Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Bel Canto Pre6 låter veldig analogt, med god kontroll og deilig topp. Tipper du kan skru opp volumet litt ekstra sammenlignet med dacen.
    Transienter er kanskje noe nedtonet, men musikaliteten og dynamikken er herlig.
    Normalt med å bruke en god dag som pre, så blir det veldig detaljert. Ofte går dette på bekostning av timing og micro dynamikken på komplex musikk som metal og rock krever. Lytt etter hvem som låter mest musikalsk og ikke legg for storvekt på egenskaper er mitt råd. Selv om min dac har en god pre del, så savner jeg allerede en dedikert pre. De rydder opp og serverer musikken på en bedre måte etter min erfaring.

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk jonas, en smule sjelefred her nå.

Jeg har lenge ment at det er bedre med egen pre, ift å styre volum rett fra dac. Men jeg har ikke klart å sette ord på hva jeg mener, føler du traff med dine erfaringer her! Mine erfaringer er forøvrig basert på helt forskjellige anlegg/systemer. Eierne mener sin løsning er riktig (selvfølgelig), slik er det jo gjerne med oss alle :)
    Uansett, jeg kan skrive +1 på dine tanker rundt dac/pre.

Kan nevnes at timingen er særdeles positiv i systemet med pre..

Mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vær glad at dere ikke var her den dagen dacen sendte 4 volt rett i effektforsterkerene. Det smellet håper jeg at noen slipper å oppleve.

Opplever at å spille uten pre, har både fordeler og ulemper. Det kommer selvfølgelig an på hvilke forforsterker og dacer man bruker. '

Hva man liker best, må man finne ut av selv. Har testet hjemme med tre dacer som mange mener egner seg best uten forforsterker, Logitech Transporter, Lynx 2B og APL Dac-S.

Opplever at forforsterkeren gir akustiske instrumenter en organisk, deilig og mer virkelighetsnær tilstedeværelse. Også elgitarer, vokal, klang og holografi oppleves mer troverdig.

Alle som har vært her å testet med og uten, har foretrukket med pre. Selv med blindtesting. Tror allikevel at med andre ører og komponenter, kan resultatet bli annerledes.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg har ikke kommet over noen dacer under 25000kr som har aktiv preamp. Alle har digital/ passiv pre, noe som så langt ikke er i stand til å levere samme kvaliteter som en god aktiv pre. Det finnes dyrere dacer med aktiv pre del, som jeg tror leverer på høyt nivå, men det får de som har hørt/eier kommentere.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liket jo ikke å spille så høyt jeg vettu Jonas...

Har lasta ned Tidal nå, og spiller fra Google Chrome. Da det skulle gi den beste kvaliteten.
    Noen som vet hvordan jeg evnt kan styre Tidal fra chrome med en Android telefon. Slik at jeg slipper å måtte gå frem til pc for å søke opp musikk ol.

Har prøvd noen apper. Da kommer jeg til på den vanlige Tidal med 320kb/S men ikke til Chrome med CD kvalitet.

Tips noen?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Liket jo ikke å spille så høyt jeg vettu Jonas...

Har lasta ned Tidal nå, og spiller fra Google Chrome. Da det skulle gi den beste kvaliteten.
    Noen som vet hvordan jeg evnt kan styre Tidal fra chrome med en Android telefon. Slik at jeg slipper å måtte gå frem til pc for å søke opp musikk ol.
    :)
    Har prøvd noen apper. Da kommer jeg til på den vanlige Tidal med 320kb/S men ikke til Chrome med CD kvalitet.

Tips noen?
    BubbleUPnP funker på Chrome og strømmer Flac 44,1 16 bit. Brukergrensesnitt? Veeeel, men det går da. :)

Sist redigert:

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Begrensning på 16 låter I spillelista. Ikke mange kronene å slippe unna den.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nei kjører med usb til en Exasound dac med egen AISO driver. Helt utenom Windows.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hører godt forskjell på Tidal hifi og hifi fra chrome...

Tror nok jeg kimmer til å skaffe tak i en liten skjerm jeg kan ha i nærheten av lytteposisjon.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.676
    Torget vurderinger
    2
    DT770 hodetelefoner? Jeg synes det var litt ullen bass, null romfølelse/tredimensjonalitet. For meg har den største aha-opplevelsen i portabel og lydisolerende headfi vært å gå over til IEM med flere balanserte drivere (+ bruke skumpropper). Men det kan fort bli en litt annen prisklasse.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    DT770 hodetelefoner? Jeg synes det var litt ullen bass, null romfølelse/tredimensjonalitet. For meg har den største aha-opplevelsen i portabel og lydisolerende headfi vært å gå over til IEM med flere balanserte drivere (+ bruke skumpropper). Men det kan fort bli en litt annen prisklasse.
    Liker avatar bildet ditt, vekker minner fra ungdomskolen :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes de ikke er så ille.
    Lite støy mot andre, demoer lyd utenfra helt greit. Komforten er for meg ypperlig. synes dama har gjort et godt bursdagskjøp.

At de ikke låter helt riktig er nok rett. Men langt bedre enn de 300kroners jeg hadde.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker de på kontoret. Synes de er fabelaktige. Veldig komfy (har de med fløffi puter), spiller bra, og slipper inn akkurat nok lyd til at jeg får med meg når det skjer ting rundt meg, men ikke så mye at jeg føler jeg blir forstyrra hele tida, med mindre jeg spiller -veldig- lavt.

Ser for meg at verden ville være et bedre sted å reise kollektivt med dersom alle med Koss Porta Pro hadde fått seg DT770 istedenfor.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker de på kontoret. Synes de er fabelaktige. Veldig komfy (har de med fløffi puter), spiller bra, og slipper inn akkurat nok lyd til at jeg får med meg når det skjer ting rundt meg, men ikke så mye at jeg føler jeg blir forstyrra hele tida, med mindre jeg spiller -veldig- lavt.

Ser for meg at verden ville være et bedre sted å reise kollektivt med dersom alle med Koss Porta Pro hadde fått seg DT770 istedenfor.
    Har fløffi puter jeg også. Koss porta pro ja... Huff.

Rintintin

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Ikke bruk kortere strøm kabler en ca 2 meter- lyd lukkes inne og anstrenges..men du har sikkert egne gode meninger på dette ;-)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har kabler som fulgte med diverse innkjøpt utstyr. Mener de er 2m lange.

Har ellers brukt litt tid med musikken idag også. Både med og uten pre.
    Jeg synes at med pre er mye lettere da jeg har volum kontroll ved fingrene slik at jeg slipper å se pc skjerm eller tv.

Lydmessig så hører jeg forskjeller. Uten pre så er detaljer enda mer til stede. Med pre så virket det som om alt blir roet ned litt. Lyden blir ikke så vill. Gjelder for rock og lettere metall.

Når det kommer til syngedame musikk med få instrumenter så spiller det best uten pre. Knivskarpt. Detaljert. Lyden slipper høyttalerene enda bedre.

Det virker også som at lyden blir enda dypere uten pre. Men at det låter fyldigere med pre.

Nå gjør jeg ingen bestemmelse før Chello er i hus og blir plassert riktig. Så må jeg få tunet inn subbene.

Så kan jeg ta en skikkelig test.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Chello vil farge lyden MYE mindre enn Antal, så hva du hører nå kan ikke sammenlignes. Matcing av elektronikk er også en viktig faktor, så før du bytter neste komponent, sørg for å finne ut hva som eventuelt er synderen. Ikke alltid det komponenter vi trodde var det svakeste ledd. Spennende å følge med med snart nye juveler i hus.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe bytter ikke mer før Chello er ihus nei.

Gleder meg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet hvordan jeg søker opp et innlegg i min egen tråd?
    Husker at det ble diskutert delefilter tilbake i tid her. Jeg fikk da flere gode tips. Men finner de ikke igjen.

Trenger et godt 2 veis. Der det er mulighet for å sette deling, eq og delay på 2 høyttalere og 2subber.

Evnt hvordan søker jeg i egen tråd?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Hei!
    vet ikke og det er noe du har vurdert, men selv har jeg sett på å bruke to Minidsp Opendrc for et toveis system
    Det kan settes opp med FIR filter, og tror det er et godt produkt

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet hvordan jeg søker opp et innlegg i min egen tråd?
    Husker at det ble diskutert delefilter tilbake i tid her. Jeg fikk da flere gode tips. Men finner de ikke igjen.

Trenger et godt 2 veis. Der det er mulighet for å sette deling, eq og delay på 2 høyttalere og 2subber.

Evnt hvordan søker jeg i egen tråd?
    Crown itech x4 :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    retep

bruk disse operatorene i google

site:hifisentralen.no inurl:69898 <ditt søk>

uten <> selvfølgelig.

skal du ha preamp? hvis ikke kan du jo bruke pc som delefilter og hele smørja med exasound, men det vet du jo.

Crown itech x4 :)
    :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Et spennende produkt som sikkert er tilgjengelig snart til en rimelig penge er dette

image.jpg

Minidsp 2x4 med digital inngang, FIR og mulighet for dirac

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    johoo; enig, men lurer på hvor mange volt ut det blir. skulle ønske de hadde en 2x4 bal hd med samme muligheter som 4x10 hd på utgangsspenning, mao .9, 2, 4 og 8vrms.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja. Exasound har en egen AISO driver som jeg må bruke for å få lyd i Exasound. Jeg får til å dele 2.1 med LFE / sub men ikke 2.2 ifølge Thohaug så skal jeg kunne få 2.2. Med Jriver.
    Har også en 2x4 fra minidsp som kan brukes. Men ryktene sier at den slører til lyden. Har ikke testa.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tirsdags morgen. 2 kopper kaffi er slengt innpå. Fri fra jobben i dag, deilig...

Blir å bruke dagen på å bære mange tunge subber, hjelpe Authentic med å sette opp de nye subbene, og så starte litt på å plassere mine. Ja dere leser riktig Authentic og jeg bytter basstårn. Rett og slett pga av at jeg tror at jeg kan få enda bedre bass med et par plasseringer jeg ikke kan få til med subber på nesten 190cm høyde pga skråtaket. Med subber på bare 115cm høyde så står jeg nå helt fritt til å plassere de der de spiller best. Noe jeg ikke har med tårenene jeg har i dag. Dette kjenner jeg blir meget spennende.

Anyways, jeg sliter fremdeles med å få til en 2.2 deling i Jriver. Skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg får til 2.1 der jeg må kjøre subbene i mono. Ikke sikkert det gjør så mye så lenge jeg deler de runt 80hz, men XTZ kan spille en hel oktav høyere noe jeg håper på å kunne utnytte. Da kreves det at de plasseres i nærheten av frontene, eller i direkte linje fra øret igjennom høyttalern til subben. Og deretter sette delay på høyttalerene. Med 2.1 så vil ikke dette fungere.

Har søkt og spurt om hjelp på Jriver forumet, så håper det kommer noen svar.

Blir en spennende dag dette.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    johoo; enig, men lurer på hvor mange volt ut det blir. skulle ønske de hadde en 2x4 bal hd med samme muligheter som 4x10 hd på utgangsspenning, mao .9, 2, 4 og 8vrms.

Nye 2x4hd er nå tilgjengelig. 200usd for KIT versjonen.

https://minidsp.com/images/documents/miniDSP 2x4 HD User Manual.pdf

Ser ut som det er 2V ut og 2 eller 4v inn.
    Dirac versjonen har ikke kommet ennå. blir nok litt dyrere
    dessverre er ikke 2v ut det helt store... minidsp burde invitere hellstrøm så de får ryddet litt opp i menyen og heller konsentrert seg inn på noen få, veldig gode produkter fremfor å ha så stort, men overlappende utvalg der man hele tiden blir begrenset. 4x10 hd har f.eks. 9ms maksimal delay under 96khz plugin - altfor lite for horn, og da må man ned på 48khz for å få 15ms, som også er snevert og lydkvaliteten dårligere. skal man ha mer delay enn dette, så må man over på opendrc, men da må man ha flere bokser igjen, og så får man muligens ikke samme fleksibilitet på utgangsspenning, og sånn fortsetter det. vanlig 2x4 har vel maks 7ms, så der er det enda verre...

opendrc-di hadde mye delay pga mer ram, og jeg ser at 2x4 hd også har plenty med 80ms (nice!). ser helt klart flere fordeler med dette produktet i lettvekterapplikasjoner og er spent på første tilbakemeldingene ift. støy, men utgangsspenningen og -impedansen er lav og høy (ift. f.eks. anaview), men for de fleste holder nok dette.

synes det er dumt at de ikke dro en apple og bare erstattet 2x4 med 2x4hd og samme pris. skal de gi ut en 2x4 bal hd, så blir vel den nesten like dyr som 4x10 hd, og da ... ja, du skjønner. nok klaging, bare dumt det ikke finnes en primaboks fra minidsp med feks 16 kanaler, plenty delay, variabel utgangsspenning, multikanals digitalinngang osv osv, er derfor jeg kommer til å navigere over til multikanalsdac og pc-styrt avspilling også. da slipper man mye av dette.

Tirsdags morgen. 2 kopper kaffi er slengt innpå. Fri fra jobben i dag, deilig...

Blir å bruke dagen på å bære mange tunge subber, hjelpe Authentic med å sette opp de nye subbene, og så starte litt på å plassere mine. Ja dere leser riktig Authentic og jeg bytter basstårn. Rett og slett pga av at jeg tror at jeg kan få enda bedre bass med et par plasseringer jeg ikke kan få til med subber på nesten 190cm høyde pga skråtaket. Med subber på bare 115cm høyde så står jeg nå helt fritt til å plassere de der de spiller best. Noe jeg ikke har med tårenene jeg har i dag. Dette kjenner jeg blir meget spennende.

Anyways, jeg sliter fremdeles med å få til en 2.2 deling i Jriver. Skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg får til 2.1 der jeg må kjøre subbene i mono. Ikke sikkert det gjør så mye så lenge jeg deler de runt 80hz, men XTZ kan spille en hel oktav høyere noe jeg håper på å kunne utnytte. Da kreves det at de plasseres i nærheten av frontene, eller i direkte linje fra øret igjennom høyttalern til subben. Og deretter sette delay på høyttalerene. Med 2.1 så vil ikke dette fungere.

Har søkt og spurt om hjelp på Jriver forumet, så håper det kommer noen svar.

Blir en spennende dag dette.
    he he he, det må jeg si, 2 kopper så tidlig på morgenen da, ;D

neida, :) det overraskende her var vendingen, og det er noe av hva som gjør denne tråden artig også. vet aldri hva som skjer, he he he.

blir spennende å høre hva du synes om xtz'ene opp mot tårna fra langesund.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Håper å tror med bedre. I vertfall langt mere fleksibel plasseringsmulighet så blir det i vertfall ikke noe dårligere.

Må bare få til den helve.... JRIVER delingen...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Helomvending ja. Har brukt mer tid oppe på rommet den siste uka enn hele året tilsammen. Tar det som et godt tegn. Er på kopp nr 4 nå....

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Håper å tror med bedre. I vertfall langt mere fleksibel plasseringsmulighet så blir det i vertfall ikke noe dårligere.

Må bare få til den helve.... JRIVER delingen...
    Helomvending ja. Har brukt mer tid oppe på rommet den siste uka enn hele året tilsammen. Tar det som et godt tegn. Er på kopp nr 4 nå....
    ja, så lenge man ikke kjører en forsterker- og dspkanal per sub, så begrenser det seg med plasseringsmuligheter om en skal ha 4 i høyden. forhåpentligvis kommer dere begge bedre ut av det.

deling, ja, det er jo litt av aberet med å forlate prepro, og siden du har ganske flott utstyr nå, så sliter jeg med å anbefale deg å sette inn en enkel minidsp foran, men du har vel noen justeringsmuligheter på ampene til 3x12 også. hvis alt feiler, så kanskje du skal se på groundsound eller hypex dlcp som pre, dac og dsp.

hehe, ja, 4 kopper før klokken 08 er bra stil, :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette blir spennende å følge med på :)
    Spørs om XTZ tårna spiller like bra som dem du har over 80 hz da....?
    Men som du nevner så kan jo en bedre plassering veie opp noe for dette - blir spennende å følge med på dere begge nå :)

8

8x12_TOM

Gjest
    He-he, du er en mann med store svingninger. Gratulerer begge med nye subber. Håper større plasseringsmuligheter gir deg det du er ute etter.

N

Næss

Gjest
    Ja. Exasound har en egen AISO driver som jeg må bruke for å få lyd i Exasound. Jeg får til å dele 2.1 med LFE / sub men ikke 2.2 ifølge Thohaug så skal jeg kunne få 2.2. Med Jriver.
    Har også en 2x4 fra minidsp som kan brukes. Men ryktene sier at den slører til lyden. Har ikke testa.
    Jeg kan ihvertfall bekrefte det du skriver om "slørete" lyd, med en OpenDRC-AN fra MiniDSP. Fikk jo en flatere frekvensrespons, men lyden ble allikevel gråere eller mer slørete. Den ble solgt etter kort tid, bedre uten.

Om dette gjelder alle boksene fra minidsp kan jeg ikke si, men det gjaldt den jeg hadde ihvertfall.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn