Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    retep, det er ikke vanskelig å lage seg noen xlr-phoenix-kabler.

det er bare å splitte en xlr-kabel og putte shield = ground inn i den ene, hot i den andre og cold i den tredje. de er merket med s, + og - bakpå minidsp. du kan nappe ut den lille connectoren med tre små skruer på. blir som å koble til en sukkerbit.

s = skjerm/shield/ground
    + = hot
    - = cold

som regel er hot en rød eller farget kabel inni xlr'en, hvis kabelen du skal bruker har mulighet for å skru opp connectoren så kan du se hva som er koblet til pin 1, pin 2 og pin 3 i connectoren. du får veiledning her hvis du prøver på dette.

de phoenix-terminalene er du ikke førstemann som er oppgitt over i hjemmebrukssammenheng. veldig lite brukervennlig og jeg hadde betalt mer for minidsp'en om den hadde trs innganger i alle fall. veldig lite brukervennlig med phoenix, men det er brukt i prosammenheng.

uansett, du får hjelp hvis du vil prøve å lage kabel selv.

er ikke dumt å ha et billig multimeter for å sjekke kontinuitet, og å få seg en liten loddestasjon så du kan tinne kabler heller, he he he. det baller på seg retep. :)
    Jo, marantz har balanserte ut og Cary har inn. Jeg har også en haug av Xlr kabler.

Så oppskriften er altså sku opp Xlr kabel. Stappe ledningene inn i Phoenix kontakten. Skru igjen!?

Tror kanskje jeg gjør et forsøk. Veiledning trenger jeg. Skal vere flink å ta bilder osv.

Håper å se deg i tråden imorgen.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    xlr pleier å være loddet, så du kan jo bare kutte av den enden du ikke trenger, eller ta midt på en kabel sånn at den ene siden går inn i cary og den andre inn i marantz med minidsp i mellom.

grunnen til at du skrur opp, er for å se hvilken farge det er på hot og hvilken det er på cold. du ser det veldig enkelt ift. hvilken pin i xlr-kontakten en av lederne er koblet til.

male_xlr.gif

de tre pinnene er også ofte merket med 1, 2 og 3 inni kontakten. hvis du kapper en kabel og den har rød og blå leder, så er det nesten helt sikkert at + er rød (hot) og blå eller hvit feks er cold = negativ = -, men det er greit å titte inni for å være helt sikker.

skjermen er rundt lederne, løs kobbertråd som du tvinner. da får du tre ledere som du kobler inn i phoenix-terminalen.

du trenger jo bare å lage ett sett for å se hvordan det blir, dvs en inn i minidsp og en ut til cary. hvis det bare blir litt bedre, så er dempeledd potensielt det du er ute etter. bestillte selv de samme som nait$ i dag, og regner med å få dem innen fjorten dagers tid.

husk at når du kobler til minidsp med xlr, så tar inngangen plutselig 4v og utgangen kan switches mellom 4 og 8v ut via dipswitchene, la utgangen stå til 4v, samme posisjon som 0.9v når du kjører med rca.

grunnen til at loddebolt er greit, er for da kan du tinne litt på kobberet på lederne, sånn at de ikke spriker fra hverandre og oksiderer over tid, men kobber leder faktisk bedre enn tinn, så det har ingenting å si på ytelsen.

ikke skru til phoenixterminalene sånn at du ødelegger skruene, det skal skrues til så det sitter, men ikke ta helt av, for de tåler ikke allverdens.

dette klarer du, men kommer med tips hvis du står fast, og det er jeg sikker på at nait$ og flere andre som har rotet med phoenix gjør også. :)

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    609
    Klippet av XLR og laget noen korte stumper da har jeg XLR utgang som en start tenkte å lage tilpassede kabler senere så ungår jeg skjøt.:)

Vedlegg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morgenstund har gull i munn heter det. Usedvanlig våken, kaffe står på kanna og jeg tar til på nok en Retep gjør ting han ikke kan.

Har åpnet opp den sene Xlr kontakten og her er det tre ledere, blå, rød og sølv.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ser ut som rød er negativ / cold i dette tilfellet.

se inni xlr-pluggen, hvilket nummer har pinnen med rød kabel? ser ut som om det er 3, og hvis det er 3, så er det cold og den skal i minus på minidsp'en, blå i pluss, hvis den er koblet til 2.

er ikke farlig å koble dem feil, men koble pin 1 til s, pin 2 til + og pin 3 til -.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er jeg i teorien ferdig.

Om det er samme måte å lage egne kabler. Så vet jeg i vertfall at når alt et oppe å går. Så kommer jeg til å lage egne kabler i akkurat riktig lengde

Regner med jeg må lære meg å lodde, har gjort det før, men de kablene her var skikkelig tynne...
    Kobler opp.....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, da kobler jeg ikke opp. Må hente lupe....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Helt riktig. Blå er på to og rød på tre. Minner meg litt om JBL....

Bytter da om på rød og blå på minidsp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1442893719289-1590177335.jpg

Sånn...

Burde jeg tape rundt jordingsbabel. Eller den kabelen som ikke har egen isolasjon. pin 1 på Xlr pluggen?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå ble jeg veldig usikker. Jamført med den tegningen av Xlr kontakten i innlegget fra igår. Om 1 er ground. Så skal pin til høyre. To pin opp og en ned. Vere 3 og dermed negative, cold...

Jeg sliter med å se tallene på Xlr pluggen. Må ha bedre lys...

Legger ut bilde og forklaring.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Se her.

male_xlr.gif
    bilde av kabel i pluggen.jpg

Om jeg tolker de bildene her. Så er ground, den kabelen uten egen isolasjon som står i pin 1.
    Om den er opp til venstre, med to pinner opp og en pin ned, så skal pin til høyre for ground være negative altså pin 3.

Kjenner at jeg nå ble fryktelig usikker. Hva tror dere. Sliter med å lese tallene på xlr pluggen, finner ikke lupen min!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Venter med å koble opp før dette blir riktig. Hva skjer om det er koblet feil?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fant lupe, så da er alt iorden. Er riktig det hutsefruts sa. Rød er koblet til -

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, koblet opp og satt igang musikk.
    Spiller som faen!

Hvordan er det med støyen. TOTALT FRAVÆRENDE. Hverken brum eller sus. Hører sus fra hornet om jeg står ved ht. Men ikke fra sweetspot.

Så da er det frem med REW og måle, lytte og justere.

Hutsefruts, takker igjen for tips. Nå kan jeg spille musikk igjen, inkl jbl bassene!

Så får vi se om de kan tilegne anlegget noe positivt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ahh, dette var deilig. Nå er det bare den lange prosessen med å justere alle de elementene på plass. Låter slett ikke ille bare med å sette deling på JBL 60-350hz og JBL fra 350hz op oppover. Har ikke tidsjusert eller noe eq eller noe aom helst.

Nå tenkte jeg å gjøre alt jeg skal gjøre, før jeg setter meg til med REW og finner optimale delingspunkt, delay og evnt EQ. Prøver først med Cary på RF7 og JBL. Så får Crown ta seg av 12 erene...

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Fantastisk retep! Da var det bare balansert kabel som skulle til! Du får holde oss oppdatert på hvordan det går utover mens du holder på!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Plukker ned bakvegg nå. Samtidig som at jeg rydder littegrann. Blir nye målinger som legges ut etterhvert. Tenkte å ta en med naken bakvegg. Og så vise gangen fremover. Kommer nok til å jobbe mer med sideveggene også. 2x15 dytter mer enn 2x10.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn da var bakveggen naken foruten hjørnefeller-

Tatt noen målnger med orginal sidevegg. Uten EQ Prosessor i pure direct.

Jeg har satt deling slik. JBL : 60hz - 430hz. Filter BW42 - BW28
    RF7 350HZ Filter LR 48

Høyre side.

HØYRE SIDE.jpg
    JBL HØYRE FREKVENS.jpg
    RF7 HØYRE.jpg
    HØYRE SIDE IMPULSE.jpg
    HØYRE SIDE VANNFALL.jpg

Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    2
    Bra det ser ut til å ordne seg nå :)
    Og du merker ingen nedgradering i lyden etter at du satte Minidsp'n mellom pre og effekt nå ?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra det ser ut til å ordne seg nå :)
    Og du merker ingen nedgradering i lyden etter at du satte Minidsp'n mellom pre og effekt nå ?
    Har ikke fått lyttet så mye enda. Høyttalerene er plassert sånn ca, JBL er plassert sånn ca. Alle tiltakene på bakveggen er tatt bort. Så ja, det låter anerledes.

Nå er jeg jo ikke den som finlytter, så om minidsp tilfører et slør eller noe, så er nok ikke jeg den rette å spørre.

Har MYE justeringer igjen, og har enda ikke hekta på 12" subbene for å ta helt ned. Så det låter i vertfall litt spinkelt...

Tar en times tid nå å ser om jeg klarer å høre overgangen mellom JBL og RF7. Men jeg tror jeg har truffet relativt greit. Men man må jo teste andre delefrekvenser, andre type filter, minde overlapping, mer overlapping osv.

Så skal bakveggen plasseres tilbake. Men må først en tur på monter. Trenger noen 2x2 og en del pakker med rockwool.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ser nå at en del vedlegg ikke kom opp. Får de om jeg legger de ut igjen. Er stereo som mangler og impulse for venstre side som mangler.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    måtte avgårde, så fikk ikke tatt del i dine grytidlige spillopper, men dette klarte du jo helt strålende alene! gratulerer så mye retep. :)

du kan godt bruke el-tape rundt jordingsdelen, eller bruke krympestrømpe og hårføner. jeg pleier å tinne alle tre forsiktig med loddebolt og bruke krympestrømpe rundt deler av skjermen som ikke stikker inn i phoenix-terminalen.

husk at tallene på male og female er litt speilvendte. se her.

acdQLv5.png

jeg pleier alltid å bare se på tallene inni pluggen og huske hva som skal hva på nummerne.

hvis du går over til mer sensitive saker og støyen kommer igjen så er dempeledd neste remedie. :)

bare hyggelig å hjelpe. gratulerer igjen med great success! :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fant ut at jeg kunne se tallene på selve pluggen, altså den delen som skal inn i forsterker eller ut av forsterker, der var det lettere å se tallene enn på koblingspunktet for kabel. Nå er det oppe å går, ingen støy eller brum. Så da får jeg kose meg med REW, minidsp og ørene mine, før jeg kjører igang audessy for å få integrert 12" subbene også.

Legger en del jobb i dette da jeg kan kjøre musikk med Audessy bypass L+R , slik at audessy kun jobber med subbene. og surround kanalene. Så tar jeg L+R manuellt. foruten kanskje delay i forhold til resten av kanalene. Jeg kan nok sette dette også manuellt i minidsp. Kanskje det er en bedre løsning. Da kan jeg kjøre film med bypassed L + R i Audessy.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    2
    Fant ut at jeg kunne se tallene på selve pluggen, altså den delen som skal inn i forsterker eller ut av forsterker, der var det lettere å se tallene enn på koblingspunktet for kabel. Nå er det oppe å går, ingen støy eller brum. Så da får jeg kose meg med REW, minidsp og ørene mine, før jeg kjører igang audessy for å få integrert 12" subbene også.

Legger en del jobb i dette da jeg kan kjøre musikk med Audessy bypass L+R , slik at audessy kun jobber med subbene. og surround kanalene. Så tar jeg L+R manuellt. foruten kanskje delay i forhold til resten av kanalene. Jeg kan nok sette dette også manuellt i minidsp. Kanskje det er en bedre løsning. Da kan jeg kjøre film med bypassed L + R i Audessy.
    Audyssey må nok også sette avstand/delay på frontene ja , siden også frontene skal passe med resten av ht. Mens du må sette evt. delay mellom JBl og RF7 med minsdsp.
    Men det var slik du tenkte ...?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, klar over delay mellom RF7 og JBL på minidsp.

Men, om jeg feks trenger 40cm delay mellom RF7 og JBL. Delayen setter jeg på RF7. Om jeg da finner ut at 12" subbene står feks 2meter unna JBL, kan jeg da ikke bare sette delay på 240 på RF7 og 200cm på JBL. Slik at lyden kommer smatidig i fase mellom 12", JBL og RF7

Jeg tenkte da å sette opp deling og delay mellom RF7 og JBL. Så kjører jeg full audessy. Da vil Audessy finne avstand på alle høyttalerene. også på kombinasjonen RF7 og Klipsch. Om jeg da legger til denne avstanden Audessy gir i minidsp i tilegg til den jeg har satt selv. Så burde jeg kunne se film med Audessy Bypass L + R eller?

Jeg vet ikke dette, jeg bare lurer og funderer som vanlig...

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det er flere måter å sette delay på, dessverre er det ikke helt trivielt.

for det første, så er det den innbyrdes avstanden mellom enhetene koblet til minidsp som er viktig i første omgang. man setter delay ift. alle komponentene som er koblet til minidsp, deretter lar man prosessoren se på dette som to enheter (l, r) og setter delay ift de andre kanalene.

delay kan settes på flere måter:

1) fysiske avstander ved å måle

2) ved å spille av delefrekvensen mellom to komponenter som sinus og justere delay til man får maks spl i xoverpunktet. man vil merke at nivået øker til det plutselig begynner å falle av. når man har maks spl, så spiller det i fase i xoverpunktet.

eksempel: deling på 80 hz, man spiller av 80 hz og måler fra sweetspot, deretter justerer man delay på det komponentet som er nærmest. man kan f.eks ta høyre og venstre høyttaler, så høyre venstre høyttaler + en en midbass og til slutt siste midbass. man går systematisk frem og prøver å få maks spl i xo, for da vet man at det er i fase.

saken er at løpetid er frekvensavhengig, så hvis man justerer basert på fysiske avstander, så vil ikke det nødvendigvis timealigne ved delefrekvens, men ved helt andre frekvenser. poenget er å ha maks spl i og rundt xo.

3) bruke impulsresponsen og måle hvert komponent for seg, så tidsaligne første positive peak i impulsene, dette og den neste metoden er etter min mening de beste måtene, men det krever at man har et lydkort og en xlr-mikrofon slik at man kan bruke loopback as timing reference i rew. utvikleren holder på med noe som kan gi samme funksjon med usb-baserte mikrofoner som umik, men per i dag går ikke dette uten separat lydkort og mikrofon. man må nemlig route den ene kanalen tilbake på seg selv.

4) bruke målesystem som i #3 og justere til man har lineær og fin faserespons i xo-punktet. man vil da også få samme virkning som i #3, bedre snert, dynamikk og en krystallisering av lydbildet. mindre smudging.

*) bruker selv dayton emm-6 og tascam us-366 til #3 og #4.

dette er komplisert, for når man begynner å bruke peq, så endrer man også fasen med iir-filtere, så det er egentlig en vanvittig kompleks og vanskelig oppgave, fordi både delay og iir-filtere påvirker fasen.

det finnes også flere måter, noen justerer ift. stigning på første positive impulspeak også.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    her er en potensiell ting du kan prøve:

a) mute rf-7'ene og bare la midbassene spille som om de var l, r. kjør kalibrering med prepro og se hvilke avstander den setter på midbassene. noter ned avstandene prosessoren setter
    b) mute midbassene og bare la rf-7'ene spille som l, r. kjør kalibrering med prepro og se hvilke avstander den setter på frontkanalene. noter ned avstandene prosessoren setter
    c) regn ut forskjellen prosessor setter mellom rf7 og midbasser og sett differansen mellom dem som delay i minidsp.
    d) la rf-7'ene og midbassene spille sammen og kalibrer igjen. delay blir da satt for l, r med rf7 og midbass på hver side.

man skal da ha satt delay i minidsp slik prepro ville gjort det.

eksempel: hvis feks prepro setter 3.5m på rf7 og 3.8m på midbasser, så er differansen .3m. siden midbassene står .3m lenger unna, så er det rf7 som må forsinkes.

dette er en fremgangsmåte jeg aldri har gjort, men som jeg ville prøvd. da vil avstandene være slik prepro ville satt dem om den hadde full kontroll. man har også korrigert for ekstra delay som minidsp legger til ift. kanalene som ikke er koblet via minidsp. minidsp gir jo noen ms i delay pga prosessering den også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    her er en potensiell ting du kan prøve:

a) mute rf-7'ene og bare la midbassene spille som om de var l, r. kjør kalibrering med prepro og se hvilke avstander den setter på midbassene. noter ned avstandene prosessoren setter
    b) mute midbassene og bare la rf-7'ene spille som l, r. kjør kalibrering med prepro og se hvilke avstander den setter på frontkanalene. noter ned avstandene prosessoren setter
    c) regn ut forskjellen prosessor setter mellom rf7 og midbasser og sett differansen mellom dem som delay i minidsp.
    d) la rf-7'ene og midbassene spille sammen og kalibrer igjen. delay blir da satt for l, r med rf7 og midbass på hver side.

man skal da ha satt delay i minidsp slik prepro ville gjort det.

eksempel: hvis feks prepro setter 3.5m på rf7 og 3.8m på midbasser, så er differansen .3m. siden midbassene står .3m lenger unna, så er det rf7 som må forsinkes.

dette er en fremgangsmåte jeg aldri har gjort, men som jeg ville prøvd. da vil avstandene være slik prepro ville satt dem om den hadde full kontroll. man har også korrigert for ekstra delay som minidsp legger til ift. kanalene som ikke er koblet via minidsp. minidsp gir jo noen ms i delay pga prosessering den også.
    Hmm. det tror jeg at jeg prøver.

Tenkte å bruke EQ i minidsp for å ta ned litt nivå i bassen, er noen ting der som stikker ut. Ville du ha gjort dette før jeg korrigerte, men så kom jeg plutselig på at jeg nå kun skal finne riktig delay mellom RF7 og midbasser....

Tar en tur i butikken, så tester vi ut denne metoden din...

Jeg synes den høres fornuftig ut.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    blir gøy å se resultatet av den metoden, har ikke peiling på om det blir bra, :)

hvis den delen av bassen som stikker seg ut er romindusert og utenfor xo, så ville jeg gjort det først. hvis det er i og veldig rundt xo, så hadde jeg justert etterpå. du hører ikke fasen så godt nedover uansett, hvis i det heletatt. evt. bare prøve før og etter og se hva du liker best. :)

hva er maks delay du kan sette med minidsp? spør for å vite hvilken plugin du kjører. hvis det er 9ms, så har du 96khz plugin, har du mer så er det 48khz-plugin. vær forsiktig med filtere under 20-25 hz med 96khz plugin, da er minidsp ustabil og du får ikke de resultatene du tror du får.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har 9ms som max.

Jeg deler jo av JBL ved 60hz. Så jeg kommer ikke til å drage så mye i spakene der nede. Er noen topper rundt 70hz, den typiske romrelaterte bølgen min. Rundt 200hz og 300hz som jeg vil dra litt ned. Tenker å gjøre så mye som mulig i minidsp, da dette vil gagne filmavspilling også.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Oiii, her skjer det masse Retep og ser at du har fått fikset "brummingen" også.
    Kjempebra jobbet og grattis, blir spennende å se resultatet av det du planlegger videre :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er også spent. Fått hengt opp front høyde kanaler nå. Så nå er det klipsch hele veien rundt.
    1442935121973-1928727870.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn