Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jo de et ikke så store. Basstårna et 40x40x70.

    Men høyttalerne spiller stort.
    Det var no ment som en spøk, de basstårna ruler.
    Tviler ikke på at de spiller stort, gratulerer så mye, håper de er lette å få til så du kan nyte musikke og film.
    Men å eksperimentere er no liksom deg, så selv om det er aller så bra spørs det om du slår deg til ro.
    Er no morro og lærerikt å følge med hær, kommer nok til å trenge din kompetanse når målinger skal på timeplanen ;)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    485
    Antall liker
    335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Flott oppsett, dette blir kjempebra!

    Det som slår meg er at Scorpio virker som en kamelon, samme søren hva jeg kasta på så låt det bra.
    Dette stemmer veldig godt med lyden av mine Scorpio 25 - de er utrolig allsidige, og låter også mye større enn de ser ut. En annen ting jeg vil trekke frem er den sømløse sammenhengen gjennom hele frekvensspekteret. Bass og mellomtone forstyrrer ikke hverandre, men likevel spiller de så til de grader "på lag". Mitt inntrykk av Audio Physic er at de generelt låter veldig stramt og korrekt, uten at det blir for "klinisk". Du vil nok få mye glede av disse :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Foten går som bare det. Vet ikke om jeg skal spille luft trommer eller luftfilter...
    Steike dette var morro.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.004
    Antall liker
    4.770
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Du har vel ikke sovet i natt Peter;)
    Full av tinnitus og bakfull sniker du deg under dyna før kjærringa våkner med et bredt smil om munnen.

    Nå har jeg ikke noe mindre lyst til å komme oppover.
    Får vel vente til du er ferdigmålt:cool:
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Gratulerer retep råe høyttalere tenker det låter rått , du har vel ikke sovet i natt nå og spilt som faen kan jeg tenke meg , høyttalerne kledde rommet ditt rock on.

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Var ikke i loppekasssa før kl 03 inatt. Men oppe i fin tid. Ble bare en liten brun en så formen er på topp. Har latt musikk gå hele natt og idag. Vert et par rundet oppe å lyttet litt. Smiler greit når jeg kommer ned igjen.

    Blir morro å få justert inn littegrann etterhvert. Så må man jo finne punktet hvor subbene skal inn. Jeg vil helt klart si at Scorpio klarer seg selv meget godt alene til ca 45-50hz. Så subbene skal nok inn rundt der tenker jeg. Men må jo teste høyere også. Fant vel ut med Antal at deling rundt 120-150 var det som låt best. Men de har ikke samme kapasiteten som Scorpio nedover.

    Blir moro dette. Må si meg godt fornøyd med investeringen.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.990
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Etter hva vi hørte i går, så må jeg igjen få gratulere med noen helt fabelaktige musikk formidlere.
    For dere som lurer på hvordan dette låter, så skal jeg prøve å forklare hva jeg hørte i går. Da med hjelp fra subbene (50 hz og nedover).

    ALLROUND: Spiller alle typer musikk på strak arm. Silkemyk, hurtighet, detaljert, nøytral og voksen er 5 nøkkelord jeg vil beskrive Scorpionene med.

    KONTROLL OG BALLANSE: Total kontroll med innertier av klangballanse. Her er det bare å skru opp volumet, og alt vokser uten at noe blir ubehagelig. Anlegget låter dønn nøytralt, men ikke analytisk. Det låter fyldig og fabelaktig analogt, men uten den romantiske varmen som farger på godt og vondt.

    HURTIGHET: Får følelen av å lytte til elektrostater, inkl rå dynamikk og heftig tørt basstrøkk. De oppfattes verken laid back eller in your face. Lyder oppstår foran, over, bak og midt i lufta. De holografiske egenskapene gir ofte gåsehud, og en trenger ikke å lukke øynene for at høyttalerene forsvinner.

    HELHET: Her er det imponerene ballanse mellom diskant-mellomtone og bass. INGENTING stikker seg frem. ALT oppleves som en enhet. Her er det 7 elementer pluss 2 bassporter pr høyttaler, men de oppfører seg som det perfekte fulltone elementet. Dette skaper en forbløffende detaljerikdom og musikalitet bare Audio Physic verdig.

    RYTME: Må oppleves. Her ballanseres det med PrAT, timing og kontroll til gullmedaljen.

    HOLOGRAFI: Så bra at jeg måtte klype meg i armen flere ganger. Sentrering, 3D og kirurgi på skremmende høyt nivå.

    ROMMET: Til retep er av de bedre, og gir dybde og bredde få har hørt. Dette drar et par høyttalere til 55000kr til nye høyder, og får det til å låte million dollar.

    Til slutt vil jeg nevne egenskapen til å formidle dårlige innspillinger meget godt. Gir eierene mulighet til å høre hele musikk samlingen igjen.

    Gleder meg virkelig til kommende hifi treff, og få høre hvor langt videre retep får dratt dette oppsettet, som fra før har noen herlige mono blokker fra Bryston.

    Selvfølgelig har Audio Physic bedre høyttalere en Scorpio 25, men med tanke på pris/ytelse, så tror jeg disse er AP mest vellykkede.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på hva jeg kan gjøre for å dempe hmmmme lyden som kommer fra luft filteret eller hva det er som står på utsiden av venstre vegg. Denne dukker opp på målingene mine akkurat i punkter jeg vurdere å dele subbene mot Scorpio. Ser den både på vannfall, frekvens og GD grafen.

    Den dukker opp på 8 av 10 målinger. Er nøyaktig like kraftig men er det kun når det er kaldt ute.

    Hører den ikke ved avspilling av musikk heldigvis.
     

    GlennM

    Medlem
    Ble medlem
    19.02.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kult og høre!

    Tråden følges med argusøyne, morsomt med enda flere intrykk ettersom inspilling og tweaking blir gjennomført!
     
    X

    X186841

    Gjest
    De nye høyttalerne finansierer du greit med inngangspenger fra alle som vil stikke innom å høre :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette er kult og høre!

    Tråden følges med argusøyne, morsomt med enda flere intrykk ettersom inspilling og tweaking blir gjennomført!
    Kommer med inntrykk etterhvert. Har plassert høyttalerene nå litt nærmere senter av rommet. Litt mindre avstand mellom diskanter altså. Litt bedre pinpoint. Uten at bredden på lyden ble mindre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De nye høyttalerne finansierer du greit med inngangspenger fra alle som vil stikke innom å høre :)
    Inngangspenger ja.. Nei tror nok jeg bare slipper inn de som er intr. :)

    Synes det var topp at jeg traff såpass godt. Blir nok bedre etterhvert. Litt av et innlegg Jonas kom med. Han likte ivertfall godt det han hørte. Nå har jo han Audio Physic selv. Så han er nok litt inhabil.

    Vil igjen dra frem allround egenskaper på Scorpio 25 som den styrke. Som rett og slett er meget meget bra.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.990
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Enig Flagenborgen :)
    Det jeg ville få frem var at når anlegget og rommet oppfører seg nøytralt, så låter de innspillingene vi trodde var dårlige, så mye bedre. Det holder med å ha et dårlig matchet anlegg med et par små økninger (hz) her og der, som gir hard og dårlig lyd. De fleste av oss gir musikken (innspillingen) skylden, men som oftes skyldes dette dårlig matching av komponenter og dårlig rom akustikk. Reteps rom er bra dempet, og komponentene nøytrale, så også Scorpio 25. Dette gir maksimale arbeidsforhold for innspillinger og da var det ikke lenger så mange dårlige av dem.

    Til slutt vil jeg nevne egenskapen til å formidle dårlige innspillinger meget godt.
    Dårlige innspillinger avsløres raskt på bra nok utstyr......og vil aldri være annet enn en "dårlig" innspilling
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De nye høyttalerne finansierer du greit med inngangspenger fra alle som vil stikke innom å høre :)
    Inngangspenger ja.. Nei tror nok jeg bare slipper inn de som er intr. :)

    Synes det var topp at jeg traff såpass godt. Blir nok bedre etterhvert. Litt av et innlegg Jonas kom med. Han likte ivertfall godt det han hørte. Nå har jo han Audio Physic selv. Så han er nok litt inhabil.

    Vil igjen dra frem allround egenskaper på Scorpio 25 som den styrke. Som rett og slett er meget meget bra.
    Forsiktig nå, Peter er Sundmøring:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel noe Skotsk blod også:):)

    De nye høyttalerne finansierer du greit med inngangspenger fra alle som vil stikke innom å høre :)
    Inngangspenger ja.. Nei tror nok jeg bare slipper inn de som er intr. :)

    Synes det var topp at jeg traff såpass godt. Blir nok bedre etterhvert. Litt av et innlegg Jonas kom med. Han likte ivertfall godt det han hørte. Nå har jo han Audio Physic selv. Så han er nok litt inhabil.

    Vil igjen dra frem allround egenskaper på Scorpio 25 som den styrke. Som rett og slett er meget meget bra.
    Forsiktig nå, Peter er Sundmøring:)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.830
    Antall liker
    4.061
    Torget vurderinger
    96
    Ser at basstårnene står veldig langt fra høyttalerne. Det vil vel forårsake faseproblem og gi noe mindre sammenheng i bassen. Eller kjører du noe forsinkelse til høyttalere?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjører med delay og deling igjennom en dsp boks

    Subbene måler best der de står nå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.830
    Antall liker
    4.061
    Torget vurderinger
    96
    Til slutt vil jeg nevne egenskapen til å formidle dårlige innspillinger meget godt.
    Dårlige innspillinger avsløres raskt på bra nok utstyr......og vil aldri være annet enn en "dårlig" innspilling
    Det er mange færre dårlige innspillinger enn folk tror... Hvis man til stadighet skylder på dårlige innspillinger, loudness war, komprimering etc. da er hovedproblemet et annet sted. Ikke dermed sagt at disse tingene ikke er reelle.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Til slutt vil jeg nevne egenskapen til å formidle dårlige innspillinger meget godt.
    Dårlige innspillinger avsløres raskt på bra nok utstyr......og vil aldri være annet enn en "dårlig" innspilling
    Det er mange færre dårlige innspillinger enn folk tror... Hvis man til stadighet skylder på dårlige innspillinger, loudness war, komprimering etc. da er hovedproblemet et annet sted. Ikke dermed sagt at disse tingene ikke er reelle.
    hoho jo, men om man ikke hører forskjell på en god og dårlig innspilling så kan det va d samme ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.934
    Antall liker
    27.746
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er det full fres som vanlig! Gratulere med nye høyttalere, høres ut som de faller i smak :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker Dolby, ja dette kan bli svært bra når ting er plassert og retta inn skikkelig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da klart å få influensa. Huff.
    Ikke noe hyggelig å høre på musikk heller, men anlegget går jo. eller har koblet til en liten Rotel som spiller svak bakgrunns musikk.

    Tenke kanskje å sette litt igang med å integrere subbene skikkelig
    Siden det er topp registeret jeg ikke hører så godt.

    Aner derfor ikke om de nye timene har gjort noe med lyden..
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    670
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye høytaler, de låter nok flott med ditt rom og elektronikk. Hvor har du tenkt og dele dem mot subbene?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruker en liten genial boks til det
    Monacor dsp26 heter den Men den boksen kan jeg sette valgfri delefrekvens. Velge steilhet på filteret og justere delay. ➕ eq og en hel del andre ting. Så det blir aktiv deling mellom subbene og høyttalerene i området 50 til 120hz tenker jeg.

    Dette tar litt tid.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fått sett litt på delingen mellom Scorpio og basstårna.

    Har funnet 2 delinge som fungerer. Den ene er ved 50hz fatisk, så da traff vi bra Jonas.
    Den andre er på 230hz.. Men synes det låter bedre med delingen på 50hz. Det måler flatere med deling på 230hz spes i den dippen jeg har på 210hz.

    Så her følger noen målinger med 50hz target. Subben har 6db bessel filter lowpass og høyttalerene har 24db bessel hipass filter.
    Så slagt filter går litt utover GD men det høres for meg bedre ut.

    Jeg bruker Phyco glattingen da jeg synes den ligner mest på hva jeg hører.

    Synes dette låter allright nå. skal nok muligens litt ned på housekurven nedover, er litt mye stigning. Men her skal man lytte seg frem til hva jeg liker best.

    frekvens Phyco.jpg
    vannfall.jpg
    Impulse hele systemet.jpg


    Leiker meg også litt med impulseresponsen mellom 10ms og 20ms litt mer eller litt mindre klang. den toppen som viser klarer jeg å få flat eller til fallende slkk at hele impulseresponsen faller slagt fra toppen ved 8ms. MOrsomt å kunne tune lyden i rommet slik.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.990
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Basskvaliteten vil jo også avgjøre hva du velger. Åtte stk 7" tommere med en formidabel kvalitet og hurtighet gir en herlig rytmikk. Når subba dine spilte på lag fra 50 hz og ned til jordens indre, så ble lyden mektigere og lydbilde vokste.

    Har fått sett litt på delingen mellom Scorpio og basstårna.

    Har funnet 2 delinge som fungerer. Den ene er ved 50hz fatisk, så da traff vi bra Jonas.
    Den andre er på 230hz.. Men synes det låter bedre med delingen på 50hz. Det måler flatere med deling på 230hz spes i den dippen jeg har på 210hz.

    Så her følger noen målinger med 50hz target. Subben har 6db bessel filter lowpass og høyttalerene har 24db bessel hipass filter.
    Så slagt filter går litt utover GD men det høres for meg bedre ut.

    Jeg bruker Phyco glattingen da jeg synes den ligner mest på hva jeg hører.

    Synes dette låter allright nå. skal nok muligens litt ned på housekurven nedover, er litt mye stigning. Men her skal man lytte seg frem til hva jeg liker best.

    Vis vedlegget 374456 Vis vedlegget 374457 Vis vedlegget 374458

    Leiker meg også litt med impulseresponsen mellom 10ms og 20ms litt mer eller litt mindre klang. den toppen som viser klarer jeg å få flat eller til fallende slkk at hele impulseresponsen faller slagt fra toppen ved 8ms. MOrsomt å kunne tune lyden i rommet slik.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruker en liten genial boks til det
    Monacor dsp26 heter den Men den boksen kan jeg sette valgfri delefrekvens. Velge steilhet på filteret og justere delay. ➕ eq og en hel del andre ting. Så det blir aktiv deling mellom subbene og høyttalerene i området 50 til 120hz tenker jeg.

    Dette tar litt tid.
    Målinger over er med 50hz deling Jonas. Er nok den leg liker best.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo veldig bra ut dette da , særlig vannfallet er meget bra ut. Bortsett fra den "50hz-ryggen" , men det regner jeg med er "noe muffens" ..?

    Hvor mye EQ har du brukt på disse målingene..?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruker en liten genial boks til det
    Monacor dsp26 heter den Men den boksen kan jeg sette valgfri delefrekvens. Velge steilhet på filteret og justere delay. ➕ eq og en hel del andre ting. Så det blir aktiv deling mellom subbene og høyttalerene i området 50 til 120hz tenker jeg.

    Dette tar litt tid.
    50hz er den Satans filteret på luft inntaket. Den står rett på utsiden av veggen her. Og er på noen målinger og på andre er den ikke.

    Har brukt 3 EQ punkt. 35hz + 3 db. 69hz - 8db og 665hz -2 db.

    Skal se om jeg får tatt en måling når luftfilter ikke går. Da blir den vannfall veggen helt rett til ca 25hz.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Bruker en liten genial boks til det
    Monacor dsp26 heter den Men den boksen kan jeg sette valgfri delefrekvens. Velge steilhet på filteret og justere delay. ➕ eq og en hel del andre ting. Så det blir aktiv deling mellom subbene og høyttalerene i området 50 til 120hz tenker jeg.

    Dette tar litt tid.
    50hz er den Satans filteret på luft inntaket. Den står rett på utsiden av veggen her. Og er på noen målinger og på andre er den ikke.

    Har brukt 3 EQ punkt. 35hz + 3 db. 69hz - 8db og 665hz -2 db.

    Skal se om jeg får tatt en måling når luftfilter ikke går. Da blir den vannfall veggen helt rett til ca 25hz.
    Tenkte meg det var noe sånt som forstyrret ja. Og når du ikke har brukt mer eq enn du har sålangt , så er jo dette meget oppegående ja :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.142
    Antall liker
    20.593
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er faktisk bare 3 punkt. Burde kanskje jobba litt med roomgain det ved 19hz men da må jeg ha et filter med høg Q, Ikke sikker på om det er ønskelig. Men man må nok prøve.

    Vurderer også å ta utgangspunkt i dippen ved 100hz å senke områdene før og etter. Denne kommer fra sidevegg. Kan flytte på dippen men får den ikke bort. Tenkte å prøve med tøffere demping i refleksjonspunktet. Men har ikke mer rockwool...
    En dag jeg hsr ork. Så vil jeg prøve å snu rommet 180grader. Slik at jeg får testa demping av frontvegg. Trøbbelet da vil bli vinduene som da kommer bak meg. Men et flyttbar ramme med rockwool fikser nok det tenker jeg.

    Må ivertfall prøve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn