Strøm relatert Rett fase på strømfilter

harolav

Medlem
Ble medlem
25.10.2010
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Karmøy,Rogaland
Hei,jeg har kjøpt et In-Akustik strømfilter.På støpselet som skal plugges i veggen er den ene polen merket fase så støpselet skal vissnok stå en bestemt vei.Er det da bare å måle spenningen mellom polene i veggkontakten og jord?Er det den med størst spenning eller minst som er fase?(hvis de da har noen forskjell i det hele tatt) Takknemlig for svar
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Det er beregnet for TN strømnett med 400/nøytral på fasene. Det vanligste i norge er IT nett med 230/230 på fasene. Er noen områder som har TN nett, da skal du få 230v/0v målt mot jord mens på it så er det ca 120v/120v målt mot jord. Hvis du har IT nett så vil det bli både feil og riktig på en gang uansett hvilken vei du plugger inn støpselet da det ikke finnes noen nøytral og begge faser er live.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
679
Antall liker
322
Torget vurderinger
2
I utgangspunktet skal det ikke ha så mye å si. Uansett sett alle kontakter samme vei i filtret. Så lytter du hvordan det låter, så snur du kontakten til filtret. Da hører du fort om hva som er riktig eller ikke. Hjemme hos meg er det stor forskjell. Skal også sies at jeg har forsøkt det samme flere plasser, ikke dog bestandig resultatet er like stort, men alltid hørt en hvis forskjell. Gjør en test, stol på ørene.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.788
Antall liker
1.125
Torget vurderinger
2

harolav

Medlem
Ble medlem
25.10.2010
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Karmøy,Rogaland
Jeg hører faktisk ingen forskjell slik det står nå,får ta meg tid en dag og snu på støpslene ett og ett og lytte meg frem,kanskje det kan hjelpe.Kommer med en oppdatering senere.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.400
Antall liker
37.283
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har et T+A nettfilter med en lampe som skal vise om stikket står riktig eller feil, men den lampen tenner og slukker stadig vekk av seg selv uten at jeg snur noe som helst. Det fordømte med norsk strømnett er at fasespenningene endrer seg over tid. Nominelt skal det være ca 130 V mellom hver fase og jord, men de kan være nesten hvor som helst mellom 0 og 230 V. Det blir litt variasjon når strømkrevende utstyr (f eks en varmeovn) på en fase drar ned spenningen på den fasen littegranne, men de store utslagene er når det oppstår jordfeil ett eller annet sted på samme distribusjonstrafo som ditt hus. Jeg målte fasespenninger på 18 V og 220 V i vinter. Så tar det noen uker før nettselskapet har identifisert i hvilket hus feilen er og får sendt pålegg om utbedring til eier, og det kan ta flere måneder og noen purringer før vedkommende ser seg nødt til å gjøre noe med det. Den gamle varmtvannstanken virker jo fortsatt, så hvorfor bytte? Og når det til slutt blir gjort etter noen måneder, kortslutter snart varmtvannstanken hos en annen nabo og drar ned en av de andre fasene, og alle fasespenninger snus på hodet igjen.

Det er håpløst å prøve å snu alle stikk frem og tilbake hver gang man skal lytte for å finne ut hvilken vei de bør stå den dagen. Ideelt sett burde ikke dette gjøre noen forskjell, men det er ikke umulig. Eventuelle hørbare effekter av dette har gjerne med kapasitiv kobling mellom trafo og chassis i en eller flere komponenter å gjøre, og at dette i sin tur skaper jordstrømmer i returlederne i ubalanserte signaloverføringer. Derfor er robuste strømforsyninger, godt jordede chassis, og balansert signaloverføring en grei oppskrift for å fordrive denslags gremlins.

Bortsett fra det er vel rådet å plugge inn strømfilteret en eller annen vei, og så ignorere den lampen eller merkingen totalt.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
5.001
Torget vurderinger
2
OBS. det er ikke alle apparater som vil vise noen spenningsforskjel.
Feil vei og lyden blir stram,"detaljert" mager/lys.
"rett vei" og lyden blir mørk og avslappet = lavest spenning til jord.

Fra Audio :

Ernstsens nivåprosedyre * * *
Dynamic Precisions far, Leif Ernstsen har utviklet en oppkoplingsprosedyre, som kan redusere problemene med ukontrollerte strømmer i signalkablene. Hans ide er at dersom en ikke bekjemper problemet med jordingslooper fullstendig, så kan en i alle fall ganske enkelt *redusere de ukontrollerte strømmene som går i signalkablene til et *minimum. Hans prosedyre er som følger: *
*
1) Kople alle komponentene i anlegget fra hverandre. *
2) Kople effektforsterker/integrert forsterker til strømnettet, uten at apparatet er tilkoblet nettjord. *
3) Mål vekselspenningen mellom kabinettet på forsterkeren og nettjord. Snu stikkontakten på forsterkeren, til du oppnår minst spenning mellom kabinettet og jord. *
4) Kople forsterkeren til jord. *
5) Mål spenningsnivået mellom kabinettet på forforsterker og effektforsterkeren. Snu stikkontakten på forforsterkeren til den posisjon som gir minst spenning mellom forforsterkeren og sluttrinnet. *
6) Kople signalkablene mellom sluttrinn og forforsterker sammen. *
7) Forsette så fra forforsterkeren og beveg deg utover i kjeden av komponeter. Mål spenningsnivået mellom forforsterkeren og komponentene på samme måte, og snu stikkontakten på komponentene i den posisjon som gir lavest spenningsnivå. *
NB. signalkablene mellom de to komponentene som måles, må være frakoblet når spenningsnivået mellom dem måles. Når stikket er snudd i riktig retning, koples signalkablene til, og prosedyren gjennomføres for neste komponent i kjeden. * *
*
Resultatet av prosedyren er at spenningsnivået mellom apparatene i kjeden reduseres til et minimum, samtidig som strømmen i signalkablene vil flyte mot sluttrinnet. Sluttrinnet representerer det største potensialet mot jord i kjeden, siden det er utstyrt med den største transformatoren. Derved vil det indusere den høyeste kabinettspenningen i kjeden. *
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.400
Antall liker
37.283
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En detalj med den prosedyren: Den forutsetter at bare effektforsterkeren er jordet til nettjord. Hvis de andre komponentene også er jordet, vil det ikke være store spenningen å måle mellom dem. Erntsen mente at andre komponenter skulle jordes til effektforsterkeren, ikke til nettjord. Gamle DP-forsterkere hadde en grønn "høyttalerterminal" på baksiden som jordingspunkt for andre komponenter. Kundene skjønte ikke bæret av hva den var til...
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.788
Antall liker
1.125
Torget vurderinger
2
Og når man ikke har jord på kursen anlegget står på da........? Spill musikk...:) ?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.788
Antall liker
1.125
Torget vurderinger
2
Jeg hører faktisk ingen forskjell slik det står nå,får ta meg tid en dag og snu på støpslene ett og ett og lytte meg frem,kanskje det kan hjelpe.Kommer med en oppdatering senere.
Ja gjør gjerne det.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
485
Antall liker
335
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg hører faktisk ingen forskjell slik det står nå,får ta meg tid en dag og snu på støpslene ett og ett og lytte meg frem,kanskje det kan hjelpe.Kommer med en oppdatering senere.
En praktisk fordel med å ha nettfilter er at man lettere sikrer at alle støpslene står samme vei. Jeg bruker multimeter til å identifisere kablenes forskjellige ledere (har to forskjellige merker), og har også sett bilder av innmaten til filteret. Da kobler jeg bare alle kablene til filteret med riktig fase, og trenger bare å snu støpselet som er koblet i vegg-kontakten for å sjekke etter forskjeller.
 

PowerQuality

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2012
Innlegg
94
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Med det aktuelle filteret trådstarter har, så spiller det ingen rolle hvilken vei støpselet på filteret eller komponenten settes inn. Filteret er bygget symetrisk!

Og har man IT nett med forskjellig spenning til jord målt på hver fase, ikke snu støpselet. Finn jordfeilen!
Skulle ikke jordfeilen ligge hos deg, ring din nettleverandør og oppgi ditt målernummer, så reiser de ut å gir pålegg til den akuelle abonnenten om å rette opp.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.166
Torget vurderinger
12
Du trenger ikke ha jordfeil for å ha assymmetri. Det holder med noen strømforsyninger hist og her. Ved normal jordfeil i IT er det gjerne samme potensiale på 1 fase og jord. Da ringer du nettleverandør eller installatør.
 

harolav

Medlem
Ble medlem
25.10.2010
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Karmøy,Rogaland
Prøvde å måle spenningen på fase til jord,men det var helt umulig.Jordfeilbryteren slo ut hver gang uansett hvilken av de to polene jeg prøvde på.Hva kan det være som gjør det.Kan det være multimeteret?Det skal vel stå på AC,eller blir det DC når man måler fase til jord bare på den ene polen?
 
S

Syncrolux

Gjest
Min gamle elektrolærer sa følgende: "Koble minus til pluss, og pluss til jord".

Jordfeilbrytere skal slå ut ved 30 mA eller noe sånt. Du får neppe det gjennom et multimeter uten at du stiller det på måling av strøm (dvs Ampere).
 

harolav

Medlem
Ble medlem
25.10.2010
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Karmøy,Rogaland
Ja,jeg min idiot målte Ampere,da jeg målte Volt var det helt likt på begge polene.Så da er der vel ingen av dem som er en klart definert fase.Da spiller det vel ingen rolle hvilken vei kontaktene står på strømfilter og resten av anlegget?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
402
En praktisk fordel med å ha nettfilter er at man lettere sikrer at alle støpslene står samme vei.
Ja, kanskje det. Men en ulempe er at nettfiltre kan "strupe" dynamikken på store effektrinn. Da jeg ble oppfordret til å kjøpe et T+A nettfilter for noen år tilbake (skulle visstnok gjøre underverker for lyden), så merket jeg at noe av dynamikken i hele anlegget ble borte. Så etter litt prøving frem og tilbake, så gikk nettfiltret i retur. Etter senere å ha vært innom en massiv skilletrafo, så har jeg funnet ut at for min del, er det enkleste (og billigste og beste) å bare plugge kablene rett inn i støpselet på veggen (16A).
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Harolav.

Kopla af alle apparaterne fra hinanden.
Sæt kun stik i stikkontakten for et enkelt apparat ad gangen.
Mål stelstrømmene på det apparat.
Strømstikket skal vende den vej, der giver de færreste stelstrømme.

mvh nils
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Ps. Harlov.

Der er også hørbare forskelle, men dem kan vi vende tilbage til hvis det ikke lykkes med at måle på stelstrømme.

mvh nils
 

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
85
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Om man på en enkel og rask måte vil koble opp alle komponentene i anlegget med samme/riktig fase så er denne dingsen her verdt pengene (har en selv, jeg har også TN nett):

Oehlbach Phaser Phasendetektor Phasenprüfgerät Polaritäts Tester Phasenprüfer | eBay
Hei, har selv IT-nett. Måler ca 230V mellom fasene, og ca 132-130 V akkurat nå mellom hver fase til jord. Dette kan variere litt med opp til 7-8 V i løpet av døgnet.
Har egen kurs med kun anlegget tilkoblet med alle strømkabler i samme retning.
Har ikke peiling men spør om denne "fasefinneren" på apperater vil ha gi noen fordeler hvis alle elkomponenter i huset blir satt i samme retning på et IT-nett ?

Mvh
Arnt
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.400
Antall liker
37.283
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, den vil sannsynligvis vise begge faser som"live" hele tiden.
 

espen-hj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.08.2010
Innlegg
93
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hos meg vises begge faser som Live, altså at stikket står feil vei uansett (den finner aldri nøytral/0volt). Då eg hadde TN-nett fungerte funksjonen som tiltenkt.
Har samme filter som Asbjørn nevner, T+A.
 

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
85
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Nei, den vil sannsynligvis vise begge faser som"live" hele tiden.
Forstod det som om denne finner fase på kontakten tilkoblet all apperat (kjøleskap osv), lik fasemerking på mange hifiprodukter.
Oehlbach Phaser Phasendetektor Phasenprüfgerät Polaritäts Tester Phasenprüfer | eBay
Så en slik i demonstrasjon i Sverige, der selger opplyste at alle hans strømprodukter i huset var vendt i fase, og at dette hadde god effekt på lyd. Sikkert et NT-nett.
Hvis jeg sjekker mine støpsel i veggen, har jeg avvik mellom de enkelte fasene mot jord på noen volt. IT-nett.
Mulig jeg er helt på "jordet" her, men tenkte alle stikkontakter vendt mot f.eks laveste spenning mot jord.
Noe fornuft i dette ?
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Arnt M.

Ja. Men husk bare at have et stereoapparat tilsluttet ad gangen når du måler. (heller ingen signalledninger må sidde på).

mvh nils
 

harolav

Medlem
Ble medlem
25.10.2010
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Karmøy,Rogaland
Er ikke så sikker på om filteret er symmetrisk,det står presisert at filteret må plugges rett vei i veggen for å fungere optimalt,den ene polen er merket fase
 

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
85
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Hei,
Er ikke stødig i Tysk, men ser ut som denne har innebygd 9V batteri. Ser ut som du kun trenger å plugge i strømkabelen til f.eks TV-en for å finne fase på apperatet, og ikke via strømførende støpsel ?

Mvh
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.693
Antall liker
3.187
En praktisk fordel med å ha nettfilter er at man lettere sikrer at alle støpslene står samme vei.
Ja, kanskje det. Men en ulempe er at nettfiltre kan "strupe" dynamikken på store effektrinn. Da jeg ble oppfordret til å kjøpe et T+A nettfilter for noen år tilbake (skulle visstnok gjøre underverker for lyden), så merket jeg at noe av dynamikken i hele anlegget ble borte. Så etter litt prøving frem og tilbake, så gikk nettfiltret i retur. Etter senere å ha vært innom en massiv skilletrafo, så har jeg funnet ut at for min del, er det enkleste (og billigste og beste) å bare plugge kablene rett inn i støpselet på veggen (16A).
Bruk eventuelt nettfilteret på alt annet enn effektforsterkeren, og kjør den rett i veggen.
 
Topp Bunn