Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    508
    Sted
    Flekkerøy
    Du bør korrigere rom og høyttalere hver for seg. Så først få høyttalerne slik du ønsker de (nærfelt og/eller friluft), og så ved behov justere en eller flere høyttalere mtp rommets påvirkning.
    Jepp, det er slik jeg pleier å gjøre det. Spørsmålet er om jeg skal ta nærfeltsmåling og nærfeltskorrigering på venstre og høyre separat?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.402
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, det er slik jeg pleier å gjøre det. Spørsmålet er om jeg skal ta nærfeltsmåling og nærfeltskorrigering på venstre og høyre separat?
    Jeg antar du tar nærfeltsmåling for å korrigere høyttaler og ikke rom? Hvis høyttalerne er identiske bør slike målinger da typisk bli identiske, og du trenger ikke gjøre det to ganger. Hvis målingene ikke blir identiske fordi de står forskjellige steder, så er det rommet du korrigerer for og ikke høyttaleren.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    103
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat fått meg en umik-1. Men så trenger jeg jo også et stativ siden det som fulgte med ikke akkurat var veldig høyt.

    Funker dette stativet til umik-1?

     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    2.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men det ser ikke spesielt solid ut. Men det trenger sikkert ikke være så solid. Jeg kjøpte et fra König & Meyer, men jeg bruker mitt veldig mye.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat fått meg en umik-1. Men så trenger jeg jo også et stativ siden det som fulgte med ikke akkurat var veldig høyt.

    Funker dette stativet til umik-1?

    Fungerer sikkert helt ok.
    Kjøpte selv ett billig ett på en musikkforening i Lillestrøm.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.763
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte eet billig mikrofinstatIV musikkerbutikk. Litt for billig, dårlig justeringsmuligheter og skranglete. Fikk tak i et fotostativ som er mye bedre.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    103
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Fotostativ så ikke så dumt ut. Men passer som regel de fleste til tripoden som følger med umik? Eller er man avhengig av adapter?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.402
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fotostativ så ikke så dumt ut. Men passer som regel de fleste til tripoden som følger med umik? Eller er man avhengig av adapter?
    Det følger jo med en holder som du klipser mikrofonen på sammen med umiken (separat fra selve tripoden). Denne passer / kan skrus ned i de fleste stativ.
     

    Dalemark

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    500
    Antall liker
    265
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Har akkurat fått meg en umik-1. Men så trenger jeg jo også et stativ siden det som fulgte med ikke akkurat var veldig høyt.

    Funker dette stativet til umik-1?

    Fungerer sikkert bra nok dette. Kjøpte også nettopp umik men trenger et slik stativ så dette virket jo ikke så dumt. Jeg har brukt tripod til nå men denne er ikke like lett å plassere der jeg ønsker.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange Watt kreves for å oppnå referansenivå på 115dB?
    Målinger gir kurver som forteller litt om frekvens-responsen, men hvor mange Watt må du EGENTLIG bruke for et gitt nivå? Referansenivå sub?
    Noen har flere 1000 Watt og andre klarer seg fint med 700 Watt for samme nivå og ingen rom er like. Mange rom "dreper" bass effektivt og spesielt i lytte-posisjon.
    Rommets bidrag er i mange analyser definert som "bidragsyter" med dB ift flater. Et hjørne har flere flater enn midt i rommet, men hvor mange GRATIS dB vil man oppnå med en plassering som på vedlagte skisse?
    PS! De grønne strekene markerer den usynlig "flate" som oppstår når elementene ikke "slipper inn" i hverandres spredningsområde, men øker virkningsgraden i bølge-planet...

    PS! Dette er bare ETT tårn i venstre hjørne....så hvor mye ekstra "GRATIS" dB får man med To Tårn ??? :unsure:


    db_gratis.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.027
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke… men skal måles i db? Er ikke overbevist om at dette er den beste plasseringen. Men det skal jeg finne ut…
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Jeg får ca 10 dB ekstra ved 20 Hz. Sånn har det vært i mange rom, og jeg trenger ikke ekstrem hjørneplassering heller. Ett element. Men ved 20 Hz så er et par meter unna hjørnet så godt som i hjørnet.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får ca 10 dB ekstra ved 20 Hz. Sånn har det vært i mange rom, og jeg trenger ikke ekstrem hjørneplassering heller. Ett element. Men ved 20 Hz så er et par meter unna hjørnet så godt som i hjørnet.
    Så 10dB med kun EN subb......To subber gir 6 dB ekstra.... så hvor mye Watt "sparer" du effektforsterkeren for med 16 "GRATIS" dB....?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Så 10dB med kun EN subb......To subber gir 6 dB ekstra.... så hvor mye Watt "sparer" du effektforsterkeren for med 16 "GRATIS" dB....?
    10 dB ekstra fra rommet. Ingen subb, bare en potent 10 tommer fra gullalderen til TC Sounds. Ca 1995.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Hvor mange Watt kreves for å oppnå referansenivå på 115dB?
    Målinger gir kurver som forteller litt om frekvens-responsen, men hvor mange Watt må du EGENTLIG bruke for et gitt nivå? Referansenivå sub?
    Noen har flere 1000 Watt og andre klarer seg fint med 700 Watt for samme nivå og ingen rom er like. Mange rom "dreper" bass effektivt og spesielt i lytte-posisjon.
    Rommets bidrag er i mange analyser definert som "bidragsyter" med dB ift flater. Et hjørne har flere flater enn midt i rommet, men hvor mange GRATIS dB vil man oppnå med en plassering som på vedlagte skisse?
    PS! De grønne strekene markerer den usynlig "flate" som oppstår når elementene ikke "slipper inn" i hverandres spredningsområde, men øker virkningsgraden i bølge-planet...

    PS! Dette er bare ETT tårn i venstre hjørne....så hvor mye ekstra "GRATIS" dB får man med To Tårn ??? :unsure:


    Vis vedlegget 793103
    Jeg har prøvd å sette subber oppå hverandre sånn, men har ikke notert noen " free lunch" i form av ekstra db utover de naturlige 6. Hva mener du med gratis db??
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg skjønte ingenting av dette gratis db heller 🤷‍♂️
    Tror at man får det man betaler for ...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ordet er vel "Room gain" og ethvert elements plassering i forhold til omgivelsene og dermed dets "Room gain" tilskudd.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Ordet er vel "Room gain" og ethvert elements plassering i forhold til omgivelsene og dermed dets "Room gain" tilskudd.
    Er ikke det typ gain som kommer på enkelte frekvenser og er årsaken til at vi har RK i utgangspunktet? For å dempe slik at vi får jevn kurve?!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.402
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det typ gain som kommer på enkelte frekvenser og er årsaken til at vi har RK i utgangspunktet? For å dempe slik at vi får jevn kurve?!
    Du har både room gain helt i bånn (som da sånn sett er "jevn"), og i enkelte frekvenser. Roomgain i bunn vil gi deg gratis effekt. Har man store/brede peaker som må dempes vil jo subben også der få enklere arbeidsforhold.

    Det er mange "gamle" råd om f.eks å ikke putte sub i hjørner som stammer fra før man hadde effektiv EQ. Det som den gang var dumt pga ujevn respons, kan i dag være lurt siden peakene kan dempes og faktisk gi mer headroom.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Du har både room gain helt i bånn (som da sånn sett er "jevn"), og i enkelte frekvenser. Roomgain i bunn vil gi deg gratis effekt. Har man store/brede peaker som må dempes vil jo subben også der få enklere arbeidsforhold.

    Det er mange "gamle" råd om f.eks å ikke putte sub i hjørner som stammer fra før man hadde effektiv EQ. Det som den gang var dumt pga ujevn respons, kan i dag være lurt siden peakene kan dempes og faktisk gi mer headroom.
    Jobber da subbene kun i dette frekvensområdet? For ofte blir det tilsvarende dårligere på andre frekvenser?!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.402
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jobber da subbene kun i dette frekvensområdet? For ofte blir det tilsvarende dårligere på andre frekvenser?!
    Forstår ikke helt hva du mener, her var det "da" "dette" og "andre".

    Hva sikter du til når du sier "da". Hvilken situasjon? Og hva sikter du til når du sier "i dette frekvensområdet"? Og i hvilken situasjon opplever du at det blir tilsvarende dårligere i andre frekvenser? Og hvilke frekvenser tenker du på da?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.350
    Antall liker
    41.002
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det mest effektive er jo å bygge en baffelvegg og som nevnt over, bare trekke ned de store peakene i eq. Jeg bruker langt mindre effekt til bass nå som jeg doblet membran areal og lot elementene ligge nærmest i flukt med vegg kontra frittstående kasser.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Forstår ikke helt hva du mener, her var det "da" "dette" og "andre".

    Hva sikter du til når du sier "da". Hvilken situasjon? Og hva sikter du til når du sier "i dette frekvensområdet"? Og i hvilken situasjon opplever du at det blir tilsvarende dårligere i andre frekvenser? Og hvilke frekvenser tenker du på da?
    Du ønsker å utnytte resonansfrekvensen til rommet som oppstår på et relativt snevert område, la oss si 20-30hz, hva gjør du med 30-100hz da?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Det mest effektive er jo å bygge en baffelvegg og som nevnt over, bare trekke ned de store peakene i eq. Jeg bruker langt mindre effekt til bass nå som jeg doblet membran areal og lot elementene ligge nærmest i flukt med vegg kontra frittstående kasser.
    Ja, men mitt oppsett skal også funke uten EQ og digital innblanding når jeg spiller vinyl og kassett.
    Den jevneste responsen oppnår jeg da ved å plassere subbene "rundtomkring" i rommet.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.350
    Antall liker
    41.002
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, men mitt oppsett skal også funke uten EQ og digital innblanding når jeg spiller vinyl og kassett.
    Den jevneste responsen oppnår jeg da ved å plassere subbene "rundtomkring" i rommet.
    Er du sikker på at du alltid trenger subbene når du spiller vinyl og kassett? Hva med å gjøre det jeg har begynt å legge opp til? To avspillingsmodus:
    Puritansk og Kjettersk
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Apropos Umik-1, så er kabelen som følger med idiotisk kort. Jeg kjøpte en 5 meter på Biltema til 49,- kr som har fungert helt fint.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.402
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men mitt oppsett skal også funke uten EQ og digital innblanding når jeg spiller vinyl og kassett.
    Den jevneste responsen oppnår jeg da ved å plassere subbene "rundtomkring" i rommet.
    Hvis du sier at det skal funke uten EQ så endrer du jo premisset i det du siterte fra meg.

    Jeg sa at hjørneplassering var frarådet når man ikke har EQ, men har snudd seg til å bli anbefalt nå i "nyere tid" når man typisk har EQ. Så hvis du ønsker å spille vinyl og kassett uten EQ, så er det godt mulig andre løsninger enn hjørne fungerer bedre. Som alternativ finnes det jo mange subber som har innebygget manuell og/eller automatisk EQ.

    Ellers så er det klart at når du har eksperimentert deg frem til hva som funker best hos deg, så er det det som funker best hos deg, og det vil da overstyre generiske anbefalinger fra meg eller andre. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.402
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du ønsker å utnytte resonansfrekvensen til rommet som oppstår på et relativt snevert område, la oss si 20-30hz, hva gjør du med 30-100hz da?
    Typisk tilnærming er å dempe peaker slik at de kommer ned på nivå med resten, slik at det blir flatt / så flatt som mulig. Så kan det hende man må/kan løfte det totale nivået (volumet) på subben etterpå.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Er du sikker på at du alltid trenger subbene når du spiller vinyl og kassett? Hva med å gjøre det jeg har begynt å legge opp til? To avspillingsmodus:
    Puritansk og Kjettersk
    Når rommet var 14m^2 trengte jeg ikke subber, nå er det 46^m og ja...det har tatt litt av med subbber. Har flere modus nå da minidsp4x10hd har 4 profiler:
    1. Film
    2. HiFi (Stereo)
    3. Party
    4. Xtrem party

    Hvis du sier at det skal funke uten EQ så endrer du jo premisset i det du siterte fra meg.

    Jeg sa at hjørneplassering var frarådet når man ikke har EQ, men har snudd seg til å bli anbefalt nå i "nyere tid" når man typisk har EQ. Så hvis du ønsker å spille vinyl og kassett uten EQ, så er det godt mulig andre løsninger enn hjørne fungerer bedre. Som alternativ finnes det jo mange subber som har innebygget manuell og/eller automatisk EQ.

    Ellers så er det klart at når du har eksperimentert deg frem til hva som funker best hos deg, så er det det som funker best hos deg, og det vil da overstyre generiske anbefalinger fra meg eller andre. :)
    Det er det som er litt gøy med dette. Hva man gjør og hvorfor man gjør det. Jeg har jo lett etter "finest mulig kurve" med mine plasseringer, men jeg kommer nok til å teste ut dette du snakker om med å utnytte rommet bedre.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Er du sikker på at du alltid trenger subbene når du spiller vinyl og kassett? Hva med å gjøre det jeg har begynt å legge opp til? To avspillingsmodus:
    Puritansk og Kjettersk
    Kan du vise meg target curve i disse to modusene :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    Legger ved en skisse som viser "gratis" dB KUN på høyre side. Rom-bidraget kommer i tillegg, men med hvor mye?

    db_gratis_II.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn