Strøm relatert Revolusjonerende strømrenser!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke så voldsomt mye inni isotek-boksene heller, men jeg har lyst på en sånn en allikevel, siden jeg har hørt med egne ører at de funker.

isotek1.jpg

isotek2.jpg

L

larkus

Gjest
    Jeg har nå forstått at det å stille kritiske spørsmål til såkalte "high-end" produkter med avsindig prissetting og tarvelig innmat her på HFS, er omtrent det samme som å kritisere Koranen overfor islamister. Men jeg gir jamt faen:p

mvh
    larkus

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    slutt å overdrive så jævlig.
    hfs er da ikke så ille.

det er bare en håndfull her inne som nesten automatisk går i vranglås når du starter slike tråder.

resten av oss andre synes enten det bare er kult, og hvis det er gammelt nytt, så trekker vi bare på skulderen og blar videre til neste tråd.
    det er tross alt ikke så sinnsyke sensasjoner du kommer trekkende med.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg har dessuten nå forstått at det å stille kritiske spørsmål til såkalte "high-end" produkter med avsindig prissetting og tarvelig innmat her på HFS, er omtrent det samme som å kritisere Koranen overfor islamister. Men jeg gir jamt faen:p

mvh
    larkus
    Hva mener du? Har du blitt truet eller noe?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jaggu ble det noen 'likes' også, det hjelper visst å sutre... Misliker er ment å brukes på innlegg som er negative bidrag til debatten eller debattklimaet her inne. Å bruke det til å vise uenighet er til de grader skivebom. Mitt innlegg var et partsinnlegg hvor jeg hevdet en mening og argumenterte for den, og ikke uhøflig på noen som helst måte. Det har heller ikke Larkus vært i sine innlegg. Derimot har det vært et par andre innlegg som har gått etter mannen Larkus, og ikke ballen han holdt. Det er grunnlag for et 'misliker', men jeg strør ikke om meg med dem. Det har holdt med et, som også ble rapportert og senere redigert av høvdingen.

For å si det med litt nedlatende vendinger. Voks opp. Tål at ikke alle er enige med dere. Tål at noen ønsker å diskutere temaer som ikke interesserer dere.

Noen tanker:

#1: Den saken til Isotek koster penger å lage. Jeg teller 7 stk av det jeg antar er spoler viklet på trafokjerner, i tillegg til en del annet smått. Dette er altså et høyfrekvensfilter med reell effekt. Det er også et filter som koster penger å produsere.

#2: Den saken som tråden startet med er strengt tatt ikke annet enn en veggvorte med en kveil nettkabel inni. Det koster knapt nok penger å lage noe sånt. Det er et passivt filter, for all del. Men noen få turn uten kjerne gir en veldig lav induktans, og filteret vil gi en målbar men særdeles liten effekt (akkurat nok til at reklamen ikke juger).

#3: Et sånt filter kan hvem som helst lage sjæl. Kjøp et par meter nettkabel og kveil den sammen. Det gir objektivt sett den samme effekten, men neppe subjektivt..

#4: Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hva som er galt med å ta opp emnet. At noen unngår slike tråder skjønner jeg, og derfor anbefaler jeg at Larkus lager en annen overskrift neste gang. Så kan de som ikke er interessert la være å lese tråden.

#5: Vi skulle hatt en hifipresse som tok ansvar i slike saker. Så kunne vanlige forbrukere forbrukere tipset dem om slike 'teppeselgere'. Redaksjoner av profesjonelle kunne da konfrontert produsentene med slike bilder, og krevd svar på våre vegne. Det hadde vært til nytte for alle ærlige mennesker som er involvert i hifi.

Sist redigert av en moderator:
    R

Roysen

Gjest
    Jaggu ble det noen 'likes' også, det hjelper visst å sutre... Misliker er ment å brukes på innlegg som er negative bidrag til debatten eller debattklimaet her inne. Å bruke det til å vise uenighet er til de grader skivebom. Mitt innlegg var et partsinnlegg hvor jeg hevdet en mening og argumenterte for den, og ikke uhøflig på noen som helst måte. Det har heller ikke Larkus vært i sine innlegg. Derimot har det vært et par andre innlegg som har gått etter mannen Larkus, og ikke ballen han holdt. Det er grunnlag for et 'misliker', men jeg strør ikke om meg med dem. Det har holdt med et, som også ble rapportert og senere redigert av høvdingen.

For å si det med litt nedlatende vendinger. Voks opp. Tål at ikke alle er enige med dere. Tål at noen ønsker å diskutere temaer som ikke interesserer dere.

Noen tanker:

#1: Den saken til Isotek koster penger å lage. Jeg teller 7 stk av det jeg antar er spoler viklet på trafokjerner, i tillegg til en del annet smått. Dette er altså et høyfrekvensfilter med reell effekt. Det er også et filter som koster penger å produsere.

#2: Den saken som tråden startet med er strengt tatt ikke annet enn en veggvorte med en kveil nettkabel inni. Det koster knapt nok penger å lage noe sånt. Det er et passivt filter, for all del. Men noen få turn uten kjerne gir en veldig lav induktans, og filteret vil gi en målbar men særdeles liten effekt (akkurat nok til at reklamen ikke juger).

#3: Et sånt filter kan hvem som helst lage sjæl. Kjøp et par meter nettkabel og kveil den sammen. Det gir objektivt sett den samme effekten, men neppe subjektivt..

#4: Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hva som er galt med å ta opp emnet. At noen unngår slike tråder skjønner jeg, og derfor anbefaler jeg at Larkus lager en annen overskrift neste gang. Så kan de som ikke er interessert la være å lese tråden.

#5: Vi skulle hatt en hifipresse som tok ansvar i slike saker. Så kunne vanlige forbrukere forbrukere tipset dem om slike 'teppeselgere'. Redaksjoner av profesjonelle kunne da konfrontert produsentene med slike bilder, og krevd svar på våre vegne. Det hadde vært til nytte for alle ærlige mennesker som er involvert i hifi.
    Larkus har vel hatt et og annet sleivspark selv i denne tråden.

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest
    #2: Den saken som tråden startet med er strengt tatt ikke annet enn en veggvorte med en kveil nettkabel inni. Det koster knapt nok penger å lage noe sånt. Det er et passivt filter, for all del. Men noen få turn uten kjerne gir en veldig lav induktans, og filteret vil gi en målbar men særdeles liten effekt
    Når tur og returleder går i samme kveil, har vel "spolen" ingen som helst effekt på assymetrisk (differential mode) støy. På symmetrisk (common mode) støy har sikkert "filteret" målbar effekt. Men jeg innbiller meg at den ligger voldsomt høyt i frekvens og har liten demping med bare 5 tørn på "spolen", og en viklediameter rundt 20 cm.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    #2: Den saken som tråden startet med er strengt tatt ikke annet enn en veggvorte med en kveil nettkabel inni. Det koster knapt nok penger å lage noe sånt. Det er et passivt filter, for all del. Men noen få turn uten kjerne gir en veldig lav induktans, og filteret vil gi en målbar men særdeles liten effekt
    Når tur og returleder går i samme kveil, har vel "spolen" ingen som helst effekt på assymetrisk (differential mode) støy. På symmetrisk (common mode) støy har sikkert "filteret" målbar effekt. Men jeg innbiller meg at den ligger voldsomt høyt i frekvens og har liten demping med bare 5 tørn på "spolen", og en viklediameter rundt 20 cm.
    Det er nok riktig. Men sånn jeg vurderer bildet, så henger det sammen med reklamen. Man påstår en effekt uten å kvantifisere den, og dermed er man innenfor rent objektivt. Filteret har en effekt, og reklamen juger ikke. At effekten er den samme som en kveilet skjøteledning på stuegulvet er en annen sak.

L

larkus

Gjest

Mvh
    Roysen
    Nei, det har jeg ikke. Du, derimot har ved et par anledninger gått direkte på person og vært direkte nedlatende og uhøflig.
    Det virker som om du tar deg personlig nær av enhver kritisk omtale som gjelder avsindigt prisede high-end produkter.
    Hvorfor det er slik vet ikke jeg.

mvh
    larkus

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvis jeg ikke husker feil, så er Nordost sine basert på Isotek sine, ja. Tror det er noen tilleggsdetaljer ho Nordost, men utgangspunktet er der.

L

larkus

Gjest
    Bedre å toppe statistikken over mottatte "misliker" enn å toppe statistikken over gitte "liker/misliker". Den toppes stort sett av folk uten egne meninger (på godt norsk, "rævdiltere")
    Mener nå jeg.

Edit: Sjekket nå, og ser at jeg har 40 "liker" og bare 18 "misliker". Jeg må skjerpe meg:rolleyes:

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Bedre å toppe statistikken over mottatte "misliker" enn å toppe statistikken over gitte "liker/misliker". Den toppes stort sett av folk uten egne meninger (på godt norsk rævdiltere)
    Mener nå jeg.

Edit: Sjekket nå, og ser at jeg har 40 "liker" og bare 18 "misliker". Jeg må skjerpe meg:rolleyes:
    Der fikk du en misliker til:mad:. Fint at du fører statistikk.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Larkus er et repetetivt gnagsår som jeg nesten ikke gidder å lese, skaper uro og bøss i sin verden. Han om det, vi rir alle våre kjepphester, og denne hesten bryr jeg meg ikke så alt for mye om. Kabler er kabler, jeg hører også noen ganger en viss forskjell som Larkus også gjør, prøv å fortelle om det, og det blir blåst opp større enn Brian. Likevel, Larkus topper misliker statistikken, ikke fordi han er stygg i tastaturkjeften, mest fordi han er en "plager", jeg driter fortsatt idet. Larkus står som kanditat til min første "ignore" på forumet, men han er ikke langt ifra alene, og mislike noen er sterkt. Forumintrumentet sier noen ganger mer om giver enn mottaker, i Larkus tilfelle, mest det første.

Kos dere, det er fredag, kabler og annet utstyr skal sikkert selges imorgen, gubbdag nummer en i uka. Noen lever av det, noen ånder for det.
    Fair enough om det er tilfelle. Jeg gidder sjelden å involvere meg i sånne tråder, og har ingen oversikt over hvem som rir hvilke kjepphester. Når det er sagt, må alle ha lov til å interessere seg for hva som helst innenfor hifi, starte tråder og poste innlegg om det. Man kan ikke kreve at alt her inne skal være innenfor sitt eget interessefelt.

Du har forresten funnet den eneste fornuftige måten å forholde deg til ting som ikke interesserer deg. La vær å lese om det. Denne strategien har spart meg for en mengde hekleoppskrifter oppigjennom...

Jeg snublet over tråden fordi det ikke var stort annen aktivitet på forumet en sen kveld, mente noe, og ble fanget i skittkastingen.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Larkus er et repetetivt gnagsår som jeg nesten ikke gidder å lese, skaper uro og bøss i sin verden. Han om det, vi rir alle våre kjepphester, og denne hesten bryr jeg meg ikke så alt for mye om. Kabler er kabler, jeg hører også noen ganger en viss forskjell som Larkus også gjør, prøv å fortelle om det, og det blir blåst opp større enn Brian. Likevel, Larkus topper misliker statistikken, ikke fordi han er stygg i tastaturkjeften, mest fordi han er en "plager", jeg driter fortsatt idet. Larkus står som kanditat til min første "ignore" på forumet, men han er ikke langt ifra alene, og mislike noen er sterkt. Forumintrumentet sier noen ganger mer om giver enn mottaker, i Larkus tilfelle, mest det første.

Kos dere, det er fredag, kabler og annet utstyr skal sikkert selges imorgen, gubbdag nummer en i uka. Noen lever av det, noen ånder for det.
    Fair enough om det er tilfelle. Jeg gidder sjelden å involvere meg i sånne tråder, og har ingen oversikt over hvem som rir hvilke kjepphester. Når det er sagt, må alle ha lov til å interessere seg for hva som helst innenfor hifi, starte tråder og poste innlegg om det. Man kan ikke kreve at alt her inne skal være innenfor sitt eget interessefelt.

Du har forresten funnet den eneste fornuftige måten å forholde deg til ting som ikke interesserer deg. La vær å lese om det. Denne strategien har spart meg for en mengde hekleoppskrifter oppigjennom...

Jeg snublet over tråden fordi det ikke var stort annen aktivitet på forumet en sen kveld, mente noe, og ble fanget i skittkastingen.
    Tja, posten var ment med en viss dobbeltbunn. Mulig jeg ikke var tydelig nok.

De fleste av oss fokuserer på våre ting, noen ganger trår mottilsagn over vår komfortsone, uenighet overtrår en viss grense.
    Larkus har sin kjepphest på godt og vondt. Jeg diskrediterer overhodet ikke Larkus. Begge hører vitterlig forskjell på kabler. Jeg bryr meg lite, Larkus har sin "agenda", og påpeker sitt.

Det jeg registrerer ofte er at person, og ikke sak er mål for diskreditt, og det smaker ikke godt. Larkus er en av de jeg sjeldent ser om aldri, poster personlig rettede angrep, kom gjerne med eksempler. For meg er tema mest et gnagsår, ikke person.

Takk for meg i denne tråden, har blitt flagget for første gang på sentralen. Løper inn i musikkhula igjen.

So Long Suckers!!!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, larkus tror han er den modige ridderen som fører an kampen mot det slemme hifi-presteskapet.

men hver gang jeg leser innleggene hans, så tenker jeg straks på don quijote...

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo

Mvh
    Roysen
    Nå har jeg lest gjennom innleggene hans, og nei. Han har ikke det.
    Da må du nok lese en gang til. Personkarakteristikker og legge ord i andres munn kaller i hvert fall jeg sleivspark. Det han har blitt utsatt for selv er ikke særlig ulikt.

Mvh
    Roy O.
    Og selvforskyldt. Forum-troll, som han er.

mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg har aldri tenkt over dette liker/misliker greiene før. Jeg har visst fått noen sånne, ser jeg.
    Bortsett fra noen spøkefulle i et innlegg om nettop dette med misliker fikk jeg mine første da jeg spurte hva Larkus mener. Men noe svar fikk jeg ikke.
    Får vel prøve å ta lærdom av dette og slutte å spørre hva folk mener hvis det er noe jeg ikke forstår.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo

Mvh
    Roysen
    He, he:cool:.

mvh

Da må du nok lese en gang til. Personkarakteristikker og legge ord i andres munn kaller i hvert fall jeg sleivspark. Det han har blitt utsatt for selv er ikke særlig ulikt.

Mvh
    Roy O.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Jeg har aldri tenkt over dette liker/misliker greiene før. Jeg har visst fått noen sånne, ser jeg.
    Bortsett fra noen spøkefulle i et innlegg om nettop dette med misliker fikk jeg mine første da jeg spurte hva Larkus mener. Men noe svar fikk jeg ikke.
    Får vel prøve å ta lærdom av dette og slutte å spørre hva folk mener hvis det er noe jeg ikke forstår.
    Bare spør videre. Tror du forstår mer enn ovennevnte:cool:.

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner ikke hva det er å krangle om. Det at det finnes humbug eller det at enkelte er lei av å høre om humbug?

Nesten uansett hva man interesser seg for så finnes det mye humbug, kosttilskudd, parfyme, drivstoffadditiver +++. Listen er lang.

Men jeg ser at mange blir tøffe når de rotter seg sammen mot en person.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    @Anonym: Tenkte å sette en "misliker", men trådstarter har her bevisst gått inn for å provosere. Det er IMO ingen konspirasjon mot èn person. Hans innlegg har gjenomgående vært "anti-kabel/strøm-rense tiltak". Da får han tåle saklig kritikk. Det finnes produkter som tar ovennevte seriøst. Larkus har ikke prøvd seg i G-nøkkel trådene, noe jeg tar som bevis for at hans utspill er provokative.( les: han tør ikke delta i tråder der strøm/kabling tas opp m. de mest kunnskapsrike her på forumet). Jeg kunne ha påpekt ytterligere diskrepanser,men begrenser meg til det jeg nu har ytret.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    For enkelte her inne er "misliker" knappen tydeligvis bare noe de trykker på når de ikke er enige..

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Må bare få slenge inn et spørsmål, og la det være nevnt at jeg ikke har erfaringer med strømrenseprodukter, så jeg har heller ingen meninger rundt temaet. Men burde ikke en separat kurs, med en skilletrafo gjort mye, eller har jeg misforstått?

Forhåpentlig ikke for langt av emnet. :)

StingrayV
    En "skilletrafo" gir kun et galvanisk skille. Med hensyn til støy er den transparent som luft.
    Med et filter foran og etter kan den ha positiv effekt.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hvis jeg ikke husker feil, så er Nordost sine basert på Isotek sine, ja. Tror det er noen tilleggsdetaljer ho Nordost, men utgangspunktet er der.

er ikke nordost thor enklere oppbygd enn de to isotekene (sigmas og titan) jeg linket til, da?
    kanskje den ligner mer på minstebror minisub?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo

er ikke nordost thor enklere oppbygd enn de to isotekene (sigmas og titan) jeg linket til, da?
    kanskje den ligner mer på minstebror minisub?
    Aner ikke. Vet bare at Thor har en viss effekt. Godt mulig at jeg har betalt mer enn nødvendig for den blå lys dioden m. nordost-logo:cool:.

mvh

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Antall liker
    203
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Diskusjoner om diskusjoner...

Larkus har ikke prøvd seg i G-nøkkel trådene, noe jeg tar som bevis for at hans utspill er provokative.( les: han tør ikke delta i tråder der strøm/kabling tas opp m. de mest kunnskapsrike her på forumet).
    God søndag til deg!

Her fant jeg en henvisning til mine tråder, faktisk! Den ballen må jeg plukke opp...

Mitt råd til alle som provoseres av innlegg er enkelt: La være å kommentere! Klikk ikke misliker en gang! Total ignoranse vil få kranglefanter til å føle seg oversett. Tror jeg. Den eneste respons jeg tror kan heve det intellektuelle gjennomsnittnivået her inne.

Jeg kjørte jo bredt i gang for å samle alle typer impulser og meninger. Jeg ba om åpne holdninger, ingen jeg-vet-alt-best. Men slikt fungerer jo ikke. Noen kommenterer uten å lese - og verre: Uten å tenke og forstå.

I denne fasen har jeg satt mine egne tråder i stand-by. Trenger ikke flere meninger enn de jeg lager meg selv gjennom fordomsfrie tester. Jeg er opptatt av hva andre mener. Men ikke til bruk for å lage egne meninger. Det eneste grunnlaget jeg kan bruke for å finne ut hva som gir bedre lyd, kommer i fasen jeg er i nå - fra egen praktisk erfaring i eget oppsett.

Med andre ord: La folk mene akkurat hva de vil! Er noen enig med meg? :)

Hilsen G-nøkkel

Sist redigert:

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Trondheim
    Okei. På tide å konkludere: NBS Audio Cables lager tvilsomme produkter. Man gjør lurt i å kikke under topplokket før man kjøper et produkt av dette merket.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    @G-nøkkel: Jeg er vanligvis ikke særlig meddelsom på søndager, men gjør et unntak. Du har i dine tråder klart å holde et høyt nivå. Både teknisk/faglig & verbalt/kommunikasjonsmessig. Høflighet & ærlighet er stikkord. Her har mange noe å lære. Når det kommer til aktuell krangling om kabler/strømrensing, ser jeg at jeg muligens over-reagerte mot Larkus. Men jeg er stadig av den oppfatning at hele tråden er en provokasjon fra hans side. Slike (tråder) burde være unødvendige, da de ikke bidrar til noe som helst. Det er to "menigheter" her inne, og jeg trenger vel ikke utdype. Forøvrig interessant å følge videre fremskritt i ditt oppsett. Ikke bli i "standby" for lenge. En riktig god søndag eftermiddag/kveld ønskes deg:).

mvh

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Personlig skjønner jeg ikke problemet til enkelte her inne.

Det er to "menigheter" her inne skrives det...

Er det da de som alltid tar feil og de som alltid har rett?

Er det ikke slik at noen ganger kan "noen" ta feil, mens andre ganger har samme "noen" rett?

Synes ikke det var noe galt med tråden jeg - konkluderer bare at trådstarter mente en strømrenser var det reneste humbug.

Kanskje han har rett, kanskje han tar feil - men får meg ikke til å gneldre å syte av den grunn.

Her er de som skifter kabler, bokser og dingser oftere enn de skifter strømper.

Hver gang hører de stor forskjell - fra tidligere oppsett - og de ser enda stort rom for forbedringer.
    Jeg har da tenkt - hittil uten å nevne noe her i forumet - Hvordan hørtes eventuelle anlegg i første instans?

Måtte jo høres helt for jævlig ut - men ikke desto mindre var dette det beste man kunne få kjøpt den gang..... for cirka ett år siden og en drøss av tusenlapper.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Mvh
    Roysen
    He, he:cool:.

mvh

Mvh
    Roy O.

mvh
    Her ble det litt rot med hvem som skrev hva, vel? Og hva var det egentlig du ville si med innlegget?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    @rock: To "menigheter" betyr i klartekst: Tilhengere & motstandere av kabel/stømrense-produkter . Vanskeligere er det ikke. Resten av innlegget besvarer jeg ikke.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    @Zomby_Woof: Overflødig innlegg. Ser den.

mvh

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn