Plassering er alfa omega og det er lurt og prøve ut plasseringer til man blir lei. Jeg lar 10 tommerne ta av seg punshene og 12 tommeren di laveste frekvensene og det lønnest seg for meg , men det har jeg også sett på målingene mine. Dps for subwoofere som jeg kjøpte brukt har gjort jobben sin bra , enaste jeg ikke har prøvd enda er wide subwoofer kalebring men skal teste det ut. Du finner vel ut av det retep :)

    Imagine
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sinnsykt tørt og kontant sier du. Det er kanskje ikke alles greie, og egentlig litt rart med den responsen du forteller om. Har du en måling av frekvens og vannfall nå.
    I så fall bør det måles uten Audyssey korreksjon, så man ser hvordan det er uten EQ.

    En svakhet med kinosubber som f.eks JBL er kassekontruksjonen. Elementene kan være knakende gode ned til en viss frekvens, men kassene lages nesten aldri resonansfrie og synger med. Det er når slike elementer plasseres i godt konstruert kasser, man virkelig får hentet potensialet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    3.861
    Torget vurderinger
    96
    Pluggene er av merketysoundking. Eneste jeg fant . Må handle på mettet for få tak i neutrik.

    Må frem med lupe her Thomas, men det ser da ut som on de er de kontaktene jeg tror det er.

    Må vel innom Benum å handle noen plugger og kabler.
    Alle Speakon kontakter SKAL ha merking. Sterkt lys og briller, så ser du det nok :) Men sant nok, merkingen er ofte vanskelig å se.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal få lagt ut målinger etterhvert. Har en del utsatte ting jeg må gjøre idag. Slike ting man må gjøre når man har hus.

    Kommer med målinger etterhvert .
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sinnsykt tørt og kontant sier du. Det er kanskje ikke alles greie, og egentlig litt rart med den responsen du forteller om. Har du en måling av frekvens og vannfall nå.
    Er helt konge på musikk. Ingen tvil om det. Bare litt dumt at det ser ut som om jeg må velge mellom dybde i lydbilde og lavere deling på subbene. Eller høyere deling og litt flatere lydbilde. Er på film det ikke sitter helt.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Rart du opplever det slik med di bassene , til og med med di 2 10 tommerne jeg har og 1 12 tommeren , kjenner jeg det bra i stuen når jeg ser film det trykker og jeg får den opplevelsen jeg er ute etter. Plassering er alfa omega og det er lurt og prøve ut plasseringer til man blir lei. Jeg lar 10 tommerne ta av seg punshene og 12 tommeren di laveste frekvensene og det lønnest seg for meg , men det har jeg også sett på målingene mine. Dps for subwoofere som jeg kjøpte brukt har gjort jobben sin bra , enaste jeg ikke har prøvd enda er wide subwoofer kalebring men skal teste det ut. Du finner vel ut av det retep :)

    Imagine
    du har en massiv loading i 40 hz, og det er den som rister og durer.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Sinnsykt tørt og kontant sier du. Det er kanskje ikke alles greie, og egentlig litt rart med den responsen du forteller om. Har du en måling av frekvens og vannfall nå.
    Er helt konge på musikk. Ingen tvil om det. Bare litt dumt at det ser ut som om jeg må velge mellom dybde i lydbilde og lavere deling på subbene. Eller høyere deling og litt flatere lydbilde. Er på film det ikke sitter helt.
    Synes det høres snodig ut at det fungerer bra på bare en av delene. Mener bestemt at det med full kontroll på bass/ rom bør det være bra på begge deler.

    Hva med noen elementer montert i sofan for å få med mer av den fysiske "rumlelyden" på kino. Skal utrolig lite til, for å få en helt annen kino-opplevelse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn