|
110w.. Da skulle man nesten tro at lillebror Hypex Psc 2.400 skulle holde. Som er ca halve prisen av storebror.Simulert litt på bassene dine å kommer til at de går til xmax (13mm)med 110 watt i hvert element ved 20 Hz. Jeg har gitt de minst det dåbelte uten at det har vært fare på ferde, men det begynner jo da å komprimere litt.
Simulert litt på bassene dine å kommer til at de går til xmax (13mm)med 110 watt i hvert element ved 20 Hz. Jeg har gitt de minst det dåbelte uten at det har vært fare på ferde, men det begynner jo da å komprimere litt.
Ser nå at de kom med 10db intervaller , ikke meningen det...
kan sikkert være greit å handle dette fra dynabel mtp 5 års reklamasjonrett og 14 dagers angrerett dersom de skulle gå i stykker eller du ikke liker dem.Fikk svar på en epost fra Hypex. De har en plateamp Psc2.700 som jeg mest sannsynlig går for . En til kvar side. Da kan jeg kjøre 2 element sammen med ca 450w i 8ohm eller kjøre alle 4 med 700 watt eller ca 1200w i brokoblet modus. Hver utgang har egen DSP med mulighetene det gir.
Om jeg skulle ha enda flere elementer så er det bare å sørge for 4 ohm belastning, og dermed vil hvert tårn få 700w.
Rimelige er de også.
Dette ser jo meget bra ut det. Men sofaen må nok vike - få deg en melkekrakk
Hvor mye er det snakk om i forskjell. Tror jeg ville tatt i så jeg var sikker var jeg deg110w.. Da skulle man nesten tro at lillebror Hypex Psc 2.400 skulle holde. Som er ca halve prisen av storebror.Simulert litt på bassene dine å kommer til at de går til xmax (13mm)med 110 watt i hvert element ved 20 Hz. Jeg har gitt de minst det dåbelte uten at det har vært fare på ferde, men det begynner jo da å komprimere litt.
Sofa gir litt og den tar litt. Sittekomforen er også en viktig del. Har tenkt litt på hva en rotting sofa vil gjøre med lyden... Har fått noen tips av tralltrall nå, som skal testes. Skulle være mulig å tvinge subbene høyere i delefrekvens enn hva jeg settet delingen på frontene. Lurer også på å prøve med begge tårnene i senter av rommet tett i tett. Akustisk Dobling og mye lenger avstand til skråtak som jeg tror ødelegger litt under kalibrering.Dette ser jo meget bra ut det. Men sofaen må nok vike - få deg en melkekrakk![]()
Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.Ok. Litt avhengi av hva du har gjort kan det suge ut relativt mye av kreftene ut av forsterkere din ved å øke. Mer jo lengre ned i frekvens selvfølgelig. Sjekk om du får mer "bulder og brak" på film med mindre EQ. Klangbalansen kan du evt kompensere med 1eller 2 db mindre nivå mellom 900-2Khz.Hei Atle. Det er litt begge deler. Jeg har øket litt med EQ, men det meste er gain fra rommet.![]()
Vi har snakket om dette før, en sofa vil oppføre seg som en stor bassfelle. Kan slå ut positivt noen ganger og negativt ut andre ganger. Det finnes andre stoler med god sittekomfort.Sofa gir litt og den tar litt. Sittekomforen er også en viktig del. Har tenkt litt på hva en rotting sofa vil gjøre med lyden... Har fått noen tips av tralltrall nå, som skal testes. Skulle være mulig å tvinge subbene høyere i delefrekvens enn hva jeg settet delingen på frontene. Lurer også på å prøve med begge tårnene i senter av rommet tett i tett. Akustisk Dobling og mye lenger avstand til skråtak som jeg tror ødelegger litt under kalibrering.Dette ser jo meget bra ut det. Men sofaen må nok vike - få deg en melkekrakk![]()
jepp, og forvrengningen stiger når du har lite headroom i ampen. like greit å kjøpe større amper enn nødvendig, ikke minst i tilfellet du plutselig skal ha noe som krever mer også. ingen vits i å ligge å stange i limiten til ampen når prisforskjellen ikke er så veldig stor.Dobbel effekt nesten, dvs 3 db... Like greit å følge mitt nye motto. Go big or go home...
Hvilken avrulling? Hvor?Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.Ok. Litt avhengi av hva du har gjort kan det suge ut relativt mye av kreftene ut av forsterkere din ved å øke. Mer jo lengre ned i frekvens selvfølgelig. Sjekk om du får mer "bulder og brak" på film med mindre EQ. Klangbalansen kan du evt kompensere med 1eller 2 db mindre nivå mellom 900-2Khz.Hei Atle. Det er litt begge deler. Jeg har øket litt med EQ, men det meste er gain fra rommet.![]()
Dippen din på 120 er nokså nær delefrekvens.Sikker på at det ikke har noe med saken å gjøre? Frontvegg gir jo også alltid en tydelig dipp på 1/4bølgelengde. Hvor langt unna står høyttalere og suber frontvegg?
Frekvensområdet ditt mellom 100-400 kan se ut som skoen trykker nå mest nå. Har du sett på IR funksjonen når disse dippene oppstår? Ville gjort et forsøk på å konsentrere deg om det som skjer de 50-80 første millisekundene i det frekvensområdet. Etter det faller hørbarheten på de drastisk i teorien (og etter min erfaring).
Crown er nok et beist til å levere strøm, men filmspor kan dra noe djevelsk med kapasitet. Noen db heving rumdt 30hz tømmer fort en svær forsterker. Sleit litt hos Tralltrall med å få punchet til å sitte, det spilte veldig daft til vi fant ut at det var lagt inn en heving i avrullingen i den integrerte DSPen. Da vi fjernet den våknet anlegget til liv
Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.Ok. Litt avhengi av hva du har gjort kan det suge ut relativt mye av kreftene ut av forsterkere din ved å øke. Mer jo lengre ned i frekvens selvfølgelig. Sjekk om du får mer "bulder og brak" på film med mindre EQ. Klangbalansen kan du evt kompensere med 1eller 2 db mindre nivå mellom 900-2Khz.Hei Atle. Det er litt begge deler. Jeg har øket litt med EQ, men det meste er gain fra rommet.![]()
Dippen din på 120 er nokså nær delefrekvens.Sikker på at det ikke har noe med saken å gjøre? Frontvegg gir jo også alltid en tydelig dipp på 1/4bølgelengde. Hvor langt unna står høyttalere og suber frontvegg?
Frekvensområdet ditt mellom 100-400 kan se ut som skoen trykker nå mest nå. Har du sett på IR funksjonen når disse dippene oppstår? Ville gjort et forsøk på å konsentrere deg om det som skjer de 50-80 første millisekundene i det frekvensområdet. Etter det faller hørbarheten på de drastisk i teorien (og etter min erfaring).
Crown er nok et beist til å levere strøm, men filmspor kan dra noe djevelsk med kapasitet. Noen db heving rumdt 30hz tømmer fort en svær forsterker. Sleit litt hos Tralltrall med å få punchet til å sitte, det spilte veldig daft til vi fant ut at det var lagt inn en heving i avrullingen i den integrerte DSPen. Da vi fjernet den våknet anlegget til liv
Bær sofaen helt ut av rommet. Så må du begynne helt på nytt med akustikktiltak, plassering av subber, høyttalere og sitteposisjon.Har nylig prøvd å dra sofaen jeg har ved bakvegg fram som lyttesofa i stede for stolen med høy rygg. Det slo veldig negativ ut på bassresponsen. Tilbake på plass med sofa![]()
Det var lagt inn en heving under 30hz i Hypex modulene hos Tralltrall.Hvilken avrulling? Hvor?
Er ikke subene ca 70 cm dype? 1/4 bølgelengde av 120hz er ca 70 cm så det stemmer litt for bra det.Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.
Samme med sofa til bakvegg. 2 strakser så skal du få alle mål.
Er ikke så stor forskjell med å uten sofa faktisk. Som du ser på målingen så gir den litt og tar litt.Bær sofaen helt ut av rommet. Så må du begynne helt på nytt med akustikktiltak, plassering av subber, høyttalere og sitteposisjon.Har nylig prøvd å dra sofaen jeg har ved bakvegg fram som lyttesofa i stede for stolen med høy rygg. Det slo veldig negativ ut på bassresponsen. Tilbake på plass med sofa![]()
Sofaen vil også fungere som en stor bassabsorbent ved bakvegg.. Jeg tror du kan behandle bassen bedre på andre måter.
Skrevet i beste mening![]()
Har samme dippen med subbene alene, ht alene og begge samtidig..Er ikke subene ca 70 cm dype? 1/4 bølgelengde av 120hz er ca 70 cm så det stemmer litt for bra det.Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.
Denne dippen kommer veldig tidlig i forløpet så den er hørbar og ganske ødleggende over 100hz, så jeg liker om mulig å ha den et stykke under 100hz.
Frontene går fint klar av dette.![]()
Med høyttalerene alene også?Har samme dippen med subbene alene, ht alene og begge samtidig..Er ikke subene ca 70 cm dype? 1/4 bølgelengde av 120hz er ca 70 cm så det stemmer litt for bra det.Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.
Denne dippen kommer veldig tidlig i forløpet så den er hørbar og ganske ødleggende over 100hz, så jeg liker om mulig å ha den et stykke under 100hz.
Frontene går fint klar av dette.![]()
Subbene er 70 dype ja.
På film er det viktig med slam i mellombassen, mange syns også det er viktig på musikk. Selv prefererer jeg holografi på musikk (særlig på akustisk musikk) som viktigere enn slammet i mellombassen, men alle prioriterer forskjellig. På mye annen musikk liker jeg slam fra mellombassen, på bekostning av mindre dybde i lydbildet.Denne tråden er alltid arti å lese i, viser veldig bra hva hi-fi som hobby går ut på.
Det er en ting jeg lurer på, med forbehold om at jeg ikke har lest nøye nok;
Ser at det snakkes om musikk og film som om det er to forskjellige ting.
Er det fordi oppsettet er forskjellig (forskellig dsp/eq/delay/delefreq/gain), eller er det fordi filmlyden er annerledes og derfor oppfattes å stille andre krav i forhold til musikk?
Grunnoppsettet på film/musikk er det samme. Jeg tuner også lyden bittelitt med J-river, men slettes ikke mye. Jeg mener at lyden på film skal ha litt mer sofaristing bass, og man skal kjenne litt av lufttrykket når eksplosjoner setter i gang for fullt.Denne tråden er alltid arti å lese i, viser veldig bra hva hi-fi som hobby går ut på.
Det er en ting jeg lurer på, med forbehold om at jeg ikke har lest nøye nok;
Ser at det snakkes om musikk og film som om det er to forskjellige ting.
Er det fordi oppsettet er forskjellig (forskellig dsp/eq/delay/delefreq/gain), eller er det fordi filmlyden er annerledes og derfor oppfattes å stille andre krav i forhold til musikk?
Sofaen er ikke det store problemet her. Som nevnt tidligere så har jeg testet uten sofa, Sofaen helt ut av rommet, og det er ikke forskjeller ute å går. Spillte av pink noise i går og flytta høyttalerene både inn og ut og frem og tilbake. Lytteposisjon flyttet jeg også på. Men den dippen på rundt 100hz og litt lenger opp i frekvens skjer det lite med, så lenge som jeg går med mik langs senterlinjen i lengderetningen av rommet. Drar jeg den litt ut til siden type 40cm så skjer det noe. Har også prøvd høyere og lavere med mik ( Dette var forresten uten sofa i rommet) så skjer det heller ikke noe spes før jeg næremer meg tak og gulv.Med så mye nevenyttige folk her inne er jeg overrasket over at ingen har tatt kontroll over sofaproblematikken din for deg og bygd en subwoofer med fasong som en sofa, med f.eks de to 24" som Tor har liggende til overs.
Skal se på pc, får ikke opp tid på tlf. Men har ikke like lange utsving som på de hiphop låtene etter toccata & fuge.Har du funnet ut hvor mye kapasitet du bruker nå du mener du er høyt på film-demo. Undres om ikke dette går på tomgang. Dette bass-systemet skal kunne sette både sofa og luft i bevegelse. Dette er XXLS elementer som er gode for litt membranbevegelse når ting står på som værst.
Her er en liten videosnutt av et XLS element som har mindre å gå på en dine. se fra 2.30 - 3.30. Se spesielt ved 3.11
Slettes ikke umulig det.... Får nok inn amper til 16 element om ikke altfor lenge. Må bare få solgt unna litt av stasjet som ikke brukes.Kanskje du trenger flere 12", har 12 stk her om må ha påfyll![]()
1/4 bølgelengde ved delefrekvens.Nå fikk jeg blo på tann... Hva skjer om jeg setter subbene helt tett i tett . Hvor lang avstand mellom de to tårnene må til før de ikke er akustisk koblet. Nå er det ca 50cm mellom kassene.